Jump to content
Monday 25 January 2021
Sign in to follow this  
lindius

Idéer kring eldrift på (segel)båt

Recommended Posts

16 timmar sedan skrev Zwen:

Jo, ju mer jag läser in mig på detta förstår jag att det nog helst är LiFePo4 man ska.

Har du 4 st 12 V i serie och parallella sådana strängar eller byggde du ihop 3,2 V celler själv?

Även om man köper färdiga 12 V antar jag att man behöver ha BMS mellan batterierna eller?

Fabrikat?

 

Ja, jag ser inga egentliga alternativ till LiFePO för en elbåt. Jag byggde själv av lösa celler, köpta från Kina på AliExpress. Cellerna, specade till 152Ah, är tillverkade av HiGee.

 

Ett system byggt på 12V-batterier behöver generellt sett inte någon extra BMS, men det beror givetvis på vad för sorts BMS det sitter i varje 12V-batteri. Vilktigt att tänka på är också att inte alla 12V-batterier tål seriekoppling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I somras köpte jag en 54lbs Watersanke till farsans segelbåt(Campus 6,3) då jag tröttnade på den lilla bensindrivna hondan. Campusen är en liten lätt båt, och vi använde den bara för nöjessegling i närområdet och seglade enbart när det var bra väder. In och ut ur hamn är en elmotor helt förträfflig, tyst, startar utan att du behöver rycka i ett snöre, kraften kommer med en gång osv.

 

På en mindre båt skulle jag absolut överväga en elutombordare då det är en billig och enkel lösning. Kompletterat med en någorlunda stor batteribank och solceller så tycker jag till och med att lösningen är utmärkt.

 

Själva hade vi ett 20 ah litiumbatteri som vi tog hem och laddade, hade jag gjort om det igen på den båten(såld) så hade jag skaffat ett lite större batteri och monterat en solcell.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mina funderingar angående eldrift så har jag tänkt mig en "lagom" stor batteribank. Samt komplettera med två elverk. Anledningen till två elverk är att jag tänkt mig luftkylning och om man vill nyttja elverket under en längre period så kan de köras växelvis. Behövs extra mycket el kan man köra båda samtidigt. Vidare så om ena elverket går söder, så har man fortfarande ett fungerande elverk kvar.

 

Häromdagen så såg jag ett avsnitt på Youtube där man hade dubbla elmotorer vilket fick mig att fundera på för och nackdelar med två elmotorer. Youtube paret (rigging doctor) var väldigt glada då ena elmotorn gick sönder att de hade en kvar. Första frågan jag funderar över är kostnaden för tex. 2st 10kw motorer jämfört med en på 20kw? Andra frågan är, hur svårt är det att synkronisera två elmotorer på samma axel? Och kan man köra endast en elmotor i taget? Vad tror ni, är två elmotor en bra eller dålig idé?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första båten jag elkonverterade var en träsnipa på ~9m och ~4ton. I den satte vi in ett elverk byggt på en VP D1-13. Vi brukade köra den båten med ca 2,5kW ut till motorn. Elverket gav ca 5kW. Med andra ord hade vi "oändlig" räckvidd och behövde köra elverket halva tiden. Batteriet var på ca 10kWh. I efterhand var elverket en felinvestering, det hade varit bättre att lägga mer pengar på batterier istället, och lugna nerverna på det viset. Elverket stod för mer än halva kostnaden och användes väldigt sällan.

 

Att istället köpa ett eller ett par små luftkylda inverterelverk, typ Honda EU22i, kan ju bli rejält mycket billigare. Speciellt om en inte köper just Honda. Jag har funderat på att skaffa ett till min nuvarande båt. Ska jag göra det vill jag ha ett som åtminstånde ger tillräckligt med kräm för att köra båten frammåt i någorlunda takt. I mitt fall blir det nog i så fall ett elverk som klarar runt 1600 - 1800 W kontinuerligt.

 

Skulle båten vara mycket större, så att ett luftkylt elverk inte skulle ge nog kräm så skulle jag antagligen lägga pengarna på mer batterier, snarare än ett vattenkylt elverk. Elverkskostnaden är inte alls linjär mot uteffekten.

