Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Zquar3

Vart köpa utrustning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Första inlägget på forumet och första båten i ägo!

Jag har en äldre Cresent 465 som gjort i ordning och behöver nu köpa ratt, styrväxel, gasreglage och vajrar. 
Har ni något tips för en prisvärd affär? Jag har ju min lokala butik som självklart ska få chansen men hur ser tex Biltemas båtprylar ut? Begagnatmarknaden?

Motorn är en Tohatsu 25Hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seasea  eller BåtAccenten  är som hjermans men upplever dom som lite billigare. 

BåtAccenten är även samma som seasea numer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även firman Erlandssons brygga har bra grejer.

Inget fel i allmänhet på Biltemas marina grejer om man vet vad man vill ha och kan bedöma kvaliteten redan i butiken. Biltemas styrväxlar har ju ett väldigt förmånligt bris, men jag har ingen erfarenhet av dessa.

Begagnade styrgrejer skall du nog inte ge dig på då dessa saker ofta glappar och slits en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är köpläge nu med mässpris på alla de nämnda företagen, så passa på innan 

Kampanjerna tar slut i slutet av Mars. Så det kan vara lönt att jämföra i deras respektive Webbutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte styrväxeln och vajer på en femmeters styrpulpet för många år sedan. Valde då en så kallad nfb-styrning. Innebär att motorn inte kan vrida på ratten. Man kan släppa ratten utan att den börjar svänga okontrollerbart.  Det är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FÖR några (tusen) kronor extra får du en hydraulisk styrning.Passar en sådan i din båt och om du använder båten under den kalla årstiden är det en stor fördel. Det är speciellt fördelaktigt vid styrrörsstyrning som alltid rostade hos mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...