Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindius

Vilket batteri (segelbåt, start/förbrukning)

Rekommendera Poster

Hej!

Har läst ett gäng trådar men startar min egen bara för att, det sker ju hela tiden utveckling.

 

Jag har en 26fots segelbåt md5, rätt sparsmakat med elektronik men det som går är:

El-toa

Kylbox (Isotherm TB31)

Laddning av Ipad/mobil

Ytterst sällan en äldre autopilot men den fungerar så illa så den behöver inte räknas egentligen....

 

Till detta har jag 100w solcell med MPPT regulator och 2st gamla våta bilbatterier som är dåligt skötta. Solcellen har matat så mycket kraft att trots att dessa är väldigt gamla (jag har haft båten i 7 år tror jag och de var gamla när jag köpte den) och håller väldigt lite ström så har det fungerat väl. Nu börjar jag dock känna att det vore bra att ha lite reserv när solen inte lyser, osäker på om toan går utan solsken :P

Googlar man på råttbo så får man en bild på mitt elsystem, det verkar som att batterierna är separerade, de har varsin huvudbrytare,  massor med saker har kopplats in och om kring dessa så är väldigt säker på om de fortfarande verkligen är delade... Har haft båda brytarna tillslagna och då verkar båda laddas...

Har även en liten elmotor till gummijollen och har haft ett underhållsfritt blybatteri till denna, men där skulle jag verkligen vilja ha något lättare, det blir oftast att man har årorna istället för att konka ner batteri....

 

Ska man fortsätta med blöta och till inköpspris billiga batterier?

Någon form av GEL?

LiFe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väldigt lika förutsättningar i min båt. Det blev våta fritidsbatterier för något år sedan i väntan på att LiFEPo går ner i pris. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, ja det är det jag funderar på, men kanske ett liiiiitet LiFe till jollen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man skydda batterierna från att ta skada av solceller? Trodde en MPPT skulle vara lösningen.

 

Vill du inte lägga för mycket pengar så är våta batteri fortfarande absolut mest prisvärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MPPT är inte en lösning för att skydda batterierna, det är ett effektivt sätt att hantera laddströmmen från solpanelerna (eller annan lågspännings strömkälla) så att ssolskenet utnyttjas optimalt.

 

Solcellsregulatorer av lite kvalitet har alternativa inställningar för vilken typ av batterier man ansluter dem till. Det brukar kunna finnas wet, gel, agm och LiFePO4, en del har möjlighet att själv välja värden.  Inställningarna styr t.ex. vilken laddspänning som går till batterierna. Rätt inställning är avgörande för vilken livslängd du får på de anslutna batterierna. I förra båten hade jag våta batterier och en regulator som hade för hög spänning på laddningen. Det innebar att batterivätskan fick kollas o fyllas med jämna mellanrum. Men utöver det så fungerade det bra med tillräckligt med ström i batterierna. Hade jag haft "finare batterier" i det systemet så hade det nog blivit en dyr lösning med havererade batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Dava:

Vill du inte lägga för mycket pengar så är våta batteri fortfarande absolut mest prisvärda.

Min uppfattning är att vanliga våta batterier inte är mest prisvärda. 
I den vågskålen lägger jag in att jag ska lita på batterierna, de ska inte läcka syra om båten lutar kraftigt, de ska hålla så länge som möjligt (för jobbet att kånka, koppla isär och ihop och inte bara rent ekonomiskt) och de ska naturligtvis räcka till för mina behov. Mitt val var i slutändan ganska enkelt: AGM. 

Oavsett om/när LiFe-batterierna går ner i pris kräver de en helt annan övervakning än den som traditionella batterier kräver. Och de ska inte laddas när det är kallt (bara det är en viktig faktor för mig). 
Så, jag lägger liiite mer i inköp och får betydligt hållbarare batterier som passar min installation i båten. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi går snart in i nionde säsongen med 2 st 80 AhTudor dual TR350 (tror jag de heter), våta fritidsbatteriet. Dessa brukar gå att få för 995:- kronor, vi betalade mindre.

Vi kompletterade med ett till för fyra år sedan, betalade då 790:- kronor.

