Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Ta bort aluminiumramen på solcell?

Rekommendera Poster

Fick hem min solpanel igår. Den har ju en rätt massiv (stor/tjock) aluminiumram ärligt talat känns helt meningslös.

 

Skulle man kunna ta bort denna ram eller kanske kapa ner den från 30 mm till kanske 5 mm för att sedan montera den platt mot underlaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske. Se bara till så att kopplingsboxen (som jag förmodar ligger under?) får plats.

Frågan är väl om den blir så mycket bättre av det. Kommer ändå att sticka upp mer än önskat gissar jag. En tunn panel har många fördelar... 😏

Varför inte använda denna till något annat ändamål eller sälja den?

Kanske ha den som vinterladdare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Kanske. Se bara till så att kopplingsboxen (som jag förmodar ligger under?) får plats.

Frågan är väl om den blir så mycket bättre av det. Kommer ändå att sticka upp mer än önskat gissar jag. En tunn panel har många fördelar... 😏

Varför inte använda denna till något annat ändamål eller sälja den?

Kanske ha den som vinterladdare? 

 

Gillar inte de tunna panelerna med kopplingar på ovansidan. Men vill inte ha en massa luft under.. 

 

Tänker att jag kan såga ut för kopplingsboxen under. Eller fila ner den också 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte på det men: Lycka till! 😒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att de paneler som har ram är känsligare än de utan, därav ramen.
Den fyller alltså en funktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

 

Gillar inte de tunna panelerna med kopplingar på ovansidan. Men vill inte ha en massa luft under.. 

 

Tänker att jag kan såga ut för kopplingsboxen under. Eller fila ner den också 😉

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror inte på det men: Lycka till! 😒

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag är ganska säker på att de paneler som har ram är känsligare än de utan, därav ramen.
Den fyller alltså en funktion. 

Ramen är inte ditsatt för skojs skull.

Glaset ovanpå panelen är bräckligt.

Det SKALL vara luft under dessa paneler, det skall dessutom vara en luftcirkulation, då de levererar sämre om de blir varma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att modifera ramen på hårda paneler är nog inte så lätt. Kan du byta in den hårda mot någon tunn solpanel?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte så intresserad av att byta. Den var inte dyrare än att jag kan testa. Ytan den ska sitta på var mer välvd än jag räknat med så jag tänker att jag ska försöka göra den någon cm tunnare, anpassat efter välvningen och sedan limma fast den med Sika.

 

Det får nog bli nästa helg. Men tack för alla åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ska göra är att skaffa 4 st vinkeljärn i aluminium som du skruvar i ramen till din panel och sedan limmar på däcket.

Då får du en panel som är lätt att ta bort och det blir den viktiga luftspalten under och du kan lätt kompensera för välvningen.

Beroende på hur stor panel du har så kan det gå åt fler vinklar.

Varje vinkel bör vara 100mm långa minst och så får du hitta ett bra mått på bredderna, jag har använt 40x40mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dava:

Men tack för alla åsikter.

Det var mest en och samma åsikt från flera personer - att det är en dålig idé att ge sig på ramen på en hård solpanel. 
Berätta gärna hur det gick, för jag älskar att ha fel. 
🙂

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Den var inte dyrare än att jag kan testa. Ytan den ska sitta på var mer välvd än jag räknat med så jag tänker att jag ska försöka göra den någon cm tunnare, anpassat efter välvningen och sedan limma fast den med Sika.

Det går säkert att kapa ner ramen lite på mitten så att den får samma välvda form som där den ska sitta.

 

Nackdelen är att du tappar kylning från baksidan, men det kan man säkert leva med. De som limmar flexibla paneler direkt mot däcket har ju inte heller någon kylning på baksidan.

Några hål i ramen runt om kan ju vara en lösning, men då får du in smuts där istället...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju speciella monteringhörnen dessa är bra, men det förutsätter ju någorlunda plant underlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju speciella monteringhörnen dessa är bra, men det förutsätter ju någorlunda plant underlag.

 

Hur ser de ut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en platt solcell så bör man köpa en som är tillverkad som platt - gåbar.

En hård skall ha sin ram kvar dels för styrka i konstruktionen dels för kylning som tidigare påtalats.

 

Kylningen är viktig för att få ut maximal effekt från panelen.

 

Vill man att solcellen skall haverera så är det absolut vettigt att ta bort ramen...
 

Jag är för att modifiera saker  så de skall passa "mig" men i fallet hårda solceller så hade jag inte kapat i ramen - då hade jag tittat på en annan typ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev tugge:

Förmodligen såhär 

images (3).jpeg

Tack för det, så slapp jag tillgripa plågsamma HTML-experiment.

 

Ja sådana köpte jag, då jag inte insåg att mitt tak är lätt konvext spräckte jag två hörnen, har köpt nya men har inte bytt ut dem. Det finns utrymme för litet justering vid monteringen. Man får borra hål i ramen som motsvarar hålen i monteringshörnorna.

Jag limmade dessa med Sikaflex monteringslim, och dom sitter så in i helskotta bra, jag får väl skära loss dem med en sådan där trädseglare misstänker jag, om det nu blir gjort....

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-15 vid 12:26 skrev Mackey:

Det går säkert att kapa ner ramen lite på mitten så att den får samma välvda form som där den ska sitta.

 

Nackdelen är att du tappar kylning från baksidan, men det kan man säkert leva med. De som limmar flexibla paneler direkt mot däcket har ju inte heller någon kylning på baksidan.

Några hål i ramen runt om kan ju vara en lösning, men då får du in smuts där istället...

Jag är ingen expert på området, och det kan hända att detta är fel, men en försäljare sade att de platta och flexibla panelerna inte var lika beroende av luftcirkulation på baksidan som dem i ram är... att då det övre lagret även skulle vara värmeavledande, men som sagt var, det var en försäljare som sade det och som ansåg att just de produkterna han sålde var marknadens absolut bästa i sitt slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sker helt säkert en del värmeöverföring till underlaget från de paneler som ligger tätt på däck eller annat underlag.

Vi talar ju inte om stora energimängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

jag får väl skära loss dem med en sådan där trädseglare misstänker jag, om det nu blir gjort....

Jo en trädseglare kan säkert vara både rolig och användbar. Men jag är nog lite tveksam till att ta hjälp av den vid solcellsmonteringen...  😁

 

bild.png.631d08f65391414d534789e0bd386b0b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Jo en trädseglare kan säkert vara både rolig och användbar. Men jag är nog lite tveksam till att ta hjälp av den vid solcellsmonteringen...  😁

 

bild.png.631d08f65391414d534789e0bd386b0b.png

🤠Jag har en ny IPad där det automatiska felstavningsprogrammet ständigt hittar på en massa dumheter. Denna gången missade jag vad programmet föreslog istället för trådskaparen, nej trådstartaren, nej ”trådsåg” skall det vara, en sådan som finns i överlevnadskit eller hos gipsteknikern på ortopedavdelningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

🤠Jag har en ny IPad där det automatiska felstavningsprogrammet ständigt hittar på en massa dumheter. Denna gången missade jag vad programmet föreslog istället för trådskaparen, nej trådstartaren, nej ”trådsåg” skall det vara, en sådan som finns i överlevnadskit eller hos gipsteknikern på ortopedavdelningen.

Tips - det går att stänga av den funktionen som ändrar orden 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Tips - det går att stänga av den funktionen som ändrar orden 🙂

Det blir inte lika underhållande då!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...