Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
velum_navia

Lite teaksnack

Rekommendera Poster

Då har jag blivit med min första segelbåt som har lite teakytor på sig och jag har Noll koll på ta hand om detta egentligen. Mer än att det man brukar olja in inne i båten.

Har två frågor som någon med kunnskap kanske kan ge mig/oss lite tips om.

 

I sittbrunnen så har vi en hel del teak, Frugan vill olja in detta men Inte jag. Det enda vi är överens om är att vi inte vill ha det grått, utan en mer ljusare variant. Att ständigt slipa ner detta ser jag inte som någon bra ide på många sätt. Frugan vill slipa och sen olja in det, jag vägrar detta. Dock så har jag läst att man kan skura det med gul sopa för att få rent det. Men hur får du tillbaka så att det ser "nytt ut" och hur bevarar du det? Vi hittade något som heter goldenteak  och snappy sealer, någon som har använt detta?'

 

Fråga två, I sittbrunnen där "sittytorna" är klädda med teak så har en list i underkant av dessa börjar släppa och hur sätter man fast  listen på smidigast sätt Utan att det krävs en större operationsal för att arbeta. Lim eller ?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev velum_navia:

- - -

Dock så har jag läst att man kan skura det med gul sopa för att få rent det. Men hur får du tillbaka så att det ser "nytt ut" och hur bevarar du det? Vi hittade något som heter goldenteak  och snappy sealer, någon som har använt detta?'

 

Fråga två, I sittbrunnen där "sittytorna" är klädda med teak så har en list i underkant av dessa börjar släppa och hur sätter man fast  listen på smidigast sätt Utan att det krävs en större operationsal för att arbeta. Lim eller ?

Tack på förhand

Att såpskura återskapar inte ursprungsfärgen. Å skura inte med skurborste, det skapar bara djupa spår i teaken. Såptvätt ska ske tvärs fiberna. Enklast är blöta trät, spritsa koncentrerad såpa och skrubba med svamp med skurduk. Jag gillar modellen med vit skurduk, den "slipar" lagom tycker jag. Ofta sitter det smuts/mögel kvar i ådringen och då får du ta till en algtvätt (lämpligtvis före såptvätten). Såptvättens avsikt är att återfetta teaken samtidigt som du tvättar.

 

Vill du få tillbaka ursprungsfärgen så är slipning det enda som hjälper. Sen kommer problemet med att bibehålla ursprungsfärgen. Där finns det många olika produkter. Dessa har jag ingen erfarenhet av så det överlåter jag till andra och båttidningarnas tester att rekommendera lämpligt medel.

 

Lösa biten i sittbrunn:

Har biten varit limmad eller satt den i tätningsmedel (fogmassa) innan den släppte?

Återmontera med samma medel. Om du ska limma så ska du börja med slipning/ruggning av ytan. Tvätta bort fettet som finns i den slipade teakytan med någon lösningsmedel, rödsprit brukar gå bra. Limma med vattenfast lim.

Satt den med fogmassa så byt ut lim mot fogmassa. När du fogar så kan du sätta ett par tejpremsor för att inte kaldda ner området runt fogningen. Avsluta med att slipa fogmassan o trät. Om det är väldigt mycket fogmassa så kan du inleda med att skära bort det med ett vasst stämjärn. Det är så man gör om en nåtfog behöver repareras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Lintott:

 

 

Lösa biten i sittbrunn:

Har biten varit limmad eller satt den i tätningsmedel (fogmassa) innan den släppte?

Återmontera med samma medel. Om du ska limma så ska du börja med slipning/ruggning av ytan. Tvätta bort fettet som finns i den slipade teakytan med någon lösningsmedel, rödsprit brukar gå bra. Limma med vattenfast lim.

Satt den med fogmassa så byt ut lim mot fogmassa. När du fogar så kan du sätta ett par tejpremsor för att inte kaldda ner området runt fogningen. Avsluta med att slipa fogmassan o trät. Om det är väldigt mycket fogmassa så kan du inleda med att skära bort det med ett vasst stämjärn. Det är så man gör om en nåtfog behöver repareras.