Edited by sajjen
Fel modellnummer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev sajjen:

Skulle båten vara mycket större, så att ett luftkylt elverk inte skulle ge nog kräm så skulle jag antagligen lägga pengarna på mer batterier, snarare än ett vattenkylt elverk. Elverkskostnaden är inte alls linjär mot uteffekten.

Personligen skulle jag vilja ha ca 2 × 5kw på elverk och ca 20kw elmotor (sammanlagt). En tanke till är att skippa gasol till matlagning och köra på elspis, micro och vattenkokare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En variant på elmotor och elverk är hybriddrift. Man har dieselmotor som vanligt med en remskiva på propelleraxeln kopplad till en elmotor via magnetkoppling.

Vill man köra elmotor lägger man backslaget i neutral och kör med elmotorn. Vill man köra diesel kan man frikoppla elmotorn via magnetkopplingen. Det går även att bygga så elmotorn genererar tillbaka till batterierna när man kör dieseln.

 

Ett exempel: http://www.dintra.com/eng/pagina/elsail Hybrid EN 2019.pdf

 

Beta marindiesel har en annan variant där elmotorn redan är påbyggd på dieseln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Peka67:

Personligen skulle jag vilja ha ca 2 × 5kw på elverk och ca 20kw elmotor (sammanlagt).

Om det är rimligt att köra båten på elverk eller inte blir ju en funktion av normal förbrukning på motorn, inte maxeffekten. Men du hamnar i ungefär samma förhållande som mig (~1600W elverk till en 5kW motor, som jag normalt kör på under 2kW).

 

56 minuter sedan skrev Peka67:

En tanke till är att skippa gasol till matlagning och köra på elspis, micro och vattenkokare.

Jag har skaffat mig en rejäl inverter. Tanken är, precis som din, att slänga ut gasolen. Framtiden får utvisa om jag hinner med att bygga om till nästa sommar eller inte. Jag har dessutom ett gasolkylskåp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Zwen:

En variant på elmotor och elverk är hybriddrift. Man har dieselmotor som vanligt med en remskiva på propelleraxeln kopplad till en elmotor via magnetkoppling.

Vill man köra elmotor lägger man backslaget i neutral och kör med elmotorn. Vill man köra diesel kan man frikoppla elmotorn via magnetkopplingen. Det går även att bygga så elmotorn genererar tillbaka till batterierna när man kör dieseln.

 

Ett exempel: http://www.dintra.com/eng/pagina/elsail Hybrid EN 2019.pdf

 

Beta marindiesel har en annan variant där elmotorn redan är påbyggd på dieseln.

Ett elverk och en elmotor blir vad som ibland brukar kallas en seriehybrid. Elmotor och förbränningsmotor på samma axel blir en parallellhybrid.

 

Vad som är rimmligt eller inte är kanske beroende på vad man ser som den huvudsakliga funktionen. Är det ett elsystem med förbränningsbackup eller ett dieselsystem som kan köra tyst in och ur hamn?

 

Hur man än gör så blir ett hybridsystem givetvis mer komplicerat än ett system med bara en kraftkälla. Själv tror jag att en seriehybrid har mindre risk att ställa till med krångel, eftersom delarna är mindre integrerade med varandra. Men det är väl färgat av att jag har bättre kunskaper och förståelse för elsystem än förbränningsmotorer, kopplingar, etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fördel, när man pratar om dieselhybrider, med att ha elmotorn kopplad på axeln till dieseln är att man kan använda elmotorn som kraftig generator för att ladda batterier.

Har byggt sådana lösningar där man både kan ladda mycket med hjälp av dieseln och lite genom att låta propellern driva elmotorn som generator under segling.

