Jump to content
Thursday 25 February 2021
Sign in to follow this  
Mackey

Rädda heldött batteri - går det?

Recommended Posts

1 timme sedan skrev Dava:

Har en bil vi överväger att skrota, då skulle jag kanske kunna använda batteriet i den när jag kör den till skroten. Så får jag det relativt nya batteriet kvar.

 

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Håll batteriet laddat, och om det laddas ur ladda upp det omedelbums. Allt för att minska sulfateringen.

Solceller med en regulator som går att ställa in för att ladda rätt batterityp är mycket värd eftersom den kontinuerligt underhållsladdar batterierna med låg spänning, det löser upp ev. sulfatering.

 

Var försiktig med vilken batteriladdare du använder och se till att den är inställd för laddning av rätt batterityp, många batterier blir helt enkelt sönderladdade.

Våra åtta säsonger gamla batterier har i stort sett bara laddats av en solcell på 50 W. En eller max två gånger per säsong laddar vi med laddare om det varit mulet länge och vi legat stilla. Ytterligare ett par gånger blir de laddade under vintern.

 

Förvara batterierna svalt/kallt under vintern.

 

Sedan har vi ju batterirekonditionerare som jag börjar tro på efter att relativt snabbt ha fått nytt 90 %-igt liv i mitt heldöda batteri. Se här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Dava:

 

Har en bil vi överväger att skrota, då skulle jag kanske kunna använda batteriet i den när jag kör den till skroten. Så får jag det relativt nya batteriet kvar.

 

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

Du kan ju starta bilen å plocka ur batteriet. Klr t skroten utan.

Jag behöver köpa 5 nya batterier. Lyckades koka sönder mina på två sässonger. Hadt solcellsregulatorn på 14.4v.

Förra våren hade den lagt av ock laddade på med 16-17V.

Körde 55w lampa på batterierna fulladdade. Det bästa funkade hyggligt i 2h.. sen va spänningen nere på låg nivå.

Provade med dom sämsta att chocka pånolika sätt enligt råd här men tji..

Låter regulatorn stå på 13.7-13.8V när jag bytt, så får vi se om jag får dom att hålla mer än 2somrar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kan ju starta bilen å plocka ur batteriet. Klr t skroten utan.

Jag behöver köpa 5 nya batterier. Lyckades koka sönder mina på två sässonger. Hadt solcellsregulatorn på 14.4v.

 

Hur mycket solceller har du? 

 

Bilen fungerar inte utan batteri.. vet inte varför. Min första bil fungerade utan, brukade parkera i nedförsbacke och rulla igång den 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Dava:

 

Hur mycket solceller har du? 

 

Bilen fungerar inte utan batteri.. vet inte varför. Min första bil fungerade utan, brukade parkera i nedförsbacke och rulla igång den 😁

Jag har 300 ligfande på däck. Brukar ha 400 men en gick sönder. Ska öka tillbaka till 400-500. Då räcker det. Får en hel del öcesrskott soliga dagar, som jag ska skicka till vvb.

Får inte, på befintliga batteriplatser, dut mer än ca 400Ah förbrukningsbatterier. Fast det räcker oftast några mokniga dygn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att gå tillbaks till möjligheten att rädda ett heldött AGM-batteri kan jag meddela att efter uppladdning efter testet jag gjorde har jag nu 12,91 volt efter vila i det tidigare heldöda batteriet.

 

Jag tror att AGM är lättare att rädda än våta batterier eftersom allt - även sulfater - hålls på plats i ett AGM-batteri istället för att falla ner till botten och skapa kortslutning.

 

Jag är uppriktigt överraskad att experimentet gick så bra som det gjorde. Jag hade varit nöjd om jag fått liv i batteriet och lite drygt 50 % kvarvarande kapacitet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

För att gå tillbaks till möjligheten att rädda ett heldött AGM-batteri kan jag meddela att efter uppladdning efter testet jag gjorde har jag nu 12,91 volt efter vila i det tidigare heldöda batteriet.

 

Jag tror att AGM är lättare att rädda än våta batterier eftersom allt - även sulfater - hålls på plats i ett AGM-batteri istället för att falla ner till botten och skapa kortslutning.

 

Jag är uppriktigt överraskad att experimentet gick så bra som det gjorde. Jag hade varit nöjd om jag fått liv i batteriet och lite drygt 50 % kvarvarande kapacitet.

Får kolla lite noggrannare på hur du gjorde å testa på det batteri jag inte kastade bort.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har det gått ett par veckor sedan batteriet "lagades" och laddningen är 12,73 V.

Det är exakt samma spänning som det nyköpta batteriet av samma storlek och fabrikat har efter lång vila.

Härmed friskförklarar jag det tidigare döda batteriet.

 

För nytillkomna läsare, lite bakgrund.

Ett 2½ år gammalt 10 Ah AGM-batteri från Biltema stod på noll volt i minst tre månader.

Efter diverse upplivningsförsök verkar batteriet åter vara fullt fungerande.

Svårigheten var att få igång laddningen, sedan har allt rullat på fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Mackey:

Nu har det gått ett par veckor sedan batteriet "lagades" och laddningen är 12,73 V.

Det är exakt samma spänning som det nyköpta batteriet av samma storlek och fabrikat har efter lång vila.

Härmed friskförklarar jag det tidigare döda batteriet.

- - -

Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Lintott:

Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.

Ja, det är väl det enda som återstår att kolla.

Långsam urladdning gav ju bra resultat.

 

Jag sitter i självpåtagen "halvisolering" eftersom jag kan det och saknar belastningsprovare. Det får bli vid tillfälle när/om coronan lugnar sig, för det skulle ju vara intressant.

