Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Var tömma oljan på md2030?

Rekommendera Poster

Nybliven båtägare. Vp md2030. Utförde första oljebyte i höstas. Sög då ut oljan ur hålet för oljestickan ( efter att ha läst på nätet).

 

I manualen ser jag nu dock att man skall sugs ur oljan ur "oljelänsröret". S.27 i manual http://svantesbankbord.se/bavaria/instruktinsbok.pdf

 

Har jag gjort fel? Vad blir konsekvensen? Har alla motorer ett oljelänsrör eller bara md2030?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tryckt ner sonden ordentligt mot botten i oljetråget så har du fått ur tillräckligt mycket av den gamla oljan. Oljelänsröret sitter i en koppling under oljetråget så du får ut lite mer genom att suga den vägen. Om du har en adapter som passar mellan oljelänsröret och din oljesug så är det nog enklare att suga via länsröret.

 

Yanmars smådieslar har som enda möjlighet att suga genom oljesticksröret och att använda samma teknik på en Volvo-Penta kommer inte att förkorta livslängden på din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tidiga Md2030, med det breda oljetråget sitter oljelänsröret inte i botten av tråget, utan i plåten mellan block och tråg, och når inte ända ner i botten. Om man suger ur det röret blir det en del olja kvar. Då får man ut mer om man sticker ner ett sugrör genom oljesticksröret.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och somliga av Yanmar YS-motorerna har ett sådant rör. Dock inte alla. 

Alldeles intill bakänden på startmotorn. En typ plugg, sitter i övre änden. 

Finns inget rör, så sitter det en avtappningsskruv i stället. 

I manualen hänvisas till sugning med slang o oljesug genom oljepåfyllningen. Gäller bara att få slangen längst ned. 

Samma med backslaget. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Rollen said:

På tidiga Md2030, med det breda oljetråget sitter oljelänsröret inte i botten av tråget, utan i plåten mellan block och tråg, och når inte ända ner i botten. Om man suger ur det röret blir det en del olja kvar. Då får man ut mer om man sticker ner ett sugrör genom oljesticksröret.

Aha, intressant.

Min är från 2001 och ser ut som nedan. Tillhör den de "äldre"?

IMG_20190817_172411.thumb.jpg.944ce18381d1493e128f1f58b6b126e1.jpg

 

IMG_20190817_172420.thumb.jpg.efda8cd0c9ae487e072970e3c8a38627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har den nyare typen. Vacuumventilen du har gör inte mycket nytta. Den måste sitta en bra bit över vattenlinjen. Även när båten lutar vid segling. Som det ser ut nu bör du stänga vattenintaget när du inte använder motorn.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minutes ago, Rollen said:

Du har den nyare typen. Vacuumventilen du har gör inte mycket nytta. Den måste sitta en bra bit över vattenlinjen. Även när båten lutar vid segling. Som det ser ut nu bör du stänga vattenintaget när du inte använder motorn.

 

Tack för ditt svar. 

 

Tömmer jag då säkrast oljan genom länsröret (som manualen anger) eller påfyllningsstickan eller är det likvärdigt?

 

Ajaj, det var inte kul att höra angående vacuumventilen. Eftersom jag är nybliven båtägare och knappt vet vad en vacuumventil är så behöver jag läsa på och sätta mig in i detta. Finns det någon allvarlig risk med att låta det vara som det är över säsongen? Det verkar ju ha fungerat sedan 2002 då motorn installerades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Rollen:

Du har den nyare typen. Vacumventilen du har gör inte mycket nytta. Den måste sitta en bra bit över vattenlinjen. Även när båten lutar vid segling. Som det ser ut nu bör du stänga vattenintaget när du inte använder motorn.

Nää, nu tror jag du är ute och simmar. Saltvattenintagets filter brukar placeras så att locket är just över vattenlinjen. Om du studerar TS bild , ligger ventilen minst 30 cm ovan locket!
Det anses vara minimi om ventilen är i centrum av båten..
Om du tittar på installationen så ser det ut som om det vore original. Ingen tillverkar ett sådant inplastat upphängningsbeslag om inte en serietillverkare...