Det blir inte så mycket effekt den vägen, men seglar man längre tider så får man en hel del tillbaka den vägen i alla fall, gärna i kombination med solceller så klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fördel mad parallellhybrid är ju att man har två framdrivningsdon. Om eldriften havererar kan man ju köra med dieseln och vise versa. Om man tuffar sakta kommer man ju ganska långt även med en liten batteribank, om den var laddad vid haveritillfället vill säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, på det viset blir det redundans. Men det tillför också kopplingar (för att kunna koppla i och ur de olika motorerna) som kan haverera. Vilket haveri som är rimligast att klara sig från beror väl på vad man kan själv och på vilken plats man befinner sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror inte det är så stor risk. Backslaget kan man nog få i neutralläge på nåt sätt och skulle nåt på elmotorsidan skära ihop totalt är det ju bara att klippa remmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elmotorn behöver man aldrig koppla ur mekaniskt. 
Så länge den är elektriskt frikopplad så får den bara snurra med, så klart om lagren skär så den nyper blir det ju struligt. 
Men ett sånt haveri har jag inte sett ännu. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev jonas2307:

Elmotorn behöver man aldrig koppla ur mekaniskt. 
Så länge den är elektriskt frikopplad så får den bara snurra med, så klart om lagren skär så den nyper blir det ju struligt. 
Men ett sånt haveri har jag inte sett ännu. 

Jag arbetade på Asea Service mellan 80-87 så jag har sett några stycken.....😁

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min båt om jag kör 5.5 knop, motsvarar det ungefär 4kW. Kör jag 2 timmar ut och 2 timmar hem, så går det åt 16 kWh. För det behövs minst batterikapacitet på ca. 17 kWh.
Priset för dessa är minst ca. 9600 usd inkl moms plus frakt. alltså 86000 SEK.
Vikt, ca 200kg.
Sen måste jag ordna elförsörjning till den samfällighetsbrygga där jag har båtplats, för det finns inte. Portabelt elverk vore att gå över ån efter vatten ur CO2-synpunkt

 

4 kW motsvarar ungefär 5,5 hk, och en dieselmotor förbrukar då c:a 0,75 liter /timme, och de fyra timmarnas färd ovan drar då c:a 3 liter....

 

Tänk också på att inom Europa sker ständigt import och export av el mellan länderna, och det finns ALLTID fossilkraftverk igång för att täcka det som fattas från andra elproducenter. Detta betyder att VARJE elförbrukningsökning nånstans inom Europa medför samma ökning i något fossilkraftverk. Man kan joxa lite med dammnivåerna inom vattenkraft, men en ökning leder till nivå/flödesökning, som måste kompenseras senare med lika mycket mindre. 

Till att börja med måste alltså ny kärnkraft ersätta ALLA fossilkraftverk. Först därefter är det intressant ur CO2-synpunkt att börja med eldrift i fordon mm.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Seawolf:

På min båt om jag kör 5.5 knop, motsvarar det ungefär 4kW. Kör jag 2 timmar ut och 2 timmar hem, så går det åt 16 kWh. För det behövs minst batterikapacitet på ca. 17 kWh.
Priset för dessa är minst ca. 9600 usd inkl moms plus frakt. alltså 86000 SEK.
Vikt, ca 200kg.

Jag installerade i sommar ca 15kWh LiFePO4 i båten. Pris för cellerna, inklusive moms och frakt till dörren var ca 30000SEK. Vilkt ca 100kg. Sänker du farten till 4,5 knop så är du antagligen nere på 2kW.

 

1 timme sedan skrev Seawolf:

Tänk också på att inom Europa sker ständigt import och export av el mellan länderna, och det finns ALLTID fossilkraftverk igång för att täcka det som fattas från andra elproducenter. Detta betyder att VARJE elförbrukningsökning nånstans inom Europa medför samma ökning i något fossilkraftverk. Man kan joxa lite med dammnivåerna inom vattenkraft, men en ökning leder till nivå/flödesökning, som måste kompenseras senare med lika mycket mindre. 

Till att börja med måste alltså ny kärnkraft ersätta ALLA fossilkraftverk. Först därefter är det intressant ur CO2-synpunkt att börja med eldrift i fordon mm.

Jag vet att du av hävd har god renome på det här forumet, men det där är fullständigt skitsnack. Dags att kvickna till innan du blir helt frånsprungen av tidens gång.

