Jump to content
Friday 19 August 2022
lindius

Idéer kring eldrift på (segel)båt

Recommended Posts

Blir det så mycket som 50% påslag? Är det inte 25% moms + några procent i tull? Borde inte ca 30% räcka, eller cyklar jag nu? Jag importerade en båt från amerikat 2008 och vill minnas det hamnade där nånstans.

 

Nej det är nog inte fel att köpa lite överstor motor när det gäller eldrift om man har lust. Den drar ju ändå inte mer ström än vad motmomentet kräver. Även om verkningsgraden vid den relativt låga belastningen kan bli något sämre men det rör sig nog bara om enstaka %.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-26 vid 22:40 skrev sajjen:

https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-10.5kw.html

 

Där skulle jag börja, om jag var i din sits

 

2020-11-27 vid 10:31 skrev Dava:

Om man tittar på https://www.goldenmotor.com/ så kostar

 

5 kW 465$ + controller på 452$ => 917$

10kW 765$ + controller på 598$ => 1363$

20kW 1890$ + controller 830$ => 2720$

 

Köper man samma motor från den svenska återförsäljaren electromobile så är priserna ungefär de tredubbla, men priserna ovan gäller förstås innan moms och tull, så 50% extra får man räkna med. Det saknas även kablar och reglage, vilket det inte gjort i den offert som jag fått från electromobile.

 

Räknar med att dollarn kommer stå i 8 kr till våren om inte Ingves får ett ryck och sänker den svenska kronan genom att sänka räntan eller ge oss helekopterpengar.

Så 5kW 917*1,5*8 = 11000 kr

10 kW = 16353 kr

20kW = 32640 kr

 

 

Det känns som att det är dumsnålt att inte dubbla kapaciteten för drygt 5000 kr extra.

Sedär! Det börjar helt klart bli billigare än för ett par år sen! Med tanke på hur de flesta i Sverige använder sina segelbåtar så känns det som att en elektriskmotor, med en liten batteribank + ett litet elverk för nöd/om man behöver gå för motor en hel dag borde vara högaktuellt vid ett motorbyte! 

Som vanligt så är det troligtvis skepsisen till ny teknik(Och att de flesta båtägare är i det äldre spannet? 😉 ) Som gör att man går på det trygga alternativet diesel. För handen på hjärtat, hur ofta går du för motor en hel dag- Om du har en segelbåt?

 

Både jag och Dava har ju visat att små trollingmotorer uppenbart fungerar på mindre segelbåtar, även i praktiken. Trots att standard rekommendationen av det "gamla gardet" brukar vara 4-9,9 hk hängande på akterspegeln för att ha lite extra kräm vid behov.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://torqeedo.se/products/product/cruise-fixed-pod/

En annan installation som helt klart ser intressant ut är den här!

Jag hade helt missat att torqeedo hade utvecklat en pod-motor, nu finns det också en hel del tillverkare som gör motsvarande billigare motorer, men vad tror folket om en sån här? Den ser onekligen enkel att installera ut. Nackdelen är väl att det gäller att båten har en modernare undervattenskropp för att kunna installeras(Långkölat går bort?)

 

OBS för att priset ska kunna vara någorlunda konkurrenskraftigt så får man utgår från 4.0 versionen, vilket gör att man inte har någon "extrakraft" att tala om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pogona:

..helt klart ser intressant ut är den här!


...

 

Nackdelen är väl att det gäller att båten har en modernare undervattenskropp för att kunna installeras(Långkölat går bort?)

 

Jag som har en modern 60-talskonstruktion med kort köl tycker tvärt om att de andra elmotor-lösningarna har nackdelen att de nästan kräver rak axel för att inte bli vansinnigt mycket dyrare genom behov av s-drev. Podmotorn är en fantastisk utveckling. Synd bara att de är så dyra. En 70 LP motor för akterspegeln kostar runt 4000 kr medan motsvarande för podmontering (från Kina) går på närmre 10 000 kr.

 

Jag har funderat på om man inte skulle kunna göra en podmotorn av min motorguide. Ett projekt för den dagen jag tycker att motorn gjort sitt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Dava:

 

 

Jag har funderat på om man inte skulle kunna göra en podmotorn av min motorguide. Ett projekt för den dagen jag tycker att motorn gjort sitt :)

 

 

Intressant tråd med många fina idéer!


En trollingmotor som podmotor är dock inte att rekommendera om inte båten tas upp efter varje seglats.

Läser man det finstilta i manualen till de flesta trollingmotorer så brukar det stå att motorn helst skall sköljas i sötvatten efter varje användning. Det som brukar ta kål på de flesta trollingmotorer är vatteninträngning i motordelen och det även om motorerna bara varit i vattnet just medan de används. Tätningarna runt motoraxeln är helt enkelt inte särskilt långlivade och när vattnet en gång hittat vägen förbi dem tar det inte länge förrän motorn är körd.

Jag har försökt reparera mina bekantas trollingmotorer men när vattnet hittat in i motorn finns det inte mycket annat att göra än att surfa runt och leta bra priser på en ny...

 

Ett tag fanns det flera europeiska tillverkare av podmotorer men de flesta var inte ens avsedda att användas i saltvatten och dessutom verkade motorerna vara tänkta till båtar som tas upp när de inte används. Det är dock några år sedan jag surfade runt i ämnet så de har kanske utvecklats till det bättre vid det här laget.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Faderullan:

Tätningarna runt motoraxeln är helt enkelt inte särskilt långlivade och när vattnet en gång hittat vägen förbi dem tar det inte länge förrän motorn är körd.

