Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Rädda heldött batteri - går det?

Rekommendera Poster

45 minuter sedan skrev Dava:

Det sitter sex skruvar under en platta på toppen så det är inte omöjligt.

Vore intressant om du kan skruva bort plattan och berättar om det saknas vätska i någon cell. Eftersom batteriet ska vara underhållsfritt så ska ingen vätska kunna läcka ut under normala förhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Vore intressant om du kan skruva bort plattan och berättar om det saknas vätska i någon cell. Eftersom batteriet ska vara underhållsfritt så ska ingen vätska kunna läcka ut under normala förhållanden.

 

Hur mycket vatten ska det vara? Finns ju inga markeringar någonstans..

 

IMG_20200304_145924.thumb.jpg.010e66c913b63ffe3068e692445abfaf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Visst, prova gärna men förvänta inga underverk. Värt att tänka på innan man lägger ner för mycket jobb.

22 timmar sedan skrev Seawolf:

Och visst blir batteriet friskare, men inte som ett nytt. Det hela är inte värt mödan.....

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Dava:

Hur mycket vatten ska det vara? Finns ju inga markeringar någonstans..

Det viktiga är ju att det inte är torrt samt att det är lika mycket i alla celler, nästan ända upp till kanten kanske?
Vore intressant om du kan prova med en syramätare innan du skruvar tillbaka locket.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var olika höjd på två tappar som gick ner i "vattnet" borde motsvara max och min.

 

I två av cellerna var vattenytan under plattorna och i ytterligare två var den under min. Fyllde upp och ska testa med laddaren igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Snart dax att gå hem och avsluta laddningen och "vila" batteriet några timmar före spänningsmätning.

 

Sedan ett kapacitetstest om jag hittar någon lämplig lampa att ladda ur med.

 

Är en strålkastarlampa (typ 5 A) för kraftig på ett 10 Ah batteri?

En timme till halvladdat låter kort.

 

Något på 1 A i fem timmar kanske är mera lagom.

 

Lite input tack!

Redigerad av stavhammar
Raderat OT
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Mackey:

Är en strålkastarlampa (typ 5 A) för kraftig på ett 10 Ah batteri?

10 AH syftar oftast på 20 timmars urladdning. Alltså bör du ha något som drar runt 0.5 A. Ett motstånd på 24 ohm alltså. Det motsvarar en lampa på 6W. 
Du har säkert en 5W-lampa.
Vill du göra det vetenskapligt så kopplar du en voltmeter över batteriet och antecknar spänningen varje timme med glödlampan på 5W inkopplad.

 

Intressant experiment!

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada!

 

Har då återigen raderat OffTopic och liknande.

Bra att det anmäls eftersom det så lätt spårar ur.

Men vet sedan länge att detta sker på vintern och vårkanten.

 

Men snart är det dags att lägg båtarna i sjön och då brukar det lugna ner sig.

 

Trevlig onsdag på er alla!

 

//stavhammar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu vilat lite, batteriet alltså...

0 minuter = 13,2  

5 minuter = 13,1 V

30 minuter = 13,0 V

60 minuter = 12,9 V

90 minuter = 12,8 V

 

Svårt att se en trend när jag bara har en decimal, annars kunde man nog ha uppskattat en slutspänning rätt bra redan nu.

Skulle ju gärna se att spänningen inte fortsätter neråt med 0,1 V per 30 minuter. 😟

 

Spännande upplösning senare i kväll, kanske.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

100% 12,7 V

75%  12,4 V

50% 12,2 V

25% 12,0 V

Urladdat under 11,9 V

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

0 minuter = 13,2  

Över 12.8V är ett "ovilat" batteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du vill kan du faktiskt mäta den interna resistansen på ditt batteri. 
1. Mät spänningen obelastat

2. Koppla in din lampa som drar några ampere och mät spänningen över batteriet samt strömmen genom lampan.
3. Skillnaden i spänning dividerat med strömmen är motståndet i ohm.
 

Jag kan bidraga mer mer information om du undrar

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här beter sig mitt batteri väldigt märkligt. Det når fortfarande bara 11,4 volt. Ctek-laddaren visar rött. Har kopplat in en 55 V H4 lampa spänningen faller till 10V men har stannat där i en halvtimme. Ctek-laddaren vägrar köra rekonditioneringsprogrammet... Kanske när batteriet är mer urladdat. Spänningen stiger till 11V när lampan släcks.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

Det når fortfarande bara 11,4 volt

En av cellerna är kortslutna. I tidigare inlägg på detta forum skrev någon att man kan rulla batteriet på ett hårt underlag för att skaka om det och få det att släppa felaktiga förbindelser.
Om batteriet ändå är trasigt, kan du prova?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

100% 12,7 V

75%  12,4 V

50% 12,2 V

25% 12,0 V

Urladdat under 11,9 V

AGM och GEL ligger lite högre i början

100 % 12,80 V

75 % 12,65 V

25 % 12,00 V

 

Mitt batteri ligger kvar på 12,8 V. 😅

Hittade en annan voltmeter med två decimaler och inte mycket händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Baxlaget:

En av cellerna är kortslutna. I tidigare inlägg på detta forum skrev någon att man kan rulla batteriet på ett hårt underlag för att skaka om det och få det att släppa felaktiga förbindelser.
Om batteriet ändå är trasigt, kan du prova?