 

Effektiviteten i en liten båtdieselmotor kommer aldrig vara ens i närheten av den på ett kraftverk, för att inte tala om ett kraftvärmeverk. Inte heller avgasreningen är jämförbar. Bara mängden elenergi som går åt till att raffinera fram dieseln från råoljan är i samma storleksordning som mängden el du istället kunde "tanka" dina batterier med. Andelen fossilkraft är dessutom ständigt sjunkande. Kolkraftverk är inte heller snabbreglerande, för den delen.

 

Kärnkraft kommer vi aldrig att få, för det är så in i helvete dyrt. Trots att de inte ens betalar för sina egna rivningskostnader.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontrollrummet för svensk och nordisk elkraft och dess ursprung är rätt intressant. 

https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/

 

I svergie kommer endast ca 25% av elen från kärnkraft.

 

Hur som helst är det en fantastik lättnad att slippa kladdet och böket med fossila bränsle på båten! Jag har ju inte någon ruff på min nuvarande båt, men var ute med en kompis på hans Maxi 77 med inombordare och att gå in i en så diselstinkande ruff gör mig illamående, faktiskt bara av tanken. I mina tidigare båtar har jag alltid haft utombordare, tittar just nu på båtar i 30-35' klassen men blir det en sådan så kommer elkonvertering stå högt på önskelistan!

 

Själv har jag laddat mina batterier i princip uteslutande med solceller, men så använder jag motorn i princip bara de 4-500 meterna smal kanal innan jag är ute på havet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev sajjen:

Vad som är rimmligt eller inte är kanske beroende på vad man ser som den huvudsakliga funktionen. Är det ett elsystem med förbränningsbackup eller ett dieselsystem som kan köra tyst in och ur hamn?

Mycket kloka ord, för min del har jag nog aldrig använt motor mer än 500m, så för mig är valet enkelt. Elsystem med förbränningsbackup där man kan gå en längre sträcka med reducerad fart vid behov.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man får ju verkligen tänka igenom vilka scenarios man vill kunna använda båten i, och hur de kanske kommer att förändras.

En segelbåt som jag var med och konverterade, vi bytte till en ny diesel och la till el så det blev en hybrid.

Dieseln egentligen för att ägaren hade just det kravet att man skulle kunna köra motor en hel dag om man ville/var tvungen.

 

I verkligheten så blev det mer så att de använder elmotorn in och ut ur hamn, för att putta lite över genom något sund eller så, där man förr kanske inte skulle ha gjort sig omaket att dra igång dieseln.

De hade under ett några säsonger inte haft något tillfälle då de körde med dieseln någon längre sträcka.

De laddar mest via sina solpaneler, via generering från propellern vid segling, via landström, någon enstaka gång har de laddat med hjälp av dieseln.

 

Men, det som var slående för dem efter att par säsonger var att de ändrat sitt beteende, ganska omedvetet. De seglade mer än förut, mycket för att de kände en större trygghet i att det var så lätt att få hjälp en kort stund av elmotorn om det behövdes någonstans, och de uppskattade tystnaden mer.

 

Säger så klart inte att det här skulle stämma för alla, jag tycker bara att man ska vara öppen för att man kanske kommer att ändra sitt beteende med nya möjligheter.

 

Båten fick en diesel på ca 30hk, 10kW elmotor och 15 kW/h batteri byggt med 18650 celler.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev sajjen:

Jag installerade i sommar ca 15kWh LiFePO4 i båten. Pris för cellerna, inklusive moms och frakt till dörren var ca 30000SEK. Vilkt ca 100kg. Sänker du farten till 4,5 knop så är du antagligen nere på 2kW.

 

Jag vet att du av hävd har god renome på det här forumet, men det där är fullständigt skitsnack. Dags att kvickna till innan du blir helt frånsprungen av tidens gång.

 

Effektiviteten i en liten båtdieselmotor kommer aldrig vara ens i närheten av den på ett kraftverk, för att inte tala om ett kraftvärmeverk. Inte heller avgasreningen är jämförbar. Bara mängden elenergi som går åt till att raffinera fram dieseln från råoljan är i samma storleksordning som mängden el du istället kunde "tanka" dina batterier med. Andelen fossilkraft är dessutom ständigt sjunkande. Kolkraftverk är inte heller snabbreglerande, för den delen.

