Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pelleplaning

Skruva gångjärn i lucka, förstörda hål

Rekommendera Poster

Det droppade in vatten genom skruvhålen på däcksluckan på min Aquador 23. Nu har jag skruvat loss luckan och möts av denna syn.

En skruv hade mutter på baksidan, den hamnar i tätningslisten men det verkar vara genom skruvhålet det läcker.

De andra däremot är avklippta skruv som ska greppa i plasten. Någon mutter under dessa får inte plats. Något vidare fäste får dom dock inte.

Luckan är riktigt tung och har en stark gasfjäder som håller den uppe så det blir stor belastning på skruvarna.

 

Hur skulle ni göra för att fästa gångjärnet ordentligt och vattentätt?

Skruvar som inte sitter ordentligt i plasten känns som ett ganska vanligt problem.

gångjärn hål.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll hålen med epoxy  när det härdat borra och skruva igen. Det har jag praktiserat många gånger och det fungerar alltid.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också testat fylla hål med epoxy men med blandat resultat. Har en förmåga att släppa tycker jag om det är lite belastning. Fått tipset att klippa ner lite galsfibermatta blandat med epoxy och trycka ner i hålet för att få det armerat innan borrande och skruvande. Har aldrig testat då jag haft möjligheten att sätta mutter på baksidan eller gå upp i diameter på skruvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigt kan vara att borra upp hålen med en typ försänkare som är formad som ett V. 

Då får man ett större hål uppe än nere, större anläggningsyta och bättre vidhäftning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagat liknande skruvhål och efter ha provat olika metoder så har jag kommit fram till att det bästa är att klippa glasfiber till korta bitar och blanda det med polyester och trycka ner i hålet och låta det härda, sedan borra nya hål för skruvarna. Den reparationen har hållit i många år trots tung belastning.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiber i polyester eller epoxi som 2715e föreslår funkar bra.

 

Vid mindre belastningar har jag använt trästickor (bl.a. tändstickor) som dränkts in i epoxi eller trälim beroende på vad jag ska limma i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, ser ut att vara rätt skitiga skruvhål i din bild?
(Lim/epoxy/whatever i all ära, men sådana skruvhål måste nog vara `kemiskt rena´ för att eventuell limfyllning skall få ordentligt fäste? Och inte riskera att släppa redan då förnyad iskruvning sker, blir ju betydande rotationskraft då gängorna förhoppningsvis biter ordentligt? (Typ: alla har vi nog försökt skruva in skruvar med för liten mejsel, kanske sluntit eftersom det gått trögt!?)


Pålitligheten hos en  `ej genomgående skruvförbindning utan mutter´ blir helt beroende av skruvens gänggrepp i materialet. (För varje gängvarv längs hela skruvens längd bidrar ju till den sammmanlagda hållfastheten, och då snackar jag belastning/greppförmåga hos varje enskild yta hos gängan.)


    Moderna skrov har ofta värmeisolerande mjuka material, typ divinylcell, där skruvgängor knappast får tillräckligt hårt motstånd för att kunna fästa ordentligt?

Vete katten, jag gillar dock tipset från `2715e´ ovan. Alltså att fibrer, dvs LÅNGA trådlika materialkomponenter kanske kan göra jobbet? (Knappast de kortklippta fibrer som återfinns hos sk glasfiberspackel, menar här längre glasfibrer - avsiktligt utplacerade längs skruvgängans sträckning?)


Off topic: Har ett särskilt knep - som jag kallar tändstickstrixet - som ofta funkar när man i rum/inomhus vill skruva upp lättare saker på väggarna. (Givetvis så kan/bör man då använda `vederbörlig plastplugg´ enligt fabrikanters anvisningar, men men.)
Mitt tändstickstrix går alltså ut på att man stoppar hålet proppfullt av tändstickor,  sedan sätter skruvspetsen mitt i  den lilla bunt av avkapade stickor som syns i hålet. Vet inte varför detta funkar så bra, förmodligen ger träets fiberriktning extra gott skruvfäste??


Fråga: är det en sån här flush-monterad lucka enligt bilden nedan som din fråga handlar om?
(Alltid bra att i forumtrådar få koll på syfte/omgivning så vi alla vet exakt vad vi snackar om har jag märkt.)

Kan jag fundera. :)

bildkälla:  

 

xxyz.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan man flytta gångjärnen någon centimeter åt sidan och borra helt nya hål ?? I så fall behöver de gamla fyllas i bara så att det blir snyggt, men kommer inte att behöva belastas !

 

Ett annat alternativ kan vara grövre skruvar i gamla hål, en enkel lösning om det går.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-18 vid 12:12 skrev jan_af_lisoe:

Ett annat alternativ kan vara grövre skruvar i gamla hål, en enkel lösning om det går.

Testa detta först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...