 

Jag tycker det är prisvärt med 3 x 80 Ah (kan ta ut 120 Ah utan risk) för 3 000:- kronor när de håller i minst nio säsonger, troligen längre.

 

Vi är inte särskilt snälla med batterierna, gå ner till 12,1 volt (50 %) flera ggr/säsong. Ett "hittade" vi på 11,5 volt en vår när vi glömt ta loss gasvarnaren. Då fick man pyssla om batteriet lite och köra rekond några gånger, men sedan funkade det bra igen.

 

Bära batterier var tionde år känns överkomligt, om de nu bara håller två säsonger till.

 

Nackdelen är att segelbåtar lutar mycket när det blåser mycket och då rinner det ut batterisyra i batterilådorna. Jag brukar suga upp syran och pytsa tillbaks den i batterierna. Lite pyssel, men man kan göra det någon gång då man har tid över.

Redigerad av Mackey
Festat lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nackdelen är att segelbåtar lutar mycket när det blåser mycket och då rinner det ut batterisyra i batterilådorna.

 

Läcker det verkligen ut syra när båten lutar?

 

Jag kör ju med vanliga underhållsfria bilbatteri och har aldrig varit med om att det läcker trots att vår båt lutat ordentligt.

 

Ser ut att vara fina batteri annars!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi går snart in i nionde säsongen med 2 st 80 AhTudor dual TR350 (tror jag de heter), våta fritidsbatteriet. Dessa brukar gå att få för 995:- kronor, vi betalade mindre.

Vi kompletterade med ett till för fyra år sedan, betalade då 790:- kronor.

 

Jag tycker det är prisvärt med 3 x 80 Ah (kan ta ut 120 Ah utan risk) för 3 000:- kronor när de håller i minst nio säsonger, troligen längre.

 

Vi är inte särskilt snälla med batterierna, gå ner till 12,1 volt (50 %) flera ggr/säsong. Ett "hittade" vi på 11,5 volt en vår när vi glömt ta loss gasvarnaren. Då fick man pyssla om batteriet lite och köra rekond några gånger, men sedan funkade det bra igen.

 

Bära batterier var tionde år känns överkomligt, om de nu bara håller två säsonger till.

 

Nackdelen är att segelbåtar lutar mycket när det blåser mycket och då rinner det ut batterisyra i batterilådorna. Jag brukar suga upp syran och pytsa tillbaks den i batterierna. Lite pyssel, men man kan göra det någon gång då man har tid över.

Var kan man få dom för under lusentappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

54 minuter sedan skrev Caribic410:

Var kan man få dom för under lusentappen?

Undvik båttillbehörsaffärer!

 

790:- kronor var på Sundbybergs bildelar för fyra år sedan, men det var jättebilligt då.

 

Just nu verkar 995:- kronor vara bästa pris man hittar på webben, Uppsala marinverkstad och Olssons fiske.

 

Man måste ha tur eller tålamod!

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla resonerar på olika sätt. 


Själv hittade jag Lifepo4 celler till ett överkomligt pris. Så jag har under 2 säsonger haft 360 Ah Lifepo4 bank. Den tar lika mycket plats som en 200 hA AMG bank (motsvarar ca 800 Ah AGM). Väger en bråkdel. Räcker läänge. 

Vi har som mest legat 1 vecka i hamn i Visby 2019, ingen landström inkopplad, 50% stod min Pico på sista dagen, det betyder att vi borde kunnat ligga nästan en vecka till innan det var dags att ladda. Värmare, dubbla kylar, lampor (led iofs) laddade paddor till grabbarna hela dagarna, snålar inte på strömmen. Enda tillskottet var en 45W solcell som sitter på garaget = måttligt effektiv. 

Man kan nyttja mer energi ur ett lifepo batteri av flera anledningar. Dels så kan man dra ur batteriet till 80-90% (AGM 50%ungeför) dels så ligger spänningen konstant högre. Räknar man på det så borde blir uttaget av den totala effekten lägre - eftersom att spänningen inte viker som på ett blybatteri. Har du en effekt av 100W på en pryl och en spänning som viker ner mot 12 V eller under kontra en spänning som ligger konstant på 13.4 så blir uttaget lägre ur ett Lifepo. Vilket gör att dom räcker längre, Pukerts lag fungerar inte riktigt. 

