Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hur tillverka hårdplastlådor?

Rekommendera Poster

Hur tillverkar jag lådor och hårdplastföremål som dessa?

 

FB_IMG_1583235324033.jpg.eafdff1dbcdbbd57b7eb5622d0a9c864.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som typiskt vakuumgjutna grejer.

Så köp en autoklav så är problemet löst, när du gjort formarna.

Möjligen att tidningslådorna eller vad det är kan vara "Injection molded" vet inte vad det heter på svenska.

Men köper du en autoklav så kan du lika gärna köpa en insats för "insprutningsgjutning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror delvis på hur stiliga du vill att dom blir. Bygga formar och plasta är väldigt mycket arbete med men kan ge ett bra resultat beroende på hur duktig och noga du är. Alternativet är att plasta större platta skivor. Såga ut bitar till lådorna och plasta ihop dom. Sen har jag för mig att det finns färdiga glasfiberskivor att köpa i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ABS skivor att köpa som sedan går att limma ihop.

Vid vakuumformning brukar man utgå från plana skivor av ngn thermplast som värms och sugs ned mot en form, blir inga inre väggar eller skarpa hörn med den metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag är väl främst ute efter att de inte ska väga så mycket. Annars hade jag kunnat göra dem i marinplywood. 

 

Låter väldigt krångligt att vakuuminjecera och ha sig. 

 

Men färdiga skivor man kan plasta ihop i hörnen vore kanske något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa skivor och limma ihop ev kan man förstärka limmfogarna med epoxi och en tunn vävd glasfibermatta. I min o brorsans Svea gt så är lådorna tillverkade i abs och limmade, har hängt med sedan 1975.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det effektivaste sättet att foga ihop ABS och liknande är att använda glasfiberarmerad Cyanoacrylat. Denna metod har jag inte läst mig till utan hittat på själv. Men troligen har andra gjort detsamma.


Glasfiberväven skall vara av den typ som används för epoxi. 
Cyanoacrylatet som passar är Biltemas 2-komponents. Den består av en liten flaska cyanoacrylat och en sprayburk med "härdare". Härdning sker först då limmet kommer i kontakt med sprayen som kan vara intorkad redan.

 

När man klippt till glasfibervävbitarna så målar man på lite lim och trycker dit glasfibern, sen penslar man på tills mattan är våt men inte rinnnig. Avsluta med att spreja på härdare. Då härdar det på mindre än en minut, och härdningen galopperar ned genom  väven och till allt limmet.

 

Gör man denna manöver på båda sidor om plasten (kanske sprucken plastbit?) blir det mycket starkare än ursprungsplasten, och man kan förstås även täcka smärre bitar som saknas.

Jag har använt detta vid minst 5 tillfällen med gott och varaktigt resultat. 

OBS: epoxi och det mesta annat har svårt att bita fast på ABS m.fl. plaster.  Cyanoacrylat biter som en terrier!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Seawolf:

Det effektivaste sättet att foga ihop ABS och liknande är att använda glasfiberarmerad Cyanoacrylat. Denna metod har jag inte läst mig till utan hittat på själv. Men troligen har andra gjort detsamma.


Glasfiberväven skall vara av den typ som används för epoxi. 
Cyanoacrylatet som passar är Biltemas 2-komponents. Den består av en liten flaska cyanoacrylat och en sprayburk med "härdare". Härdning sker först då limmet kommer i kontakt med sprayen som kan vara intorkad redan.

 

När man klippt till glasfibervävbitarna så målar man på lite lim och trycker dit glasfibern, sen penslar man på tills mattan är våt men inte rinnnig. Avsluta med att spreja på härdare. Då härdar det på mindre än en minut, och härdningen galopperar ned genom  väven och till allt limmet.

 

Gör man denna manöver på båda sidor om plasten (kanske sprucken plastbit?) blir det mycket starkare än ursprungsplasten, och man kan förstås även täcka smärre bitar som saknas.

Jag har använt detta vid minst 5 tillfällen med gott och varaktigt resultat. 

OBS: epoxi och det mesta annat har svårt att bita fast på ABS m.fl. plaster.  Cyanoacrylat biter som en terrier!

 

Precis så.

Du kan säkert limma ihop bitarna bed bara ca lim och aktivator och skippa väven. Fogarna blir starkare än abs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller bli kompis med någon som kan CAD och sedan 3D printa ut det du vill ha gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore trevligt med skräddarsydda lådor i olika format för att passa in lite här och där ombord.

Vilken tjocklek på ABS-skivorna behöver man för att få sidor som är lagom styva enligt den storlek på lådor som efterfrågas av TS?

Blir skarvarna tillräckligt starka utan att lägga på väv? 

Är det svårt att få till en snygg skarv eller slipar man till den i efterhand? 

Var hittar man lämpliga ABS-skivor för ett sådant projekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev per_62:

Vore trevligt med skräddarsydda lådor i olika format för att passa in lite här och där ombord.

