Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

AGM, GEL eller MF. Mc-batteri.

Rekommendera Poster

Ursäkta att jag ställer en Motorcykelfråga i ett båtforum, men det är för att ni är så mycket bättre på batterier än MC-gubbarna 😉

 

I instruktionsboken står att jag måste ha ett MF-batteri, vilket väl är ett vanligt blysyrabatteri fast det är slutet? (fanns väl knappt något annat 2002 när hojen byggdes) 

Men ett sådant med rätt mått är idag dyrare än ett GEL eller AGM-batteri. 

Dom börjar väl bli lite ovanliga gissar jag. 

 

Men hur var det nu med laddningen... 

Min c-tec har ett AGM-läge, men hur är det med hojens generator och elektronik? 

Kan man utan vidare byta till GEL eller AGM med orginal generator och laddningsregulator etc? 

 

Ett MF på 18ah kostar runt 2000kr så det känns lite korkat om gel/amg funkar bättre för halva pengen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är det nog omöjligt att ge ett hundraprocentigt korrekt svar på din fråga. För att kunna göra det så behövs dels data om din generator o regulator på hojen, dels datablad för det AGM-batteri du tänker köpa.

 

Största problemet med GEL- o AGM-batteriinstallationer är annars om laddaren (240-laddare eller solcellsregulator) körs i equaliserläge. Equaliserläget innebär att spänningen höjs för att reducera effekten av sulfatering på plattorna i batteriet. Din externladdare har ju AGM-läge så där kommer det inte att bli något problem.

 

Om du kan mäta på spänningen från din generator och kolla mot databladet för ditt tänkta batteri att den rekommenderade laddspänningen inte överskrids så är det nog inget problem. Om laddspänningen blir för hög är risken att ditt batteri gasar. Slutna batterier går inte att återfylla o därmed pajar batteriet i förtid. En positiv info om batterirekommendationen (slutet blybatteri) är att laddningen förhoppningsvis håller sig på en rimlig nivå för att inte riskera gasning av den rekommenderade batteritypen och då förhoppningsvis inte heller ett AGM-batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

På brorsans hoj han har på landet blev det ett Biltema-batteri typ bly-syra, kostade runt 500-600 kr och funkade bra. 

Varför krångla till det, liksom..?
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-batterier/mc-batteri-smf-12v-19ah-2000029859

Exakt så vill jag också göra. Men batterilådan på min hoj vill ha ett batteri som är 150x87x161mm så jag hittar varken biltema eller annat billigt som passar. Utbudet på gel och agm är större så det hittar jag några för runt tusenlappen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lintott:

Dessvärre är det nog omöjligt att ge ett hundraprocentigt korrekt svar på din fråga. För att kunna göra det så behövs dels data om din generator o regulator på hojen, dels datablad för det AGM-batteri du tänker köpa.

 

Största problemet med GEL- o AGM-batteriinstallationer är annars om laddaren (240-laddare eller solcellsregulator) körs i equaliserläge. Equaliserläget innebär att spänningen höjs för att reducera effekten av sulfatering på plattorna i batteriet. Din externladdare har ju AGM-läge så där kommer det inte att bli något problem.

 

Om du kan mäta på spänningen från din generator och kolla mot databladet för ditt tänkta batteri att den rekommenderade laddspänningen inte överskrids så är det nog inget problem. Om laddspänningen blir för hög är risken att ditt batteri gasar. Slutna batterier går inte att återfylla o därmed pajar batteriet i förtid. En positiv info om batterirekommendationen (slutet blybatteri) är att laddningen förhoppningsvis håller sig på en rimlig nivå för att inte riskera gasning av den rekommenderade batteritypen och då förhoppningsvis inte heller ett AGM-batteri.

Tackar för infon. Batteriet jag har är helslut så jag kan dessvärre inte ens provstarta för att mäta. Tror jag, det var slut redan när hojen ställdes undan för 5 år sedan, men jag kan ge det ett försök. 

Men det är alltså så att både GEL och AGM generellt ska laddas med lägre spänning än MF? 

