Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Rolle85

Bästa polermedlet?

Rekommendera Poster

Har köpt en oscillerande polermaskin, vilket är det bästa polermedlet på en normaldassig gelcoat (vit)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar den här. 
Prisvärd och väldigt effektiv. 
Funkar både med maskin och för hand (blir oftast för hand då jag mest tycker det är tungt med maskin)

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/lackrengoring-620024?gclid=EAIaIQobChMIuICUn9CZ6AIVwsmyCh16IAPBEAQYAyABEgKH3fD_BwE&gclsrc=aw.ds

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på 3M och det är också det många proffs använder.

 

Deras produkter är färgkodade och den med grön kork avverkar bra och är lättjobbad när man behöver polera en sliten båt. Det finns sedan finare varianter för bästa resultat.

 

3M har nu också kommit med en dedikerad gelcoatvariant som fått bra kritik.

 

Här är en i mitt tycke bra video kring polering som även avhandlar Turtles produkter på ett skämtsamt sätt;)


https://hamnenplay.solidtango.com/video/lar-dig-polera-som-ett-proffs

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Rolle85:

Har köpt en oscillerande polermaskin, vilket är det bästa polermedlet på en normaldassig gelcoat (vit)?

 

Vatten! 👍🏻
Normalt sliten gelcoat och större ytor funkar det bra med lite vatten på en skumgummirondell. 
På mindre ytor där jag inte kommer åt med maskin använder jag LeFants cleaner (som numer visst heter Rubbing). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Internationals produkter, mest för jag tycker deras gamla lite trekantiga flaskor är bra att stuva. Får väl fylla på med nya produkter när det gamla är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade en yta med abralon slip i går, först 2000 och sedan 4000 struktur, sen 3M gul, båten är väldigt matt och kritig och resultatet var ”nyskick” ska köra resten av båten efter avtäckning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Cam72:

Testade en yta med abralon slip i går, först 2000 och sedan 4000 struktur, sen 3M gul, båten är väldigt matt och kritig och resultatet var ”nyskick” ska köra resten av båten efter avtäckning.

Mycket vatten från en sprayflaska under hela processen så blir det ett kanonresultat med Abralon. Har använt det på flera båtar genom åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min favorit som funkar riktigt bra, börjar lite grövre och avslutar lite finare en så kallad sönderfallande rubbing. man styr lätt avverkning och glans med att skifta till olika grova polerrondeller efter behov.   https://www.autodude.se/produkt/batpolermedel_menzerna_gelcoat_premium_one_step/?variant=2920&gclid=EAIaIQobChMIy6n_94ec6AIVx8CyCh2d-gKQEAQYASABEgIAjvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-14 vid 10:30 skrev ChristerN:

Vatten! 👍🏻
Normalt sliten gelcoat och större ytor funkar det bra med lite vatten på en skumgummirondell. 
På mindre ytor där jag inte kommer åt med maskin använder jag LeFants cleaner (som numer visst heter Rubbing). 

Glöm att du får bort oxid med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev sventable:

Glöm att du får bort oxid med vatten.

Jovisst går det men det är skumgummirondellen som med lätt "slipning" får bort oxiden. Om den är lite blöt.

Har du testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-14 vid 10:30 skrev ChristerN:

Vatten! 👍🏻
Normalt sliten gelcoat och större ytor funkar det bra med lite vatten på en skumgummirondell. 
På mindre ytor där jag inte kommer åt med maskin använder jag LeFants cleaner (som numer visst heter Rubbing). 

Det är en bra början för att underhålla en från början fin yta, bara onödigt att slita på gelcoaten när det inte behövs.

 

49 minuter sedan skrev sventable:

Glöm att du får bort oxid med vatten.