Vilken tjocklek på ABS-skivorna behöver man för att få sidor som är lagom styva enligt den storlek på lådor som efterfrågas av TS?

Blir skarvarna tillräckligt starka utan att lägga på väv? 

Är det svårt att få till en snygg skarv eller slipar man till den i efterhand? 

Var hittar man lämpliga ABS-skivor för ett sådant projekt?

Det finns företag som säljer plastskivor. Reklamfirmor använder skivor t skyltar mm.

CA-lim fäster jättebra på ABS och fogarna blir minst lika starka som materialet. Skaffa ett lite trögflytanda ca-lim så får du bra kontroll. Spraya aktivator på det som läcker utanför. Limmet i mellan två detaljer härdar i syrefrånvaro av den fukt som finns.

Du kan lägga på lite lim och bygga fog med hjälp av aktivator. Som aktivator kan du åxå använda bikarbonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tillverka div udda förmål av glasfiberlaminat.

Sist gjorde jag ett stort ventillationsgaller. Det gamla galvade hade totalt rostat sönder i det söderlöge det satt långt i väster på Smögen. Rostvattnet hade runnit utefter plastfasaden. I samband med monteringen pusade jag plastfasaden med autosol kromglans och därefter båtvax.

Tillverkade en enkel form av plexiglasskiva (som jag hade ståendes) och en 2x2 tumsregel som jag snedsågade.

Två detaljer som skulle va vinkelrätta plastade jag i en gammal form av formplyfa, som jag byggde när jag skulle plasta upp ett skydd över elpatronen i dopgraven i Smögens missionskyrka. Det läckte vid elpatronen och pga att jag är elektriker blev jag inblandad i projektet. När jag blev inblandad i projektet, tyckte jag det var lika bra att jag löste det hela. De försök som gjorts att täta var bara halvmessyrer. Jag löste problemet genom att kapa bort biten runt elpatronen och bygga en ny vägg med enkellaminat. plus ett "trampskydd" över elpatronen i glasfiberlaminat.

I den plastade jag upp ett antal detaljer, som jag sen plastade ihop.

Plastade även upp en stor trekantig skiva som skulle ersätta en täckplåt av plåtisol, som måste tas bort. Eftersom jag kunde stå ute med plastjobbet gjordes det med polyesterplas, så jag kunde måla det hela med gelcoat.

Måste jag plasta inomhus gör jag det helst med epoxy. Epoxy har också stora risker - men det luktar inte så förfärligt som polyestern.

Ventillationsgatter formar.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många metoder att tillverka saker i glasfiberlaminat. Snyggast blir det ju om man kan tillverka en regelrätt form, men ibland när man bara skall tillverka enstaka detaljer och ytan inte behöver va absolut, brukar jag göra en prototyp av markfrigolit som plastar utvändigt. 

Vi de tillfällena laminerar jag med epoxy, eftrsom markrigoliten inte tål polyestern.

Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser vad som går att tillverka - och att man tar sig tid.

https://thallatha.blogspot.com/2011/01/doghouse.html

Bilden visar den markfigolitmall som så småningom blev konsoll på min styrpedistal

AADSC_0309.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polywood är ett lätt material som finns i marin fackhandeln. 

 

Jag har gjort täckmaterial av det till en båt - väldigt lätt, troligtvis lättare än alla material ovan. Limmar du ihop det med epoxi enligt dom bilderna ovan så kommer det bli riktigt starkt oxå. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev RikardE:

Polywood är ett lätt material som finns i marin fackhandeln. 

 

Jag har gjort täckmaterial av det till en båt - väldigt lätt, troligtvis lättare än alla material ovan. Limmar du ihop det med epoxi enligt dom bilderna ovan så kommer det bli riktigt starkt oxå. 

 

 

Gäller inte den Polywood som finns på Seasea iallafall. Den är varken lätt eller går att limma, allt enligt info om materialet. https://www.seasea.se/inredning/trä/plywood-skivor/poly-wood-vit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allt går att limma med rätt lim.. Eller så får man skruva.. Jag gjorde en täckskiva för att få fast en plotter i materialet så jag har inte provat att limma. 
Ang vikten så får det vara upp till var och en att bedömma. 
 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-10 vid 19:54 skrev Gundj:

Så köp en autoklav så är problemet löst, när du gjort formarna.

Varför ska man sterilisera formarna under tryck? 😯

 

En variant kan ju vara att utgå från en tunn skiva macrolon eller plaxiglas som man värmer i ugnen och viker till önskad form. Det krävs nog en "plugg" i rätt form att vika över eftersom plasten är rätt varm att hålla i.

 

Det är nog lämpligt att göra en mall i papp först så att man kan såga till rätt mått på skivmaterialet innan man värmer det.

 

Det finns säkert andra material som går att forma i varmt tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev RikardE:

Allt går att limma med rätt lim.. Eller så får man skruva.. Jag gjorde en täckskiva för att få fast en plotter i materialet så jag har inte provat att limma. 
Ang vikten så får det vara upp till var och en att bedömma. 
 

