Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
velum_navia

Vad har ni för säkerhetsutrustning/tänk i er båt

Rekommendera Poster

Funderat lite kors och tvärs.

Har alltid varit emot att ha gasol i båten. Men i vår nya båt så finns det gasol... och är nyfiken på hur ni tänker har för säkerhetsutrustning i er båt?

 

Har märkt att jag behöver återförskaffa/uppdatera följande saker

* Gasolvarnare

* Nödrakter

* Ny brandsläckare

* Ny regulator/avstängningskran 

* Brandfilt?
* Ny förstahjälpen låda

* Säkerhetslina

 

 

Ang säkerhetstänk...

* Alla skall veta vad man stänger av gasolen*

* Alla skall kunna manövrera båten 

* Flytväst På

* Kunnskap om att anropa på radion

* Veta hur du hanterar brandsläckare

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min säkerhet som jag har ombord

 

 

Flytväst ser jag som personlig utrustning så det står alla för själva.

 

Tre livlinor. En med två krokar, två med tre krokar. 

 

Platt löpande lina fäst i aktern till fören där du krokar i livlinan.

 

En livlina som är fäst i två punkter vid rodret till rorgängaren. 

 

En livflotte för fyra person (ej ISO 9650-1 klassad) ompackad 2019.

 

Nödsignaler, Fyra handbloss och två stycken fallskärmsljus. 

 

Livboj hästsko med nödljus 

 

Räddningslina 30 meter, två stycken. 

 

Stark ficklampa med extra batterier. 

 

Kikare.

 

Mistlur.

 

Brandfilt.

 

Två brandsläckare. En på två kg och en på 0.5 kg. 

 

En handburen VHF på 5W med distress och GPS som finns på däck.

 

En fast VHF på 25W med distress och GPS med antenn på masten. 18 meter upp. 

 

AIS (om den nu går under säkerhet) transponder kopplad till GPS-plottern. Vi ser och vi ses.

 

Tror att det var allt. 😊

 

Det jag ska köpa till sommaren är en MOB1 AIS att ha innanför flytvästen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2 x 2 kg pulversläckare, en i salong/pentry + en i akterruffen

1 st. minibrandsläckare salong/pentry

1 st. brandfilt salong/pentry

 

1 st. gasolvarnare nere under trappan.

2 st. brandvarnare som pratar med varandra, en i salong + en i akterruff.

 

Nödrakter, både nya och gamla.

Förstahjälpenkit

Skeppsapotek med detta inehåll.

 

2 st. säkerhetsselar.

1 st. klättersele som kan användas som säkerhetssele.

6 - 8 st. flytvästar i olika storlek att låna ut.

1 st. livboj med lampa.

1 st. kastlina

3 st. knivar, en vid masten, en vid livbojen och en i ett handskfack.

1 st. manuell plasttuta som man nästan inte orkar blåsa i, men den funkar bra tillsammans med en elektrisk luftpump.

1 st. bra kikare.

1 st. ficklampa

1 st. VHF med antenn i masten + reservanten.

Mobiltelefon med SSRS app.

Vattentätt fodral till mobiler.

En vattentät "grabbag" som vi hittills aldrig ens funderat på att packa.

 

1 st. vajeravbitare

1 st.bågfil

x st. bågfilsblad

 

x st. träpluggar

1 st. stor boll med "apskit" (någon sorts kladdig formbar massa som gasverket använder).

Vi har inte plastpåsar + fogskum som är väldigt effektivt att täta läckor med. Stick ut plastpåsen med fogskummets "snabel" genom skadan. Spruta!

2 m läkt som kan användas som rorkult eller något annat nödvändigt.

 

2 st. extra ankare utöver  2 x 10 kg Bruce, nämligen 1 x 10 - 12 kg blyplätt och 1 x jätteotympligt jäv... tungt stockankare.

 

Det finns säkert mera...

Ja, ett extra 12 V batteri (10 Ah).