 

Det gör att ett 80Ah Lifepo batteri borde kunna jämföras med 140 Ah bly batteri. I vad du kan ta ut utan att skada batteriet. När vi sedan kommer till att ladda så laddas ett lifepo fortare än vad dett bly gör. Vilket i sin tur gör att du säkert behöver ytterligare 90-100 A i buffert för att kunna använda på samma sätt som ett Lifepo batteri eftersom det inte laddas lika snabbt. 

 

Hade jag haft en mindre segelbåt - som ofta har mindre utrymmen så hade jag prioriterat ett Lifepo batteri av flera anledningar. 

 

- Tar mindre plats - ger mer effekt

- Väger mindre. 

- Man kan nyttja nästan hela batteriet.

- Snabbare att ladda - mindre motorkörning. 

- Enklare att placera - mina 8 celler ligger ner för att ta mindre plats - hade aldrig kunnat göra så med ett blybatteri. 

 

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet - sen tillkommer lite BMS och annan kringutrustning. Jag har kört två år utan BMS det har fungerat super, men sätter i en nu, dom är inte helt gratis - men skyddar batteriet för både inkommande och utgående strömmar. = Jag behöver inte fundera alls på min energibank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev RikardE:

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet - sen tillkommer lite BMS och annan kringutrustning.

Egentligen behöver man ha järnkoll på både laddning och uttag ur varje cell och kunna styra detta individuellt. Även när man går för motor. Detta kan man säkert slira lite på men det är att chansa lite för mycket enligt mitt sätt att se det. 
En ytterligare nackdel är att det inte går att ladda i minusgrader. Helst ska det vara +10 har jag för mig. Där faller LiFePo för mig. 
Jag erkänner. Jag har inte LiFePO själv men har det senaste året läst på av bara den. Min solklara sammanfattning är att batterierna inte är för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järnkoll känns lite som en överdrift. 

 

Jag har hittils bara kopplat in mina Lithium istället för AGM - har bekanta som rensat sina båtar från allt och bara kör med Lithium, en banks lösning, det är inte min melodi. För dom har det fungerat kanonbra i 5 år. 

 

När det kommer till minusgrader så använder jag inte båten i minusgrader och hade jag gjort det så hade det inte varit minus i båten - där är jag, eller batterierna säkra oaktat vad. 

 

För min del till denna säsong så byter jag mitt skiljerelä vid motorn mot en DC/DC laddare. Detta gör att jag skonar min generator vid laddning. Jag har kvar ett AGM som startbatteri som DC/DC ladaren jobbar mot - så generatorn inte brinner upp.  

 

Mina 8 celler är konfigurerade som två batterier á 4 celler var. Här skall jag koppla in en BMS123 till varje "batteri", den styr själv laddning och uttag mellan olika celler. Så är man säker även här. Vill man analt bevaka kan man göra det via en app. 

 

För att säkra upp det ytterligare (vilket alla oaktat batterityp borde ha) så sätter jag ett lågvoltsrelä som klipper pluspolen från batterierna om spänningen i batterierna blir för låg. 

 

Med tanke på hur många som av misstag råkar tömma sina batterier så borde detta vara standardutrustning i alla elsystem/båtar. 

 

Jag ska inte trycka Lithum i halsen på folk alla är vi olika, hittils har det fungerat fin fint för mig och på många sätt bättre än blylösningarna som jag haft tidigare år. 

 

Jag hade nog inte haft denna batteribank om jag inte hittat möjligheten att köpa celler som jag fick.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i ungefär samma situation som TS och följer tråden med intresse.

Har idag 3 x 80 Ah Tudor/Exide Dual (våta, MF) inköpta 2011. Var fortfarande OK förra sommaren, men befinner sig rimligen nu på sista varvet och kan behöva ersättas med kort varsel.

Samma tillverkare har ju motsvarande batteri i AGM-version, pris kring 2 500 kr/st. Detta funderar jag på som ersättare i förbrukningsbanken, i avvaktan på att litiumteknologin ska bli mogen och prisvärd – om tio år eller så.

