Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MartinA

Motorstyrd kulventil

Rekommendera Poster

Någon som har ett förslag på en bra motorstyrd kulventil som ska användas till kylvattnet till ett elverk? Om det även går att få en signal huruvida ventilen är stängd eller inte, vore utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna har det länkats till i en annan tråd. Har inte provat den själv, men andra här kanske kan lämna ett utlåtande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skicka länken 🤪

SEK 97.78  22% Off | DN20/DN25 Automatic Manipulator Shut Off Valve For Alarm Shutoff Gas Water Pipeline LS'D Tool
https://a.aliexpress.com/_dU8F3Pr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja just den.

Jag har sedan ett par säsonger en sådan fastsatt på en trevägskran mellan mina vattentankar. Den har hittills fungerat väldigt bra. Kranen finns under durken och man måste ta bort matbordet för att kunna öppna luckan i durken, vattnet i ena tanken har nästan alltid tagit slut när bordet är dukat....

 

Jag köpte några sådana servon till för att ha till andra svåråtkomliga kranar, men har ännu inte monterat dem. 
Fixade även en till @Makro. Jag tror att @bhemac köpte någon eller några också..?
Man manövrerar servot med en polvändare, en dubbel omkopplare utan mittläge alltså on-on. Även sådan finns att köpa i den virusdrabbade folkdiktaturen.

 

Inuti finns det två ändlägesbrytare, med litet klurighet kan man koppla varisin lysdiod till dessa och få en indikering åt vilket håll kranen är ställd.

Det finns även en mekanisk inställning som medger frikoppling av motorn vid strömavbrott.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fö en intressant tråd. Jag gillar att läsa om kluriga lösningar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ossy:

Det var fö en intressant tråd. Jag gillar att läsa om kluriga lösningar. 

 

Vad bra att du hittade den gamla tråden, mindes inte att jag hade fotograferat servot, tack!

 

Tja, om du nu läste HELA tråden med dess ”risskålsargumentationer” förstår du om jag hade förträngt denna tråd.

 

Nu lär dom ju även i Kinna var drabbade av coronaviruset, vinterkräksjukan, galna gubbsjukan och den ytterst farliga paranoida pellefant-sjukan så leveranstiderna lär ju drabbas i negativ riktning.

Men Mr Wang lär ha ställt ut ett tält framför entrén.

 

Jag köpte ju ett gäng servon till, som jag skrev har jag inte monterat dessa ännu, jag köpte den stora modellen, det finns två, men är osäker på om dom orkar manövrera mina tröga ventiler. Det var väl @bhemacsom tipsade på PTPF- olja jag har köpt sådan och får väl passa på att spruta in sådan i ventilen underifrån nu när båten är torrsatt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...