 

Tillägg: Papperssjökort

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig säkerhetspryl till gasolsystemet är läcktestare. Har haft både modellen med kopp som trycks in för att se om det bubblar och en nyare typ med tryckmätare. Gillar tryckmätaren bäst. När vi lämnar båten i hemmahamnen stänger vi kranen på gasolflaskan. När vi återkommer och ska öppna igen så blir det naturligt att kolla tryckmätaren. Det har alltid varit väldigt lite tryckfall även efter någon vecka. Då vet vi att systemet från flaska till avstängningskran före spisen är tätt.

 

Jag har haft gasolläckage i båda typerna av system.

 

Testaren som trycks in gav inte varning när det blivit läckage i reducerventilen, jag kände att det luktade gasol i ankarboxen, penslade på såpvatten över alla komponenterna och såg hur det bubblade från reducerventilen som hade rostat sönder invändigt (Det är aluminiumhölje men invändigt sitter det vanliga järnkomponenter och det kan komma in vatten till dessa komponenter så de rostar sönder. Vänd "vårtan" med märkbrickan nedåt så minskar risken att det kommer in vatten.).

 

Nästa läckage (flera år senare och i en annan båt) upptäcktes när tryckgivaren föll direkt när gasflaskans kran stängdes. Öppnade o fick upp trycket, stängde o trycket föll igen. Såpvattnade och hittade en o-ring i kopplingen mellan flaskan o reducerventilen som torkat sönder. O-ringen var ett år gammal... Reducerventil med anlutning och o-ring hade nog legat i solen innan de monterades.

 

Såpvatten i sprayflaska är onödigt att köpa. Det går lika bra med lite diskmedel o vatten som penslas på misstänkta ställen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Lintott:

Såpvattnade och hittade en o-ring i kopplingen mellan flaskan o reducerventilen som torkat sönder. O-ringen var ett år gammal... Reducerventil med anlutning och o-ring hade nog legat i solen innan de monterades.

Tycker o-ringen går sönder en gång om året ungefär. Har en sats med diverse o-ringar från Biltema och en av storlekarna passar perfekt. Förr har jag skurit till en tillfällig packning av några packningsplattor och sedan köpt ny regulator. 
 

 

7 timmar sedan skrev velum_navia:

Har märkt att jag behöver återförskaffa/uppdatera följande saker

* Gasolvarnare

* Nödrakter

* Ny brandsläckare

* Ny regulator/avstängningskran 

* Brandfilt?
* Ny förstahjälpen låda

* Säkerhetslina


Gasol är kanon men jag skulle inte vilja ha det utan att ha en gasvarnare installerad ombord. 
Har i övrigt nämnd utrustning förutom säkerhetslina. 
Men flytvästar till gäster räknar jag inte med att de har med sig utan det finns 4-5 st extra i båten. 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Tycker o-ringen går sönder en gång om året ungefär. Har en sats med diverse o-ringar från Biltema och en av storlekarna passar perfekt. Förr har jag skurit till en tillfällig packning av några packningsplattor och sedan köpt ny regulator.

- - -

En låda o-ringar ska kanske stå med bland nödutrustningen (finns ombord även hos mig). Utan möjlighet att använda spisen så kommer det att bli krisigt ombord.

 

Kan tillägga att jag, utöver två "klassade" 2kg-släckare även har en Maus brandsläckare. Den har ingen klassning enligt försäkringsbolagens krav men om det är en måttlig brand, som inte brandfilten klarar,  så kommer jag att försöka släcka med Maus-släckaren innan jag skaffar mig jobbet att sanera rester från pulversläckarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som Bara har några 2kgs släckare, det räcker till att släcka  om det tar eld på spisen på sin höjd. 

När man tömt 1a 2kgs släckaren och om det ej slocknat, då är risken stor att branden hinner ta sig igen innan man hämtat nästa 2kgs. 

 

Har själv 3st 2kgs +1st 6kg. 

Brand på sjön är mindre kul då man ej kan fly från den som hemma eller i en bil. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev tugge:

Har själv 3st 2kgs +1st 6kg. 

Brand på sjön är mindre kul då man ej kan fly från den som hemma eller i en bil. 

Kan du inte simma? 😉

Det låter som en "lagom" uppsättning släckare på en motorbåt i din storlek.

 

Sedan ska man inte glömma bort att pröva släckarna varje vår.  😀

Nej, man ska göra tre andra saker.