Eller så konstaterar jag bara att batteriet fortfarande funkar bra som startbatteri till en 25 hk diesel (eller inte).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Mackey:

saknar belastningsprovare

Ett antal glödlampor i parallellkoppling -> Långsam urladdning.

En belastningsprovare sätter ju i princip kortslutning på batteriet för att mäta den inre resistansen. Den kan variera beroende på belastning så det är många faktorer att ta hänsyn till om man vill vara noggrann.

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har inte blivit något belastningsprov med mätutrustning/batteritestare, men det är inga problem attstarta en 900 cm3 dieselmotor på 25 hk med batteriet. Verkar funka lika bra som innan det var heldött (0 volt) i minst tre månader.

 

Jag kan bara konstatera att det går att få liv i ett heldött agm-batteri.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-03-03 vid 14:55 skrev Mackey:

Det förekommer olika åsikter om det går att rädda ett nedkört batteri eller inte. 

 

Jag kör därför ett litet experiment med ett gammalt 10 Ah AGM-batteri.

(Jag har räddat ett vått batterier förut och det funkar fortfarande bra efter flera år.)

 

I november visade batteriet 0 V (noll volt) och det hamnade i soporna.

Sedan dess har batteriet stått oladdat i rumstemperatur.

Släng inte bort era batterier i onödan!

 

Det räddade batteriet - som används för att starta vår 25 hk diesel - har fungerat klanderfritt hittills denna säsong.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade ett bilbatteri, Tudor Technica TB602 60Ah, som jag tänkte försöka blåsa liv i.

Inspirerad av experimentet ovan av @Mackey gjorde jag slag i saken och här kommer en superlightversion jämfört med hans eminenta redogörelse.


Batteriet var inte helt tomt när jag började utan låg på 1,6 V. Hur länge det stått så vet jag inte men gissar på ett halvår till ett år.

Jag kopplade in en CTEC MXS 5.0 i recondläge för att se om något skulle hända. Givetvis slog laddaren av efter ett tag och började blinka att något gått snett. Startade om ett antal gånger (15-20 ggr ungefär). Gav upp hoppet efter ett tag men fortsatte att starta om laddningen. Hux flux började det att ladda.
Efter ett dygn hade det laddat färdigt och spänniningen har sedan sjunkit enligt följande:

 

Tid             Volt
13/12
13:18        13,28
16:00        13,15
18:10        13,12
19:43        13,11
22:48        13,08
14/12
17:35        12,95
20:05        12,95
22:23        12,94
16/12
9:00          12,80
17/12
12:20        12,73

 

Det är inte gjort något belastningstest än utan jag skall avvakta och se när spänningen stabiliserat sig. Tycker det tar lång tid bara, fast nu är det iofs ett tag sedan jag mätte så spänningen kanske ligger på 12,73V nu. Vi får se.

 

Det skall bli intressant att se om det är något klös kvar eller om det tar slut direkt vid belastning. Tänkte ge det några dagar till bara.

Edited by McLasse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mest varit ut för avbrott i biltema batterierna eller om man öppnar dem tomma på syra, men har ett större stående som la av sista dagarna med sommarbilen runt 88 amp?  Blir till att testa rulla runt , bra tips👍, och sätta någon av de antika laddarna på den nytt ligger ju på över tusingen .   Har tidigare provat att fylla på biltemas underhållsfria som torkar ut men det har bara funkat någon uppladdning sen heldött. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni ser väl till att ha skyddsglasögon vid batteriarbeten? Efter att ha varit med om att ett batteri exploderade har jag alltid på mig skyddsglasögon innan jag ens tittar på batteriet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer två uppseendeväckande tips som jag fått av två gamla gubbar, som är ännu äldre än jag, som sades kunna väcka lite liv i gamla batterier. Den ena kanske man ska säga var äldre då det var min farfar. Av integritetsskäl vill jag inte säga vem av dem som släppte från sig vilket tips.

Själv har jag aldrig provat något av det.😇
Disclaimer: Don´t try this at home, eller i alla fall inte inomhus.

 

Tips 1: Lägg batteriet på backen och sparka och rulla runt det ett tag (gissar att man kanske hade för sig att sulfat e.dyl. delvis lossnar från plattorna).

 

Tips 2 (John Wayne style): Placera batteriet i ett dike, bakom en kulle, eller i en upp och nervänd soptunna av den bastanta järntyp som fanns på den tiden somliga av oss var små. Det var förresten på den tiden man brukade ha soptunnan i något undanskymt hörn av trädgården och sopgubbarna stannade sin bil utanför utanför på gatan, häktade av sin pirra och sprang in på varsin gård, hämtade tunnan, tömde den i bilen och sprang tillbaka igen och ställde upp tunnan i det undanskymda hörnet längst in på gården. Inte som idag när man kvällen innan själv drar ut tunnorna på gatan och ställer upp dem ordentligt så att gubben (för det är numer bara en) från förarsätet bekvämt kan låta en robotarm göra hela skitgörat.

Samma gubbe/gubbar får dessutom av hälsoskäl inte längre några gånger om året kliva ur bilen för att lägga av en ny omgång kompostpåsar. Det får man åka och hämta på återvinningsstationen, i mitt fall en resa på totalt 3,5 mil. Sedan uppmanas dessa gubbar att göra gymnastik eller gå på gym av hälsoskäl.

Men nu var det ju batteriet det var frågan om.... När man således placerat batteriet på avskild plats kopplar man med en lagom lång kabel helt sonika 230 V AC till det och ger några duttar så ska det enligt sägnen skrämmas tillbaka till livet igen. Tänk defibrillator.....

Hur stor säkring som krävs förtalde dock icke gubben i fråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy