Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
saltpeter

Segla till Rauma i Finland, Österbotten från Norra Jurmo (eller norra Åland)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla långseglare. Tänkte höra lite med Er om någon möjligen lyckats ta sig till Rauma (på svenska Raumo) . Det är ju en bit ( 30 distans?) från Norra Jurmo som vi har seglat till tidigare, har hört att det inte finns så mycket gästhamnar runt norr och söder om Rauma. 

 

Frågor: 

1) Har ni varit i Rauma (Raumo) och vad tycker ni om detta som seglingsmål/ tursitställe? Vilken är bästa gästhamnen ( verkar finnas minst tre) Vi sticker 1,85 meter. 

2) Vilka sjökort/ Seglingsguider har ni använt för att orientera er i området? 

3) Vilka hamnar är trevliga att besöka på 10 till 20 distans avstånd norr och söder om Rauma (Raumo)? 

 

1000 tack för era expertkommentarer. 

Redigerad av saltpeter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag hittar 13 st. Rauma och 3 st. Jurmo.

Tillägg: Nu hittade jag rätt Rauma tror, 15 M nor om Nystad.

  1. Jag har inte varit i något av alla Rauma.
  2. En bra karta att titta på, https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/
    Kartan blir sjökort när man zoomar in.
    Tillägg: en svensk, https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=sv
  3. Vet inte.

30 M är oftast en dag segling och det finns liknande allemansrätt i Finland som i Sverige, så jag tror säkert att det ska gå bra att hitta naturhamnar på vägen om man vill ha kortare dagsetapper.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller denna med hjälp av den fina kartan du skickade. snarare 48 distans än 30 ser jag nu. 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev saltpeter:

eller denna med hjälp av den fina kartan du skickade. snarare 48 distans än 30 ser jag nu. 

Tack!

Visst är den bra.

 

48 M blir en lång dagsetapp. Marinwiki brukar kunna hjälpa till med förslag på hamnar, men inte på den finska sidan tyvärr, http://marinwiki.se/ports.php

Om du hittar några hamnar, naturhamnar eller ankringsplatser kan du väl lägga in dessa.

 

Tillägg: Upptäckte nu att kartan inte alls blir sjökort när jag zoomar in. Så var det förut, jättebra tyckte jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Raumo är en bra plats för att bunkra och spendera någon dag i. De mindre faren runt Raumo och i synnerhet norrut kräver omsorg med navigeringen. Vattnen är steniga och grundar upp ju mera norrut du går. Norrut blir faren allt smalare och det är sällan du ser kryssande båtar där.

På väg till eller från rekommenderar jag Enskär (Isokari). En ö med fyr och relativt liten hamn. Ön har Finlands största grissle bestånd och därutöver rikligt med huggormar som förslagsvis studeras från sittbrunnen. Simma inte i hamnbassängen ty den är redan upptagen av huggisar.

143 grader och 7.8 nM sydost hittar du Katanpää. En rätt välskyddad gästhamn med promenader till befästningar samt kaffe, bastu etc.

Strax öster om Katanpää går en ränna ner i SSO riktning. Följer du den ca 10 nM så är du i den södra ändan. Där finns en hamn känd som Laura Petersens Saviletto som blivit omtyckt av många. Hamnen är väl skyddad, bastu restaurang tryggt tankbart vatten. Infarten till Saviletto kan få dig att tvivla men samtliga dessa hamnar går jag in i med 2.2 m djupgående.

1803570436_Enskr.JPG.e2bdfda0dd6456c63bff5ba08f670a23.JPG2005001387_Katanp.thumb.JPG.809f20ca28f32811dc76d453f653af65.JPGSaviletto.JPG.3f4b24ebb8c30258322115205e97a527.JPG

 

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad bra information, precis vad jag behövde. Några beprövade hållpunkter som bas för att upptäcka nya vatten. Tusen Tack.  PS För några år sen lärde jag mig att om en finnsk besättningsman ropar " finns det vatten?" på väg in mot land så betyder det "är det djupt?" Jag trodde de menade " finns det sötvatten i slang" vilket jag uppfattade som en lite konstig fråga i en naturhamn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, om en inlöpande båt och någon håller i sig i förstaget och frågar finns det vatten är båten sannolikt inte ute efter att tanka vatten...

Ca 5 nM västerut 275 grader fågelvägen finns en fyrö vid namnet Kylmäpihlaja. Det finns oftast plats där även under högsäsong. Kort film

95109252_Kylmpihlaja.thumb.JPG.d5adb1ca5dd1ac875a4fabe4a971961c.JPG

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

..och en bra del information (på finska) här:  ('finns det vatten' = 'syvyys' ..)

https://venelehti.fi/satamat/

Hamnguiden i bok-format: https://www.satamaopas.fi/

Och så har Åbo Sjöscouterna preparerat en fin hamnguide över hela Finska sidan av Bottenviken:

https://satamakirja.fi/kauppa/suuri-satamakirja-iv-pohjanlahti/

 

Redigerad av jussi_h
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av Coronaviruset får man för tillfället inte utan tvingande skäl segla i Åländska vatten. Gäller såväl finsk och svensk flaggade båtar. Eventuellt kan det bli mera restriktioner till sommaren, eller så inte. Coronan är dock något man nu bör beakta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sjusjutton:

På grund av Coronaviruset får man för tillfället inte utan tvingande skäl segla i Åländska vatten. Gäller såväl finsk och svensk flaggade båtar. Eventuellt kan det bli mera restriktioner till sommaren, eller så inte. Coronan är dock något man nu bör beakta.

Varifrån kommer denna info?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-23 vid 18:23 skrev LonelyBird:

Varifrån kommer denna info?

Varit många steg i långdansen sedan mitt inlägg den 23 mars men idag är situationen den att ingen utländsk fritidsbåt kan inträda på Åländska/Finska vatten utan trängande skäl...

Eventuellt kan de ske ändringar efter den 13 Maj, men jag gissar att så inte sker.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...