Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Avbruten fettkopp till roderstockens packbox

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag klantade mig när jag kröp i utrymmet där roderstocken finns längst akterut.
(Håller på med att montera nya akterpollare och mätte avstånd mellan skruvarna som håller ihop däck och skrov.)

Vår båt har skädda där roderbladet har en nedre lagring, vet inte om det påverkar val av rodertätning (tidigare båt med spadroder hade Jefa självlinjerande rullager och ett glasfiberrör med damask överst som jag gillade).
Har läst på nätet att HR 352 och Forgus 37 oxå har dito packbox.

 

Frågeställning 1 Hur få bort den avbrutna gängan i packboxen?
Funderar på att använda en "grispitt" men är lite tveksam om det är realistiskt att få loss något som suttit 18 år.

Plan B är att dra ur roderstocken, vilket tar tid, för att försiktigt borr ur lite och sedan gänga upp nya gängor mha 3 gängtappar.

 

Frågeställning 2 Prylar för att återmontera fettkoppen.

Jag vill helst få tag på något som är säkrare än den gamla lösningen med LÅNG sexkantstång med gängade ändar som klantig skeppare kan bryta av igen....

Finns det böjlig slang med pressade gängbeslag som fettkoppen kan monteras på?

Alla tips är extra välkomna för båtbutikernas kataloger verkar inte ha med fettkoppar (Hjertmans har haft propeller packbox med fettkopp men det blir lite dyrt när jag bara behöver det "sexkantiga röret").

Packbox med fettkopp - före.JPG

Packbox med fettkopp - efter.JPG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev skippeer:

- - -

Frågeställning 1 Hur få bort den avbrutna gängan i packboxen?
Funderar på att använda en "grispitt" men är lite tveksam om det är realistiskt att få loss något som suttit 18 år.

- - -

Grispittar är vanskliga att använda. De pressar ut "röret" så det kan gå kärvare ju mer du försöker dra. Dessutom går det inte att ricka fram o tillbaks med en grispitt vilket brukar behövas med skruvar som sitter fast.

 

Leta upp en torxbits i lagom storlek och slå in den i röret o försök ricka loss resterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Frågeställning 2 Prylar för att återmontera fettkoppen.

Jag vill helst få tag på något som är säkrare än den gamla lösningen med LÅNG sexkantstång med gängade ändar som klantig skeppare kan bryta av igen....

Finns det böjlig slang med pressade gängbeslag som fettkoppen kan monteras på?

Alla tips är extra välkomna för båtbutikernas kataloger verkar inte ha med fettkoppar (Hjertmans har haft propeller packbox med fettkopp men det blir lite dyrt när jag bara behöver det "sexkantiga röret").

Kolla med Hydroscand om inte de kan hjälpa dig med en lösning med en slangstump.

 

En annan variant är ju att bara ha en fettnippel och använda lös fettspruta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Materialet verkar vara mässing eller  brons. Där brukar inte gängor fastna hårt. 

Jag skulle prova att göra så här:

Skaffa en plattspetsad dorn (Biltema har satser) med diameter aningen mindre än kärnan hos ängan. Knacka lagom på den avbrutna ytan för att om möjligt skada ev. oxidlager i gängan, men utan att deformera för mycket.

Sraya på WD40 alternativt 5-56, vänta en dag.

Använd en minislip med en slipskiva med lagom diameter för att nå ned i brottytan och slipa ett skruvmejselspår där. Om nippeln har tätat med planpackning måste man slipa försiktigt så inte ytan skadas för mycket av spåret. Anpassa sen spetsen på en skruvmejsel så både bredd och framkantsrundningen stämmer med det slipade spåret.

Skruva loss.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för bra förslag.

 

Sleipner har inget sexkantigt rör

(lös fettkopp kan lokal båtbutik ta hem från dem).

Penta/SVB säljer fettpress som kan skruvas på ett skott med tillhörande slang, kanske overkill.

 

1. Lite våld för att bryta oxid/korrosion

2. Krypspray (tror jag har Omega 636 i garaget) + tid

(tog 10-14 dagar att få ur pinnbultar till avgaskrök för några år sedan)

Be en bön

3. Använda Dremeln för att få till rakt mejselspår

alternativt slå i en bits

4. Testa försiktigt att få ur den avbrutna gängan

 

##

 

Om jag behöver borra måste rodret bort och då får jag packa om tätningen.

På Youtube var det en kille som använde grafitband och inget fett i packboxen.

På min typ av tätning, är det möjligt att skippa fettkoppen och köra med grafitband?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

Tackar för bra förslag.

