Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
LeoPetersson

Håller pivothuset tätt? SX-M1.66

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej. Efter att ha köpt en båt och fått av SX-drevet undrar jag om det är normalt med påväxt i pivothuset(se bild, bortse från pil). 
Enligt sprängskisser hittar jag inte att det ska vara någon tätningsring mellan pivothus och drev. Oavsett hur hårt man drar bultarna kommer ju vatten rinna in så det är kanske normalt? Jag har sett videor där folk lägger tätning likt Quicksilver sealant compound. 
Är det alltså så att den del som sitter runt knutkorset sitter så tätt i pivothuset att det är den enda del som hindrar vatten från att komma vidare från det smutsiga området in till bälg och förstöra lagret?
Jag hittar inte något på nätet om detta. Tack

AFD25D35-D205-4FA3-A96C-5D86093A6CA0.jpeg

Redigerad av LeoPetersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De tätningar som finns är gummipackningen runt vattenintaget och knutbälgen. När drevet är monterat tätat det mot bälgen. I resten av utrymmet är det vatten. Det vita som syns på bilden är korrosion. Använder du rätt anoder? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för ditt svar. 
Så metallkåpan över knutkorset sluter alltså så tätt mot bälgen att det räcker? Jag använder Magnesium eftersom jag ligger i Mälaren. Det vita är väl anoden som offrats vilket är bra. 
anoderna var i stort sett slut när den togs upp efter köp, så jag har bytt dem nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...