Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Georg_Ohm

Hur får jag loss generatorn på KAD43?

Rekommendera Poster

IMG_20200314_132039.thumb.jpg.adec7dbcfb6a2c3a9af941feb7368b40.jpg

Jag har bytt alla fyra drivremmarna och då upptäckte jag att generatorn inte går runt. Lagren har skurit.

Borde ju vara lätt att demontera. Men den stora maskinskruven har rostat fast. de andra är lossade  Det är den i bildens överkant. Är den gängad i örat på motorblocket?

Jag kan vicka generatorn upp och nedåt då roterar skruven, så den har fastnat i den långa hylsan i generatorns gods.

Hur får jag loss den? Kan inte dra loss skruven ens med tryckluftsdriven mutterknackare. Och till råga på all jävlighet är det tum..

Nu har jag iallafall sprutat på rostlösare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom bulten roterar i motorblockets öra så kanske ett alternativ är att såga av bultskallen.

MEN detta funkar inte om motorblockets öra är gängat.

Du har nog redan tänkt på denna lösning eftersom du just frågar om örat är gängat.

 

Jag har inte den blekaste aning om örat är gängat men det verkar långsökt kan jag tycka.

 

Om du sågar så tänk på att det ger metallspån som kan fastna lite här och där. Du förstår ju de eventuella konsekvenserna av det 😉

 

Lycka till!

 

/Mathias

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Strosselhuset:

Eftersom bulten roterar i motorblockets öra så kanske ett alternativ är att såga av bultskallen.

MEN detta funkar inte om motorblockets öra är gängat.

Du har nog redan tänkt på denna lösning eftersom du just frågar om örat är gängat.

 

Jag har inte den blekaste aning om örat är gängat men det verkar långsökt kan jag tycka.

 

Om du sågar så tänk på att det ger metallspån som kan fastna lite här och där. Du förstår ju de eventuella konsekvenserna av det 😉

 

Lycka till!

 

/Mathias

Ja tack så långt, tar gärna emot fler tips.

 

Jo jag har funderat på lilla vinkelslipen och även på dynamit. Båda kan ju ge hörselskador, om mer eller mindre metallspån....

Jag satte en avdragande på generatorn och andragandes centrumbult i muttern på utstickande och på bilden rostbruna delen av skruven, vilket bara resulterade i att jag böjde skruven.

 

När jag väl får bort skiten ersätter jag skruven med en rostfri gängad stång i mm-standard med nylockmuttrar i varje ända, dessutom fettas den in för att undvika att det fastnar igen.

 

Sedan generatorn, skall kolla om jag skall lämna in den för renovering vilket antagligen är det smartaste och kanske billigaste, eller om jag skall byta ut den mot en kraftigare 100A generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bulten är inte gängad i fästet

Värme och våld är lösningen. Vet folk som varit tvungna att ta loss fästet :(

Inte helt ovanligt problem detta pga läckage runt impellerpumpen som återfinns på de flesta av 40-serien

Köp ny generator på Olssons i Ellös. Billigare än att renovera skulle jag tro

Iaf om du går på 70A

Inte alltid det är hjälper att köpa större generator men den biten kan du bättre än jag :)

 

https://www.oie.se/Produkter/generator-1000193307?model=VT_MarinVOLVOPENTAKADserien&&selected=EngineCode_fractiongroup_6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På KAD300 är det inta gängor i vare sig generator eller motorblock, utan det är en genomgående bult. Ser ut att vara lika på KAD43:

E2AA2065-A61A-45B2-A9B6-E1401D860B0C.thumb.png.ef599a82b5c2ce9258f75f0916524820.png

Kanske lite värme med en gasbrännare, lite rostlösare och hammarslag (innan bulten sågas av) får den att ge med sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Capitan:

Bulten är inte gängad i fästet

Värme och våld är lösningen. Vet folk som varit tvungna att ta loss fästet :(

Inte helt ovanligt problem detta pga läckage runt impellerpumpen som återfinns på de flesta av 40-serien

