Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mape

Hjälp med dragbil

Rekommendera Poster

Hej, jag sitter och planerar köp av en extrabil, en mindre skåpbil typ Peugeot Partner långa modellen och vill givetvis att den ska funka som dragbil till min båt.  Jag har idag en Nissan Qashqai 1.2 bensin 115Hk och den kan dra upp båten utan problem.  Jag förvarar båten på trailer och det blir ganska många turer per år.

Släpet är ett obromsat EU-släp 650kg, båten väger max 500kg.  Brukar aldrig använda branta ramper.

Några funderingar om en Peugeot Partner 2016 100hk diesel kan funka?  Den jag kollat på har 254Nm i vrid och 700Kg obromsat enligt transportstyrelsen.  Att den kan dra på plan mark är givet, det är just båtramper som är kruxet.

 

/Marco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rejält tryck på framaxeln  och koppla ur eventuell antispinn om den har de, så är det inga problem.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte vara några problem. Det man kan tänka på är att automatlåda är 100ggr bättre än manuell i ramper, lätt att slita ut kopplingen om man tar upp frekvent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, det låter som om det kommer funka om jag följer tipsen.  Ska överväga automat om jag hittar något intressant objekt.

/Marco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...