Man slipar rakknivar av stål på läder och tyg så det är klart det går att slipa gelcoat med skumgummi. Naturligtvis funkar det inte på en väloxiderad båt från 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lasker:

Min favorit som funkar riktigt bra, börjar lite grövre och avslutar lite finare en så kallad sönderfallande rubbing. man styr lätt avverkning och glans med att skifta till olika grova polerrondeller efter behov.   https://www.autodude.se/produkt/batpolermedel_menzerna_gelcoat_premium_one_step/?variant=2920&gclid=EAIaIQobChMIy6n_94ec6AIVx8CyCh2d-gKQEAQYASABEgIAjvD_BwE

Kör samma... på min förra båt som hade ett blått skrov så var Menzerna grymt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jovisst går det men det är skumgummirondellen som med lätt "slipning" får bort oxiden. Om den är lite blöt.

Har du testat?

oxiden ska lösas upp inte slipas bort. det som händer är att du polera oxiden men den försvinner inte utan sitter i porerna. är gelcoaten ren ifrån oxid så behöver den inte poleras varje år utan räcker vartannat eller var tredje år.

 

Nej jag har inte testat detta. Anser mig ha så mycket erfarenhet av polering att jag kan svara för mitt påstående ändå.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sventable:

oxiden ska lösas upp inte slipas bort. det som händer är att du polera oxiden men den försvinner inte utan sitter i porerna. är gelcoaten ren ifrån oxid så behöver den inte poleras varje år utan räcker vartannat eller var tredje år.

 

Nej jag har inte testat detta. Anser mig ha så mycket erfarenhet av polering att jag kan svara för mitt påstående ändå.

Polera med skumgummi-rondell och sedan rengöring tar bort det som ev kommit ner i porerna. Är ytan fortfarande blank efter rengöring är man klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sventable:

oxiden ska lösas upp

Hur löser man upp oxiderad gelcoat?

Det låter bättre än att använda tex. rubbing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

Hur löser man upp oxiderad gelcoat?

Det låter bättre än att använda tex. rubbing.

Man löser oxid med buffer 2000 eller raptor. Buffer är ett gammalt medel men kan finnas kvar på en del hyllor. 

att ytan är blank när man polerat klart säger inte mycket om oxiden är borta detta ser man om den blir matt efter en säsong. Själv polera jag vartannat eller vart tredje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Buffer 2000 har jag använt på en riktigt sunkig gelcoat. Är ju en variant av rubbing. 
Raptor trodde jag var en Ford...

 

PS. Hittade en beskrivning på nätet:

”Buffer 2000 är en kemisk rubbing med porslinslera”

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Raptor trodde jag var en Ford...

 

Raptor finns även med logotype från Yamaha.

 

Raptor som polermedel är en rubbing från bl.a. Autosmart. Har provat den men lämnat den på hyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sventable:

Man löser oxid med buffer 2000 eller raptor.

Det verkar ju vara rubbing.

Vad är skillnaden att slipa bort oxid med rubbing jämfört med att slipa bort den med skumgummi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Det verkar ju vara rubbing.

Vad är skillnaden att slipa bort oxid med rubbing jämfört med att slipa bort den med skumgummi. 

 

19 minuter sedan skrev Mackey:

Det verkar ju vara rubbing.

Vad är skillnaden att slipa bort oxid med rubbing jämfört med att slipa bort den med skumgummi. 

Dessa är kemiska rubbing den slipa inte bara bort oxiden utan den löser upp den också. 
pröva och kör med medel efteråt så kan jag lova att det finns oxid kvar och får man inte bort allt så får man polera varje år. Gör man det riktigt så räcker det med en tvätt år två. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev sventable:

 

Dessa är kemiska rubbing den slipa inte bara bort oxiden utan den löser upp den också. 
pröva och kör med medel efteråt så kan jag lova att det finns oxid kvar och får man inte bort allt så får man polera varje år. Gör man det riktigt så räcker det med en tvätt år två. 

Nu har jag läst på om Raptor och är fortfarande tveksam till vad det är som skulle lösa upp oxiderad gelcoat av dessa ingredienser.

Tensider (dvs. ytspänningsminskande medel)

Konserveringemedel

Avfettning

Parafin

Butyldiglykol, ett filmbildande medel som även används i färg och lack.

 

Raptor är säkert ett bra medel, men...