Så, bästa Skuten, min åsikt är att nu missar Rollen, utom om du hamnar ut för superkonditioner. Men då skall regel No1 vara att stänga alla genomföringar ändå!

Redigerad av LonelyBird
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en gammal stofil men brukar inte vakumventilen sitta på avgassidan o inte på sugsidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Fogden:

Ursäkta en gammal stofil men brukar inte vakumventilen sitta på avgassidan o inte på sugsidan

Vakuumventilen sitter mellan sjövattenpumpen och motorn. I normalfallet trycker vattenpumpen igenom vatten och skapar ett övertryck i slangen. Men när man stänger av motorn och pumpen slutar gå finns risken att hävertverkan uppstår och att vatten i stället sugs in och fyller upp avgasslang och motor (normalt trycks vattnet i motor och avgassslang ut av avgaserna). Vakuumventilen bryter denna hävertverkan genom att släppa in luft i när vatten sugs in i stället för att pumpas in, dvs när det blir undertryck i kylvattenslangen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur det skall bli hävertverkan i en värmeväxlare som i sedan tur skall leta sig in i cylindrarna har jag svårt att förstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Fogden said:

Hur det skall bli hävertverkan i en värmeväxlare som i sedan tur skall leta sig in i cylindrarna har jag svårt att förstå

Risken uppstår om kylvattnets injektionspunkt i avgaskröken ligger under vattenlinjen, detta oavsett om motorn är direktkyld eller har värmeväxlare.

Scenariot bygger på att hävertverkan suger in kylvatten, igenom impellerpumpen, och att vattnet först fyller ljuddämparen och de lägre liggande delarna av avgassystemet, för att sedan stiga och rinna in i cylindrarna via utsugsventilerna (förutsatt att denna "tröskel" också ligger under vattenlinjen).

Vacuumventilen bryter häverten genom att släppa in luft vid undertryck. Därför måste ventilen placeras över vattenlinjen, gärna med viss marginal. Ventilen måste sitta på pumpens trycksida, men kan placeras både före och efter en eventuell värmeväxlare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev LonelyBird:

Nää, nu tror jag du är ute och simmar. Saltvattenintagets filter brukar placeras så att locket är just över vattenlinjen. Om du studerar TS bild , ligger ventilen minst 30 cm ovan locket!
Det anses vara minimi om ventilen är i centrum av båten..
Om du tittar på installationen så ser det ut som om det vore original. Ingen tillverkar ett sådant inplastat upphängningsbeslag om inte en serietillverkare...

Så, bästa Skuten, min åsikt är att nu missar Rollen, utom om du hamnar ut för superkonditioner. Men då skall regel No1 vara att stänga alla genomföringar ändå!

Sjövattenfiltret egentligen också felmonterat. Det bör sitta ovanför vattenlinjen, mest för att båten inte ska sjunka om det händer något med filtret, spricker eller så. Antihävertventilen måste sitta en bra bit ovanför vattenlinjen. Man brukar säga 30cm. Som det sitter nu kan man lika gärna ta bort det. Hur vet du var vattenlinjen ligger? Har du röntgensyn? Det är en segelbåt, och då brukar motorn ligga under vattenlinjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Fogden:

Hur det skall bli hävertverkan i en värmeväxlare som i sedan tur skall leta sig in i cylindrarna har jag svårt att förstå

