Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Börskrasch och båtpriser

Rekommendera Poster

Nu är det det rejält osäkert på världens börser. Under finanskrisen justerades båtpriserna ner en hel del. Någon som vågar sig på en gissning av hur båtpriserna under säsongen 2020 kan påverkas av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite som en domedagsprofet.
Gissar att nybåtsförsäljningen helt stannar av. 
De lite nyare (= dyrare) båtarna kommer vara väldigt svårsålda. 
De billigare kommer även de vara svårsålda då de flesta nu kommer fokusera på betalning av huslån etc framför inköp av dyra fritidsintressen. 
Profetia:

Alla begpriser kommer gå ner 30-40%. 
Tror dock att priserna kommer hämta sig en hel del under sommaren eftersom jag förväntar mig att Corona-viruset klingar av under senvåren och att vi kommer få en varm och fin sommar!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt så kanske många inte vågar åka utomlands utan hellre köper en båt för att tuffa omkring i virusfria vatten. Kan få priserna att stiga lite 😉

 

Tillgången på pengar och arbete kommer nog dock att dämpa efterfrågan på både nytt och begagnat. Det kommer säkerligen att finnas fyndchanser till sommaren. 30-40% prisfall är nog inte en orimlig gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nybåtsförsäljningen minskar vilket får till följd att begmarknaden kommer att vara stabil då utbudet minskar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Känner mig lite som en domedagsprofet.
Gissar att nybåtsförsäljningen helt stannar av. 
De lite nyare (= dyrare) båtarna kommer vara väldigt svårsålda. 
De billigare kommer även de vara svårsålda då de flesta nu kommer fokusera på betalning av huslån etc framför inköp av dyra fritidsintressen. 
Profetia:

Alla begpriser kommer gå ner 30-40%. 
Tror dock att priserna kommer hämta sig en hel del under sommaren eftersom jag förväntar mig att Corona-viruset klingar av under senvåren och att vi kommer få en varm och fin sommar!
 

Varför skall man fokusera på betalning av huslån när räntorna går ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krasch? Börsen står högre än den gjorde i juli/aug i fjol, dvs när folk försökta sälja till "höst-pris". Perspektiv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Känner mig lite som en domedagsprofet.
Gissar att nybåtsförsäljningen helt stannar av. 
De lite nyare (= dyrare) båtarna kommer vara väldigt svårsålda. 
De billigare kommer även de vara svårsålda då de flesta nu kommer fokusera på betalning av huslån etc framför inköp av dyra fritidsintressen. 
Profetia:

Alla begpriser kommer gå ner 30-40%. 
Tror dock att priserna kommer hämta sig en hel del under sommaren eftersom jag förväntar mig att Corona-viruset klingar av under senvåren och att vi kommer få en varm och fin sommar!
 

hm...det var väl nästan de nivåerna vissa båtar fick utstå under senaste korrektionen. Frågan är dock om det utrymmet finns där nu. Nu går ju faktiskt båtar ner i pris, om än sakta. Det gjorde dom inte förr. Låter osannolikt i mina öron att tex en äldre Forbina 10000 för runt 800-900tsek helt plötsligt skulle gå för 500tsek...men vad vet jag :)

 

15 minuter sedan skrev Skuten:

Krasch? Börsen står högre än den gjorde i juli/aug i fjol, dvs när folk försökta sälja till "höst-pris". Perspektiv.

Ja, det kanske var att ta i, vi är ju bara ner 20% ännu men ingen vill förlora pengar. För dom som haft pengarna på börsen i syfte att köpa båt nu under våren borde det kännas jäkligt surt att sälja av nu och då uppleva ett tapp på ~20%, om än från höga nivåer.

 

Sen är ju frågan hur lång tid en justering av priserna tar. Det torde ju ta ett tag innan vissa säljare accepterar en annan nivå än vad de hade tänkt sig. Skulle således kunna vara rätt risky att köpa båt under våren...?