Köp ny generator på Olssons i Ellös. Billigare än att renovera skulle jag tro

Iaf om du går på 70A

Inte alltid det är hjälper att köpa större generator men den biten kan du bättre än jag :)

 

https://www.oie.se/Produkter/generator-1000193307?model=VT_MarinVOLVOPENTAKADserien&&selected=EngineCode_fractiongroup_6

 

1 minut sedan skrev Anjens:

På KAD300 är det inta gängor i vare sig generator eller motorblock, utan det är en genomgående bult. Ser ut att vara lika på KAD43:

E2AA2065-A61A-45B2-A9B6-E1401D860B0C.thumb.png.ef599a82b5c2ce9258f75f0916524820.png

Kanske lite värme med en gasbrännare, lite rostlösare och hammarslag (innan bulten sågas av) får den att ge med sig. 

Delarna tre och elva är loss.

Jag ser nu att det är en distans nummer åtta, på den kanske man kan koppla lilla poygripen och vrida för att få in mer rostlösare just där.

Men det får väl ligga tills sig några dagar så kanske rostlösningsoljan kryper in mellan skruven och godset.

 

Skall kolla vad Olsson har för pris på maringeneratorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig så att du inte bryter sönder fästet. Då måste du demontera transmissionskåpan för reparation eller byte. Att byta till gängad stång är nog ingen bra idé. Dels för att det blir svagare, och så kan det vara svårt att hitta en gängad stång med gängan 7/16 UNC. Tar du M10, kommer generatorn att sitta lös. Om du fettar in skruven innan du monterar den, kommer den inte att korrodera fast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rollen:

Var försiktig så att du inte bryter sönder fästet. Då måste du demontera transmissionskåpan för reparation eller byte. Att byta till gängad stång är nog ingen bra idé. Dels för att det blir svagare, och så kan det vara svårt att hitta en gängad stång med gängan 7/16 UNC. Tar du M10, kommer generatorn att sitta lös. Om du fettar in skruven innan du monterar den, kommer den inte att korrodera fast.

Jag har väl inga metallurgiska kunskaper, men denna skruv är ju inte precis motorns mest belastade. Den har ju dessutom två upphängnings/lagringspunkter.

Men, ok, jag får väl själv, eller be någon svarva till en bult som sedan blir en skruv med M10 gängor i ändarna. Eller om jag hittar en passande i verkstaden, där har vi en del mindre vanliga dimensioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda rätt skruv?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Rollen ovan, varför gängad stång istället för originalbult?
(Originalbulten är delvis ogängad - i dess längsgående parti - just där den skall styra upp för att minimera varje form av slitage-glapp. Skulle ersatt med ny originalbult eller kanske nån M-gängad variant med samma egenskap.)


Angående att eventuellt byta ut generatorn, tänk på detta med 1, 1,5 respektive 2-pol!
   Detta med "polantalet" är i grunden bara ett extraskydd för att undvika batteridriven korrosion på dyrbara drev. Grundprincipen för detta extra korrosionsskydd är att batt-minus isoleras från motorns chassie, detta alltså redan hos motorn. (För om batt-minus är avskiljd redan hos motorn kan omöjligen sådan `batteridriven snabb/dyr korrosion´ uppstå, inte ens om olyckan är framme genom att batt-plus hamnat i vattnet. Ifall batt-minus garanterat inte har kontakt med sjövattnet så spelar det ingen roll ifall batt-plus gör det. Ett sorts extraskydd som sagt, typ hängslen och livrem.)

Förklaring:
1-pol = Här är batt-minus stadigt "jordad" i motorchassiet som var brukligt förr.
1,5-pol = Här kopplas `jorden´ till motorchassiet - men bara då motorn startas.  (Funktionen styrs av nåt ganska litet relä, orsaken är startmotorns höga strömstyrka och förmodligen nån kostnadsfråga. Vagt beskrivet, vagt begrippet -  jag är som alla märker osäker kring just 1,5-pol. Kanske kan någon förtydliga?
2-pol = Här är alla komponenter monterade på motorn elektriskt isolerade från dess chassie.
(Gäller då startmotor, generator, temp-kännare, oljetrycksgivare, rubbet. Eftermonterar man en enda felaktig komponent så är därmed chassie-isoleringen sabbad.)

