Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Vill du slippa anonymitet på Maringuiden?

Är vi ojusta mot varandra på MG och vad kan vi i sådana fall göra åt det?  

44 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur ofta upplever du "dålig stämning" på MG?

    • Varje dag jag läser på MG.
      4
    • Varje vecka.
      6
    • Varje månad.
      14
    • Varje år.
      15
    • Aldrig
      5
  2. 2. Tror du problemet blir mindre om man inte är anonym?

    • Ja
      12
    • Nej
      21
    • Kanske
      11
  3. 3. Kan du tänka dig att frivilligt lägga till ditt namn (och ev. ytterligare info.) i signaturfältet så att du inte längre är anonym?

    • Ja
      26
    • Nej
      18


Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Just nu finns en tråd om att lämna MG bl.a. för att stämningen ibland är otrevlig.

Tänkte kolla hur vi tycker och tänker om detta med en liten undersökning.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att stämningen är så otrevlig att vi behöver vara mindre anonyma. Tycker egentligen inte att stämningen är så otrevlig alls - inte så att det är ett större problem än i den vanliga vardagen. 

 

Jämför jag med andra anonyma sammanhang jag ibland befinner mig i på internet så tycker jag att MG är bland de trevligaste! 

 

Trots allt - bra jobbat alla medlemmar!

 

Vill inte bli av med det uns av anonymitet som vi har här (är någon intresserad av vem jag är får de lista ut det själv. Inte så svårt då jag är öppen med vilken båt som är min och svävande kring vilken hamn jag finns i)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Dava:

Jag tycker inte att stämningen är så otrevlig att vi behöver vara mindre anonyma. Tycker egentligen inte att stämningen är så otrevlig alls - inte så att det är ett större problem än i den vanliga vardagen. 

Så ungefär tycker jag också, fast kanske blossar det upp en och annan syrlig kommentar lite oftare här än på jobbet.

 

12 minuter sedan skrev Dava:

Jämför jag med andra anonyma sammanhang jag ibland befinner mig i på internet så tycker jag att MG är bland de trevligaste! 

Håller absolut med, särskilt om man tex. jämför med Flashback där det också finns mycket intressant att diskutera och där många också sköter sig. Övertrampen är däremot också rätt vanliga och ofta grova.

 

12 minuter sedan skrev Dava:

Trots allt - bra jobbat alla medlemmar!

 

Vill inte bli av med det uns av anonymitet som vi har här (är någon intresserad av vem jag är får de lista ut det själv. Inte så svårt då jag är öppen med vilken båt som är min och svävande kring vilken hamn jag finns i)

Jag kan absolut tänka mig att lägga med mitt namn i signaturen (finns bara en med det namnet i världen) om det är många som önskar mindre anonymitet.

Generellt har jag inget emot att tala om vem jag är om någon undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jag kan absolut tänka mig att lägga med mitt namn i signaturen (finns bara en med det namnet i världen) om det är många som önskar mindre anonymitet.

Generellt har jag inget emot att tala om vem jag är om någon undrar.

 

Jag har också ett unikt namn och känner inte att allt jag skriver här behöver dyka upp om någon kollega, chef eller kund söker på mitt namn.. vill någon ha kontakt med mig kan man skicka ett PM

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dava:

Jag har också ett unikt namn och känner inte att allt jag skriver här behöver dyka upp om någon kollega, chef eller kund söker på mitt namn.. vill någon ha kontakt med mig kan man skicka ett PM

Kan ju kanske även vara åt andra hållet inte alla vill vara googlingsbara, från MG:s medlemmar menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Kan ju kanske även vara åt andra hållet inte alla vill vara googlingsbara, från MG:s medlemmar menar jag.

 

Klokt. Lägger man upp bilder på något stöldbegärligt är det ju bra om det inte står exakt var det finns...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt!

 

Anonymitet kostar, det kostar jättemycket. Inte bara i pengar utan även i själslig oro.

Och i dagens janteSverige där alla nödvändigtvis skall ha reda på allt om alla andra så anser jag att möjligheterna till att vara anonym är väl värda en hög peng!

Jag vill ABSOLUT inte på några som helst villkor skylta med mitt namn i offentliga sammanhang.

MG erbjuder mig den möjligheten, Facebook och sociala medier gör det inte.

Så nej, nej, nej och åter nej till att jag kommer sätta upp mitt namn till allmänt påseende på en offentlig sajt som denna. Om MG hade varit en betalsajt, med årlig återkommande betalning och där forumet hade varit stängt för alla som inte är betalande medlemmar, man hade alltså inte ens kunnat läsa någon del av forumet om man inte hade betalat och loggat in. Då möjligtvis hade jag kunnat tänka mig skylta med mitt namn, men då hade det snarare varit ett krav från MG´s sida att användarnamnet är ditt personnamn.

Risken som är med ett sådant betalforum, är att det hade nog inte funnits så värst många medlemmar, och den stora kunskap som detta forum uppvisar idag hade vart kraftigt förminskad.

För gratis är gott!

Men är det gratis, då får vi även stå ut med idioter, troll och andra obstinata som inte drar jämt med en själv!

 

Som sagt - Min högst personliga åsikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sy_Alice:

Som sagt - Min högst personliga åsikt!

Det är bra med personliga åsikter. Det gör att man tänker till lite.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anonymitet gör inget för tonen, det är Facebook ett bevis på, mkt trevligare här än där. 

 

Majoriteten tycker än så länge att det är otrevlig ton en gång om året, rätt ok för ett nätforum...

