Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lindius

Roderglapp

Rekommendera Poster

Förra vintern släppte min roderlåsning under någon storm vilket troligtvis gjort att rodret slagit i vinden. Under sommaren kunde jag känna hur rodret vibrerade vid motorgång på vissa varvtal vid färd rakt fram (ingen motstånd för rodret). Vid segling eller sväng ingen vibration. 

 

1. Är detta en säkerhetsrisk?

2. Rör det sig om lager/bussningar eller infästning.

3. Hur löser jag det om det behöver åtgärdas.

 

Har sökt i forumet kring roderglapp och fångat upp en del, men har förstått att det finns två former av glapp och de skiljer sig åt i hur allvarliga de är samt hur de löses, undrar om någon vet vilket som gäller mitt problem med vibrerande roder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilket som felar, är för långt borta för mig att konstatera. 

 

Är något som du får ta hjälp av lokalt, om du inte hittar det själv, genom att rucka lite. 

 

Hur är styrningen ordnad? Ratt eller direkt rorkult, är väl det vi som läsare först frågar oss. 

 

Och vilka två typer av glapp, som du läst om, hänvisar du till?

 

Själv hittade jag sprickor i det utanpåliggande rodrets upphängningar, glappande bussningar, rorkultens infästning i toderbladet samt en glappande högerhands handled. 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, båten styrs med direktverkande rorkult, här är en bild på en båt av samma modell där man ser rodermonteringen.

 

Jag hoppades att min beskrivning av rodervibrationer skulle göra att andra skulle kunna säga vilken form av glapp jag hade, men det räcker kanske inte 😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ett roder vibrerar vid motorgång är inget ovanligt. Det blir strömmar runt rodret som inte liknar de som är när man seglar. En del roder har därför en liten upphöjning på ena sidan, kan likna en liten legobit, vilket gör att den lite sneda vattenströmmen från motorn kompenseras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag har dock inte haft dessa vibrationer tidigare så det är något nytt, men kanske inte en säkerhetsrisk? Kan jag ha tappat denna "legobit"....får kolla lite närmare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns troligen en lagring nedtill, under vattenlinjen, och sedan en lagring upptill under rorkulten.

Någon av dessa, eller bägge, glappar. Sedan beror det på hur mycket, om det bara märks vid motorgång som ett knackande ljud är det troligtvis ett ganska litet glapp. Alltså ingen egentlig säkerhetsrisk, mera ett irritationsmoment. Om båten står på land kan du prova att ruska lite i roderbladet och försöka känna om det finns något glapp. Det nedre lagret kan vara konstruerat som 2 st lagerhalvor som hålls ihop av ett par skruvar. Det kanske går att dra åt dessa, det handlar om ganska små mått så det räcker med bara lite för att få det bra. Eventuellt kan det sitta någon bricka eller passbit mellan dessa lagerhalvor som behöver minskas (ytterst) lite. Glappar det i lagret uppe vid rorkulten kan man kolla ifall det är möjligt att byta detta, ruska i rorkulten för att se ifall det glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...