Om man inte har någon vacuumventil monterad, och avgaskröken ligger under vattenlinjen, kan vatten tryckas förbi impellern och vidare ut i avgasslangen. När avgasslangen är full rinner vatten in genom en öppen avgasventil. Om man bara skulle dra upp en slang mellan pumpen och värmeväxlaren, utan att montera någon ventil, skulle det uppstå hävert, som ändå fyller avgasslangen. Genom att montera en vacuumventi, bryter man häverten. Det går lika bra att, som vissa gör, montera ett T-rör högst upp, och en klen slang ner i en självläns. Då ser man att sjövattensystemet fungerar på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan hade jag en kund med en äldre segelbåt med en gammal motor som jag gjorde iordning. När jag monterat tillbaks motorn såg jag att det inte fanns någon vacuumventil. Jag frågade om jag inte skulle montera en.  Nej, det behövs inte sa han. Jag stänger alltid bottenkranen när motorn inte går. Sedan sålde han båten till en kvinna som frågade en svåger om hon behövde stänga kranen när motorn stod still. Nej det behövs inte sa han. Senare ringde båtägaren och sa att motorn gick tyngre och tyngre, och nu gick det inte att vrida på svänghjulet. Kunden hävdade garanti, och vi åkte ut och lyfte ur motorn. När vi lyfte på cylinderlocken var det fullt med vatten i cylindrarna, och jag var tvungen att använda pressen för att få ut kolvarna ur cylindrarna. Vi lyckades få till motorn med nya kolvringar och ventilslipning. Sedan fick jag montera en vacuumventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Rollen:

Sjövattenfiltret egentligen också felmonterat. Det bör sitta ovanför vattenlinjen, mest för att båten inte ska sjunka om det händer något med filtret, spricker eller så. Antihävertventilen måste sitta en bra bit ovanför vattenlinjen. Man brukar säga 30cm. Som det sitter nu kan man lika gärna ta bort det. Hur vet du var vattenlinjen ligger? Har du röntgensyn? Det är en segelbåt, och då brukar motorn ligga under vattenlinjen. 

Jag utgår från att sjövattenfiltret är riktigt placerad dvs att locket kan öppnas utan att vattnet tränger in (även med kranen öppen). Vad får dig att tro/veta att filtret skulle sitta under vattenlinjen? 

På bilden som inkluderar filter och ventil tycker jag att det ser ut som om filtrets lock skulle vara i nivå av generatorns övre bult och antisifon-ventilen med god marginal 30 cm över den.

Bilden är tagen snett uppifrån men printar man ut den och utnyttjar linjal så klarnar det hela för en...

Medger att jag utgår från att filtret är rätt placerat, vilket inte behöver vara fallet. Är det fel placerat så är det jag som är ute och simmar... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/6/2020 at 11:58 PM, Lintott said:

Om du tryckt ner sonden ordentligt mot botten i oljetråget så har du fått ur tillräckligt mycket av den gamla oljan. Oljelänsröret sitter i en koppling under oljetråget så du får ut lite mer genom att suga den vägen. Om du har en adapter som passar mellan oljelänsröret och din oljesug så är det nog enklare att suga via länsröret.

 

Yanmars smådieslar har som enda möjlighet att suga genom oljesticksröret och att använda samma teknik på en Volvo-Penta kommer inte att förkorta livslängden på din motor.

Fetstilta.

 

Behövs det verkligen en adapter då?

Kan man inte bara köra ner oljesugen i oljelänsröret?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Skuten:

Fetstilta.

 

Behövs det verkligen en adapter då?

Kan man inte bara köra ner oljesugen i oljelänsröret?

Jo det går bra att köra ner sugslangen i röret men då måste du förvissa dig om att du verkligen kommit ner till lägsta punkten med sugslangen. Om du har en tät adapter mot röret så vet du att du suger från rörets slutände.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en annan Penta modell, D2-55, suger jag upp via det avsedda röret tills inget mer kommer upp så kan jag få upp ytterligare en skvätt olja via röret för oljestickan så Perkins/Penta designen av oljetömning verkar inte ge 100% av oljan i motorn. Finns troligen marginal för efter 18 år/1800 timmar funkar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tycker jag också att det var svårt att känna när oljesugslangen verkligen hade nått botten. Först tog det stopp men trycker man stenhårt så kändes det som man kom längre ned och då gick det att suga ut lite till. Till slut fastnade slangen och det tog en halvtimme att få loss den... 

 

Hur djupt ned ska man egentligen? 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...