Redigerad av Olleman82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev segelbagaren:

Varför skall man fokusera på betalning av huslån när räntorna går ner?

Jag skrev inte att räntorna går ner!
När aktier och andra värdepapper sjunker så tenderar människor att först och främst se till de basala behoven som mat och boende. I samband med börsnedgångar brukar också arbetslösheten öka liksom räntorna. Detta gör att många väljer att ”se om sitt hus” i första hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skrev inte att räntorna går ner!
När aktier och andra värdepapper sjunker så tenderar människor att först och främst se till de basala behoven som mat och boende. I samband med börsnedgångar brukar också arbetslösheten öka liksom räntorna. Detta gör att många väljer att ”se om sitt hus” i första hand. 

Nej det vet jag väl att du inte skrev. Men räntorna går ju ner som det ser ut nu. Förmodligen sänker centralbankerna dem ytterligare om konjunkturen viker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle folk göra sig av med sina båtar för nästan halva priset av vad de är värda bara för att några hostar och nyser? Det blir de väl inte bättre av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Jorgen01:

Varför skulle folk göra sig av med sina båtar för nästan halva priset av vad de är värda bara för att några hostar och nyser? Det blir de väl inte bättre av.

 

Det är konjunkturen som sänker båtpriserna. Kombinationen av att folk blir av med jobb och förlorade sparpengar gör att de som vill sälja kommer få svårt att hitta köpare. 

 

Men måste man inte sälja kan man ju ha båten kvar till nästa högkonjunktur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Dava:

 

Det är konjunkturen som sänker båtpriserna. Kombinationen av att folk blir av med jobb och förlorade sparpengar gör att de som vill sälja kommer få svårt att hitta köpare. 

 

Men måste man inte sälja kan man ju ha båten kvar till nästa högkonjunktur

Sådant ras händer inte på en månad och normalbegåvade säljer nog inte sina båtar så snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Sådant ras händer inte på en månad och normalbegåvade säljer nog inte sina båtar så snabbt. 

Det är just det frågeställningen handlar om. Det låter rimligt att en prisjustering - om den ens är aktuell lär dröja ett tag. Sedan handlar det ju inte om hur begåvad man är utan om man nödgas till att sälja pga att man behöver kapitalet för boendet eller liknande.

 

Frågan jag ställer mig, som just nu är i köpartagen, är om utrymmet för en rejäl sänkning faktiskt finns i marknaden precis som under finanskrisen? Jag får ändå känslan av att båtarna faktiskt sjunker sakta men säkert i värde nu till skillnad från då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det är just det frågeställningen handlar om. Det låter rimligt att en prisjustering - om den ens är aktuell lär dröja ett tag. Sedan handlar det ju inte om hur begåvad man är utan om man nödgas till att sälja pga att man behöver kapitalet för boendet eller liknande.

 

Frågan jag ställer mig, som just nu är i köpartagen, är om utrymmet för en rejäl sänkning faktiskt finns i marknaden precis som under finanskrisen? Jag får ändå känslan av att båtarna faktiskt sjunker sakta men säkert i värde nu till skillnad från då. 

Vilken prisklass och årgång har du tänkt dig.

 

Du menar att de finns båtägare som lever så på marginalen att de inte klarar ett

temporärt dipp i ekonomin. Då gäller det att hitta någon som har skuld och panik.

Men de flesta äger väl sin båt och för dessa är det väl ingen fara.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-03-10 vid 22:06 skrev Olleman82:

Nu är det det rejält osäkert på världens börser. Under finanskrisen justerades båtpriserna ner en hel del. Någon som vågar sig på en gissning av hur båtpriserna under säsongen 2020 kan påverkas av detta?

Gissa kan man ju alltid.