 

Vill med detta inlägg bara uppmärksamma fabrikantens (Volvos) system med "pol-uppdelning".
Dumt att sabba den elektriska isoleringen p.g.a. ogenomtänkta inköp, alltså att inte ha koll på korrosionsrisk etc.
Bara min fundering.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Håller med Rollen ovan, varför gängad stång istället för originalbult?
(Originalbulten är delvis ogängad - i dess längsgående parti - just där den skall styra upp för att minimera varje form av slitage-glapp. Skulle ersatt med ny originalbult eller kanske nån M-gängad variant med samma egenskap.)


Angående att eventuellt byta ut generatorn, tänk på detta med 1, 1,5 respektive 2-pol!
   Detta med "polantalet" är i grunden bara ett extraskydd för att undvika batteridriven korrosion på dyrbara drev. Grundprincipen för detta extra korrosionsskydd är att batt-minus isoleras från motorns chassie, detta alltså redan hos motorn. (För om batt-minus är avskiljd redan hos motorn kan omöjligen sådan `batteridriven snabb/dyr korrosion´ uppstå, inte ens om olyckan är framme genom att batt-plus hamnat i vattnet. Ifall batt-minus garanterat inte har kontakt med sjövattnet så spelar det ingen roll ifall batt-plus gör det. Ett sorts extraskydd som sagt, typ hängslen och livrem.)

Förklaring:
1-pol = Här är batt-minus stadigt "jordad" i motorchassiet som var brukligt förr.
1,5-pol = Här kopplas `jorden´ till motorchassiet - men bara då motorn startas.  (Funktionen styrs av nåt ganska litet relä, orsaken är startmotorns höga strömstyrka och förmodligen nån kostnadsfråga. Vagt beskrivet, vagt begrippet -  jag är som alla märker osäker kring just 1,5-pol. Kanske kan någon förtydliga?
2-pol = Här är alla komponenter monterade på motorn elektriskt isolerade från dess chassie.
(Gäller då startmotor, generator, temp-kännare, oljetrycksgivare, rubbet. Eftermonterar man en enda felaktig komponent så är därmed chassie-isoleringen sabbad.)

 

Vill med detta inlägg bara uppmärksamma fabrikantens (Volvos) system med "pol-uppdelning".
Dumt att sabba den elektriska isoleringen p.g.a. ogenomtänkta inköp, alltså att inte ha koll på korrosionsrisk etc.
Bara min fundering.

Nej jag köper inget annat än en tvåpolig generator. En sådan med både B+ och B-. Mest troligt att jag lämnar in för renovering.

Skruven får jag fundera på. Vill inte ha UNC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag ägnade jag 15 minuter åt detta problem igen... nej, den sitter fortfarande fast. Jag har en liten tryckluftsdriven vinkelslip, med den kommer jag åt, men med lång slang från kompressorn blir det en effektförlust, och med bågfil kommer jag inte åt, möjligtvis med ett bågfilsblad med speciellt handtag, men det är ett skitjobb med slingrande bågfilsblad... Väntar några dygn till och hoppas att rostlösningsvätskan kryper in i mellan skruven och fästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett multiverktyg kanske fungerar, typ Fein?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kapa skruvskallen vid röda strecket. Lägg snittet i den sexkantiga skallen, strax intill fästet. 

Skjuv generatorn helt åt vänster, blå pil i bilden. Om det inte går helt ut, så kapa den nu synliga bulten en gång till. 

 

SIMSALABIM

 

Så mycket lättare att jobba med en lös generator. 

 

- Men ta en bild av den elektriska inkopplingen först. 

 

 

 

IMG_20200316_202809.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Ett multiverktyg kanske fungerar, typ Fein?

Jag har en sådan, fast en Bosch, visste inte att det fanns kapskivor för metall.