Tack för svaret.

Skurduk, du metaren vanlig traditionell skurtrasa, i bomull?

 

Slipning alltså... Problemet är att "nåtningen" ligger något ovanför själva teaken. Så då kommer inte en slipmus funka i detta avseende. Så det blir en traditionell handslipning vid vissa ytor. 

Ang biten/listen som har lossnat. Hade svårt att se om det var limmat eller annat fogmedel som höll ihop det (dåligt ljus) Problemet är att just nu så har ca 20 cm av listen släppt och om jag inte åtgärdar det kommer hela listen att trilla av misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med svamp med skurduk måste han mena scotch brite. ☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och kul att du har din första segelbåt.

Teak är ett helvete !!!

Fördel:

Det är snyggt och skönt att gå på.

Om det inte är för varmt (händer sällan i Sverige)

Nackdel:

Svårt eller nästan omöjligt att underhålla perfekt, så att det ser ut som på TV, eller youtube som man säger nuförtiden.

Finns inga mirakelmedel som fungerar.

Möjligen om du ställer båten inomhus och täcker teaken med svart tyg mellan båtturerna.

Klorin. Ja kanske lite.

Dansk brunsåpe. Ja kanske lite

Slipa med sandpapper. Ja absolut, men efter 3 veckor börjar det bli grått. Inte för ofta bara..

Har du ett gammalt teakdäck på 12-14 mm så "bring it on" Jag gör det själv vart tionde år.

Bästa tipset.

Steg 1.

Slipa en gång, om däcket tål det. Gör sen ingenting utom att tvätta försiktigt med brunsåpa ibland.  Det blir grått efter en säsong. Men slätt fint och snyggt de första åren.

Steg 2.

Förhandla med frun. Vem vet hur det slutar. Kan bli hur kul som helst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

- - -

Skurduk, du menar en vanlig traditionell skurtrasa, i bomull?

- - -

 

1 timme sedan skrev Dava:

Med svamp med skurduk måste han mena scotch brite. ☺️

Precis!

 

Till teaken i sittbrunn föredrar jag den vita typen (brukar finnas bland städmateriel i välsorterade matbutiker) som är lite finare än den gröna. Scotcbriten i kombination med svamp gör det lätt att hålla blött under skrubbandet. Grönt passar bättre till botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

- - -

Slipning alltså... Problemet är att "nåtningen" ligger något ovanför själva teaken. Så då kommer inte en slipmus funka i detta avseende. Så det blir en traditionell handslipning vid vissa ytor. 
- - -

Det fungerar bra att slipa nåt med planslip. Den tar åsarna på nåten så det slätt.

Däremot skulle jag undvika roterande slipmaskin för att inte riskera att det slipar ner för kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Stan:

Hej, och kul att du har din första segelbåt.

Teak är ett helvete !!!

 

 

 

Hej 

Nä det är min 7:e båt. 
Har dock inte ägt någon med teak i sittbrunnen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här resonerar jag kring min teak i sittbrunnen. Det är en förbrukningsvara, som förr eller senare behöver bytas, och det enda man kan göra är att försöka skjuta på det så länge det går genom att vårda teaken. 

Och hur vårdar man den då..?

Först måste man förstå hur den funkar. Teak är i sig ett hårt och fett träslag. Det innehåller massor med mineraler som gör att det inte är halt, att det inte ruttnar. Däremot slits det ju, och då på samma vis som allt övrigt trä - vårveden först då den är mjukare. 
 

När man nåtar teak är det för att få tätt och för att ta upp rörelser. Det är viktigt att nåten är mjuk och hel. Däremot skall den inte vara högre än träet, den skall ligga på samma nivå som teaken. 
 

Så vad gör man..?

Jag har testat lite olika under åren. 
Lackat - håller några år, även om man mattslipar och lägger på nytt när vi pratar nåtad teak. 
Sealer - funkade inte så bra, höll inte så länge. 
Kinesisk träolja - tycker jag funkar bäst. 
 