Men AMG-batterier av motsvarande typ går att hitta betydligt billigare, exempelvis den här:

https://th-pettersson.se/sv/artiklar/batteri-th-fritid-dual-agm-12v-75ah-750aen.html

Min fråga: Är AGM-teknologin idag så pass väl etablerad att man törs chansa på en no-name-tillverkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, RikardE said:

Alla resonerar på olika sätt. 


Själv hittade jag Lifepo4 celler till ett överkomligt pris. Så jag har under 2 säsonger haft 360 Ah Lifepo4 bank. Den tar lika mycket plats som en 200 hA AMG bank (motsvarar ca 800 Ah AGM). Väger en bråkdel. Räcker läänge. 

Vi har som mest legat 1 vecka i hamn i Visby 2019, ingen landström inkopplad, 50% stod min Pico på sista dagen, det betyder att vi borde kunnat ligga nästan en vecka till innan det var dags att ladda. Värmare, dubbla kylar, lampor (led iofs) laddade paddor till grabbarna hela dagarna, snålar inte på strömmen. Enda tillskottet var en 45W solcell som sitter på garaget = måttligt effektiv. 

Man kan nyttja mer energi ur ett lifepo batteri av flera anledningar. Dels så kan man dra ur batteriet till 80-90% (AGM 50%ungeför) dels så ligger spänningen konstant högre. Räknar man på det så borde blir uttaget av den totala effekten lägre - eftersom att spänningen inte viker som på ett blybatteri. Har du en effekt av 100W på en pryl och en spänning som viker ner mot 12 V eller under kontra en spänning som ligger konstant på 13.4 så blir uttaget lägre ur ett Lifepo. Vilket gör att dom räcker längre, Pukerts lag fungerar inte riktigt. 

 

Det gör att ett 80Ah Lifepo batteri borde kunna jämföras med 140 Ah bly batteri. I vad du kan ta ut utan att skada batteriet. När vi sedan kommer till att ladda så laddas ett lifepo fortare än vad dett bly gör. Vilket i sin tur gör att du säkert behöver ytterligare 90-100 A i buffert för att kunna använda på samma sätt som ett Lifepo batteri eftersom det inte laddas lika snabbt. 

 

Hade jag haft en mindre segelbåt - som ofta har mindre utrymmen så hade jag prioriterat ett Lifepo batteri av flera anledningar. 

 

- Tar mindre plats - ger mer effekt

- Väger mindre. 

- Man kan nyttja nästan hela batteriet.

- Snabbare att ladda - mindre motorkörning. 

- Enklare att placera - mina 8 celler ligger ner för att ta mindre plats - hade aldrig kunnat göra så med ett blybatteri. 

 

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet - sen tillkommer lite BMS och annan kringutrustning. Jag har kört två år utan BMS det har fungerat super, men sätter i en nu, dom är inte helt gratis - men skyddar batteriet för både inkommande och utgående strömmar. = Jag behöver inte fundera alls på min energibank. 

Intressant inlägg.

Du kanske inte vill svara på det, men;

Var hittar man LifePo4 "billigt"?

 

Ingen idé att sitta och vänta på någon rea direkt. Utomlands=samma priser? Begagnat? Aldrig sett.

 

Det är ju just initalkostnaden som är den största nackdelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Själv hittade jag Lifepo4 celler till ett överkomligt pris.

 

3 timmar sedan skrev RikardE:

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet - sen tillkommer lite BMS och annan kringutrustning.

Vad kostade din installation?

 

Helt klart är ju att det finns många fördelar med LiFePO4, men för att bedöma om det är värt att satsa på LeFePO4 är ju priset avgörande.

 

Jag tycker tex. att en Koenigsegg har vissa fördelar framför Suzuki Alto även om kupén är ungefär lika rymlig.😀

Koenigsegg.jpg.84966c66c573fd126690daa0d1a5e24c.jpgSuzuki.png.01079eddbb575c431a7ce3169ca66c77.png

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en en kompis som fick tag på ett gäng ur en gammal elbil. Han skrotade alla som var dåliga. Resten sattes ihop som 12V batterier. 

 

Jag har köpt tillbehör, bekanta som köpt batterier på ev-power.eu dom ligger i tjeckien. Man slipper "wish" hittepåskatten. Jag beställde där nyligen enormt snabb leverans, var prisvärt trots eurokursen - Sveriger pissiga valuta drabbar ju allt vi köper. 

