Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MarkusF

tvåtaktare

Rekommendera Poster

Hej!

Vad tror i framtiden är för gamla tvåtaktare? Har för mig att jag hörde att ett förbud eventuellt skulle övervägas någonstans. Har googlat lite men inte hittat det jag såg. Tror det var något från båtmässan i Gbg. 

Kommer förmodligen att byta båt i år och det är troligt att det sitter en gammal tvåtaktare på, i det prisspannet jag letar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast blir tvåtaktsmotorer förbjudna över en natt. Lagstiftning brukar bygga in övergångsperioder. Och fort kommer det inte att gå ända,  man möter ju bilar utan katalysator längs vägarna ännu i dag fast nya bilar måste ha den sedan flera decennier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med.

 

Det finns alltid personer och företag som har ekonomiska intressen i att både försöka driva igenom sådana lagar och om det inte går åtminstone försöka inbilla folk att sådana lagar finns.

Kanske de lagarna kommer en dag men då har nog din gamla utombordare tjänat ut. Du kan ju försöka att inte betala för mycket för den.

 

Jag kör själv sedan 20 år med en bil utan katalysator och utan krockkuddar och utan låsningsfria bromsar och utan elektronisk motorstyrning och utan bränsleinsprutning och utan automatchoke och utan kamrem och utan en hel massa annat............ med jämna mellanrum kommer ju någon och påstår än det ena och än det andra men inte kan man bry sig i allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev heimlaga:

- - -

Det finns alltid personer och företag som har ekonomiska intressen i att både försöka driva igenom sådana lagar och om det inte går åtminstone försöka inbilla folk att sådana lagar finns.

- - -

Lobbyister kallas de. Det är fullt av dem i Bryssel där de "hjälper" våra folkvalda att skriva lagar så att de gynnar deras företag. Å så blir livet lite bekvämare för våra folkvalda EU-politiker..... Sen skyller våra folkvalda i riksdagshuset på att EU stiftat lagar som de måste följa.

 

Om det är problem med utsläpp från tvåtaktsmotorerna så premiera att de körs på alkylatbensin och miljövänlig tvåtaktsolja. Det torde vara mer miljönytta än att tillverka nya motorer. Men förtjänsten i alla led från tillverkning via försäljning och service av fyrtaktsmotorerna blir nog mindre. Min lilla jollemotor som används enstaka timmar (ibland inte alls) varje år har sedan flera år tillbaka alkylat o bioolja i tanken. Jag tror att det t.o.m. är miljövänligare än att köpa en elmotor med modernt batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...