Du menar nog ”skummad pvc” som finns på bl,a Seasea och som är lätt, dock inte att blanda ihop den med Polywood som är det samma som skärbrädeplast. https://www.seasea.se/pvc-skummad-5mm-60x120cm-vit?gclid=EAIaIQobChMIkafg0cqU6AIViISyCh2Kqg4EEAQYDSABEgLmBvD_BwE

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Gundj:

Om man lyfter blicken över den första googleträffen man får så lär man sig saker.

 

Se här t ex https://www.olmar.com/autoclaves/atc/

Sorry! (Uppriktigt)

 

Hade jag behövt googla så hade jag kanske sett svaret.

Jag kände inte till att man kallar dem för autoklaver när man härdar kompositer. Det gjorde man nog inte när jag läste materialteknik, eller så har jag glömt. Åldern börjar ta ut sin rätt.

 

Tack för svar i alla fall. Alltid lär man sig något nytt.

Autoklav är ju rimligt att kalla det när man behandlar med värme under förhöjt tryck.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Du menar nog ”skummad pvc” som finns på bl,a Seasea och som är lätt, dock inte att blanda ihop den med Polywood som är det samma som skärbrädeplast. https://www.seasea.se/pvc-skummad-5mm-60x120cm-vit?gclid=EAIaIQobChMIkafg0cqU6AIViISyCh2Kqg4EEAQYDSABEgLmBvD_BwE

Intressant. Tror jag... Vad är den stora skillnaden? Vad har denna för fördelar/nackdelar mot skärbrädeplasten? Jag har använt skärbrädeplast ibland som distanser, men...  🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ABC:

Intressant. Tror jag... Vad är den stora skillnaden? Vad har denna för fördelar/nackdelar mot skärbrädeplasten? Jag har använt skärbrädeplast ibland som distanser, men...  🤔

Pvc är extremlätt att limma med ca lim

Abs går jättebra att limma med ca lim

Pp- polypropylen, typ dunkar tankar mm. Går inte att limma mer än med midifierat pp/pe lim eller efter särskild förbehandling och då med begränsad hållfasthet.

Samma gäller pe olyethen/etylen och en del midifierade akrylplaster samt det som ofta kallas macrolon (böjbart plexiglas) låter sig inte limmas spontant.

Så om limma. Välj ett material som vill dra åt sig lim. =högre ytspänning än limmet.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Pvc är extremlätt att limma med ca lim

Abs går jättebra att limma med ca lim

Pp- polypropylen, typ dunkar tankar mm. Går inte att limma mer än med midifierat pp/pe lim eller efter särskild förbehandling och då med begränsad hållfasthet.

Samma gäller pe olyethen/etylen och en del midifierade akrylplaster samt det som ofta kallas macrolon (böjbart plexiglas) låter sig inte limmas spontant.

Så om limma. Välj ett material som vill dra åt sig lim. =högre ytspänning än limmet.

En gammal Pioneer jolle som då är av rotationsgjuten polyetylenplast kan man svetsa ihop och laga med lödkolv, blir mycket bättre än att plasta med polyester och väv även om det går så blir det fult som fan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

En gammal Pioneer jolle som då är av rotationsgjuten polyetylenplast kan man svetsa ihop och laga med lödkolv, blir mycket bättre än att plasta med polyester och väv även om det går så blir det fult som fan.

Jo alla termoplaster går utmärkt att svetsa även de flesta som är kompositvariant om det inte är för stor del fast komposit som kan förstöras av svetstemp.

Många serieproducerade bildelar tex är lite blandning av pp pe och epdm-(gummi).

Går jättebra att svetsa. Även dom ingående plasterna var för sig utom epdm. Det sönderdelas på ett sätt som inte fungerar bra som fog. Så det beter sig lite som hybridtermohärdplast, ungefär som ca-lim. Brinner, smalter men binds inte likadant i smält form som i flytande form..

Aaaa. Tillför väl inget egentligen men.. du kan alltid testa att smälta och sätta ihop. Då ser du om det funkar å du kan klippa till tillsatsmaterial av samma..

Väntar på buss å har lite "fördrivtid"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pseudonym:

Du menar nog ”skummad pvc” som finns på bl,a Seasea och som är lätt, dock inte att blanda ihop den med Polywood som är det samma som skärbrädeplast. https://www.seasea.se/pvc-skummad-5mm-60x120cm-vit?gclid=EAIaIQobChMIkafg0cqU6AIViISyCh2Kqg4EEAQYDSABEgLmBvD_BwE

Ja, det är inte samma material som skärbrädeplast - det materialet ÄR tungt. 

Det som jag använde och köpte på SiSi det är ett mycket lätt material. Skulle vara förvånad om det inte gick att limma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-10 vid 19:54 skrev Gundj:

Möjligen att tidningslådorna eller vad det är kan vara "Injection molded" vet inte vad det heter på svenska.

Men köper du en autoklav så kan du lika gärna köpa en insats för "insprutningsgjutning"

Formsprutade/formsprutning heter det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...