 

Om man uppfattar att folk ofta är otrevliga mot en så kanske man ska utvärdera sitt eget uttryck och ton

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.....alltså, tidigare körde jag med mitt riktiga namn, åratal sedan.  Lade upp ett litet musikstycke på en sajt så andra kunde lyssna men int ekopiera. Till min stora förvåning så tog sedan ett känt företag. "last.fm.music" o kopierade å lade ut mitt stycke till försäljning samt eBay å "lilla" google! De har dessutom plockat riktiga bilder/foton samt adressuppgifter via kanske hitta.se mfl å bla från M-guiden tog de bilder, sammanställt det hela. Kollade runt lite å jorå, jag skulle kunna köpa min egen musik som de "stulit" bara jag betalade. eBay var seriösat å google fulast å last.fm gick inte åtala, server i London.

 

Efter detta har jag blitt en Ruskig Prick! Anonym för de flesta medans de allra flesta här på M-guiden vet ändå vem jag är å likaså känner jag till ett par handfull av er "nästan" personligen. Några riktigt nära å nåra har jag fått en djup vänskap med genom åren. Andra har jag t.o.m seglat å bott ihop ombord med å vi är fortfarande sams å vänner.

 

På själva frågan.... skitstövlar finns det alltid å man kommer alltid få höra hårda ord om man trampar nån på tårna med rätt el ej. Å sen kan man få mothugg om man har åsikter som inte följer strömmen. Men vad gör det,  inget mot vad Newton fick höra å han som "uppfann" evolutionen, tänker på förföljerserna av Darwin.. Så jag föredrar att var lagom anonym som nu å de som vill nå en kan ju hitta mig ändå.

 

Då är det mycket värre att gå ut på hitta.se å sedan se vilka bilar min fru har å vad hon heter osv samt mina grannars lön å hur stor tomt jag äger osv, skönt med offentlighetsprincipen eller hur?

Som sagt, en Ruskig Prick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Nja.....alltså, tidigare körde jag med mitt riktiga namn, åratal sedan.  Lade upp ett litet musikstycke på en sajt så andra kunde lyssna men int ekopiera. Till min stora förvåning så tog sedan ett känt företag. "last.fm.music" o kopierade å lade ut mitt stycke till försäljning samt eBay å "lilla" google! De har dessutom plockat riktiga bilder/foton samt adressuppgifter via kanske hitta.se mfl å bla från M-guiden tog de bilder, sammanställt det hela. Kollade runt lite å jorå, jag skulle kunna köpa min egen musik som de "stulit" bara jag betalade. eBay var seriösat å google fulast å last.fm gick inte åtala, server i London.

 

Efter detta har jag blitt en Ruskig Prick! Anonym för de flesta medans de allra flesta här på M-guiden vet ändå vem jag är å likaså känner jag till ett par handfull av er "nästan" personligen. Några riktigt nära å nåra har jag fått en djup vänskap med genom åren. Andra har jag t.o.m seglat å bott ihop ombord med å vi är fortfarande sams å vänner.

 

På själva frågan.... skitstövlar finns det alltid å man kommer alltid få höra hårda ord om man trampar nån på tårna med rätt el ej. Å sen kan man få mothugg om man har åsikter som inte följer strömmen. Men vad gör det,  inget mot vad Newton fick höra å han som "uppfann" evolutionen, tänker på förföljerserna av Darwin.. Så jag föredrar att var lagom anonym som nu å de som vill nå en kan ju hitta mig ändå.

 

Då är det mycket värre att gå ut på hitta.se å sedan se vilka bilar min fru har å vad hon heter osv samt mina grannars lön å hur stor tomt jag äger osv, skönt med offentlighetsprincipen eller hur?

Som sagt, en Ruskig Prick.


Jag har inget emot att personlig information som personnummer, fullständigt namn, adress, taxerad inkomst och liknande finns att tillgå för mig. Jag är en stark anhängare av offentlighetsprincipen, och tycker att den ska stärkas och breddas.

Anonymitet på ett forum är en helt annan sak, för man kan vilja skriva saker som en nuvarande eller framtida arbetsgivare, eller annan person i nån form av maktställning, kan knyta till min identitet. Det är alltså aggregering och sammankoppling av data som är problemet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om någon vill skriva under eget namn går väl det redan idag, val av signatur, egen blogg etc.

Angående nuvarande publika offentlighetsprinciper ser jag inget behov av att tex få ut passfotografier som vissa grupperingar begär ut för poliser. 

Sverige behöver fundera på offentlighetsprinciperna i en global värld, hur många länder tillåter att personnummer/social security nummer är sökbara via internet?
Sverige behöver anpassa sig till en global värld med luriga medborgare.

 

Idag är alla så lättkränkta troligen pga en inre osäkerhet, skulle man titta på någon 1 sekund för mycket som dessutom råkar gå på lite piller för man lätt en smäll.

 

För mig är det okej med dagens MG setup av konton, kanske kan man lägga till frivilliga namnfält som bara kan ses av medlemmar (litet skydd...).

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag heter Patrick Flink och bor i Jönåker.

Hemmahamn Nyköpings Marincentrum.

 

Har 3 båtar, Silver Fox, Bayliner 2855 och en Talamex med 15hk (gummibåt).

 

Så här anonym vill jag vara!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å själv kallas jag Ruskpricken å "alla" vet vem jag är...å mer behöv det inte vetas.....

 

301.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...