Rulla? Som en stock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

100% 12,7 V

75%  12,4 V

50% 12,2 V

25% 12,0 V

Urladdat under 11,9 V

Vilospänning, ja. 

Alltså när batteriet varit obelastad under några timmar. 

 

Annars får du ange vid vilken ström du uppröttat tabellen. 

T ex 1, 5, 10 eller 50 A. Och under hur lång tid. 

1, 10, 30, 180 sekunder o s v. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Dava:

Rulla? Som en stock?

Japp! Avsikten är att röra om i elektrolyten och förhoppningsvis skaka bort rester från sulfatering som lagt sig i botten av batteriet och kortsluter mellan plattorna inne i batteribehållaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Dava:

Rulla? Som en stock?

Uppenbarligen! Att kasta runt syra och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Baxlaget:

- - -

Eftersom batteriet ska vara underhållsfritt så ska ingen vätska kunna läcka ut under normala förhållanden.

Det finns säkerhetsventiler som släpper ut övertrycket om batteriet laddas så hårt att det gasar. Alternativet hade varit att batterihöljet exploderat. Att släppa ut lite gas och ev batterivätska är bättre än en explosion som skvätter syra runt batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Uppenbarligen! Att kasta runt syra och annat.

 

Det fungerade kanske! Har haft batteriet på laddning hela kvällen. Fortfarande bara 11,6 V. Rullade det ovarsamt två varv på betongen i garaget och direkt var spänningen uppe i 13,4V sjönk nästan direkt till 12V under belastning. Men jag satte det på laddning igen över natten så får vi se hur det ser ut imorgon!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Det fungerade kanske! Har haft batteriet på laddning hela kvällen. Fortfarande bara 11,6 V. Rullade det ovarsamt två varv på betongen i garaget och direkt var spänningen uppe i 13,4V sjönk nästan direkt till 12V under belastning. Men jag satte det på laddning igen över natten så får vi se hur det ser ut imorgon!

Intressant, det verkar som att sulfatering trillat ner och kortsluter i någon cell. Sen ramlar det tillbaka igen .

Om du vill experimentera ännu mer så kan du skaka loss det igen o hälla ur batterisyran, sila bort skräpet och återfylla. Har du mätt och identifierat vilken cell som ligger lågt i spänning så räcker det att tömma den.

 

Om du testar detta så var försiktig för batterisyra är våldsamt frätande.En droppe på byxorna så har du ett hål efter någon dag även om det inte syns något direkt när det hänt. Stänk i ögon är katastrof så använd skyddsglasögon.

 

Jag sommarjobbade under gymnasietiden på ett kemilabb där jag använde rätt mycket salt- och svavelsyra dagligen och var inte helt medveten om riskerna. Arbetsskyddsinstruktionerna var inte så omfattande på den tiden. Trots skyddsrock så blev jeansen rätt luftiga... Vad jag minns så fanns det inte ens skyddsglasögon där. Rätt ruggigt med tanke på vilka konsekvenser det kunnat få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

AGM och GEL ligger lite högre i början

100 % 12,80 V

75 % 12,65 V

25 % 12,00 V

 

Mitt batteri ligger kvar på 12,8 V. 😅

Hittade en annan voltmeter med två decimaler och inte mycket händer.

Vad gör man inte för "forskningen"...

Nu, mitt i natten 10 timmar efter avbruten laddning, ligger spänningen kvar på 12,8.

Fyra hundradels volt har spinningen sjunkit sedan jag hittade voltmetern med två decimaler för åtta timmar sedan.

 

Nu återstår ett kapacitetstest för att visa om det går att  återuppliva ett heldött batteri (0 V i tre månader), men det gör jag inte nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag igång urladdningen snart.

Det blir 3 timmar med 20 W (1,7 A) vilket blir rätt precis 5 Ah.

 

Har försökt konstruera någon form av tabell för laddstatus beroende på batterispänning i vila (minst 3 timmar, gärna mera).

Det finns rätt många olika varianter och det beror på - har jag förstått - att man kan tillverka batterierna så att de får lite olika maximal spänning vid 100 % laddning. Man måste helt enkelt ta reda på exakt vad som gäller för just mina batterier. Sedan påverkar även temperaturen.

