Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gäst

Hur lång ska en peke vara?

Rekommendera Poster

Gäst

Finns det någon regel för hur lång en peke ska vara för att det ska bli optimalt för en gennaker?

Jag har en 42-fot lång segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så stor som du kan  montera jag kunde montera en på 2 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beror det ju också på hur man ligger förtöjd. Jag kan tycka att peken som sticker ut över tex. låga pontonbryggor är lite störande. På högre bryggor löser det sig själv för man vill inte riskera att peket slår i bryggan när det kommer vågor.

 

Om peket inte ska sticka ut över bryggan måste man tänka på att man kanske behöver en längre båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare reglerades detta i kappseglingsreglerna, då begränsade man maxlängden till 1/3 av spinnakerbomlängden, men som skrivits - ju längre dess då effektivare vid segling, men sämre vid bryggan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 timmar sedan skrev Mackey:

Lite beror det ju också på hur man ligger förtöjd. Jag kan tycka att peken som sticker ut över tex. låga pontonbryggor är lite störande. På högre bryggor löser det sig själv för man vill inte riskera att peket slår i bryggan när det kommer vågor.

 

Om peket inte ska sticka ut över bryggan måste man tänka på att man kanske behöver en längre båtplats.

Där är det inga problem. Jag har 13 meter båt och platsen är 15 meter lång. 
Peken hamnar på en meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Där är det inga problem. Jag har 13 meter båt och platsen är 15 meter lång. 
Peken hamnar på en meter. 

Men det kanske händer att du lämnar bryggan och lägger till på en annan plats..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har inte utragit när man inte använder det man skjuter in det på däcket när man tar ner genaken man seglar inte med ett peke när man inte behöver det bara när man hissar genaken titta på 6,5 meter som seglar från Portugal till Västindien dom båtarna får inte vara längre än 6,5 meter så ser du hur dom gjör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Medoch13:

Man har inte utragit när man inte använder det man skjuter in det på däcket när man tar ner genaken man seglar inte med ett peke när man inte behöver det bara när man hissar genaken titta på 6,5 meter som seglar från Portugal till Västindien dom båtarna får inte vara längre än 6,5 meter så ser du hur dom gjör

Kärt barn har många namn.   TS tänker nog på ett sådant här peke... 

bild.png.afead6b2758b913d23178a9413f5ced9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lastbilschauffören i Göteborg, som ibland har gpått under signaturen "peudonym" byggde ju ett utdragbart peke på den båten som Raol har. Det är visserligen en liten båt.

Själv har jag ett kombinerat <Gennakerpeke och stege permanent monterat i fören. En stege som jag monterade bort på min storfidras pulpit när jag satte ett peke för att få fram förstaget.

Det finns många lösningar.

Det är ingen nackdel att få fram gennakern en bra bit framför förstaget.

 

Gennakerpeke.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Lintott:

Kärt barn har många namn.   TS tänker nog på ett sådant här peke... 

bild.png.afead6b2758b913d23178a9413f5ced9.png

Helt rätt där Lintott 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Medoch13:

Man har inte utragit när man inte använder det man skjuter in det på däcket när man tar ner genaken man seglar inte med ett peke när man inte behöver det bara när man hissar genaken titta på 6,5 meter som seglar från Portugal till Västindien dom båtarna får inte vara längre än 6,5 meter så ser du hur dom gjör

Så här såg mitt peke ut på den Dominant 78 jag hade innan jag gav bort båten. Nu i veckan som var köpte jag en båt till , en liten trimaran på 4,5 meters längd. Till den kanske det blir en screatcher/code zero och isåfall ett peke igen. Dock blir det då ett i kolfiber som man sticker in i en hylsa som blir plastad i stäven.

12B04019-12FC-4613-AAC7-272EEDB114B1.jpeg

1560D365-5522-4C55-A29F-1F1F3C7CE3F7.jpeg

BD4F10E5-CB58-4C94-AF94-C326BEF9734C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en bild på en identisk trimaran som min, dock med annan färgsättning på seglen, mina går i vinrött/rött/orange/gult. Men det kommer nog att bli nya töj längre fram och kanske då en code längst fram om nu inte de utlovande 12-15 knopen räcker?😉

B29EB3BD-2CD2-43DD-B379-33EC9841161B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bilder med bryggseglare här. 😉

På våran marina är det förbjudet att segla inne i hamnområdet.  

Om man fortfarande får ha humor här 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev tugge:

Om man fortfarande får ha humor här 😀

Det får man - men det är nog bra om du säger till så vi vet när du var rolig.  

😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det får man - men det är nog bra om du säger till så vi vet när du var rolig.  

😁

Förlåt glömde att dom med fövuxen jösstake inte hade någon humor. 

Men det ska jag göra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev tugge:

Många bilder med bryggseglare här. 😉

På våran marina är det förbjudet att segla inne i hamnområdet.  

Om man fortfarande får ha humor här 😀


Jo - vi bohuslänningar bryggseglar ju hellre än vi ger oss ut på det farliga havet. 🙄

De som bestämde att ni inte får segla inom hamnområdet på er marina, kan antagligen inte segla. 😉

Hade båt på Svinninge marina, Åkersberga under några år. Ibland när jag var i båten kunde man få höra ett ljud som avvek från det normala. Vi de tillfällena var det alltid en segelbåt av skärgårdskryssartyp som var på väg in för segel. De hade sin båtplats lite längre in i hamnen än min.

En av killarna gick lungt fram till fören utrustad med en paddel och tog ett tag i vattnet med paddeln, så att fören kom på rätt sida om Y-bommen. Alltid lika trevligt att se deras tilläggning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...