Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Placera solpanel. Fördelar / nackdelar

Rekommendera Poster

Skall skaffa en 100w solpanel.

 

Överväger:

1. Flexibel panel limmad på däck. (Fult, permanent, skadar båten med lim och skruvhål, skuggas lätt av segel?)

 

2. En fast panel som monteras på typ ett Noa fäste i pushpit, som bild nedan. (I vägen vid tillägning, instabilt?)

 

Vad är fördelarna respektive nackdelar, tycker ni?

 

Screenshot_20200224-201256.thumb.jpg.8808a5138abad16989b95b70e9981f6a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Skuten:

Skall skaffa en 100w solpanel.

 

Överväger:

1. Flexibel panel limmad på däck. (Fult, permanent, skadar båten med lim och skruvhål, skuggas lätt av segel?)

 

2. En fast panel som monteras på typ ett Noa fäste i pushpit, som bild nedan. (I vägen vid tillägning, instabilt?)

 

Vad är fördelarna respektive nackdelar, tycker ni?

En sökning i forumet på "montering solpanel" ger 225 träffar. Där finns många synpunkter avseende din frågeställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmad/skruvad på däck blir både billigare och hållbarare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Limmad/skruvad på däck blir både billigare och hållbarare.

Och snyggare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det skrivs på forumet, har jag sett, att om man lägger panelen horisontellt, så minskar effektiviteten högst marginellt. 

Behöver heller inte en vara riktad mot solen. Funkar lika bra i alla väder,

t o m när månen är uppe. 

 

Av egen erfarenhet så kan jag konstatera om man vill ha panelen till att generera maximal energi, ska den riktas med den plana sidan mot solen. 

Skillnaden är om man kör omkring med den största panelen, som ett solskydd, för att visa typ: Jag är mä, ja har råd, har alla prylar o s v. 

 

Har sett nån som haft paneler som insyns- och vindskydd. 

 

Jag min panel på pinne. Får dock lite ont i handen, av allt vridande. 

 

Skulle gå att ordna automatisk följning av solen, men jag behöver inte allt. 

 

Och det kanske blir en regnig sommar, med dimma, som aldrig förr. 

 

- Men ligger man o gassar vid ekvatorn, så kan man kombinera regn- och solskydd samt max effekt. 

Gärna, då som täcker hela eldrivna motorbåten. Då blir Greta glad😋

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På däck

Kanske billigare, men inte säkert. Flexibla paneler är dyrare än de i ram.

Syns mindre än en pinne i aktern.

Kan vara svårt att hitta lämplig yta att montera panelen på.

Skuggas lätt om den tex. monteras på luckgaraget.

Tar upp yta där man annars kunde suttit eller legat och solat.

Kan skadas om man tex. smäller på med spinackerbom eller ankare.

 

På pinne

Kan vara billigare även om Noa får en hacka.

Är inte ivägen om pinnen är så lång att man kan stå raklång under panelen.

Kan vridas mot solen och ger då mera laddning, men kan också glömmas i fel läge.

Peter_K tycker det är fult. 😋

Sitter skyddat, men pinnen måste vara rätt styv om den är lång. Två meters aluminiumrör funkar till en 50 W panel, större/tyngre panel kräver nog rostfritt rör eller invändig förstärkning.

Det är vackert. 😍

Ligger man förtöjd (inte på svaj) behöver man justera panelen varannan timme för att få full effekt.

Orkar man anstränga sig och justera så klarar man sig med halva effekten mot däcksmonterat.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kalkyl för samma laddning.

 

Kostnad 100 W på däck

2 st. flexibla 50 W solpaneler, 3000:- kronor

Montagemateriel, 200:- kronor.

 

Kostnad 50 W på pinne. (Laddar dubbelt mot däcksmonterade paneler om man orkar justera den.)

1 st. panel i ram, 800:- kronor

1 st. NOA-fäste, 1900:- kronor

 

Kostnadsmässigt verkar det gå på ett ut om man ser till hur mycket laddning man får.

 

Montage på däck är lite meckigare än att montera ett NOA-fäste, men man behöver aldrig bemöda sig om att vrida några paneler i framtiden.

