Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Offgrid

Skjuter ur bakre förgasare aq140a

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Har precis införskaffat en VP aq140a som stått i ca 4år. Efter att ha servat den med nya filter, olja osv osv så var det äntligen dags för uppstart. Ska sägas att jag körde den på extern tank då jag vill göra rent i fasta tanken som har haft vatten i sig. Då jag vet att den här modellen kan vara tjurig vid kallstart så tog det lite tid men när den väl gick igång så gick den jämt, efter nån minut så sköt den ur bakre förgasare. Kan det vara så att det beror på vatten i den eller att den fått för mycket soppa då jag snapsade dom båda innan start. Eller är det tändningen som behöver justeras? Kan det vara blandningsskruvar? Mao vart börjar jag? Förgasarna var rena å fina men kan ha kommit nån gnutta vatten i. Tacksam för tips..

Redigerad av Offgrid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift,tändning,synkade förgasare,flödande förgasare och krånglande choke

välj själv vad du skall börja. Om du inte är motorkunnig så vänd dig till någon som kan.

Det besparar dig mycket irritation och arbete.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket soppa pga av att du snappsade  är det inte då den gick jämt ett tag. När sköt den i förgasaren, tomgång eller när du gav lite gas.

Vatten kan ställa till det, kolla så det inte finns vatten kvar i flotörhuset..

Även tändkablar och fördelarens komponenter kan utlösa backfire om dessa är skadade på något sätt.

Sedan så kan det ju vara ide att ta ett komp.prov.

 

Sedan om man inte är motorkunnig så måste man börja någonstans, annars lär man sig inget.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompprov på de cylindrar som matas, av den förgasare som det skjuter ur. 

 

En ventil som stått öppen i fyra år, har förmodligen rostat på tallrikens tätningsyta eller på sätet. Kanske har fastnat nåt som gör att en ventil inte tätar. 

Felet om det är så, hittar du med kompressionsprov. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla stiften.

Dom är som en dagbok hur motorn mår/går.

 

 

Hittade det här vid en supersnabb sök på Google. 

Tror det var en moppesida men lär va liknande eller så söker du lite mer. 

 

Detta är en bild på en väl fungerande motor med en bra bränsleluftblandning.
Tändstiftet fungerar helt perfekt.

2 Detta är ingen rolig syn, antingen för mycket olja, dålig bensinkvalitet, sök vidare i motorn.

3  och 4 Detta är vad vi på Svenska kallar ett sotigt stift, det vittnar om att motorn går för rikt med bränsle/oljeinblandning.

5 Blypåslag på isolator, detta lär vi väl inte få se mera i Sverige.

6 Överhettat stift byt till ett kallare stift gå upp i tändstiftsbeteckning från tex 6 upp till 8.

7 Sönderfrätning  av elektrod i tändstift,  orsakas av onormal värme, som uppstår när motorn går för snålt med för lite bränsle.

tandstift.jpg

Redigerad av tugge
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...