 

Sleipner har inget sexkantigt rör

(lös fettkopp kan lokal båtbutik ta hem från dem).

Penta/SVB säljer fettpress som kan skruvas på ett skott med tillhörande slang, kanske overkill.

 

1. Lite våld för att bryta oxid/korrosion

2. Krypspray (tror jag har Omega 636 i garaget) + tid

(tog 10-14 dagar att få ur pinnbultar till avgaskrök för några år sedan)

Be en bön

3. Använda Dremeln för att få till rakt mejselspår

alternativt slå i en bits

4. Testa försiktigt att få ur den avbrutna gängan

 

##

 

Om jag behöver borra måste rodret bort och då får jag packa om tätningen.

På Youtube var det en kille som använde grafitband och inget fett i packboxen.

På min typ av tätning, är det möjligt att skippa fettkoppen och köra med grafitband?

Blanda inte ihop grafitgarnet med fettet!

Fettet har till uppgift att smörja lagret runt roderaxeln.

Grafitgarnet tätar runt roderaxeln för att hindra havet att tränga in i båten.

Motsvarande system finns även för propelleraxlar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev skippeer:

Tackar för bra förslag.

 

Sleipner har inget sexkantigt rör

(lös fettkopp kan lokal båtbutik ta hem från dem).

Penta/SVB säljer fettpress som kan skruvas på ett skott med tillhörande slang, kanske overkill.

 

1. Lite våld för att bryta oxid/korrosion

2. Krypspray (tror jag har Omega 636 i garaget) + tid

(tog 10-14 dagar att få ur pinnbultar till avgaskrök för några år sedan)

Be en bön

3. Använda Dremeln för att få till rakt mejselspår

alternativt slå i en bits

4. Testa försiktigt att få ur den avbrutna gängan

 

##

 

Om jag behöver borra måste rodret bort och då får jag packa om tätningen.

På Youtube var det en kille som använde grafitband och inget fett i packboxen.

På min typ av tätning, är det möjligt att skippa fettkoppen och köra med grafitband?

 

I processindustrin används grafit av en speciell typ som säljs som "Graffoil" 
Det används t.ex. till pumpaxeltätning, ventilspindeltätning osv och liknande där det är heta och korrosiva medier. För att funka krävs en packbox där man kan dra åt en kompression. Jag är tveksam till att det är rätt material på en kall axel i vatten utan möjlighet att dra åt en packbox.

http://www.sealproweb.com/products/packing-sealing-tools/37-packing-and-sealing/119-grafoil-ribbon-tape


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme är din vän.

Varmluftpistol, gas /gasolbrännare eller brylépuddingbrännare löser ditt problem.

Kombinera med WD40 eller helst Plusgas och ett spår för en mejsel.

Att slå i ett bits blir lika illa som att dra i en grispitt, men efter värmebehandling så funkar nog även det.

Lägg avgasbandage eller en plåt som skydd under och värm så lokalt du kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får erkänna att värma avbrutna gängan i packboxen som är inplastad i skrovet är jag inte helt bekväm med. Vilken temperatur tål GRP utan att skadas?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte värma till det glöder, bara att få upp godstemperaturen 40-50 grader ger ganska stor rörelse i materialet.

I ditt fall är ju tricket att få mässingen att släppa sitt ärgade fäste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 2 cent.
Rensa ur hålen i respektive del (låt den gängade delen vara kvar). Använd ev brotch eller borr, oxiden skall väck. Fetta av noga.
Skaffa dig en rostfri hylsa som passar tajt i hålen (glidpassning).
Limma i hylsan först i ena delen och sedan, efter härdning, skjut ihop och limma med andra delen. Använd Loctite lagerlåsning.
Alt. gänga båda hålen och använd en gängad hylsa och gör samma igen med Loctite gänglåsning. Garanterar att det håller.
Hylsa/gänghylsa? Närmsta mekaniska verkstad med en svarv hjälper dig med det om du inte har en jävla tur och hittar ngt i "braohalådan" ombord.
Passa också på att korta ner den långa sexkantsnippeln på "fetknoppen" till en mer tjänlig längd.
Betr de två planen som möts, - fila av och dutta på lite JB-Weld el. likn. epoxi före slutmontaget så säkrar du mot vickning och ev spaltkorrosion.

/mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får erkänna att jag är lite för traditionell i mitt mind-set för att limma.

Har börjat med att knacka och spraya med Omega krypolja.

 

Råkade läsa om en skruvutdragare som proffsen använder, Ridgid Lon-Grip, lite åt grispitt hållet men med rakare kanter som inte pressar utåt på samma sätt som en vänstergängad fransk skruv = grispitt.