Slipa ordentligt teaken med maskin.
Jag kör 80-papper på excenterslipen. 

Lägg sedan på ordentligt med olja. Dränk in, i omgångar, under ett par timmar. Torka överflödigt. Låt härda några veckor. Då håller det nästan hela säsongen. 
Du skall INTE lägga på olja någon dag senare - det är då det blir klibbigt. 
 

Nästa säsong räcker det att slipa lätt och sedan på med mer olja på samma vis. 

43E01E44-C78A-48AB-8AD5-ECE52D41B9BE.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Så här resonerar jag kring min teak i sittbrunnen. Det är en förbrukningsvara, som förr eller senare behöver bytas, och det enda man kan göra är att försöka skjuta på det så länge det går genom att vårda teaken. 

Och hur vårdar man den då..?

Först måste man förstå hur den funkar. Teak är i sig ett hårt och fett träslag. Det innehåller massor med mineraler som gör att det inte är halt, att det inte ruttnar. Däremot slits det ju, och då på samma vis som allt övrigt trä - vårveden först då den är mjukare. 
 

När man nåtar teak är det för att få tätt och för att ta upp rörelser. Det är viktigt att nåten är mjuk och hel. Däremot skall den inte vara högre än träet, den skall ligga på samma nivå som teaken. 
 

Så vad gör man..?

Jag har testat lite olika under åren. 
Lackat - håller några år, även om man mattslipar och lägger på nytt när vi pratar nåtad teak. 
Sealer - funkade inte så bra, höll inte så länge. 
Kinesisk träolja - tycker jag funkar bäst. 
 

Slipa ordentligt teaken med maskin.
Jag kör 80-papper på excenterslipen. 

Lägg sedan på ordentligt med olja. Dränk in, i omgångar, under ett par timmar. Torka överflödigt. Låt härda några veckor. Då håller det nästan hela säsongen. 
Du skall INTE lägga på olja någon dag senare - det är då det blir klibbigt. 
 

Nästa säsong räcker det att slipa lätt och sedan på med mer olja på samma vis. 

43E01E44-C78A-48AB-8AD5-ECE52D41B9BE.jpeg

Guldsvar, tack 👌

En av mina farhågor/erfarenheter är att om du oljar in dom ytorna som du sitter på så kommer kläderna till viss del bli förstörda. Nu tror jag att vår teak Aldrig har blivit omhändertagen mer än att man har tvättat av det på våren och sedan har det fått vara... Och därav så har nåtningen med tanke på att trät har fått torka för mycket, krypigt upp....

 

Men åter till ett annat problem Om du har någon kunskap. Lagning av listen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev velum_navia:

Nu tror jag att vår teak Aldrig har blivit omhändertagen mer än att man har tvättat av det på våren och sedan har det fått vara... Och därav så har nåtningen med tanke på att trät har fått torka för mycket, krypigt upp....

Det är ganska vanligt att nåten efter att tag är något högre än teaken eftersom trät slits snabbare än nåten. Tror inte nåten kryper upp. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

- - -

Men åter till ett annat problem Om du har någon kunskap. Lagning av listen?

Har du foto på hur det ser ut så blir det lättare att få kloka svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Har du foto på hur det ser ut så blir det lättare att få kloka svar.

Förstår det. Kan lösa det i helgen 📷

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-04 vid 21:15 skrev velum_navia:

Då har jag blivit med min första segelbåt som har lite teakytor på sig och jag har Noll koll på ta hand om detta egentligen. Mer än att det man brukar olja in inne i båten.

Har två frågor som någon med kunnskap kanske kan ge mig/oss lite tips om.

 

I sittbrunnen så har vi en hel del teak, Frugan vill olja in detta men Inte jag. Det enda vi är överens om är att vi inte vill ha det grått, utan en mer ljusare variant. Att ständigt slipa ner detta ser jag inte som någon bra ide på många sätt. Frugan vill slipa och sen olja in det, jag vägrar detta. Dock så har jag läst att man kan skura det med gul sopa för att få rent det. Men hur får du tillbaka så att det ser "nytt ut" och hur bevarar du det? Vi hittade något som heter goldenteak  och snappy sealer, någon som har använt detta?'