 

Om det fanns något medel som var oxidlösande så skulle man ju inte behöva gnida alls. Då skulle man ju bara behöva smeta på detta undermedel, vänta och sedan torka bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Om det fanns något medel som var oxidlösande så skulle man ju inte behöva gnida alls. Då skulle man ju bara behöva smeta på detta undermedel, vänta och sedan torka bort.

Är inte syror oxidlösande..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Är inte syror oxidlösande..?

Jag vet inte vad oxiden består av men om det liknar mineral/kalk så löser syra sannolikt.

Jag brukar tvätta alkaliskt och med syra. Det matta som blir kvar är rent slitage från snören å presenningar.

Jag har inte firskat i om det matta som går att tvätta bort är beläggningar som blir kvar när vattendroppar dunstar eller den reaktion som syre med hjälp av solljus åstadkommer.

Har gjort så i 7 år nu. Tvättat av med alkalie, skummat på, svabbat lite så jag struker ut över hela sidan med golvmopp modell tunn å bred 

Sköljt

Gjort samma med syra och med bilschampo. Hela äventyret för friborden tar 45min-1 timme lite beroende på hur långt jag måste konka saker från bilen å hur varmt det är ute.

När båten ligger i sjön ser det välpolerat ut och många frågar hur många dagar jag lägger.. m tanke på att båten är blå.

Lìite över ot blev det ju.. som vanligt.

Sorry för det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polermedel ska man bara använda om det är en repig eller väldigt oxidera yta, är det lite oxi bör man dryga ut med vatten - för att få en mildare polerande effekt.

Att polera för att det går snabbare än att köra med cleaner/vax är att förstöra för sigsjälv.

 

Innan polering bör man tvätta ordentligt så ytan är ren - annars polerar man in smuts och skitar ner polertrissorna onödigt.

 

Polera med tillförsikt då polering = slipning - polerar man tillräckligt (mycket) så polerar man bort gelcoaten.

 

Har man en bra grundyta så behöver man inte polera varje år, då skall det räcka med tvätt, cleaner och vaxning, dom flesta vaxer har en milt polerande effekt.

 

@Caribic410 vad använder du för syror/tvättmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev RikardE:

Polermedel ska man bara använda om det är en repig eller väldigt oxidera yta, är det lite oxi bör man dryga ut med vatten - för att få en mildare polerande effekt.

Att polera för att det går snabbare än att köra med cleaner/vax är att förstöra för sigsjälv.

 

Innan polering bör man tvätta ordentligt så ytan är ren - annars polerar man in smuts och skitar ner polertrissorna onödigt.

 

Polera med tillförsikt då polering = slipning - polerar man tillräckligt (mycket) så polerar man bort gelcoaten.

 

Har man en bra grundyta så behöver man inte polera varje år, då skall det räcka med tvätt, cleaner och vaxning, dom flesta vaxer har en milt polerande effekt.

 

@Caribic410 vad använder du för syror/tvättmedel?

Jag använder alkalisjt avfettningsmedel/ multikomplext tvällmedel (båda för industriellt bruk eller lastbilstvätt)

Jag använder oftast fosforsyra men det finns effektivare. Fosforsyra skadar inte alu å andra metaller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grovt oxiderad, dvs matt, gelcoat behövs en maskin och ett grövre medel. Att försöka få blankt för hand är ett evighetsjobb och man bara lurar sig själv att det blir bra bara för man smetat på lite vax. Det blir matt nästan direkt igen. All oxid behöver bort för att man ska få en bra glans. 
 

Skaffa bra grejer så blir det enkelt att få OK resultat utan att man sliter ut sig både kroppsligen och tidsmässigt.


Själv har jag använt en roterande Rupes maskin med lammulshätta och 3M fast cut (grön kork) på ytor där gelcoaten varit matt. 3M fast cut kräver lite värme så därför är roterande maskin att rekommendera för just den produkten.