Ridgid verktyget påminner lite om samma effekt som att slå in en torx/bits men till ett högre pris.

 

Skall spraya lite mer innan jag försöker få loss den gängade "rörbiten".

Mätte lite när jag var i båten sist, 20 mm till roderaxeln från ytterkant, yttre gängad rördiameter ca 11 mm, inre slät rördiameter ca 6 mm. Inte så mycket gods att jobba med när jag skall få ut det avbrutna mässingsröret.

 

image.png.9adabc956cb91b026ff6184c845ac985.png

image.png.3d7bebaf694b1ee640d28be0c3d9ca73.png

 

Oavsett rak skruvmejsel, torx eller Ridgid kan en slagskruvmejsel vara bra att ha i beredskap eller är mässingen i rörgängan för mjuk/klen tro?

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

Ridgid Lon-Grip

Det där är" redia" grejer!

 

Biltema har motsvarande till bättre pris, som gott duger till ditt jobb.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pentax Tack för tipset, trodde BT bara hade gamla grispittar men det var en fel, de har fler varianter. Får ta på mig munskyddet och botanisera i hyllorna.

Mitt fall är lite speciellt eftersom det är ett tunt "utvändigt gängat rörstump" i mjuk mässing så jag förstår att grispittar riskerar att pressa ut mässingen.

Den grå lådan kanske liknar Ridgid varianten med "raka kanter"?

 

image.png.56d8d2ff6b05c41b5945e6aef67d0e42.png

image.png.1ab1dbc643d9c2b347638223d6e9d58f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den grå lådan du ska satsa på,

den röda är en modernare variant på "grispitt".

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hurra, tack för @Pentax tips om BT's "Ridgid verktyg".

 

Jag har ett skotsk hjärta men samtidigt älskare av livrem och hängsle...testade "grispitt" vilket naturligtvis inte funkade, testade även med T40 bits vilket inte funkade.

Fick bita i det sura äpplet och tog bort plasten runt BTs lilla kit,

använde 6,4 mm borr med markering för avståndet till roderaxel (19-20 mm).

Borrade mha skruvdragare men minns inte varför jag lade av innan 19 mm.

Slog i "rak räfflad stång" och satte på special mutter, mha en fast 13 mm nyckel drog jag loss den avbrutna gängan från packboxen. Jublade  för nu slapp jag demontera roder mm.

Rengjorde med 10 tops doppade i vaselin för att försiktigt få ut de små mässingfragmenten från borrningen.

 

 

Verktyg_för_att_få_loss_avbruten_gänga.JPG

 

Jag har uppfattat det som att koniska gängor verkar vara vanligt inom "fett området", tror att det är R 1/4" för den här fettkoppen.

 

Straight-Thread-Versus-Tapered-Thread.jpg

 

Om någon skulle behöva göra något liknande så tänk på följande:

  • djup till roderstock 20 mm
  • gängdjup ca 9 mm (dvs försök inte borra mer än gänggången)

Evidens är bla foto efter jag fått ut den avbrutna gängan (lite rester av rengöringsvaselinet syns i botten av hålet)

image.png.0519d93f572972c8d7eab5966902b4b5.png

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan jag åkte till båten hade jag letat efter gängförlängare, ESSKA har sådana med 3 olika längder.

Nu testade jag att montera fettkoppen direkt på packboxen och det ser bra ut med mina amatörögon. Funderar på att fetta av gängorna, lägga på lite Loctite gängtätning och sedan skruva på fettkoppen (efter att jag har monterat akter pollarna vilket var orsaken till mitt klättrade i aktern då jag bröt av fettkoppens gängade förlängare....).

 

400 kr och orolig sömn är ändå ett "happy end":-)
 

Fettkopp_utan_gängförlängare.JPG

Packbox med fettkopp - före.JPG

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju jättebra ut det där.

Loctite där, nja knappast nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej skippeer, vet inte hur jag skonsamt skall berätta detta.
Din rodergenomföring är förmodligen inget att laga, byt hellre ut den.
Tyvärr, det är min ärliga mening.

Detta med grisskära/rosa-tonade brottytor hos genomföringar diskuterades livligt för några år sedan. Tycks ha fallit i glömska. Avråder bestämt från att alls laga den, den är nog jättespröd och saknar därmed metallisk pålitlighet!?
     Visst, frågan gäller en roderhylsa och inte en propellerhylsa under vattnet, så båten sjunker knappast helt plötsligt vid materialbrott. (Men även roder-funktionen kan vara kritisk då det brallar i på öppet hav?)

