Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Epsin

Går det att rädda ett sånt här projekt?

Rekommendera Poster

Jag har ärvt en båt. Tekniskt sett iaf, i verkligheten har jag ärvt en sorglig syn som en gång i tiden varit en båt. Bild på elländet finns på denna länk 
https://photos.app.goo.gl/zqLPfPanjkdjiT8L6
Jag har ingen aning om vad det egentligen är för modell, men det står SELCO /LYSAKER NORWAY på en typskylt och motorn som sitter i har jag identifierat som en Chrysler/mopar 360 V8. Inte heller har jag egentligen någon vettig erfarenhet eller kunskap om båtar överlag, motorer och bilar kan jag desto bättre. 
Att renovera en sådan här båt till sitt ursprungliga skick förstår jag också att det inte är ekonomiskt försvarbart. Men jag tänker att med lite okonventionella materialval och inte den bästa finishen så borde den kunna gå att använda dom 4 dagar per år vi har vettigt båtväder i Östersund/Storsjön.
Är det någon här som känner till vad för typ av båt detta är? 
Är det rimligt att anta att stommen är glasfiberbeklädd stål? 
Är stommen att beteckna som farlig på något sätt eftersom den stått med vatten i sig i antagligen 3+ år?
Brukar det gå att renovera backdrev som legat under vatten? Motorn räknar jag med att det är billigast att byta till en annan.
Om jag är korkad och bör låta bli, vad gör man med ett sånt här objekt? Finns det någon form av värde i den här saken eller är det någon form av skrot man ska ta den till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Absolut en selcruiser. Jag hade en för ganska många år sedan. Det är en halvplanande glasfiberbåt, alltså inget stål. Ett jätteprojekt men det förstår du säkert. Älskar du att renovera och driva båtprojekt så sätt igång. Jag är väldigt förtjust i att renovera men det kräver tid och ibland blir det kostsamt. Är du inte så sugen så är skroten enklast.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten skulle anslå nya pengar till skrotbidrag. Försök haka på det. Kan lätt kosta 5-8000 kr att skrota den annars.

 

Skrovet är nog ok. Men allt trä, elektronik och motor ser ut att vara förstört.

 

Jag gillar också att renovera saker så det är klart, kan du med enkla medel fräscha upp och torka ur och inte bryr dig om finish, kan få tag på en billig motor och styrsystem så kan det bli en kul historia att glida runt på Storsjön med.

 

Om inte annat borde den med enkla medel gå att få tillräckligt fin för att sälja billigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att rädda om man bara vill :-)

På bilderna ser det ut som att det står vatten runt motorn och har antagligen gjort det i åratal så motorn och drevet är nog bara att lyfta ur och glömma. Ett begagnat paket med motor och drev kan gå att komma över rätt billigt och Epsin verkar ju vara bra på motorer. Bil och båtmotorer har ju samma funktionsprinciper. Är man inte den stressade typen kan det räcka med en betydligt mindre motor än V8'an som sitter i. Båten har ju axeldrift så den funkar säkert fint i lägre hastigheter utan att vingla. Kanske någon mindre dieselfyra kunde funka?

 

Om man inte är obotlig fantast av mahogny och teak är inredningen möjlig att göra i billigare material och måla i stället. En hel del snickerijobb ser det ut att vara men om man gör allt själv med billiga material behöver det inte bli dyrt.

En bonus är att det ser ut att finnas bogpropeller. Det är fint att ha med axeldrift.

 

Att fixa till den här båten och räkna med att göra monetär vinst är dock bara att glömma. Men som ett hobbyprojekt för att behålla och glida omkring med vackra sommardagar är ett sånt här projekt helt ok. Förutsätter förstås att man förmår njuta av jobbet med renoveringen också :-) Alla är inte skapta på det viset. Fast jag känner ganska många som fixat till bilar som varit jämförelsevis i värre skick än den där båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är inte helt hopplöst, Inte säkert att backslaget gett sig trots flera år under vatten. Är väl regnvatten.

Inte ens säkert att motorn fått in vatten, då det inte gått över insuget som det ser ut som. Start o generator är naturligtvis skrot. Elen behöver gås igenom.

Pumpa ur vattnet och spola rent. 

Kolla om motorn går att dra runt. Kolla också om backslagets växelarm går att röra, kolla även om propellern går runt.

Kapell verkar saknas om det inte ligger någon annanstans, det kostar mellan 15-25000 att sy upp ett nytt.

Lite skrap o slip på trädelarna plus lite fernissa. Blir inte som nytt men troligtvis acceptabelt. Ser inte ut som det är speciellt mycket röta utan bara flagande fernissa, men kan se fel.Polering av skrov och överbyggnad kommer att göra skillnad. 

 

Men som sagt beror ju på hur mycket man vill lägga ner. Men helt klart går det att få båt av den där igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världen är full av idioter - och jag är en av dem. Men. Den båten skulle jag dock bara göra i ordning ifall jag hade:

- 20 timmar i veckan över till något jag gärna gör under 3-5 år.

- Tillgång till ett garage eller liknande varmt utrymme fullt av verktyg och andra hjälpmedel. 

- En massa kompisar jag kan fråga till råds.

- En stark rygg och ett envist huvud. 

- Ett par hundra tusen svenska pesetas som jag inte vet vad jag ska göra med. 
 

Nu har ju TS inte hört av sig sedan han ställde frågan så det kanske löste sig kemiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting går ju att renovera, men det kostar både tid och pengar. Påtänkt renovering av din båt blir ohemult dyr och kommer att ta flera år i anspråk, dessutom kanske du kommer att tröttna på vad allt båtlivet innebär. Du kanske även drabbas av kronisk sjösjuka bara då hör ordet "båt" nämnas...

Ditt objekt är nog dessvärre ett hopplöst fall, det ser ju iallfall så ut på bilderna. Hur luktar förresten dynorna i ruffen?

 

Kolla istället på begagnade liknande motorbåtar på exempelvis Blocket. De som är jämnåriga med ditt objekt kostar inte så himla mycket, men kan ju också behöva ses över till stora pengar, men inte lika stora som det skulle kosta att ge sig på det vraket som du fått det tvivelaktiga nöjet att ärva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Givetvis går den att rädda. Jag har sett betydligt värre vrak bli fullgoda båtar.

Frågan är egentligen om du är händig och har tillgång till mycket tid och litet pengar som du kan satsa i projektet. Har du de tre sakerna så är det inget problem. Bara att börja på och ta delprojekten och problemen vartefter så har du en fin och fenomenalt billig och mycket personlig båt om några år. En båt som aldrig lönar sig rent ekonomiskt att byta bort men som kan ge dig glädje i många år framöver.

 

Har du inte mycket tid och litet pengar att satsa och är du inte händig då är du ute på 7 famnars vatten med handbojor och fickorna fulla med muttrar utan flytväst.......... då är det bäst att du inte börjar med projektet. Även om ett projekt är genomförbart så kan tillfället eller personen vara fel.

Är man fel person för ett projekt då skall man överlåta det åt någon annan och i stället satsa på något annat projekt som man är rätt person för.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta alla pengarna du skulle lagt på en renovering och spara undan dem.

Efter lika lång tid som renoveringen skulle tagit, har du lika mycket pengar som det kostar att köpa en båt du kan åka iväg med direkt.

 

Projektet är ju bara lönsamt om man sätter ett eget värde i att jobba med båten och tycker det är roligt. Ekonomi kommer det aldrig att bli, oavsett om du räknar dina egna timmar eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...