56 minuter sedan skrev Hybro:

Kapa skruvskallen vid röda strecket. Lägg snittet i den sexkantiga skallen, strax intill fästet. 

Skjuv generatorn helt åt vänster, blå pil i bilden. Om det inte går helt ut, så kapa den nu synliga bulten en gång till. 

 

SIMSALABIM

 

Så mycket lättare att jobba med en lös generator. 

 

- Men ta en bild av den elektriska inkopplingen först. 

 

 

 

IMG_20200316_202809.jpg

Jo det var så jag hade tänkt.

Visst, klart jag märker upp kablarna, men dom ser litet dåliga ut, kanske jag byter ut dem samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-14 vid 14:09 skrev Capitan:

Bulten är inte gängad i fästet

Värme och våld är lösningen. Vet folk som varit tvungna att ta loss fästet :(

Inte helt ovanligt problem detta pga läckage runt impellerpumpen som återfinns på de flesta av 40-serien

Köp ny generator på Olssons i Ellös. Billigare än att renovera skulle jag tro

Iaf om du går på 70A

Inte alltid det är hjälper att köpa större generator men den biten kan du bättre än jag :)

 

https://www.oie.se/Produkter/generator-1000193307?model=VT_MarinVOLVOPENTAKADserien&&selected=EngineCode_fractiongroup_6

Jo jag tror att bulten ÄR gängad i fästet, i örat.

Jag fick kapat loss maskinskruvens skalle, insteget helt lätt att komma åt med den lilla tryckluftsdrivna vinkelslipen. Lade en genomvåt dörrmatta i botten som gnistskydd.
Jag kan nu rotera hela generatorn, skruven roterar med. Men den går inte att dra ut. Det går att rucka någon kvarts millimeter så det känns precis som den är gängad. Jag har försökt att trycka ut den med bilmaskin, bända med kofot samt även en draghammare, men det sitter fast, vågar inte gå på med mer våld nu, aluminium är lurigt.

Till råga på allt lade verkstadskompressorn av, återkommer till den i annan tråd.

Nu har jag bara min Dremel med kaptrissor att ta till, funderar på att kapa vid distansen nummer åtta.

Har iallafall kollat bort B+, D-, D+ och W. Finns det ingen B-? Är generatorn jordad i godiset? Eller är D- gemensam återledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att bulten svällt upp på grund av rost och därmed hänger sig.

Hade det fenomenet på en av bultarna till avgaslimpan på en 350 motor.

Sågade av bultskallen drog och snurrade kvartsvarv efter ett tag släppte det.

Försök igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag tror att bulten svällt upp på grund av rost och därmed hänger sig.

Hade det fenomenet på en av bultarna till avgaslimpan på en 350 motor.

Sågade av bultskallen drog och snurrade kvartsvarv efter ett tag släppte det.

Försök igen.

Titta på bilden Hybro ritade på.

Skallen vid röda markeringen är borta.

skruven sitter fast i motorn bakom blåa pilen. Men det går att vrida generatorn, skruven är fast i generatorn där den blåa pilen är ritad. Det känns som om det är gängor i motorns fäste, det går inte att rucka framåt/bakåt en kvarts millimeter glapp och går att vrida...

Jag får offra distansen och kapa i andra ändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo jag tror att bulten ÄR gängad i fästet, i örat.

Jag fick kapat loss maskinskruvens skalle, insteget helt lätt att komma åt med den lilla tryckluftsdrivna vinkelslipen. Lade en genomvåt dörrmatta i botten som gnistskydd.
Jag kan nu rotera hela generatorn, skruven roterar med. Men den går inte att dra ut. Det går att rucka någon kvarts millimeter så det känns precis som den är gängad. Jag har försökt att trycka ut den med bilmaskin, bända med kofot samt även en draghammare, men det sitter fast, vågar inte gå på med mer våld nu, aluminium är lurigt.

Till råga på allt lade verkstadskompressorn av, återkommer till den i annan tråd.