 

På mindre oxiderad gelcoat använder jag en oscillerande rupes maskin (LHR15) och rupes egna ceramic gloss (gul kork). Den oscillerande maskinen är mycket lättare att arbeta med. Men äter inte oxid lika bra som en roterande.

 

avslutar med en sealer så det håller sig bättre till nästa säsong. Finns massa varianter att välja på.


finns några inslag på hamnen.se om detta som jag tyckte var informativa. Finns även otaliga youtube videos att kika på om hur man får bra stuns på sin gelcoat.

 

tvättar med fönsterputs och torkar av med mikrofiberduk före poleringen för att undvika att dra in massa smuts. Och före jag tar fönsterputs är båten tvättad med Abnet som är ett fantastiskt rengöringsmedel.

 

tycker jag får hyfsat bra resultat på detta viset och med relativt lite arbete.


Gelcoaten tål polish årligen. Den är väldigt mkt tjockare än en billack.

 

(båten är 11 år gammal.)

55FD3EEB-EA0B-4C3E-AC89-CCF416FF9BA6.jpeg

60618DB4-9C9A-4C75-B6D5-B8BA43097A39.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Rupes och 3M grönkork det är grejor det 👍🏻😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-21 vid 00:39 skrev Mikaels_:

På grovt oxiderad, dvs matt, gelcoat behövs en maskin och ett grövre medel. Att försöka få blankt för hand är ett evighetsjobb och man bara lurar sig själv att det blir bra bara för man smetat på lite vax. Det blir matt nästan direkt igen. All oxid behöver bort för att man ska få en bra glans. 
 

Skaffa bra grejer så blir det enkelt att få OK resultat utan att man sliter ut sig både kroppsligen och tidsmässigt.


Själv har jag använt en roterande Rupes maskin med lammulshätta och 3M fast cut (grön kork) på ytor där gelcoaten varit matt. 3M fast cut kräver lite värme så därför är roterande maskin att rekommendera för just den produkten.

 

På mindre oxiderad gelcoat använder jag en oscillerande rupes maskin (LHR15) och rupes egna ceramic gloss (gul kork). Den oscillerande maskinen är mycket lättare att arbeta med. Men äter inte oxid lika bra som en roterande.

 

avslutar med en sealer så det håller sig bättre till nästa säsong. Finns massa varianter att välja på.


finns några inslag på hamnen.se om detta som jag tyckte var informativa. Finns även otaliga youtube videos att kika på om hur man får bra stuns på sin gelcoat.

 

tvättar med fönsterputs och torkar av med mikrofiberduk före poleringen för att undvika att dra in massa smuts. Och före jag tar fönsterputs är båten tvättad med Abnet som är ett fantastiskt rengöringsmedel.

 

tycker jag får hyfsat bra resultat på detta viset och med relativt lite arbete.


Gelcoaten tål polish årligen. Den är väldigt mkt tjockare än en billack.

 

(båten är 11 år gammal.)

55FD3EEB-EA0B-4C3E-AC89-CCF416FF9BA6.jpeg

60618DB4-9C9A-4C75-B6D5-B8BA43097A39.jpeg

Tjusig... vilken vax/sealer använder du? (för visst är vax och sealer samma sak?). Jag har en burk Collinite no 885 Paste Fleetwax som jag fått av en god vän, men aldrig provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vax och sealers gör samma sak, dvs skyddar den polerade ytan mot att oxidera och bli matt igen.

 

men rent tekniskt är det olika produkter. Sealers brukar hålla längre än vaxer. Så finns det numera även keramer som ska vara ännu bättre. 
 

Jag testar en sealer i år som heter Menzerna Gelcoat Protection. Fick tips från en kompis. Sommaren får utvisa hur länge den håller.

 

båten åkte i plurret idag för övrigt! Hoppas på fint påskväder på sjön! F5F40010-BD14-4DB2-A27F-38E1BB7AFF0E.thumb.jpeg.fac66ac83d5d830fae6f88c49b57e429.jpeg

FAD6F145-57AB-45D6-B6A5-7D7113B17CF9.jpeg

Redigerad av Mikaels_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...