 

Om man idag har 80Ah x 3 bly batterier - kan man ju gott klara sig med ett 80-100 Ah Lifepo - man behöver ju inte köpa lika många batterier som om man köper blybatterier. 

 

Kolla skroten - då får man nog köpa ett helt paket, sen skall dom mätas, balanseras osv - om man får köpa så i Sverige. 

Annars hade jag köpt på EV-Power eller om man hittar i något annat Eu land. 

Blocket kommer det ibland upp beg/nytt, men priserna är väl inte så man baxnar.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, RikardE said:

Jag köpte en en kompis som fick tag på ett gäng ur en gammal elbil. Han skrotade alla som var dåliga. Resten sattes ihop som 12V batterier. 

 

Jag har köpt tillbehör, bekanta som köpt batterier på ev-power.eu dom ligger i tjeckien. Man slipper "wish" hittepåskatten. Jag beställde där nyligen enormt snabb leverans, var prisvärt trots eurokursen - Sveriger pissiga valuta drabbar ju allt vi köper. 

 

Om man idag har 80Ah x 3 bly batterier - kan man ju gott klara sig med ett 80-100 Ah Lifepo - man behöver ju inte köpa lika många batterier som om man köper blybatterier. 

 

Kolla skroten - då får man nog köpa ett helt paket, sen skall dom mätas, balanseras osv - om man får köpa så i Sverige. 

Annars hade jag köpt på EV-Power eller om man hittar i något annat Eu land. 

Blocket kommer det ibland upp beg/nytt, men priserna är väl inte så man baxnar.. 

 

 

Intressant.

Såg en kille på Youtube som köpte begagnade LifePo4 på Ebay som tidigare suttit i sjukvårdsutrustning. Perfekt skick och tydligen billigare än bly/syra. Men priser verkar ha stigit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Jag köpte en en kompis som fick tag på ett gäng ur en gammal elbil. Han skrotade alla som var dåliga. Resten sattes ihop som 12V batterier. 

 

5 timmar sedan skrev RikardE:

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet - sen tillkommer lite BMS och annan kringutrustning.

Fortfarande intressant att få reda på vad just din installation kostat?

Då har man ju någon sorts nära lägsta pris om jag förstått dig rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DCDC - inte fått pris än. 

Batterierna: 6000 kr

BMS123: 5500 kr 

Lågspänningsrelä: 1500 kr kan jag tro, inte fått pris än. 

Ny laddregulator till solcellen, för att fungera med Lifepo: 1400 kr 

 

14 500 kr (plus DCDC) för en 360Ah bank - vilket mer än nog i form av effekt till vår båt.

 

Hade jag gjort om det så hade jag faktiskt köpt en 180AH till och haft el i överflöd. Det hade krävts lite ombyggnation av inredningen, men det hade det varit värt.. :)

 

Sen har jag satt in en PICO elövervakning - innan fanns det ingen sådan i båten - det är ett måste kan jag tycka att ha koll på alla system. 

Det tillkommer en laddregulatior till då jag har en till solcell som skall upp på båten nu när man kan vara ute och mecka. 

 

Det är mycket pengar, men sett över 10 år så är man klädd.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, verkar definitivt som att det blir ett par våta igen, får fnula på det där med batteri till jollen dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev RikardE:

- - -

För min del till denna säsong så byter jag mitt skiljerelä vid motorn mot en DC/DC laddare. Detta gör att jag skonar min generator vid laddning. Jag har kvar ett AGM som startbatteri som DC/DC ladaren jobbar mot - så generatorn inte brinner upp.  

- - -

Kan du beskriva lite tydligare hur DC/DC-laddaren är ansluten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC till DC laddare gör att man får funktionen av en batteriladdare - stegvis laddning anpassad till de inställda batterierna. 

 

En DC/DC laddare förhindrar överladdning till Lifepobatterierna.

 

Dessutom skonas generatorn som kan brinna upp då lifepocellerna låter den köra på fullt. Om man laddar Lifepo med motorn skall man ha lite varv på motorn så generatorn kyler sigsjälv - inte tomgång, då får inte generatorn kylning och kan bli överhettad. 