  1. Kolla trycket och byt släckare vid behov.
  2. Kolla datumet och byt ut om den är för gammal.
  3. Vänd på pulversläckare och banka på dem med en gummiklubba. Pulvret riskerar annars att bli väldigt kompakt och då fungerar släckaren sämre. 

Det är inte fel att ha en genomföring in till motorrummet så att man inte måste öppna och släppa in syre innan man börjar släcka.

F16095-89055ccc718f2b5a81cc41afed74503f.jpg.06418b015cfec6f882741b15e575e13e.jpg

Redigerad av Mackey
Rättat rättstavningsprogrammet som "hjälper till" genom att byta ut mina ord mot helt andra.
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasolkulan i ankarboxen med

Magnetventil. Styrs med brytare intill spisen. 

 

Reservkulan också i ankarboxen, då jag råkat ut för läckande gasolkulor. 

 

Fick smyga ned i båten, utan några elprylar igång, stängde jag huvudbrytaren, tog av kilremmen till generatorn och vevade igång motorn. 

Motorn sög ut gas o annat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Flytvästar åt alla som vill ha. Både seglarvästar och riktiga räddningsvästar finns, plus en uppblåsbar om den är ledig.

- En kastlina.
- Två brandsläckare, men de följde med båten så jag vet inte ålder eller skick. Nu finns det inte så stor brandrisk i båten. Elsystemet är nydraget av mig och har överdimensionerade ledningar som är tajt avsäkrade relativt last, och är skyddade från skav och brytning. Det är bara belysning och elektronik (radio, plotter/ekolod, lanternor, innerbelysning) kopplad, inga tunga motorer (startmotor, ankarspel). Ingen gasol eller sprit inne i båten. Bensintanken är en lös plasttank som står välventilerat och gnistfritt, och brandsläckarna rår knappast på en bensinband ändå.
- VHF med DSC, kopplad till GPS, och med antenn ca 11 m upp i masttoppen.
- Första hjälpen-låda.
- Knivar lättåtkomliga vid sittbrunnen, för att snabbt kunna kapa linor vid behov.
- Klassisk 7x50-kikare.
- Tryckluftstuta.

Jag förklarar för gäster hur radion fungerar och hur man gör ett nödanrop; hur man gör för att ta ner segel akut; hur motorn fälls ner, startas och styrs; var nödutrustning finns; i mån av intresse hur man seglar (grundläggande) och hur man ligger bi.

Vi använder bara båten nära kusten, så livflotte och nödraketer är inte på inköpslistan.

Om min rygg blir bättre ska jag vid lämpligt tillfälle ta bort alla genomföringar under vattenlinjen, för att eliminera dem som riskfaktorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Vi använder bara båten nära kusten, så livflotte och nödraketer är inte på inköpslistan.

Resonemanget om livflotte köper jag, men inte om nödraketer.

Det är inte så jättekul att ligga i lägervall (hjälplöst driva mot land) utan att snabbt kunna tillkalla hjälp som kanske bara är några hundra meter bort.

600:- kronor då och då för en raket och ett par bloss bör det vara värt.

 

Det sämsta man kan göra när det gäller säkerhet är att börja tänka att "det händer inte mig".

Sedan väljer givetvis var och en vilken risknivå man vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Resonemanget om livflotte köper jag, men inte om nödraketer.

Det är inte så jättekul att ligga i lägervall (hjälplöst driva mot land) utan att snabbt kunna tillkalla hjälp som kanske bara är några hundra meter bort.

600:- kronor då och då för en raket och ett par bloss bör det vara värt.

 

Det sämsta man kan göra när det gäller säkerhet är att börja tänka att "det händer inte mig".

Sedan väljer givetvis var och en vilken risknivå man vill ha.


Två kompletta ankaruppsättningar med 50-55 m lina (och möjlighet att skarva på 20-30 m till, alternativt skarva ihop båda ankarlinorna till drygt 100 m). Radio som kan sända nödsignal. Motor och segel som är två av varandra oberoende framdrivningssystem. Jag är inte ute i hårt väder och går in i hamn direkt om väderläget oförutsett skulle förändras.