När man läser på MC-tillbehörssidorna nämns aldrig något om detta utan det framhålls bara fördelar med AGM/GEL. 

Men jag hade i bakhuvet att det har diskuterats här. Annars hade jag nog bara köpt ett AGM och varit lyckligt ovetande 😁

Kan det vara ett "ickeproblem" på motorcyklar då även blysyrabatterierna alltid är slutna? Att MF normalt laddas av hojen som AGM/GEL menar jag? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har kikat på det. Det är på 14ah, i boken står 18 och det sitter 20 i nu. Kanske går ändå. Men det är konstuerat så i batterilådan att "bygeln" över batteriet inte är det minsta justerbar. Man skruvar fast ett metallstycke med ett gäng hållare för alla kontaktstycken över batteriet. Detta metallstycke griper fast batteriet så det sitter "like a glove". BT-batteriet är ju lite lågt. 

Såklart går det att ordna med något distansmaterial så det sitter ändå. Men... Det vore enklare och kanske bättre att köpa AGM med rätt mått för någon hundring mer. 

Att beställa ett Yuasa MF för dryga 2000kr är väl det "rätta" sättet att göra. Inte för att jag tror att det är så mycket bättre än biltema för 400kr, men det har rätt mått. 

 

Så...

Biltema MF som passar dåligt, 400kr.

Yausa MF som passar bra, 2000kr.

Valfritt AGM/GEL som passar bra, 1000kr.

 

Ni fattar varför jag funderar på AGM/GEL 😁

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev mikael_matsson:

- - -

Batteriet jag har är helslut så jag kan dessvärre inte ens provstarta för att mäta.

- - -

Men det är alltså så att både GEL och AGM generellt ska laddas med lägre spänning än MF? 

- - -. 

Kan det vara ett "ickeproblem" på motorcyklar då även blysyrabatterierna alltid är slutna? Att MF normalt laddas av hojen som AGM/GEL menar jag?

Koppla till ett vanligt bilbatteri med startkablar... När hojen väl har startat så funkar det väl med ditt gamla batteri även om det är helslut.

 

De här laddspänningarna ger de olika batteritypsinställningarna på en Sterling-regulator Det är nog rätt generellt för olika fabrikat av de olika batterityperna:

---------------------------

Non-sealed lead-acid batteries (where you can unscrew the lid of the battery and top it up with water): The absorption voltage is 14.8V.

 

Gel batteries (Exide specification): specification for gel batteries as laid down by Exide. The absorption voltage is 14.4V.

 

Gel batteries (U.S. specification): This is the standard U.S. specification for gel batteries. The absorption voltage is 14.1V.

 

Sealed lead-acid batteries and AGM batteries: These batteries are also charged at an absorption voltage of 14.4V, however with a shorter absorption time.

---------------------------------

Med deras laddspänningar så anges slutna våta blybatterier och AGM till samma laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

De här laddspänningarna ger de olika batteritypsinställningarna på en Sterling-regulator Det är nog rätt generellt för olika fabrikat av de olika batterityperna:

---------------------------

Non-sealed lead-acid batteries (where you can unscrew the lid of the battery and top it up with water): The absorption voltage is 14.8V.

 

Gel batteries (Exide specification): specification for gel batteries as laid down by Exide. The absorption voltage is 14.4V.

 

Gel batteries (U.S. specification): This is the standard U.S. specification for gel batteries. The absorption voltage is 14.1V.

 

Sealed lead-acid batteries and AGM batteries: These batteries are also charged at an absorption voltage of 14.4V, however with a shorter absorption time.

---------------------------------

Med deras laddspänningar så anges slutna våta blybatterier och AGM till samma laddspänning.

Intressant! Det förklarar ju att laddproblematiken inte tycks vara ett problem i MC-världen och AGM tagit över nästan helt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte vilken hoj du har men min FJR1300 vill ha väldigt hög startström. Titta på det om hojen har lite större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. Det är en meanstreak 1500. En stor V-twin alltså. Iofs lättstartad, men bäst är nog att inte stoppa i ett klenare batteri än de 18ah som rekomenderas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...