Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
daniel1143

bytat Topppckning på md11.

Rekommendera Poster

Okej ska testa detta i .morgon. fråga bara. Om avgaslimpan är kass kan den förlora komp då Eller märker man det bara genom att det kommer in vatten i motorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev daniel1143:

Är det svårt att renovera dem själv eller är det jobb för en proffs

Om du menar topparna - vad är det du inte skrivit som gör att du tror det är fel på topparna så de måste renoveras ?  Att båda topparna gått samtidigt är skumt, om den inte startar p.g.a. fel på ena toppen så borde den ha hostat till på den friska cylindern.

 

Innan du river och börjar fundera på att renovera delar av motorn måste du göra en grundläggande felsökning - startar den inte p.g.a. bränsleproblem eller är det något annat ?  Annars kommer du lätt bränna mer än motorns värde på att byta delar i blindo. Bara topplockspackningskostnaden för varje gång du river är tusenlapp.

 

Om du inte kan själv - ta hjälp av någon mer motorkunnig i hamnen, så lär du dig en hel del samtidigt också.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott undrade ovan vad fasen en "indianpinne" är för något?
Det undrar jag också.  
    Tydligen avses  det uråldriga verktyget för ventil-inslipning enligt bilden nedan?
(Bästa sättet att fin-inslipa en annars duglig motorventil är nog att rotera/skava den emot sitt säte, detta med olika slippastor grovlek 3-1. Pastorna alltså succesivt påkladdat emellan tallrik och säte för alltmer perfekt ytjämnhet.
Verktyget (indianpinne) för sådant fininslipnings-jobb har ofta ett träskaft med sugkopp, och den sugkoppen förväntas fästa på ventiltallrikens flata undersida. (Skall alltså ge tillräckligt sugkopps-fäste på ventiltallrikens flata undersida så man kan rotera/skava/slipa enligt bilden.   


Men... stopp och belägg!?
Din motor hade väl tillräcklig kompression tidigare, den startade och gick bra enligt din första beskrivning (min länk ovan)?
Varför nu plötsligt börja misstänka dålig kompression via smygläckande ventilers eventuellt `icke-perfekta´ tätningsytor när det bevisligen funkade tidigare?
Mja, jag är skeptisk, förmodligen har TS gjort nåt nybörjarmisstag  under sin renoveringsprocess??

 

indianpinne.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker själv det verkar vara lite konstigt att bägge topparna skulle paja samtidigt, de jag har låst mig lite vid är att man nästan inte ska kunna snurra  runt motorn för hand, vilket jag kan göra (dock med motstånd), men de är det enda argument jag faktiskt har för att kompretionen  skulle vara dålig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-02 vid 07:34 skrev daniel1143:

hej

Efter att motorn rök vitt så beslutade jag mig för att byta topppackning samt rengöra kylkanaler, nu till saken, motorn är stendöd har pumpat fram diesel luftat vid spridarna, men inget funkar, har dock inte ställt in ventilerna efter att jag skruvat av dem om det  kan det ha med saken att göra eller om jag på något sätt gjort galet så det är för dålig komp nu, finns det något sätt att mäta kompen utan  att använda komptest.

Svaret finns kanske i trådens första inlägg, "motorn rök vitt" är ofta en signal om att det kommer in vatten i någon cylinder....

 

Skälet till vatten i cylindern kan vara trasig topplockspackning, sönderrostad topp så det uppstått läckage mellan cylinder o kylkanal eller något liknande. Resultatet av vattnet o den dåliga kompressionen blir att motorn till att börja med blir svårstartad och att vattnet blir ånga när/om motorn startar. Å då ryker det vitt från avgasutsläppet.

 

Du hade krafsat bort en massa rost när du hade av toppen. Det kan ha förvärrat läckaget av kylvatten.

 

Ibland kan läckage mellan cylinder o kylkanal detekteras genom att öppna påfyllningslocket för kylvatten på motorn och veva runt svänghjulet. Om det då bubblar i vattnet så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

vit rök kan det även bli med dåliga spridare, ungefär som när man häller på tändvätska på grillen.,för dålig oljedimma i förbränningsrummet,sen om kompressionen är lite dålig blir det ännu värre. Provtryck spridarna ,låna en kompmätare ,sen kolla så diesel kommer fram från matarpumpen.mtornnfungerade ju nyligen,

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli intressant. 

En eller tvåcylindrig motor? 

 

Hur justerar du ventilerna? 

Alltså i vilket läge står kolven, kolvarna? 

 

Avgaskröken har inget med ko pressionen att göra förutom då den är genomrostad, för rinner vatten så att säga bakvägen in i cylindrarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Nu börjar det bli intressant. 

En eller tvåcylindrig motor?

