Jump to content
Thursday 09 April 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Ny radio i gammal bil

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har skaffat mig en ny bil,,, eller rättare sagt jag har tagit över farsans gamla bil.

En Volvo v70n från 2001. Den har en sådan där bigfront-radio som är stor som halva instrumentbrädan. Den har cd och kassettband, men ingen blåtand, aux, usb eller något annat av dagens moderniteter.

Så jag funderar på att byta ut denna radion mot någonting liknande det här.

Frågan är det bara att byta rätt över? Eller är det en massa omkopplingar som behövs?

Edited by sy_Alice

Posted (edited)

Har du kanske tänkt montera Volvoprylen i din båt? 

- Jag tror att du får fler svar om du ställer din fråga på forum som har i vart fall fyra hjul under farkosten. 

Där lär erfarenheten vara stor. 

T ex garaget.org

Edited by Hybro
  • Confused 1

Det finns adapter för att sätta en 1-DIN-enhet av valfritt fabrikat i bilen.

Då blir det ett förvaringsfack under, finns också dubbel-DIN format.

Det Finns också skarvsladdar mellan Volvo till DIN-kontakter.

Inget av det är särskilt dyrt.

Kolla BRL, Mekonomen m fl.

Posted (edited)

Nej den ska jag slänga åt helvete... 

O varför ska jag gå med i andra forum för 1 fråga? 

O den nya radion som kommer på dess plats är en bigfront radio även den, dock med blåtand o mic så jag kan koppla upp telefonen den vägen... 

Edited by sy_Alice

Ja den du länkar till ska passa. Har adapter på bilden som behövs. Man börjar med att ta bort pennfack sedan klimatanläggning innan man får bort radio

• Like 1

Posted (edited)

Och vad du än gör så lyft minuspolen på batteriet ca 15 minuter innan du börjar riva i skiten. Om du lossar kontakterna till klimatanläggningan med spänningsatt bil så kommer ett felmeddelande och tänd SRS lampa som ett brev på posten. Går inte att släcka utan ett VOLVO specifikt scanningtool.

Edited by Gelis
  • Thanks 1

11 timmar sedan skrev Gelis:

Och vad du än gör så lyft minuspolen på batteriet ca 15 minuter innan du börjar riva i skiten. Om du lossar kontakterna till klimatanläggningan med spänningsatt bil så kommer ett felmeddelande och tänd SRS lampa som ett brev på posten. 

Stämmer det verkligen? Vad har klimatpanelen för relation till SRS?

Det stämmer till 100%. Tror dem delar på en eller flera CAN nod/er på något sätt.

Bort med minuspolen så fort man ska lossa några kontaktstycken, oavsett var dessa sitter.

Ett råd i all välmening, för att slippa att det sätts massa felkoder.

Har aldrig haft problem med det i mina bilar (BMW, Audi (eller Volvo T-röd men det var ju en 90-talare i och för sig)).

Jag kommer koppla bort batteriet oavsett. Gillar inte riktigt att ha potentiell ström på när man håller på med sådana projekt...

Jag har faktiskt ägt en äldre variant av den där bigfronts-stereon till min dåvarande XC70.

Allt funkade faktiskt riktig bra med stereon men supporten från Bluepower var under all kritik.

Jag trodde inte att dom skulle finnas kvar idag efter allt skit som det skrevs om dom på nätet.

Läs lite om dom på swedespeed och bilda dig din egen uppfattning.