 

Om du menar 2008 så var det ju ett i stort sett ett bedrägligt lånesystemmed med sk. subprimelån, fastighetslån med sämre säkerhet. Det ledde till den värsta finansiella krisen sedan depressionen på 1930-talet.

Jag tror inte det blir så nu, om inte krisennu gör att något smutsigt byk dyker upp i någon viktig världsekonomin eller i Sverige.

 

Om det inte längre går att resa utomlands så kommer troligen färre begagnade båtar att säljas. Då tror jag inte att priserna stiger, men de kommer inte heller att sjunka.

 

Om börserna faller påverkar inte så mycket. Det är ju ändå pengar som varit bundna i någon mån. Man får kanske känslan av att man har mindre pengar än igår och då blir man försiktigare med vad man gör med dem, så kanske påverkar det priserna något nedåt.

 

Om räntorna stiger, vilket de inte lär göra om det blir lågkonjunktur, påverkas båtpriserna kraftigare nedåt. Flera tvingas sälja för att klara vardagen.

 

Om oro sprids i samhället brukar investeringsviljan minska och mängden båtköpare minskar då. Priserna sjunker något, men inte så mycket. Många förstår att det är ett övergående skede och kan säkert tänka sig att behålla båten något år till.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Det är just det frågeställningen handlar om. Det låter rimligt att en prisjustering - om den ens är aktuell lär dröja ett tag. Sedan handlar det ju inte om hur begåvad man är utan om man nödgas till att sälja pga att man behöver kapitalet för boendet eller liknande.

 

Frågan jag ställer mig, som just nu är i köpartagen, är om utrymmet för en rejäl sänkning faktiskt finns i marknaden precis som under finanskrisen? Jag får ändå känslan av att båtarna faktiskt sjunker sakta men säkert i värde nu till skillnad från då. 

Har man lånat upp till skorstenen för att köpa båt så är man inte så begåvad, så visst handlar det om begåvning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har man lånat upp till skorstenen för att köpa båt så är man inte så begåvad, så visst handlar det om begåvning.

Jag har inget intresse i att debattera frågan. Mer intresserad av olika perspektiv. För egen del tittar vi på en Forbina 9000 eller möjligtvis 10 000. Vi får väl se...drömscenariot måste ju vara ny båt inom kort och sedan bli satt i karantän så man kan leva båtlivet i flera veckor i April :)  Enligt flera här verkar ju risken vara begränsad att det kommer bli en långvarig sättning av priser, vilket jag nog ändå ser som smått positivt när man tänkte köpa inom kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har man lånat upp till skorstenen för att köpa båt så är man inte så begåvad, så visst handlar det om begåvning.

Säkert inte helt ovanligt.

 

Den här gången tror jag inte att just det kommer att påverka.

 

Om det blir en kraftig lågkonjunktur så blir troligen många av med arbetet och då kommer det att visa sig tydligt när a-kassan tar slut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Sådant ras händer inte på en månad och normalbegåvade säljer nog inte sina båtar så snabbt. 

 

Nej nej. Jag tänker på relativt lång sikt. Fynd gör man förmodligen tidigast till hösten om krisen håller i sig

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ha i minnet att de båtar som mest förlorade i värde var 70 och 80-tals båtar.

Då hade vi en lågkonjunktur som triggade prisfallet men en förutsättning var också att det pumpats ut mängder av relativt billiga båtar från Bavaria bl a under i princip hela 2000-talet. Flera ägare av de litet dyrare äldre båtarna var själva litet äldre och pensionerade sig från båtlivet de här åren och ingen ville nu ha deras gamla båtar. Sen skall man inte underskatta vädrets betydelse heller. Efter Gudrun så blev det några riktigt dåliga somrar fram till finanskrisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

...drömscenariot måste ju vara ny båt inom kort och sedan bli satt i karantän så man kan leva båtlivet i flera veckor i April :)  

 

Jag är rädd att karantänen kommer snart. Ligger på hamnen om tidigarelägga sjösättningarna :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...