MD11 har mig veterligen alltid haft två cylindrar....🤔

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommer det in vatten i motorn, lär du inte kunna dra runt den. 

Kör du runt den med startmotorn då, så är det stor risk att du knäcker vevstakarna. 

 

 

- Ventiljustering på en sån simpel motor. 

 

Dra runt motorn tills båda ventillyftarna på ena toppen precis vippar. Justera ventilerna på andra toppen. 

Kolla manualen, men bör vara ett ventilspel på ca 0.3 mm. Ett bladmått ska nätt o jämnt, med visst litet motstånd gå att föra in mellan ventillyftare och ventilskaft. 

 

Så vrider du motorn ett helt varv, d v s tills ventillyftarna på den cylinder du nyss justerade vippar. Gör nu samma justering på de andra ventilerna 

 

Klart! 

 

Jag tror att du justerat lite på måfå. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Kommer det in vatten i motorn, lär du inte kunna dra runt den. 

Kör du runt den med startmotorn då, så är det stor risk att du knäcker vevstakarna. 

 

 

- Ventiljustering på en sån simpel motor. 

 

Dra runt motorn tills båda ventillyftarna på ena toppen precis vippar. Justera ventilerna på andra toppen. 

Kolla manualen, men bör vara ett ventilspel på ca 0.3 mm. Ett bladmått ska nätt o jämnt, med visst litet motstånd gå att föra in mellan ventillyftare och ventilskaft. 

 

Så vrider du motorn ett helt varv, d v s tills ventillyftarna på den cylinder du nyss justerade vippar. Gör nu samma justering på de andra ventilerna 

 

Klart! 

 

Jag tror att du justerat lite på måfå. 

 

 

På en tvåcylindrig motor som inte är en parallelltwin, kan man inte justera ventilerna som du beskriver. Man vrider vevaxeln tills ventilerna "Vippar" och vrider ett varv från detta läge och justerar ventilerna. Sedan gör man likadant med den andra cylindern. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ärru säker på detta?

Har svårt att tro att kompressionstakt, arbetstakt och två till kommer exakt samtidigt för båda cylindrarna. 

Varför skulle det vara så, i en sketen relik till båtmotor?

Vad vinner man på det? 

Inget! Blir bara mer vibrationer, dubbelt så hög total kompression vid start o s v. 

Jo, om man vill ha en motor med ordentligt vrid vid låga varv, typ Vissa Laverda MC. 

Men nu var det bruksmotor till båt. 

 

Jag tror du beskriver tillvägagångssättet för en trecylindrig motor! Då måste man fixa en cylinder åt gången. Så som du beskriver. 

Och det går givetvis att använda på en, två, tre fyrcylindriga e t c motorer. 

 

-

Gamla B18, d v s vanliga fyrcylindriga motorer med gammeldags mekaniska lyftar justeras typ i ett steg till av vad jag ursprungligen skrev. 

 

Alltså vrider svänghjulet tills ventilerna vippar för en av två cylindrar, eller om man så vill två. 

Justerar på de två kvarvarande. 

Vrider svänghjulet ett varv och upprepar, fast nu blir det två nya som vippar (ovan nämnda kvarvarande) och de allra första som ska justeras. 

 

Nåt att grunna på, vid läggdags. 

 

Nu har TS nåt att botanisera i. Men enklast blir att göra som jag skrev först. 

 

Även om både jag och Rollen har rätt i tillvägagångsätt vid ventiljustering. 

 

Denna motor är ingen parallelltwin. Det kan man se på vevslängarna. De ligger 180 grader mot varandra. 

 

 

 

 

56001-1-450x450.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

På en tvåcylindrig motor som inte är en parallelltwin, kan man inte justera ventilerna som du beskriver. Man vrider vevaxeln tills ventilerna "Vippar" och vrider ett varv från detta läge och justerar ventilerna. Sedan gör man likadant med den andra cylindern. 

Du menar väl:

 

På en tvåcylindrig motor som ÄR en parallelltwin kan man inte justera ventilerna, som du beskriver. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vidare i det hela, om och när ventilspelen blivit justerade. 

 

TS nämde ett slörpande ljud. 

Ljudet kan komma från vevhusventillationen om kolvringarna inte tätar ordentligt. För då går "cylinderkompressionen" s a s vidare ned i vevhuset, förbi en eller båda kolvarna. 

 

Hur länge stod motorn, sedan sist du startade den? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste beundra din envishet, men du har helt fel i ditt resonemang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte ledsen för det, jag kan givetvis ha fel. 

 

Nåväl, då får vi tillföra något nytt. Tror det var här på forumet det påstods att någon fått tag på felaktiga blockpackningar till sin MD11. 