 

Det går att hitta både dyrare och billigare paneler och man kan sannolikt fixa ett fäste själv - om man vill - för betydligt mindre än 1900:- kronor.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert sett många olika placeringar om du kollat runt på nätet, men här är i alla fall en lösning som jag tycker ser intressant ut. T.ex. 2X50 w skulle kunna sitta så här. Och de borde ju kunna komma mer ur vägen än en lång pinne om man vinklar ner dem.

 

https://waverover.ca/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beställde efter mycket velande en hård solpanel 50 w hos Hjertmans för 590 kr nu på kampanj.

 

Tänker fästa den längst bak på akterdäck där jag ändå aldrig går.IMG_20200304_105230.thumb.jpg.78d963c161fdb3ede0f0500a3a3e67bb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Det skrivs på forumet, har jag sett, att om man lägger panelen horisontellt, så minskar effektiviteten högst marginellt. 

I kommersiella anläggningar räknar man runt 20-25% mer energi om man följer solen men sådana anläggningar byggs inte på våra breddgrader, det är inte lönsamt. 

För att få ut mesta ska man ha flera, mindre paneler hellre än få stora.

 

Om man tex har 2x50W som följer solen så kan man lika gärna ha dessa på däck och komplettera med en 25W panel. Då får man lika mycket energi.

När man tittar på hur mycket energi man får så ska man titta på hur myket man får i genomsnitt under flera dagar. Riktar man panelen mot solen så är alltid toppeffekten större för en panel som följer solen.

 

Har man möjlighet så är en targabåge med horisontella paneler väldigt praktiskt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, ottow said:

Denna tråd innehåller nog i princip alla upptänkliga montage.

https://www.cruisersforum.com/forums/f14/illustrated-guide-to-solar-installations-on-boats-179638.html

Kan kanske ge några ideer.

Personligen har jag paneler på däck. Skulle jag behöva fler hade jag antagligen övervägt justerbara paneler fästade i mantågsstöttorna.

Jädrar vilken tråd. Precis vad jag letade efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten hade jag endast en 50W panel på en targabåge som gick att vinkla, samtidigt fanns det permanent inkopplad volt- och amperemeter så jag kunde kolla hur stor skillnad det blev vid vinkling mot solen, och joda, det kunde skilja en ampere mitt på dagen om batteribanken var törstig på laddning och då solen visade sin bästa sida..

 

På nuvarande båtens platta styrhustak ligger det 2 x 100 samt 1x 50 wattspaneler platt monterade mot taket, naturligtvis hade även dessa gett mer energi om de var uppvinklingsbara, men med den kapaciteten laddar det på väldigt bra ändå.

 

Så till dig...

En liten 50wattare på stolpe på puchpiten kan ju kanske gå an, begränsat vindmotstånd och sitter kanske inte i vägen så mycket..? en 100wattare blir ju bredare, tar mer plats, kan utgöra ett vindfång i hamn. Kanske kan hela maströret med infästningen utsättas för belastning om vinden kommer åt panelen?

 

Men du kan ju prova platt montering eller vinklingsbar med inkopplad volt och/eller amperemeter och se vad det blir för skillnad, tänk på att batterier suger i sig mer laddning när de är törstiga. Så det kanske räcker med voltmeter.

 

Men som det ser ut på bilden i det inledande inlägget så ser det instabilt ut, och besättningen kanske borde bära skyddshjälm vid arbete på akterdäck..;-)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men som det ser ut på bilden i det inledande inlägget så ser det instabilt ut, och besättningen kanske borde bära skyddshjälm vid arbete på akterdäck..;-)

Med NOA-fäste som på bilden funkar 50 W utmärkt med 2 m stolpe. Ingen hjälm behövs, men skygglappar om man tycker det är fult.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Med NOA-fäste som på bilden funkar 50 W utmärkt med 2 m stolpe. Ingen hjälm behövs, men skygglappar om man tycker det är fult.

 Mmmm men nu var det väl en hundrawattare som trådskaparen tänkt sig.

I två meter stolpe blir det ju en del flex om vinden får tag i panelen. Jag har ju sett att en del förstärker genom att staga upp med klenare rör i vinkel ned mot däck.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...