 

Fråga två, I sittbrunnen där "sittytorna" är klädda med teak så har en list i underkant av dessa börjar släppa och hur sätter man fast  listen på smidigast sätt Utan att det krävs en större operationsal för att arbeta. Lim eller ?

Tack på förhand

Jag ville åxå ha det som ursprung och såg till att det blev så.

För att bibehålla ursprungsfärg får du tvätta med rätt stark alkalisk tvätt och därefter syratvätta med rätt stark syra. Då blir det som nytt.

D kräver mkt jobb. Alkalierna slitee mycket på teaken och du måste göra om det ofta.

Jag tyckte inte det var värt besväret såjag vestämde mej för att tycka om den överfula grå färgen.

Jag testade åxå en massa olika oljor för att bibehålla men inget funkar bra.

Vissa oljor gör teaken väldigt mörk nästan svart.

Det är inte värt jobbet tycker jag men det går.

Själva tvätten e ju inte så jobbig egentlugen men det sliter teak och hålker inte mer än en sommar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev velum_navia:

Bilderna som jag lovade

 

 

C493062E-1516-43CF-8DCE-F631FCFE2482.jpeg

11C759BD-9151-4528-8016-440CCF166419.jpeg

Enl den översta bilden finns det plugg som ska vara till för att täcka skruvar. Inte alltid det sitter skruv men om det gör det kan d va bra att pilla loss pluggen. Ta loss skruvar och se hur stor del av teaken som lossnat. Får du loss hela övre sliktet kommer du åt att slipa rent och lägga dit nytt msp eller pu.

Om  det inte är skruv (det bör du kunna känna/ se i springan om du fläker isär lite) eller det bara är en bit som släppt. Fläk isär, skrapa loss det som går. Pressa in msp/pu-lim. Kläm ihop med verktyg eller tyngder å låt sitta så i några dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Enl den översta bilden finns det plugg som ska vara till för att täcka skruvar. Inte alltid det sitter skruv men om det gör det kan d va bra att pilla loss pluggen. Ta loss skruvar och se hur stor del av teaken som lossnat. Får du loss hela övre sliktet kommer du åt att slipa rent och lägga dit nytt msp eller pu.

Om  det inte är skruv (det bör du kunna känna/ se i springan om du fläker isär lite) eller det bara är en bit som släppt. Fläk isär, skrapa loss det som går. Pressa in msp/pu-lim. Kläm ihop med verktyg eller tyngder å låt sitta så i några dygn.

Nej tyvärr ingen skruv inblandad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev velum_navia:

Nej tyvärr ingen skruv inblandad

Då slipper du pilla plugg.

Bänd upp försiktigt om inte hela skiktet lossar. Skrapa loss så mkt som e rimligt.

Gegga in lim. Msp/pu. Kläm ihop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Då slipper du pilla plugg.

Bänd upp försiktigt om inte hela skiktet lossar. Skrapa loss så mkt som e rimligt.

Gegga in lim. Msp/pu. Kläm ihop

Googlade lite på msp/pu-lim och hittade en mängd olika alt. Har du någon länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

Googlade lite på msp/pu-lim och hittade en mängd olika alt. Har du någon länk?

Det finns massa olika och dom heter olika och funkar hyfsat likvärdigt.

iktigt bra kvalitet på msp till lågt pris har bla biltema, krauta, bauhaus.

Likvärdigt fast dyrare har bla ahlsell, järnia och liknande och ännu högre pris på likvärdiga har båtbutiker, husvagnsbutiker, bimbutiker. Vill du betala vip-pris på dito kvalitet kan du söka hos div specialproduktföretag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Den e säkert bra. Har för mej biltema har en annan likvärdig väldigt bra kvalisort som inte heter marin å kostar 20-30 spänn. Den har jag använt och jämfört mot 300kr msp:n och den har haft minst samma prestanda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev velum_navia:

Tack Peter

 

Men nåtmassa... Skall det inte vara lim?