 

Samtidigt får du funktionen av ett skiljerelä mellan start och förbrukarbank. 

 

Kollar man på LIME Powers hemsida så är min installation överkurs. Nu vet jag inte exakt hur deras batterier ser ut, tror inte dom har speciellt avancerade BMS inbyggda. Dom tycker att man skall ha enbankslösning, kopplat direkt på generatorn, lågvolts relä - det är allt.

 

Tittar man på Victrons lösningar så har dom färdiga batterier med inbyggd BMS123 för att säkerställa hög funktionalitet. 

 

Man kan lägga ribban precis som man vill - högt eller lågt beroende på hur man själv är funtad.

Jag tycker om att göra saker så rätt som möjligt, började gå på LIME vägen - bara köra.

Har bekanta i marinbranschen som varit på utbildning hos Victron och fått mer kött på benen om vad som faktiskt kan hända och varför man bör göra saker på olika sätt. Då har jag valt att gå vidare och göra om till lite bättre - för att kunna ha en tillförlitlig lösning i många år.

Om inget oförutsett inträffar så borde jag ha en enerigbank som lever tills båten dör - båten är från 2012 så den har ganska många år kvar - troligen energilösningen oxå - då är detta en riktigt billig lösning. 

 

Något som jag personligen lessnade på med AGM är att dom var väldigt begränsade, en 560 Ah bank i min förra båt (270 Ah användbart) behövde ladda med elverket titt som tätt. När jag körde så tog inte batterierna emot mer än 30-40 A - vilket gjorde att man fick köra väldigt sakta eller ligga på tomgång för att komma upp till dagsförbrukningen. Det gjorde att jag var öppen för en annan lösning, det är ett minne blott med nuvarande lösning. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-06 vid 16:15 skrev RikardE:

14 500 kr (plus DCDC) för en 360Ah bank - vilket mer än nog i form av effekt till vår båt.

Låter väldigt prisvärt och praktiskt, motsvarande AGM-bank skulle bestå av 8 st. 80 Ah batterier och kosta 16 000:- kronor.

 

Om man kollar normalpriser på på LiFePO4 skulle din batteribank kosta 35 - 40 tusen.

 

Även om man klarar sig med 120 Ah att förbruka så drar ett startkit iväg bort mot 15 - 20 tusen kronor och tre 80 Ah AGM kostar 6 000.

Sedan tror jag redan nu att priset räknat per år är rätt lika och att LiFePO4 kommer att bli billigare.

 

22 minuter sedan skrev RikardE:

Man kan lägga ribban precis som man vill - högt eller lågt beroende på hur man själv är funtad.

Jag tycker om att göra saker så rätt som möjligt...

Absolut, tänk om det blir fel efter ett par tre år. Då blir LiFePO4 jättedyrt per år. Ska man slarva så ska man nog välja det billigaste batterialternativet så man har råd att byta ofta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke tidigare var: Om ett företag som säljer batterilösningar, kör en ur min synvikel enklare lösning - dom lämnar ju garantier, så borde det fungera för mig. Därav att jag valde en enklare väg. 
Om man gör en lösning som innebär livrem och hängslen så borde man vara klädd länge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-06 vid 08:54 skrev RikardE:

Enda nackdelen är att intialkostnaden blir någrot högre för batteriet

Vad kostade kalaset då? 

Tror det är rätt avgörande. 

Har man en liten segelbåt för typ 40k vem vill då köpa batterier för lika mycket? 

Sen  är det kanske installationen. 

 

En nackdel är ju också om man skulle råka klanta sig i glömma något så batterierna drar ut till 0 . Då blev det en dyr läropeng på x antal 10k

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev tugge:

Vad kostade kalaset då? 

Tror det är rätt avgörande. 

Har man en liten segelbåt för typ 40k vem vill då köpa batterier för lika mycket? 

Sen  är det kanske installationen. 

 

En nackdel är ju också om man skulle råka klanta sig i glömma något så batterierna drar ut till 0 . Då blev det en dyr läropeng på x antal 10k

 

Står längre upp i tråden. ca 14000 för 360 AH som går att nyttja motsvarar dubbla AGM volymen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...