Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anna75

Mariner EFI 115 hk 2003 kabel instrument??

Rekommendera Poster

Äntligen ny motor till båten (förhoppningsvis en som fungerar bättre än den förra...)! Tveksam över vilken kabel som ska kopplas till instrumentpanelen dock, någon som vet? Lila eller blå/brun? Eller inte alls någon av dom...? Hittar ingen bra info när jag googlar så om någon har ett elschema, utöver ett säkert svar på frågan, så tas det tacksamt emot!

Tack på förhand!

/Anna

(ev kan inlägget ha hamnat i fel grupp, krånglade första gången jag skulle lägga upp det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gruppen är skert helt OK.

 

Googla t.ex. Mercury wiring colors. Ex: https://maxrules.com/fixmercwiringcodes.html

Schema kan vara svårt att hitta och skiljer mellan 2 och 4-takt, oklart vilket du har.

 

Lila är med säkerhet +12 Volt då tändningen är påslagen. Skall mata allt som man vill skall starttas och stängas av samtidigt med motorn, ex. varvräknare, tank och ev. trimmätare.

 

Det du anger som blå/brun är nog snarare beige med en blå rand dvs beige/blå. Denna anges vara alternativ matning till varningsummer för övertemperatur i motorn.

 

'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack guestsson! Hade hittat både den länken samt satsade på lila, men svag doft av bränt fick mig att panikavbryta! Och ja, beige/blå var en bättre beskrivning.  Men då gör jag nytt försök 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev guestsson:

Gruppen är skert helt OK.

 

Googla t.ex. Mercury wiring colors. Ex: https://maxrules.com/fixmercwiringcodes.html

Schema kan vara svårt att hitta och skiljer mellan 2 och 4-takt, oklart vilket du har.

 

Lila är med säkerhet +12 Volt då tändningen är påslagen. Skall mata allt som man vill skall starttas och stängas av samtidigt med motorn, ex. varvräknare, tank och ev. trimmätare.

 

Det du anger som blå/brun är nog snarare beige med en blå rand dvs beige/blå. Denna anges vara alternativ matning till varningsummer för övertemperatur i motorn.

 

'

Skrev nyss att jag gör nytt försök men upptäcker vid närmare koll att varningssummern är kopplad på lila!

(Nästa motor köper jag ny, då detta är andra beg utombordaren som verkar vara el-klåp med och marinelektronik är inte min starkaste gren...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern skall om jag inte minns fel ligga över tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beige/blå är det 12V i, kan detta stämma??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Gruppen är skert helt OK.

 

Googla t.ex. Mercury wiring colors. Ex: https://maxrules.com/fixmercwiringcodes.html

Schema kan vara svårt att hitta och skiljer mellan 2 och 4-takt, oklart vilket du har.

 

Lila är med säkerhet +12 Volt då tändningen är påslagen. Skall mata allt som man vill skall starttas och stängas av samtidigt med motorn, ex. varvräknare, tank och ev. trimmätare.

 

Det du anger som blå/brun är nog snarare beige med en blå rand dvs beige/blå. Denna anges vara alternativ matning till varningsummer för övertemperatur i motorn.

 

'

Funktion på plastdetaljer på bilden (17461A10)?

0E0920AE-CEB4-4661-BB97-0857B09D96C9.jpeg

2556B9AE-B077-4168-BA54-DBEBD7FCFA0A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern bör vara kopplad mellan lila (+12 V) och beige/blå. Beige/blå kopplas till jord (minus) via en termoswitch vid övertemp. Så här funkade på min Merc -98, men där var ledningen beige. Beige/blå anges som alternativ färg till beige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Anna75:

Beige/blå är det 12V i, kan detta stämma??

Nej den bör vara spänningsfri om inte motor är överhettad. Då dem kopplas till jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den del du frågar om betecknas Tach module. Det är sannolikt en omformare för att få korrekt signal varvräknaren, men exakt vad den gör har jag inte kunnat utröna. Varför undrar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som summern är i sin ordning men då återstår följande;

- när jag kopplade på lila så började dosan på bilden, eller ev något närliggande, ryka och lukta bränt? Slog snabbt av för att inte bränna sönder nåt och därför inte 100 att det var dosan på bilden. 
- de beige/blå som skickar 12V ser inte ut som de blå på summern. De är lite ljusare blå rand på, och lite bredare rand. Summersladden är tunn mörkblå rand på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilken motor har du nu, 2003 115 hk EFI 2T/Optimax eller 4T?

(4T brukar betecknas F115 EFI medan 115 EFI anger att det är fråga en 2T.

 

Vilken motor hade du tidigare?

Kopplar du lila mot lila och beige/blå mot tidigare beige?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...