 

Hmm. Min trollingmotor är ju 12+ år och det som håller på att ge upp är fäst-delen som ärgat till något vitt pulver som drösslar förfärligt varje gång jag drar fram den. Även aluminium-stången har börjat ärga. Själva motorklumpen har tappat en del färg och jag tänkte nog måla den innan nästa säsong.

 

Men tätningen kring motoraxeln är inte mycket man kan göra något åt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderar på att beställa hem ett ett sånt här  3000w borstlöst motorkit från ebay och börja meka i lägenheten med ett 12v batteri. Och när jag listat ut det grundläggande om vart alla kablar ska så beställer jag reglage för hastighet och fram/back. När dieseln ger upp eller när jag tröttnat på att slänga pengar och tid på den så byter jag ut mot den med kedjedrift till propelleraxeln. Är dock ny på el men tänker att learn by doing kan fungera hemma i lägenheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Är också intresserad av olika lösningar med eldrift och LiFePO4 batterier.

Det var bra pris på den motorn, där skulle man kanske kunna köpa 2 motorer om man behöver mer effekt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev larban:
2021-05-09 vid 16:17 skrev protesterandemoose:

underar på att beställa hem ett ett sånt här  3000w borstlöst motorkit från ebay

Hur har det gått med detta? Intressant kit om det håller nån kvalitet. 

Jag är skeptisk...

En motor som är stor som en rejäl knytnäve tror inte jag kan driva en båt på ett säkert vis någon längre tid.

 

Jag tror man ska satsa på motorer till direktdrivna fläktar i ventilationsaggregat eller elmotorer till bilar (borde gå att hitta på skroten snart).

Absolut dyrare, men också bättre.

 

En intressant länk, https://www.electro-mobile.se/produkt-kategori/batmotorer/

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-29 vid 16:33 skrev Faderullan:

Det som brukar ta kål på de flesta trollingmotorer är vatteninträngning i motordelen och det även om motorerna bara varit i vattnet just medan de används. Tätningarna runt motoraxeln är helt enkelt inte särskilt långlivade

Suveränt inlägg som verkligen lärde mig något nytt. Detta tar jag med mig för framtida elmotor lösningar.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur går det för alla elmotorentusiaster där ute? Själv har jag precis fått hem 8 st 70 Ah Lifepo4-celler som jag ska försöka pula ihop till två batteripack för att driva min nu 15 år gamla elutombordare.

 

Har inte använt den under hela sommaren (ok, man behöver egentligen inte motor på en Soling) eftersom mina bilbatterier (kasserade från fina bilar på 90-talet) jag använde förra sommaren typ hade kastat in handduken och inte kunde framföra min Soling på ett betryggande sätt. Motorn fungerar dock fortfarande toppen, till den sista färden inför upptagningen så körde den 500 meter på bilens bilbatteri. Med Litium ska det nog bli finfint och med 140 Ah kommer jag kunna köra i flera timmar. 

 

Att jag valde många små celler beror dels på att det var bra pris och dels på att jag kan både serie och parallellkoppla dem beroende på om jag vill ha 12 eller 24 V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har sedan i höstas arbetat med elkonvertering av vår Grinde.

 

Projektet är väldokumenterat i både text, bild och film på båtens hemsida med både blogg och informationsarkiv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En enkel lösning vore att vertikalmontera en elmotor på ett S-drev (dvs direkt på den vertikala axeln, utan hela växelskrotet), och sen modifiera så att hela S-drevet kan roteras (t ex med en liten, horisontell ratt i sittbrunnen). Då har man nästan en "podmotor", eller åtminstone en fullt styrbar dragkraftsriktning. Fram och back får man lösa genom motorns rotationsriktning (utgår från att det är normalfunktion för elmotorer till båtar).

Det är lite synd att inte Volvo Penta redan från början gjorde S-dreven roterbara. Det hade varit extremt enkelt att lösa om man hade valt den vägen. Tänk att kunna rikta dragkraften helt fritt, oberoende av båtens riktning!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

2 timmar sedan skrev raol:

Det är lite synd att inte Volvo Penta redan från början gjorde S-dreven roterbara. Det hade varit extremt enkelt att lösa om man hade valt den vägen. Tänk att kunna rikta dragkraften helt fritt, oberoende av båtens riktning!

Det gjorde man sedan, och kallade dem "IPS". De är i alla fall ganska roterbara....

image.png.bb7e73bc5d024fc7479841dc94fe3b59.png

 

Nu har man också satt elmotor på IPS:

https://www.batliv.se/2020/12/02/eldrift-med-volvo-penta-ips/

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev IngemarE:

 

Det gjorde man sedan, och kallade dem "IPS". De är i alla fall ganska roterbara....

image.png.bb7e73bc5d024fc7479841dc94fe3b59.png

 

Nu har man också satt elmotor på IPS:

https://www.batliv.se/2020/12/02/eldrift-med-volvo-penta-ips/

Jojo, men så kostar de ju astronomiska summor. Ett S-drev med samma funktion hade kunnat finnas sen 80-talet, för förmodligen mindre än en halv gång till i pris.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...