 

Kärnkraft kommer vi aldrig att få, för det är så in i helvete dyrt. Trots att de inte ens betalar för sina egna rivningskostnader.

"det där är fullständigt skitsnack. Dags att kvickna till innan du blir helt frånsprungen av tidens gång." är inte särskilt övertygande som argument.

 

En smådiesel har c:a 30% verkningsgrad bränslevärde till axeleffekt. Från råolja till olika bränslen och kemikalier är det minst 90% "verkningsgrad". Avgasreningsbehovet finns i tätorterna men behövs inte på samma sätt i båtar. CO2-problematiken föreligger både i förbränningsmotorer och fossilkraftverk.
Ett fossilkraftverk har  c:a 45%. Innan elen kommit från kraftverket via transformatorer, kraftledningar, mera transformatorer, laddare, omvandling till kemisk energi, återomvandling till el igen, så blir det i stort sett samma verkningsgrad. 
Värmekraftverk är bättre, men är inget som elproduktionen inom Europa kännetecknas av. 
Vad gäller kärnkraft är ett antal nya reaktortyper under utveckling och byggnad. De använder dagens utbrända bränsle som bränsle, och resterna därefter har halveringstider på några hundra år. Dagens förråd av utbränt kärnbränsle anses räcka för mänsklighetens energibehov i 10000 år.
Dessa reaktortyper är konstruerade att gå i säkert läge om man klipper alla anslutningar till dem. Planerna är att masstillverka sådana reaktorer, vilket gör att dagens (i Sveige) Kafkaliknande dokumentationscirkus slås ut på många, och (som vid all masstillverkning) styckekostnaden blir måttlig.
Så småningom kanske batteritekniken kan revolutioneras, och huvudvägarna förses med strömavtagare. Men projekttiden för kärnkraft lär vara decennier, medan eldrifter, när tiden kommer, tar bara några år att utöka. Så man skall alltså börja i rätt tidsände för att uppnå några vinster. 

Vad gäller priser för LiFePo4, så är Tjeckiska https://shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP700AHA-LiFeYPO4-3-2V-700Ah.html någorlunda prisledande. Med dessa celler som bas blir pris inkl. moms men utan frakt c:a 60000 SEK inkl. moms för 15kWh. Till detta skall läggas skyddselektronik för cellerna. Vilka inköpsställen finns för hälften av dessa priser?

 

Edited by Seawolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Seawolf:

Vad gäller priser för LiFePo4, så är Tjeckiska https://shop.gwl.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP700AHA-LiFeYPO4-3-2V-700Ah.html någorlunda prisledande. Med dessa celler som bas blir pris inkl. moms men utan frakt c:a 60000 SEK inkl. moms för 15kWh. Till detta skall läggas skyddselektronik för cellerna. Vilka inköpsställen finns för hälften av dessa priser?

 

Jag har köpt celler från GWL några gånger. För tio år sedan så låg deras priser i princip i paritet med priserna direkt från Kina. Nu för tiden går det, utan att leta speciellt mycket, att komma undan rejält mycket billigare på AliExpress eller Alibaba. Själv köpte jag från BLS på AliExpress, https://www.aliexpress.com/store/4996353?spm=a2g0s.9042311.0.0.36bc4c4dpmlGa2

 

Nu hade jag redan vad jag behövde i BMS-väg, men om vi ska räkna pris på sådant så går det att hitta billiga grejer i Kina från några hundralappar. Ett lite mer påkostat, konfigurerbart och väldokumenterat system kanske går på nånstans 5 - 10 kkr.

 

9 timmar sedan skrev Seawolf:

Priset för dessa är minst ca. 9600 usd inkl moms plus frakt. alltså 86000 SEK.
Vikt, ca 200kg.