 
 

roderhylsa.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Thomas-1 har rätt - som så ofta. ”Tänkte inte på det...”

Frågan är väl då hur mycket som behöver bytas. Kanske ser hela roderstocken ut så?

Isf skulle jag nog kanske köra ett år till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, men det kan ju också vara så att fettkoppen har offrat sig i stället för resten av genomföringen 🙂  Borde gå att skrapa eller putsa bort ärgen på dom andra delarna för att se deras kondition?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl bara "förlängningen" som blivit grisrosa, och den kommer inte från tillverkaren av genomföringen/ tätningen, som är tillverkad av brons ett av de bättre materialen i marinbranchen.

 

Denna tätning är justerbar, och med lite smörjning (ett halvvarv på fettkoppen) ett par gånger om året kommer den att hålla tätt i rodergenomföringen under båtens livstid plus flera årtionden till, därefter kan man packa om och justera så håller den ett båtliv till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tackar för alla råd och tips.

Verkar troligt att det är olika tillverkare/material i packbox, gängförlängare och fettkopp.

 

Har rengjort fettkoppens gängor, ser gult ut i mina ögon

image.png.6f3c2e96c6a12678f1c6d05019ba2c84.png

 

Gängförlängaren och avbruten gänga har fått sitt första rengöringsbad i ketchup.

Avspolat och på nytt badar delarna i ketchup, återkommer med lite fotoevidens hur mycket som är rosa.

 

Packboxen skall checkas vid nästa besök.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att kolla status på skrovgenomföringar skall man väl skrapa med kniv eller liknande för att komma under ytskiktet eller hur?

 

Ketchup funkade dåligt som rengöringsmedel, körde några gånger med Häxan och sedan lite med stålborste.

Ser gult ut i mina ögon och inte så rosa som ytskiktet var innan

Gängförlängare - Putsad.JPG

 

Undrar varför brottytan var grisskär, svårt att tänka mig några galvaniska strömmar till/från fettkoppen.

Jag kanske inte var den förste som klättrat i akterutrymmet och felaktig satt foten på fettkoppen, om det var en gammal skada där min fot var sista spiken i kistan....

 

Det viktiga är att fettkoppen ser okay ut och att jag putsar ytan på packboxen för att kolla status som måste vara okay mtp planerad längesegling (uppskjuten ett år).

Håller tummarna att materialet i packboxen är "oskadad" brons.

 

Varje dag lär jag mig alltid något men ibland känns vissa erfarenheter lite överflödiga (färre problem är inte fel) 🙂

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev skippeer:

För att kolla status på skrovgenomföringar skall man väl skrapa med kniv eller liknande för att komma under ytskiktet eller hur?

 

Ketchup funkade dåligt som rengöringsmedel, körde några gånger med Häxan och sedan lite med stålborste.

Ser gult ut i mina ögon och inte så rosa som ytskiktet var innan

Gängförlängare - Putsad.JPG

 

Undrar varför brottytan var grisskär, svårt att tänka mig några galvaniska strömmar till/från fettkoppen.

Jag kanske inte var den förste som klättrat i akterutrymmet och felaktig satt foten på fettkoppen, om det var en gammal skada där min fot var sista spiken i kistan....

 

Det viktiga är att fettkoppen ser okay ut och att jag putsar ytan på packboxen för att kolla status som måste vara okay mtp planerad längesegling (uppskjuten ett år).

Håller tummarna att materialet i packboxen är "oskadad" brons.

 

Varje dag lär jag mig alltid något men ibland känns vissa erfarenheter lite överflödiga (färre problem är inte fel) 🙂

Mässingsdetaljen var sannolikt grisskär för att den hade avzinkats. Avzinkningen verkar ha skett på ytan och sannolikt i ett gammalt brott vid fettkoppens anslutning. När du putsat på brottytan så har de rosa resterna av avzinkningsoxiden putsats bort och då återstår gulmetallen mässing. Det krävs nog rätt avancerade metallurgiska undersökningar för att avgöra hur djupt avzinkningen har gått i din mässingsanslutning. Men nu är den demonterad och problemet sannolikt löst.

 

Det finns olika kvaliteter av mässing. Icke avzinkningshärdig är billigare och kan användas i många applikationer men är inte så lämplig i kombination med saltvatten.

 

Det var nog tur att du trampade av fettkoppsanslutningen när du hade möjlighet att fixa en ny anslutning.

 

Packboxen och fettkoppen ser ut att ha den härliga bruna färgen av brons. Det är den bästa metallegering du kan ha för genomföringar o liknande. Till och med bättre än rostfritt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...