Att ha pyroteknik liggande i båten lockar mig inte. Dessutom ska man kunna använda dem, och det är olagligt att testskjuta för att öva. Nä, det är faktiskt ingen god idé hur man än ser på saken.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten var det gasol. Hela installationen var lite till åren så jag rev ut allting. En PC5 på akterdäck i ett kapell, elektrisk fjärravstängning (Alde), ny regulator, nya slangar, ny rördragning, ny spis, gaslarm (Alde). Allt funkade bra och kändes tryggt men gaslarmet löste ut ibland utan att det gick att förstå varför. 

 

I övrigt är vi noggranna med att utomskärs använda sele med korta livlinor kopplade till jackstays. 

 

Är det någon som har testat Olas Tracker? Alltså ett armband med nån slags Bluetooth-transponder som utlöser ett larm på mobiler och plattor om förbindelsen bryts om besättningsmedlem faller i sjön och sen visar bäring och avstånd till positionen. Verkar - om det funkar - vara vettigare än en  Dan-Bouy. Eller ett bra komplement. 

 

10730-olas gps tracker.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Greip:

Är det någon som har testat Olas Tracker?

Nej, men det verkar ju väldigt smart med en automatisk MOB-funktion.

 

Om jag fick välja mellan OLAS eller Dan Bouy skulle jag välja bojen, men först en sele så att man inte trillar i.

 

I lugnt väder räcker det om man kommer nära den plats någon trillat i vid och sedan hittar man hen. Grejen är att man normalt inte faller över bord i lugnt väder.

 

Med höga vågor kan det vara väldigt svårt att hitta någon i en moderiktigt flytväst, dvs inte orange, även om man är väldigt nära. Efter rätt kort tid ligger dessutom inte personen särskilt nära den plats hen föll i vid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att så många tar säkerhet på så pass stort allvar! 

 

Min båt är ju som en stor omptimistjolle och säkerhetsutrustningen är ju därefter. 

 

Men flytväst har alla alltid (som i en jolle). Ankare lätt tillgängligt (man vill ju inte driva mot land). Mobil i plastficka. 

Lång livlina och gammal hästskoboj.

 

MOTOR!

 

Funderar på att köpa en VHF-radio med DSC till våren. I den förra båten hade jag brandsläckare, men ser ingen anledning nu

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev Greip:

Är det någon som har testat Olas Tracker? Alltså ett armband med nån slags Bluetooth-transponder som utlöser ett larm på mobiler och plattor om förbindelsen bryts om besättningsmedlem faller i sjön och sen visar bäring och avstånd till positionen. Verkar - om det funkar - vara vettigare än en  Dan-Bouy. Eller ett bra komplement. 

 

10730-olas gps tracker.jpg

Tanken är bra. Mycket bra. Känner inte till Olas Tracker men ska köpa mig en PLB som funkar på samma sätt, larm till båtens VHF och GPS då du faller överbord. Om du är ensamseglare har den funktionen att du kan larma sjöräddningen via satellit värden över. 
MOB1 är med samma funktioner utom larm till sjöräddningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Silverfox59:

Tanken är bra. Mycket bra. Känner inte till Olas Tracker men ska köpa mig en PLB som funkar på samma sätt, larm till båtens VHF och GPS då du faller överbord. Om du är ensamseglare har den funktionen att du kan larma sjöräddningen via satellit värden över. 
MOB1 är med samma funktioner utom larm till sjöräddningen. 

Vad har du hittat som är kombinerad AIS och PLB?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
9 minuter sedan skrev Skoter:

Vad har du hittat som är kombinerad AIS och PLB?

Inte AIS men DSC. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PLB är naturligtvis överlägset, särskilt för ensamseglaren, då är ju Olas helt meningslös.

Ocean Signal PLB1 kostar exempelvis 3500 kr med sju års garanti och batterilivslängd alltså 500 spänn för säsong och person (efter sju år har det säkert kommit nåt nytt och bättre). Inte så farligt dyrt om besättningen bara består av en eller två. Om man har den i flytvästen så gäller det förstås att alltid använda samma flytväst alternativt komma ihåg att flytta över den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns mycket prylar att köpa Me om ma tänker lite praktisk vem kommer att höra er Jag jobbade på sjöräddning  vi lyssnar inte på vi har en särskild kanal på VHF vi får larm per telefon till skeppare sen skall han ringa in besättningen .det sägs att vi skall komma til båten på 15 minuter Men om vi har varit ute på uppdrag hela natten och ligger och sover so tar det tid det tar tid för helikoptern och starta och komma 

Men det är ju roligt med mycket prylar att visa upp för båt granarna och imponera 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att många tar säkerheten på allvar och har tänkt till!