 

Här är något att hålla sig till under sommartemperatur i alla fall. Lämna gärna synpunkter på utformning och/eller de värden jag använt.

1284022911_Laddstatus-Tabell.jpg.60660284dc5d4ffd62c5265601a1bf54.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är vi nära ett resultat. Tillägg: Resultatet är klart.

Min bedömning är att det går utmärkt att rädda ett heldött 10 Ah AGM-batteri.

  • Ett tre år gammalt AGM-batteri har stått i rumstemperatur på noll volt (0 V) i tre månader.
  • Det gick inte att få igång laddning vare sig med en gammal laddare med transformator eller en modern elektronisk laddare.
  • Cirka 14 timmar på rekondläge gjorde susen (11,8 V), sedan gick det att ladda.
  • Anslöt även en batterirekonditionerare/avsulfaterare under laddningen.
  • Färdigladdat och vilat batteri (länge),12,8 volt.
  • Urladdning till häften (5 Ah) med en 20 W lampa.
  • 11,8 volt omedelbart efter avslutad urladdning som troligen stiger 0,2 volt till 12 volt,  dvs. cirka 40 %. Tillägg: 12,01 volt blev det efter lång vila.
  • Totalt har batteriet fått tillbaks cirka 90 % av ursprunglig kapacitet.

1102858464_Urladdningmed20W.jpg.4d520969f3eeb405d689c3eac5bcb41c.jpg

Redigerad av Mackey
Resultatet är fastställt efter att batterispänningen stigit till 12,01 volt efter lång vila.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här går det sämre. Jag kan med omskakning få upp batteriet i 12,8 V tillfälligt. Men efter ett par minuter är det tillbaka på 11,4V 

 

Har använt en halv liter batterivatten då det kokar bort i vissa celler.

 

Laddaren visar grönt och att batteri är ok.

 

Verkar ju fungera bra för låga spänningar, kanske kan använda det till ekolodet.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-04 vid 15:01 skrev Dava:

 

Hur mycket vatten ska det vara? Finns ju inga markeringar någonstans..

 

IMG_20200304_145924.thumb.jpg.010e66c913b63ffe3068e692445abfaf.jpg

Om inga andra markeringar finns cirka 10 mm över plattorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dava:

Här går det sämre. Jag kan med omskakning få upp batteriet i 12,8 V tillfälligt. Men efter ett par minuter är det tillbaka på 11,4V 

 

Har använt en halv liter batterivatten då det kokar bort i vissa celler.

 

Laddaren visar grönt och att batteri är ok.

 

Verkar ju fungera bra för låga spänningar, kanske kan använda det till ekolodet.

Vissa celler verkar vara helt eller delvis kortslutna. Det innebär att de övriga "friska" får för hög laddspänning och kokar, och kommer så fortsätta göra när du försöker ladda. Därför går det åt så mycket vatten.

Att laddaren visar grönt säger egentligen oftast inget mer än att batteriet inte tar (så mycket) laddström och att spänningen är "rimlig". Dvs laddaren tycker batteriet är fulladdat, vilket dock inte är detsamma som "ok". Synnerligen få laddare har någon mer avancerad batterianalysfunktion.

 

Eftersom batteriet tar stryk (och kommer fortsätta göra det) när du laddar så skulle jag kassera det. Visst är experiment kul, men att använda det "skarpt" till t ex ekolodet är ingen bra idé. Batteriet är kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev IngemarE:

Vissa celler verkar vara helt eller delvis kortslutna. Det innebär att de övriga "friska" får för hög laddspänning och kokar, och kommer så fortsätta göra när du försöker ladda. Därför går det åt så mycket vatten.

 

Eftersom batteriet tar stryk (och kommer fortsätta göra det) när du laddar så skulle jag kassera det. Visst är experiment kul, men att använda det "skarpt" till t ex ekolodet är ingen bra idé. Batteriet är kört.

 

Har en bil vi överväger att skrota, då skulle jag kanske kunna använda batteriet i den när jag kör den till skroten. Så får jag det relativt nya batteriet kvar.

 

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Dava:

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

Håll batteriet laddat, och om det laddas ur ladda upp det omedelbums. Allt för att minska sulfateringen.

 

Det förlänger i alla fall livet på blybatteriet. Förr eller senare kommer alla blybatterier att bli skrot, men vissa kan leva ovanligt länge. Och vissa går åt skogen i förtid trots välladdat. Hade t ex en Audi A6 som aldrig fått batteriet ordentligt urdraget. Där kortslöts en cell redan efter 3 år (strax bortom alla garantier, tyvärr). Men innan det upptäcktes kördes bilen 20 mil med egentligen ett 10V-batteri. Efter de milen med laddning var samtliga övriga celler "välkokta"....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...