Nu har jag bara min Dremel med kaptrissor att ta till, funderar på att kapa vid distansen nummer åtta.

Har iallafall kollat bort B+, D-, D+ och W. Finns det ingen B-? Är generatorn jordad i godiset? Eller är D- gemensam återledning?

Det finns ingen gänga i hålet i transmissionskåpan. Om man hade satt skruven åt rätt håll när man monterade den skulle det gått lättare att få ut den. Det är också bra att smörja in skruven när man monterar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att dra i generatorn samtidigt som du vrider den fram och tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jorgen01:

Har du provat med att dra i generatorn samtidigt som du vrider den fram och tillbaka.

Ja så in i helskotta, även slipat bort eventuella grader efter den bortkapade skruvskallen.

 

Det går alltså väldigt lätt att vrida generatorn med skruven, som då roterar i transmissionskåpans "öra". jag har också kunnat vicka den omkring 0,25 mm i sidled. Satte en kofot bakom och bände försiktigt, försökte (innan kompressorn lade av) att slå ut skruven akterifrån med en fet könare i bilmaskin. 0-resultat. Det känns alltså som om det är gängat i transmissonskåpans öra, men om ni nu säger att det inte är så, så stämmer väl det..?

Å andra sidan ser det inte ut som om skruven skruvade in sig då jag roterar hela generatorn medurs, men det är ju egentligen bara ett halvt varv som jag kan vrida på grejerna.

 

Jag får väl ta till Dremeln och slipa litet till på skruvändan där skallen satt, då jag eftertänksamt bara kan komma på att det är grader efter kapningen som hindrar den %&¤"¤ skruven att komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du dremlat lite i örat? (fästet)

Bultskallen konar väl lite grann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har du dremlat lite i örat? (fästet)

Bultskallen konar väl lite grann.

Nej, inte ännu, men slipade med kapskivan så gott jag kom åt, men det är väl så att det är litet kona kvar där, tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% säker på att där inte finns någon gänga i fästet

Bytt ett flertal genom åren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

100% säker på att där inte finns någon gänga i fästet

Bytt ett flertal genom åren

Då får jag fila litet till på skruven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är likadan kåpa på 41- motorerna, men där används hålet till servopumpen. Ingen gänga!

IMG_1006[1].JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Det är likadan kåpa på 41- motorerna, men där används hålet till servopumpen. Ingen gänga!

IMG_1006[1].JPG

Tack!

skall se om jag kommer åt med den lilla elektriska vinkelslipen, den med 125mm skivor, köpte nya kapskivor och slipskiva idag, så får jag se till helgen om jag får loss skrotet.

Blir billigare att köpa en ny piratgenerationen hos Olsson i Ellös än att renovera, och en original VP som kanske är Bosch eller Rhône kostar femtusen.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du plats kan du borra upp lite i endan på bulten om den är konisk i hålet. börja slå ett körnslag i centrum sen börja med en  liten borr och stega upp. 

Du behöver förmodligen bara borra  max 5mm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev tugge:

Får du plats kan du borra upp lite i endan på bulten om den är konisk i hålet. börja slå ett körnslag i centrum sen börja med en  liten borr och stega upp. 

Du behöver förmodligen bara borra  max 5mm

Javisst, om motorn hade stått bredvid båten, gärna i verkstaden.

Jag har förvisso en liten smidig tryckluftsdriven borrmaskin, men kompressorn är kass...

Det är trångt, jag får klura mer på detta. Könslag finns redan efter attacken med bilningsmaskinen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så fick jag äntligen loss skiten.

Med en sjysst elektrisk vinkelslip och ett kofot kan man lösa många problem.

Men generatorn var obotligt rostig inuti, ser för jäklig ut, Förre ägarna har bytt vattenpumpen så den kan ha läckt och dränkt generatorn. Under min tid har en färskvattenslang brustit vid vv-beredaren intill och sprutat på generatorn. Så det är inte konstigt om lagren skurit.

Det bär mig emot, men jag beställer en ny.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...