Om vi går all in och lägger samanlagt femton tusen på BMS och kablage (då har vi typ gulpläterade Rolls Royce-versionen av BMS), så hamnar vi ändå på typ halva "ditt" pris. (Även om 9600 USD bara kostar 82000 SEK idag) Vikten är också ungefär hälften.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev sajjen:

Jag har köpt celler från GWL några gånger. För tio år sedan så låg deras priser i princip i paritet med priserna direkt från Kina. Nu för tiden går det, utan att leta speciellt mycket, att komma undan rejält mycket billigare på AliExpress eller Alibaba. Själv köpte jag från BLS på AliExpress, https://www.aliexpress.com/store/4996353?spm=a2g0s.9042311.0.0.36bc4c4dpmlGa2

 

Nu hade jag redan vad jag behövde i BMS-väg, men om vi ska räkna pris på sådant så går det att hitta billiga grejer i Kina från några hundralappar. Ett lite mer påkostat, konfigurerbart och väldokumenterat system kanske går på nånstans 5 - 10 kkr.

 

Om vi går all in och lägger samanlagt femton tusen på BMS och kablage (då har vi typ gulpläterade Rolls Royce-versionen av BMS), så hamnar vi ändå på typ halva "ditt" pris. (Även om 9600 USD bara kostar 82000 SEK idag) Vikten är också ungefär hälften.

Det är ju bra att batterierna blivit billigare. Hoppas bara att kina-data håller vid en test. Alltför ofta hissar kineserna upp data grymt mycket. Exempelvis så väger GWL-Winston för 260Ah 3.2V c:a 8,9kg, medan de från BLS på 280Ah 3.2V väger 5.2 kg. Eftersom de höga priserna på LiFePo4 etc. beror till stor del på de dyra ingående ämnena så gör en sådan viktskillnad mig seriöst fundersam.  Det kan vara Ah eller cyklingslivslängden som man tummar på, eller målar med guldfärg.
Men huvudskälet för eldriftsproblemet är att så fort man får motvind och sjögång i nosen så går det på en 9-10- meters segelbåt åt sisådär 3-4kW bara för att stå still.

Man kan bygga sin båt så att man får anpassa sig till båtens begränsningar. Eller så får man anpassa sin båt så den passar den användning man vill ha.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Seawolf:

Men huvudskälet för eldriftsproblemet är att så fort man får motvind och sjögång i nosen så går det på en 9-10- meters segelbåt åt sisådär 3-4kW bara för att stå still.

Märkligt att man alltid hamnar här efter ett tag (motvind och sjögång). Seglade med en utombordare under många år (som inte alltid startade). Och under de åren behövde jag aldrig gå för motor mot vind och vågor. Att förlita sig på en dieselmotor för att kunna ta sig framåt i sådana situationer är snudd på farligt. Vad gör ni när motorn blir överhettad eller stannar? Seglar antar jag?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Hoppas bara att kina-data håller vid en test.

 

Cellerna jag köpte är specade till 152Ah vid 0,5C (76A) laddning till 3,65V och 0,5C urladdning till 2,3V. Jag testade varje enskild cell genom att ladda med 30A till 3,65V och ladda ur med 30A till 2,7V. Att stanna redan vid 2,7V lämnar ungefär 1Ah i cellen (enligt mina mätningar).

 

Mina tester gav kapaciteter på mellan 145,9 och 150,7Ah, med ett snitt på 148,8Ah.

 

De är specade till 3000 cykler. Om jag ligger i kanske jag skulle hinna med 20 cykler på en sommar. Även om de bara skulle hålla en fjärdedel av 3000 cykler så skulle jag hinna dö innan jag sliter ut batterierna.

 

För övrigt så är ju cellerna som GWL säljer också från Kina. Jag känner inte till någon tillverkare av LiFePO4-celler som inte är kinesisk.

Edited by sajjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror säkert att man kan komma mycket billigare undan genom att köpa 18650 batterier från kina. Man skulle säkert kunna lägga på en 20% mer kapaciet för pengarna man sparar. Problemet är att det blir betydligt mer jobb att installera 18650-celler än Winston..

 

Jag sitter och drömmer om en större båt igen, 30-35 fot och då känns det som att det inte finns någon poäng att köpa en motor mindre än 10kW. Priserna är hyfsat resonabla till den storleken, sen sticker de snabbt iväg. Med en 10kW motor har man kraft att ta sig igenom vågorna i motvinden och kan fortfarande köra med låg effekt när det är stiltje. 

 

Att inte komma någon vart är något jag kan relatera till och det är rätt trist. Trots det har jag bestämt mig för att köra även nästa sommar med min 0,3 kW-motor.... 