Är väl tyvärr kritisk till Bilteams produkter när det gäller till båt. Billigt, ja visst. Kvalité, nja...

Hmmm ett "lim" är ingen vetenskaplig beteckning på en vara egentligen utan mer ett begrepp för ett användningsområde. Sen marknadsförs olika "lim" som ex. Tätning, fog, låsvätska, primer, nåtmassa... mm. mm. mm.

Jag har testat och utvärderat en del av biltemas olika lim, vissa kommer i private label från leverantörer som levererar även "finmärken" och dessa levererar inte nån lägre eller ojämnare kvalitet till biltema och andra liknande. Anaeroblimmen är väl inte top of the line men duger gott.

Så avskräck dig inte av priset.

Gör du det åker du till närmaste ahlsell å betalar nära det dubbla. Är inte det kostsamt nog söker du upp ett dyrt bilmärke typ koeniggsegg, ferarri e dyl. Så får du ett pris värdigt jobbet.

Snart kommer msp som klarar nära 200 grader i temp ut även på konsumentmarknaden. Den har ytterligare "bett"

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

Tack Peter

 

Men nåtmassa... Skall det inte vara lim?

Är väl tyvärr kritisk till Bilteams produkter när det gäller till båt. Billigt, ja visst. Kvalité, nja...

Kan lova att den funkar bra att limma med också. Tro mig - jag har testat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan lova att den funkar bra att limma med också. Tro mig - jag har testat. 

Ja jag tvivlar inte på din erfarenhet. Nu kommer det inte ligga någon speciell tyng på biten som jag skall limma ( se bild) Men tyvärr så har jag inte så bra erfarenhet av Biltemas produkter. Det finns en orsak varför det är billigare... Men jag vill inte ta en svart linje mitt i en list. Sorry är nog lite "petnoga" där. 

 

Tack ändå Peter 😃 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev velum_navia:

- - -

Men jag vill inte ta en svart linje mitt i en list. Sorry är nog lite "petnoga" där. 

- - -

Vill du ha osynlig fog så är det vattenfast trälim och håll samman med skruvtvingar under torktiden som gäller.

 

Såg även att det släppt lite nåt. Skär rent med vass kniv (brytbladskniv går bra) och återfyll med svart nåtmassa. Låt det bli lite överflöd. Låt stelna och skär rent överskottet med ett vasst stämjärn. Slipa ytan tills nåten är jäms med teaken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg inte ifall någon redan tagit upp det men det ser ut som att nåten läcker. man kan se det genom att det inte torkat upp runt nåten. Om du har tid kan det vara en god idé att ta hand om det också. Gällande olja kan jag rekommendera att blanda din egen, jag har en tråd gällande det på vårt teakdäck, vi oljar en gång på våren och en gång under sensommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men jag blir så trött på detta. 
Teaken måste på något sätt ta hands om. Det vet vi båda.

Det vi båda tycker att grått teak är inte snyggt.

Oljad teak får en smutsig ton efter ett tag.

Lacka teak, blir halt och farligt.
Kinaolja... Hal hinna?

Teaksealer blir inte så snyggt med en brun ton på trät. 

 

Kan man blunda och så är det någon som har löst det 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev velum_navia:

Ursäkta, men jag blir så trött på detta. 
Teaken måste på något sätt ta hands om. Det vet vi båda.

Det vi båda tycker att grått teak är inte snyggt.

Oljad teak får en smutsig ton efter ett tag.

Lacka teak, blir halt och farligt.
Kinaolja... Hal hinna?

Teaksealer blir inte så snyggt med en brun ton på trät. 

 

Kan man blunda och så är det någon som har löst det 😎

Vill du fixa till det varje år, kanske fler ggr så är det bara att alkalitvätta. Vill du efter det ha det ljusare lägger du på lämplig syra. Då blir det ännu mer som nytt om inte det räcker med tvätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...