De var till en annan motor! 

Hur var det nu TS, stämde alla hålen i packningarna. Och såg det ut som om metallkanten på packningarna vid själva cylinderkanten kunde täta?

Om inte så blir det just slurp, i bästa fall. 

 

Tror det är mest effektivt att du tar hjälp av nån som kan dessa motorer, bättre än mig i vart fall. 

 

Nu övergår jag till att endast läsa tråden... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan fick i gång motorn i går med hjälp av en liten dusch av startgas sedan hade jag i gång motorn i ca två timmar på olika varvtal den gick bra tyckte jag stängde av den ett par gånger och den startade lätt så länge den var varm, men i morse när jag skulle testa igen så fick jag använda lite startgas igen, vad kan detta bero på dåligt ställda ventiler eller 2 plusgrader ute temp eller de jag mest oroar mig för, dålig kompretionen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rollen. 

 

Efter flera tankekullerbyttor så har jag fastnat för din ide, att jobba bara med bara en cylinder och dess ventiler åt gången tills man når ett nöjaktigt resultat för denna. 

 

Då kvittar det efter vilka principer som en motor är fyrtakts motor är byggd. 1, 2, 3 eller flera cylindrar. Boxer, twin av nåt slag eller radmotor.

 

Varje cylinder, kolv, ventiler mm jobbar ju efter fyrtaktsprincipen. Och kör man efter detta, kan det inte bli fel. 

 

Hur det går till beskriver Rollen galant enligt inlägg ovan:

 

"Man vrider vevaxeln tills ventilerna "Vippar" och vrider ett varv från detta läge och justerar ventilerna. Sedan gör man likadant med den andra cylindern."

 

Ska väl tilläggas att nyare motorer kan ha olika styrningar av arbetstakter mm för att t ex bli miljövänligare och energioptimerade. 

 

Men nu handlade det om en gammal järnspis. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig komp och dåliga spridare gör det svårare att starta en motor när det är kallt.

 

Har du hittat kallstartsknappen förresten?

Den sitter långt bak på motorn nära oljepåfyllningen, kolla instruktionsboken.

Det kan vara så att du har ett kallstartsreglage istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn är svårstartad kall är typexemplet på när ventilerna skall justeras.

SLUTA NU att göra allt annat och se till att få ventilerna justerade, du tar sönder din motor.

Om du inte redan har krökt ventilskaften så kommer du att göra det.

Jag förstår verkligen inte varför man ber om hjälp på ett forum och sedan skiter i vad folk säger.

Lite synd att du fått olika tips på hur man gör när man ställer ventilspelet men jag är helt säker på att om du googlar en minut så har du en video eller utförlig text om hur man gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill först säga att jag uppskattar all hjälp jag får här och försöker följa alla råd till punk och prickar, med de sagt så har jag justerat ventilerna enligt så dem har beskrivit här, men fortfarande så är den svårstartad när den är kall, så därför undrar jag om det kanske är idé att skicka i väg ventilerna för kontroll 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På verkstaden står en grävmaskin som startats med startgas; den är nu omöjlig att starta då man kan se delar av vevstakarna titta ut genom sidan på motorn.

 

Det skulle varit betydligt mycket billigare och enklare att åtgärda i ett tidigare skede!

 

Vad detta har med tråden att göra det får ni fundera ut själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev daniel1143:

Jag vill först säga att jag uppskattar all hjälp jag får här och försöker följa alla råd till punk och prickar, med de sagt så har jag justerat ventilerna enligt så dem har beskrivit här, men fortfarande så är den svårstartad när den är kall, så därför undrar jag om det kanske är idé att skicka i väg ventilerna för kontroll 

Du kan inte skicka iväg ventilerna för justering, du måste göra det i motorn.

För att kontrollera att du inte krökt skaften så kan du prova att dra ned en kolv i taget till nedre vändläge och trycka ned ventilerna i den cylindern och se / känna hur bra det går och att de fjädrar upp obehindrat.

Du behöver inte trycka ned mycket, ventilerna rör sig vändigt lite normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt de är måndag morgon jag menar givetvis skicka i väg spridarna på kontroll 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör en sak i taget!

Nu har du börjat med ventilerna och det tycker jag du ska slutföra på ett riktigt vis.

 

Här är ett par bra handböcker för det och även för annat MD11 pyssel.

Workshop Manual MD11C, D, MD17C, D (A2(0))[1].pdf

GDS_Handbok_MD2-MD17.pdf

 

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey
Bytte ut GDS handboken till en som var bättre skannad
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev allt klart o tydligt. 

 

Vet nu exakt hur jag ska bära mig åt om jag köper en annan motor, även med fler cylindrar än en. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...