 

 

 

Skulle vi inte kunna gå ihop ett gäng och köpa billiga batterier från kina i ett större parti och ha lite workshop där vi lär varandra hur man sätter ihop dem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Dava:

Jag tror säkert att man kan komma mycket billigare undan genom att köpa 18650 batterier från kina. Man skulle säkert kunna lägga på en 20% mer kapaciet för pengarna man sparar. Problemet är att det blir betydligt mer jobb att installera 18650-celler än Winston..

 

Jag sitter och drömmer om en större båt igen, 30-35 fot och då känns det som att det inte finns någon poäng att köpa en motor mindre än 10kW. Priserna är hyfsat resonabla till den storleken, sen sticker de snabbt iväg. Med en 10kW motor har man kraft att ta sig igenom vågorna i motvinden och kan fortfarande köra med låg effekt när det är stiltje. 

 

Att inte komma någon vart är något jag kan relatera till och det är rätt trist. Trots det har jag bestämt mig för att köra även nästa sommar med min 0,3 kW-motor.... 

 

 

 

Skulle vi inte kunna gå ihop ett gäng och köpa billiga batterier från kina i ett större parti och ha lite workshop där vi lär varandra hur man sätter ihop dem?

Vad är det för elmotorer på 10 kW du har hittat som är prisvärda och med gott renommé? Jag letar också båt i 35 fots klassen och skulle inte backa för att köpa en utan motor/med originalmotor(bara priset avspeglas så klart...) för att sedan konvertera till eldrift och anpassa min segling efter det.

 

Oz marine, nuvarande greenstar marine skall väl ha ca 60 000 för ett paket utan batterier. finns det några skapligt kompletta paket ute i marknaden? All info mottages tacksamt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

Jag tror säkert att man kan komma mycket billigare undan genom att köpa 18650 batterier från kina. Man skulle säkert kunna lägga på en 20% mer kapaciet för pengarna man sparar. Problemet är att det blir betydligt mer jobb att installera 18650-celler än Winston..

En behöver inte gå över till 18650-celler för att priserna ska bli lägre i Kina än i Europa. Jag skulle aldrig ge mig på att med hobbyutrustning svetsa 18650-celler. Jag håller mig till prismatiska.

 

1 timme sedan skrev Dava:

Skulle vi inte kunna gå ihop ett gäng och köpa billiga batterier från kina i ett större parti och ha lite workshop där vi lär varandra hur man sätter ihop dem?

Även om jag inte har behov av mer batteri för tillfället, så skulle jag gärna vara med på ett hörn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pogona:

Vad är det för elmotorer på 10 kW du har hittat som är prisvärda och med gott renommé? Jag letar också båt i 35 fots klassen och skulle inte backa för att köpa en utan motor/med originalmotor(bara priset avspeglas så klart...) för att sedan konvertera till eldrift och anpassa min segling efter det.

 

Oz marine, nuvarande greenstar marine skall väl ha ca 60 000 för ett paket utan batterier. finns det några skapligt kompletta paket ute i marknaden? All info mottages tacksamt!

https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-10.5kw.html

 

Där skulle jag börja, om jag var i din sits

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man tittar på https://www.goldenmotor.com/ så kostar

 

5 kW 465$ + controller på 452$ => 917$

10kW 765$ + controller på 598$ => 1363$

20kW 1890$ + controller 830$ => 2720$

 

Köper man samma motor från den svenska återförsäljaren electromobile så är priserna ungefär de tredubbla, men priserna ovan gäller förstås innan moms och tull, så 50% extra får man räkna med. Det saknas även kablar och reglage, vilket det inte gjort i den offert som jag fått från electromobile.

 

Räknar med att dollarn kommer stå i 8 kr till våren om inte Ingves får ett ryck och sänker den svenska kronan genom att sänka räntan eller ge oss helekopterpengar.

Så 5kW 917*1,5*8 = 11000 kr

10 kW = 16353 kr

20kW = 32640 kr

 

 

Det känns som att det är dumsnålt att inte dubbla kapaciteten för drygt 5000 kr extra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy