Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Genomföringsblock tyska?

Rekommendera Poster

Det har alla båttilbeh  affärer det är selden som tillverkar dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en fallbox så heter det "halyard block" på engelska.

Dessa kan funka som genomföringsblock även genom annat än ut ur måsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett - support your local båthandlare!

Annars kommer du få beställa alla grejer på nätet framöver, och då kanske få vänta en vecka på att få prylen, även när det är mer akut (t ex när en pryl går sönder första semesterdagen) och alla båttillbehörshandlare lagt ner de fysiska butikerna. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svarat Peter k jag var segelmakare 

men det är nedlagd svenska segelmakare kommer att försvina 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Medoch13:

Bra svarat Peter k jag var segelmakare 

men det är nedlagd svenska segelmakare kommer att försvina 

Nja - det kommer nog vara så att man lagar och att man syr små segel, samt designar segel som sys någon annanstans. 
Tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju hoppas Men just nu så den grosiste som vi köper material har inte segelduk så jag kan inte sy några segel ja var och skulle handla på Asperör handels 

Dom har inget segelduk för det är ingen som syr några segel i sverge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Medoch13:

Ja man kan ju hoppas Men just nu så den grosiste som vi köper material har inte segelduk så jag kan inte sy några segel ja var och skulle handla på Asperör handels 

Dom har inget segelduk för det är ingen som syr några segel i sverge

 

Set finns små segemakerier som syr i Sverige, det vet jag. Var de köper duk ifrån  vet jag inte, men knappast Asperö Handel, snarare direkt från en tillverkare. Skall man ha små mängder och vill betala kontant finns det ju duk på Hjertmans. 
https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/segeltillbehor/segelduk/segelduk-137cm-per-m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den duken som Hjertmans säljer kan inte vi använda den vi använde är 90 cm bräda

Den är alldeles för dålig kvalité vist kan man köpa duk från USA men då ligger dom på 100 meter den duk som vi använder är Bainnbidge Ocean Premium plus 653

Eler Ocean 455 och så måste du har dukar till olika båtar 190 gr till 350 gr

Och ska du ha mylar eller kolfiber och det fins olika dukvikter Du kan ju räkna ut hur mycket du behöver i lager jag har inte den möjligen ekonom får det därför vi sluta att sy Royal Salis när vi sydde hade vi ca: 15-20! Rullar Det finns segelmakare som inte vill säga att dom inte syr 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lokala båttillbehörsbutiken har ju byggplast och båtprylas sortiment, i princip inga genomföringsblock där heller. Hjertmans finns på bilavstånd, men inte heller de har speciellt många block att välja på. Onedesigncenter är väl en lokal handlare på orten de ligger i. Men de är tyvärr ensamma om att ha bra blocksortiment..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Men de är tyvärr ensamma om att ha bra blocksortiment..

Ja det är väl en ganska udda pryl och udda prylar får man köpa på nätet. Att de har grejerna på lager, har tre dagars leveranstid och 25% lägre pris lär man sig leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha - gissade du bodde i Stockholm där One Design Center ligger.
De är sjukt bra att ha att göra med 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Medoch13:

Den duken som Hjertmans säljer kan inte vi använda den vi använde är 90 cm bräda

Den är alldeles för dålig kvalité vist kan man köpa duk från USA men då ligger dom på 100 meter den duk som vi använder är Bainnbidge Ocean Premium plus 653

Eler Ocean 455 och så måste du har dukar till olika båtar 190 gr till 350 gr

Och ska du ha mylar eller kolfiber och det fins olika dukvikter Du kan ju räkna ut hur mycket du behöver i lager jag har inte den möjligen ekonom får det därför vi sluta att sy Royal Salis när vi sydde hade vi ca: 15-20! Rullar Det finns segelmakare som inte vill säga att dom inte syr 

 

Jag har en bekant som driver segelmakeri och han har rullar hemma men inte i enorma mängder. Han har också satt en gräns för hur stora segel han syr, det begränsar ju också behovet en smula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Medoch13:

Ja man kan ju hoppas Men just nu så den grosiste som vi köper material har inte segelduk så jag kan inte sy några segel ja var och skulle handla på Asperör handels 

Dom har inget segelduk för det är ingen som syr några segel i sverge

 

Lundh Sails i Göteborg syr i alla fall sina segel. Du kan gå dit och titta på när ditt segel tillverkas om du vill 🙂

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Aha - gissade du bodde i Stockholm där One Design Center ligger.
De är sjukt bra att ha att göra med 👍

One Design Center är bra att ha att göra med på nätet också. Rekommenderas. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...