Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Återta ursprungsnamnet

Rekommendera Poster

Kanske fel tråd... och ber om ursäkt redan nu.

Så var köpet klart av "ny" segelbåt. En båt med bra dokumentation från första ägaren och till den som vi köpte båten av, vilket vi är tacksamma för.
När vi bläddrade igenom pärmen med dokument från tidigare ägare så upptäckte vi att båten hade haft ett annat namn än det som står på båten nu.

Nuvarande namn är JOSSAN och tidigare namn var PANTAREI, vilket betyder Allting flyter. Vi funderar starkt på att byta tillbaka till ursprungsnamnet för att vi trivs med det bättre än nuvarande namn.

 

Inte för att "måla fan på väggen" Men med tanke på vad som hände med vår förra båt när vi bytte namn så har ( vi upptäckte senare att båtan hade haft ett namn) Jag blivit lite skrockfull. En kort historia om händelsen var att i samband med namnbytet så gav motorn upp (fick aldrig igång den innan sjösättningen) och vid påmastningen så sprack mastfoten i två delar. 

Så nu vill vi återta ursprungsnamnet på båten och Jag vill inte råka ut för Neptuns vrede en gång till. Det finns "ritualer" när man döper om en båt. Men finns det några när man återtar ett namn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget att oroa sig över, ni ställer bara saker och ting till rätta. Det är tidigare ägare som varit ute och sneseglat, rejält. De borde näst intill skämmas, i alla fall lite.

 

Jag tror ritualen i sådana här fall är att bjuda alla deltagare i valfritt forum på en runda på krogen 😀

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är om man byter tillbaks, men...

 

Kung Neptun gillar inte att båtar döps om så något bör offras till Kung Neptun. Offrar du inte när du döper om båten så kommer du att offra motorn, mastfoten eller något annat senare.

 

Det är också bra att göra en 360-grades sväng medurs i samband med dopet och att skriva det nya namnet i bottenfärgen för Kung Neptuns skull.

 

Helst ska man döpa om båten när den strå på land, då lär risken för olycka bli mindre.

 

Ett mynt bör placeras under mastfoten.

 

Båten bör backas före namnbytet för att vrida tiden tillbaks.

 

Det gamla namnet ska helt utplånas ombord och får aldrig mera nämnas ombord.

 

Skumpa är viktigt. Häll först halva flaskan över fören så att det rinner ner till Kung Neptun och skåla sedan i resten. Uttala något högtidligt.

 

Ja, något i den här stilen bör funka...

 

https://www.boatsafe.com/renaming-boat/

 

Bäst att inte uttala några lyckönskningar.

Mackey

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av världens alla fartyg bytter namn flera gånger under sin livstid.

Det är egentligen bara en liten grupp här, företrädesvis seglare, som anser att man inte kan/(får) byta namn på en båt.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

De flesta av världens alla fartyg bytter namn flera gånger under sin livstid.

Det är egentligen bara en liten grupp här, företrädesvis seglare, som anser att man inte kan/(får) byta namn på en båt.

Man får byta namn, men man får också ta konsekvenserna om man inte gör det som Kung Neptun kräver och önskar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Man får byta namn, men man får också ta konsekvenserna om man inte gör det som Kung Neptun kräver och önskar.

Det är lugnt, bara man inte visslar på däck, tar med kärringar ut eller tar ombord bananer. Eller går ombord när man sett en rödhårig.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om man har en rödhårig pratglad fru 🙄 Då ligger man illa till ☠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev velum_navia:

Tänk om man har en rödhårig pratglad fru 🙄 Då ligger man illa till ☠️

Nu förstår du varför jag seglar själv ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev velum_navia:

Tänk om man har en rödhårig pratglad fru 🙄 Då ligger man illa till ☠️

Det funkar, hon visslar i alla fall inte...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev bhemac:

Nu förstår du varför jag seglar själv ;)

Hade aldrig hon tillåtet 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Det funkar, hon visslar i alla fall inte...

Men hon snarkar 💤 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

De flesta av världens alla fartyg bytter namn flera gånger under sin livstid.

Det är egentligen bara en liten grupp här, företrädesvis seglare, som anser att man inte kan/(får) byta namn på en båt.

Vi är traditionsbärare 👌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

Vi är traditionsbärare 👌

Det kanske är ok att bålla det gamla namnet och lägga till ett nytt på egen rad. Kan Neptun tillåta det tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Det kanske är ok att bålla det gamla namnet och lägga till ett nytt på egen rad. Kan Neptun tillåta det tro?

Undra vilken procenthalt Neptun har varje vår. Med tanke på alla som skall offra %-dricka till hans ära. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev segelbagaren:

Usch, skulle aldrig våga köpa en båt som blivit omdöpt.

Om man nu får reda på det 🤷‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. Byt namn du bara. Men kom ihåg att byta myntet under mastfoten och att det skall vara av högre valör!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev velum_navia:

Om man nu får reda på det 🤷‍♂️

När oturen inte vill ta slut kan man ju börja ana det.... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man först ska radera alla spår efter det gamla namnet. Sedan ska man backa båten i en cirkel. Kasta ett silvermynt inne i cirkeln till Neptun och ett stycke kol utanför cirkeln för att hålla de onda krafterna borta.
Sen ska man uttala det nya namnet högt medan man tömmer en flaska vin över stäven så att det rinner ner i havet. Sedan får det gamla namnet aldrig nämnas ombord igen.
Jag läste detta i en bok för många år sedan där man gjorde denna process med en tvåmastad segelskonare. Den bogserades baklänges, med roddbåt, i cirkel... så det var nog en ganska besvärlig process innan motoriseringen slog igenom.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båtar och fruntimmer skall byta namn när de byter ägare. 😄

Så det är bara att byta namn.

Redigerad av 2715e
  • Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrock har aldrig legat för mig men å jag råkade ut för ett totalt rigghaveri för en tio-tolv år sen. Datumet? Fredag 13 juni. Hade säkert visslat ombord också. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Och idag är det fredagen den 13)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

(Och idag är det fredagen den 13)

Bäst att titta till båten!

Kanske bättre att inte gå i närheten av den?

Man bör nog inte ens tänka på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kapsegla så byter man namn på båte efter som sponsorn vill han sitt namn på båten Så byter man sponsorn så byter man namn Det kan hända flera gånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Neptun och Poseidon bryr väl sig inte nämnvärt.

Men byt inte namn just idag, fredagen den trettonde!

Krossa inga speglar på namnbytardagen och gå inte under någon stege. Svarta kattdjur, Felis domesticus eller vad dom kan ha för vetenskapligt namn bör undvikas i flera exemplar.

Präster och diakoner liksom deras kontrahenter i den stora fjärrvärmecentralen bör även dom undvikas.

 

Jag har en båttyp som heter Triton 29, efter inrådan på detta forum och med viss påverkan från en barnfilm från Disney, fick den namnet ”Ariel” (den lilla sjöjungfrun) det är fyndigt. Triton var Ariels farsa i den filmen.

 

Bara du inte byter namn till ”Carpe Diem” det finns redan sjuhundafemtitvåtusen båtar med det namnet.

 

På den tiden vi hade reg.nummer på våra båtar såg jag en båt som hette ”Second Wife” det var träffande, att den sedan hade det frivilliga reg.nummret FRU 02 gjorde inte saken sämre.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...