Har fått faktiskt några bra tankeställare. Det här med att byta gaspatron på flytvästen, hur ofta gör ni det?

 

Har själv haft våra nu i 5 år och kanske dags att byta patron. Tänker spara den gamla patronen och testa hur det funkar, lite nyfiken på det och Att det funkar. Fast Om det inte funkar och att den inte löser ut, då lär man bli lite orolig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Medoch13:

Ja det finns mycket prylar att köpa Me om ma tänker lite praktisk vem kommer att höra er Jag jobbade på sjöräddning  vi lyssnar inte på vi har en särskild kanal på VHF vi får larm per telefon till skeppare sen skall han ringa in besättningen .det sägs att vi skall komma til båten på 15 minuter Men om vi har varit ute på uppdrag hela natten och ligger och sover so tar det tid det tar tid för helikoptern och starta och komma 

Men det är ju roligt med mycket prylar att visa upp för båt granarna och imponera 


Förhoppningsvis finns det nån båt i närheten med radio som hör anropet. I synnerhet om man själv har DSC och kan skicka ett anrop som aktiverar funktionen hos andra. Då får de positionen på skärmen i radion och har möjlighet att åka till platsen. Sommartid finns det många båtar ute, men även resten av året finns det yrkesfiskare och liknande som kan finnas nära.

Kustbevakning, SSRS och andra resurser ska ju dessutom larmas ut av JRCC, som lyssnar på nödkanalerna med mastplacerade antenner runt hela kusten. Om sjöräddningen bara skulle åka på larm som går att fånga upp med de radioenheter de har i båtarna eller stationerna, då skulle många missas.

Nu rings iofs de flesta larm in, och ganska få går via radio, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev velum_navia:

Kul att många tar säkerheten på allvar och har tänkt till!

Har fått faktiskt några bra tankeställare. Det här med att byta gaspatron på flytvästen, hur ofta gör ni det?

 

Har själv haft våra nu i 5 år och kanske dags att byta patron. Tänker spara den gamla patronen och testa hur det funkar, lite nyfiken på det och Att det funkar. Fast Om det inte funkar och att den inte löser ut, då lär man bli lite orolig. 

Gaspatronen i flytvästen lät inte läcka som jag förstått det

Utlösaren finns i två modeller, en som är vattenkänslig och en som är tryckkänslig.

 

Den vattenkänsliga fungerar så att en massa håller utlösningsfjädern spänd. När massan blir våt utlöses gaspatronen. Baltic har den modellen och säkert flera.

 

Möjliga problem är

  1. Gaspatronen är inte ordentligt fastskruvad på utlösaren. Stiftet som punkterar gaspatronen når då inte fram. Detta problem har påvisats av Arbetsmiljöverket (tror jag det var) 2014 (kanske). Då kom en ny konstruktion som man fick byta till utan kostnad.
    Nu finns denna information från arbetsmiljöverket, https://www.av.se/nyheter/2019/uppblasbara-flytvastar-har-en-allvarlig-brist/
  2. Massan som håller fjädern blir med tiden fuktig och då kan västen utlösas utan att det behövs. Sannolikt händer inget allvarligt (om man inte har bytt namn på båten förstås).

Viktigt att kolla att utlösningsanordningen siter ordentligt fastskruvad mot gaspatronen och helst byta till en utlösare som inte kan gänga av sig själv.

 

Den tryckkänsliga vet jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På vår båt finns det mesta av det som redan nämnts i denna tråd. Lite mer i detalj kring följande:

 

I första hand se till så att man är kvar ombord, har flytväst och är säkrad med säkerhetssele. Att leta reda på en person som har trillat överbord samt även få ombord denne kan vara mycket krävande och kan inte garanteras. Detta även om man har en ordentlig räddningsstege i aktern som går ner drygt 0,5 m.

