Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gastur

När avtäcka?

Rekommendera Poster

När drar ni igång vårrustningen och avtäcker båten?

 

Frostfritt? Go-väder? Särskilt datum? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ha vår täckning kvar till några dagar före sjösättning utan att bli särskilt störda i vårrustningen, så om vädret är dåligt får den sitta kvar lääänge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog av täckningen för några veckor sedan. Snörisken är över och nu är det ju fint väder ibland ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag kan täcka av bör jag ha kapellet över akterdäck klart. Håller på att sy i nya trådar då de gamla har försvagats av solen. Riktigt skitjobb! 
 

Räknar med att det tar en minut/cm och jag har kanske 10 m söm kvar ☹️

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell bygger på att masten och bommen håller det uppe.

 

Å andra sidan kan jag ha självlänsarna öppna utan att båten sjunker så jag slipper ösa efter varje regnskur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bli klar i sittbrunnen innan mitt täcke åker av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1-3v före sjösättning, brukar sjösätta i slutet på april.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har prioriterat stormsäkerhet och inte täckt alls. Skottat undan den lilla snön som kom. Och haft länspumpen aktiverad. 
sista tiden innan sjösättning kommer jag att ventilera och torka ur med avfuktare beroende på luftfuktighet ute. 
Har hittat de ställen som behövs tätas (ventil, nån skruv och luckan under aktertoft)


En båt ska tåla regn, har jag motiverat mitt val med, även om lathet spelat en viktig roll i frågan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev reva:

En båt ska tåla regn, har jag motiverat mitt val med, även om lathet spelat en viktig roll i frågan 

Ja tåla regn. Men inte issprängning. 

När det regnar kryper fukten in i springor bakom lister och annat, sen när det fryser expanderar isen och öppnar upp lite. Nästa regn kryper vattnet in lite längre och spränger vidare.

Det Därför kanske du har dina läckor.

Sen mår en plastbåt bra av att få torka ur under vintern 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Innan jag kan täcka av bör jag ha kapellet över akterdäck klart. Håller på att sy i nya trådar då de gamla har försvagats av solen. Riktigt skitjobb! 
 

Räknar med att det tar en minut/cm och jag har kanske 10 m söm kvar ☹️

Låter besvärligt långsamt syr du för hand ? min symaskin syr 7 meter i minuten om man  inte behöver bromsa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Räknar med att det tar en minut/cm och jag har kanske 10 m söm kvar ☹️

1.000 minuter är c:a 17 timmar. 
Ibland lönar det sig att jobba extra och leja bort skiten.
🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev tugge:

issprängning

Det är den lilla detaljen som är urkass med min metod. De små läckorna jag hittat är tack och lov inte in i sandwichen, med ett undantag. Som jag hellre upptäcker nu än i sjön. 
 

Men nej. Jag rekommenderar ingen att använda min metod. 

Även om jag föredrar den framför att vara rädd för att utsätta båten för fukt.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Lasker:

Låter besvärligt långsamt syr du för hand ? min symaskin syr 7 meter i minuten om man  inte behöver bromsa :)

Japp, för hand. Krävs en specialmaskin att sy i så grovt material och i flera lager. 
När det är som värst är det 5-6 lager kapell i sömmarna. Då vill det till att man är försiktig så inte nålen går av - och det tar tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

1.000 minuter är c:a 17 timmar. 
Ibland lönar det sig att jobba extra och leja bort skiten.
🙂 

Jo, jag vet. 
På hösten när jag tvättar kapellet brukar jag kolla sömmarna och bedöma hur mycket jobb det är. Ofta visar sig denna bedömning vara felaktig eftersom när jag börjar sy så spricker de gamla trådarna upp successivt. Så, jag tror från början att jag har 2 dm att sy men landar i 10 m eller mer. 
Jag borde lärt mig nu, javisst 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, jag vet. 
På hösten när jag tvättar kapellet brukar jag kolla sömmarna och bedöma hur mycket jobb det är. Ofta visar sig denna bedömning vara felaktig eftersom när jag börjar sy så spricker de gamla trådarna upp successivt. Så, jag tror från början att jag har 2 dm att sy men landar i 10 m eller mer. 
Jag borde lärt mig nu, javisst 🙄

Jag har en vanlig symaskin. Brukar sy både segel å kapell på det. På extra tjocka partier får man försiktigt lirkmata för hand. Långsamt ja.. men mycket snabbare än att sy för hand.

Sen får man planera syordning noga så platsen räcker till. D e ju lite trångt i maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Japp, för hand. Krävs en specialmaskin att sy i så grovt material och i flera lager. 
När det är som värst är det 5-6 lager kapell i sömmarna. Då vill det till att man är försiktig så inte nålen går av - och det tar tid. 

Imponerande att du har tålamod att sy för hand. jag tröttnade och efter att provat diverse veka symaskiner är det är just en sån specialmaskin jag skaffade en övermatad walkingfoot  industrisymaskin som som går fram som en tanks över tjocka sömmar och massor med lager av kapell :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Jag har en vanlig symaskin. Brukar sy både segel å kapell på det. På extra tjocka partier får man försiktigt lirkmata för hand. Långsamt ja.. men mycket snabbare än att sy för hand.

Sen får man planera syordning noga så platsen räcker till. D e ju lite trångt i maskinen.

Imponerande! Den maskin vi har funkade inte alls. Prövade på en liten löstagbar bit med ruta i. Har dessutom svårt att se hur jag skulle få in mitt ganska stora kapell i en vanlig symaskins lilla utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasker:

Imponerande att du har tålamod att sy för hand. jag tröttnade och efter att provat diverse veka symaskiner är det är just en sån specialmaskin jag skaffade en övermatad walkingfoot  industrisymaskin som som går fram som en tanks över tjocka sömmar och massor med lager av kapell :)

Intressant. Vad är det för maskin? Kostnad?

Vad menas med walkingfoot? (kan ju googla men …)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Intressant. Vad är det för maskin? Kostnad?

Vad menas med walkingfoot? (kan ju googla men …)

Jag gav 6000 för en Pfaff 145 i gott skick tror den betalat sig med tanke på hur mycket nytta jag haft av den. Walking foot betyder att  pressarfoten går på tyget, kolla 1.50 in i denna youtubefilm en film säger mer än tusen ord :) 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...