 

Våtdräkt & torrdräkt - Att hålla värmen lite längre om man blir tvungen att simma längre tider, även under en svensk sommar.

 

Ocean Signal PBL1 – PLB (Personal Locator Beacon) är en liten nödsändare som fungerar både på land och sjöss via satellit och om den utlöses skickas koordinater för var man befinner sig och närmaste räddningsorganisation gör en utryckning, inget abonnemang. Så liten att den alltid finns med vid utflykter i naturen, skidåkning, segling etc.

 

Odeoflare MK3 LED nödljus – Vattentätt elektroniskt nödljus som fungerar i 6 h istället för pyrotekniska nödljus som bara brinner en kort stund.

 

Firemill – Kolsyresläckare som laddas med en ny kolsyrepatron när den använts.

Till skillnad från andra brandsläckare skadar Firemill inte elektronik, mat eller inredning och man behöver inte sanera efter släckning vilket kan behövas om pulversläckare använts. Denna är inte lika effektiv som en pulversläckare men är första valet vid små bränder.

 

Gummibåt – Inte som en räddningsflotte men förhoppningsvis något att hålla sig flytande med om det värsta händer och båten sjunker

 

Ocean Signal AIS MOB1 – Personlig AIS man över bord nödsändare planeras att införskaffas. När denna aktiveras skickas nödsignal över VHF-bandet vilket förhoppningsvis uppfattas av båtar med AIS-mottagare inom VHF-räckvidd. Men räckvidden är begränsad till några distansminuter.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev per_62:

 

Firemill – Kolsyresläckare som laddas med en ny kolsyrepatron när den använts.

Till skillnad från andra brandsläckare skadar Firemill inte elektronik, mat eller inredning och man behöver inte sanera efter släckning vilket kan behövas om pulversläckare använts. Denna är inte lika effektiv som en pulversläckare men är första valet vid små bränder.

 

Den var ju riktigt smart, verkar använda en vanlig kolsyrepatron för hemmabubblare.

Dock dyr, 900:- kronor på MediaMarkt.

Hade jag inte haft en Maus hade jag troligen köpt en Firemill.

 

Det kommer säkert billigare kopior snart, men då kan det vara för sent.

 

Egentligen behövs ju bara ett utlösningshandtag och en isolering på kolsyrepatronen så att man inte får förfrysningsskador när man släcker. En sådan ska jag bygga när jag går i pension.

 

Någon som vil förhandsboka, Swisha 500:- kronor till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Befintlig utrustning: 

Flytvästar, alltid på, min fru har i stilla väder glidit ner i vattnet när vi skulle kasta loss så vi vet att det kan hända precis när som. 

Säkerhetslinor med dubbla krokar

3 brandsläckare

Gummibåt

Hästskoboj

Fast VHF (med ditress)

Bärbara VHF

Brandfilt vid spisen

Kniv vid SB styrpiedistal

Vattentäta ficklampor

Extra ankare

Extra tampar 

 

Skall komplettera med: 

Hansalina

Läckindikator till gasolen

AIS

Byta slangen mellan gasolrör och spisen (inköpt, skall bara skruvas av & på). 

Längsgående platta säkerhets linor längs skarndäcken

 

Gasolen stängs av vid flaskan efter varje användande - så systemet inte är trycksatt. 

 

Pyroteknik känner jag inte är nödvändigt inomskärs (GSM eller VHF kommer man långt med), över öppna hav är det en annan sak. Man skall ha koll på sina saker & förnya/byta ut dessa med jämna mellanrum - jag kan hantera rakera osv, har haft det, men inte kompletterat senaste åren. 

 

Övrig ur min synvinkel viktig säkerhetsdetalj är reserv mat & vatten. Vi har alltid extra mat i båten utöver det vi behöver för helgen eller veckan - nödproviant. Detta ifall man skulle bli inblåst & inte kunna ta sig vidare. 

 

Gått FB KL VIII - gått säkerhetskurser osv. Läser regelbundet litteratur för att bättra på min kunskap. Har i lugnt 4 gradigt vatten med säkerhetsdräkt hoppat i vattnet och tagit mig upp på en livflotte - det är inte "bara"..

 

Inte minst - Sunt förnuft & koll på läget - väl underhållen båt, gör ofta att man inte behöver hamna i nödläge. En annan viktig aspekt är att kolla väder och lita på instinkten - ta det varsamt - inte sätta sig i för pissigt väder i onödan. 

 

Tack George_ohm, jag glömde våtdräkt, snorkel, cyklop, just detta räddade mig i somras när grannbåtens ankarlina skulle in i mitt Sdrev.. 

 

20L extra bränsle. 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min säkerhet som jag har ombord

 

 

Flytväst till fast besättning och två extra, summa 6 st. Varav 4 st självuppblåsande. Patroner till de upplåsbara.

Hundflytväst, ordinarie, hudflytväst i reserv summa 2 st.

 

Våtdräkt, fenor, mask och snorkel

 

Tre kastlinor. Två hansalinan en annan som är bättre

kastlina 15 m hemmagjord, med apnäve i ena ändan, väldigt bra.

 

Gummibåt oftast uppblåst (!)

 

Nödsignaler, Fyra handbloss och två stycken fallskärmsljus. Två satser.

 

Livboj hästsko med lina.

 

Räddningslina 30 meter, en styck

 

Bogserlina omkring 20 meter.

 

Stark ficklampa med extra batterier.

Handstrålkastare laddningsbar

 

Kikare x 2.

 

Brandfilt x 2.

 

Tre brandsläckare. pulver på två kg och en på 0.5 kg, skum fem kilo.

 

En handburen VHF på 5W med distress.

Nödantenn.

 

En fast VHF på 25W med distress. 

 

AIS (om den nu går under säkerhet) transponder kopplad till GPS-plottern. Vi ser och vi ses.

 

Extra ankare med 60 meter lina.

 

Träpluggar.

 

Extra GPS.

 

Knivar på strategiska ställen.

 

17mm ring/blocknyckel i motorrummet (för att lufta spridare)

 

Verktyg som snabbt kan tas fram vid kritiska situationer.

 

Två separata dieseltankar

2x 10 liter reservdiesel.

 

3 x 10 liter reservvatten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om de flesta har ungefär liknande säkerhetsutrustning ombord. Imponerande högt säkerhetstänk måste jag säga. Tänk om folk hade motsvarande utrustning i sina bilar? I min båt har jag:

Fast VHF

Bärbar vattentät VHF

Flytvästar förstås, plus ett antal reserv/lånevästar

En påse nödraketer

Två brandsläckare, i varsin ände av båten. Den ena monterad i närheten av motorn. 

Papperssjökort. 

Power banks till mobiler. Mobilen är ju backup för plottern. 

Livlinor

Gasvarnare

Brandvarnare

Pluggar att laga läckor med.

Båten har två länspumpar, en manuell och en elektrisk. Utöver det har jag en enkel bärbar historia. 

Sjukvårdsutrustning. Med anpassningar för både barn och hundar. Bamseplåster har t ex en mycket bättre effekt än vanliga plåster på mindre barn. ;)

 

Utöver den rena säkerhetsutrustningen så är ju en del annat valt ur ett säkerhetsperspektiv. Kläder som gör att man fungerar även i skitväder, skor som inte halkar osv. Extra ankare, ett urval förtöjningstampar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja en större och en mindre förbands”låda” som egentligen är en slags kudde eller etui.

Skepparn ombord bär alltid med sig Schweiziska flottans stora alloroundkniv (alltså en blå Victorinox med en kompassros på) och den är ju synnerligen bra att använda i olika grader av akuta eller ickeakuta  nödlägen.
 

Nödproviant brukar vi ha också, i en påse som snabbt kan tas med om man tvingas lämna båten. Innehållet varierar och förbrukas och ersätts efterhand. Egentligen skall det ju vara sådant som inte behöver tillagas... men det går väl an att äta kall ravioli i nödläge ändå, som dom gjorde i en viss ”kanalfilm”...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

men det går väl an att äta kall ravioli i nödläge

Och om den är i en burk gäller det att du har Victorinoxen med. Inte kul med en burk man inte får upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...