Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Förbättra isolering av kylskåp och kylbox

Rekommendera Poster

Har ”tyvärr” både kylskåp och kylbox; Waeco CoolMatic MDC-50 och Waeco Coolmatic CU-85. Bägge har BD35F kompressorer (hade hellre haft en större kylbox men det finns inte plats för det).

 

För att reducera elförbrukningen håller jag på med att förbättra ventilationen till kompressorerna (har köpt båda galler och multiverktyg), kylboxen är fixad.

 

Min tanke var att demontera kylskåpet för att montera galler (ett långt upp och ett precis ovanför hyllplanet som skåpet står på) och samtidigt förbättra isoleringen på sidorna, ovansida och undersida. Kompressor och kylgaller sitter på baksidan så där går det inte att isolera. Kan få plats med ca 2 cm med isolering och såg att luftbutiken.se säljer bla 19 mm tjock Armaflex

Finns det något som har liknande goda isolationsegenskaper till lägre pris eller annan butik som säljer till privatkunder?

 

Kylboxen är trixigare att komma åt utan att skada inredningen, en dold väg är att putta in stenull mellan skrov och boxen via ett hål från ett pentryfack (montera en inspektionslucka).

Anledningen är att jag enkelt vill kunna få bort isoleringen vid framtida byte av kompressor. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenull har rekommenderats av stålbåtägare under många år bla för att det inte suger fukt. Gul glasfiber sägs suga fukt.

I ett gammalt inlägg tipsades om att testa genom att stoppa ned stenull respektive gullfiber i vatten för att sedan lyftas ur och jämföra vikten när det droppat klart efter en stund.

 

PAROC Stenull hävdas enligt reklamen

  • håller sig torr även i hög luftfuktighet
  • absorberar inte vatten
  • torkar mycket snabbt
  • har ingen kapillär vattenabsorption

 

Har läst LFS websidan, intressant artikel om återkommande fuktproblem i svenska byggnader (idag skriver GP om kyrka i Hammarkullen som måste stängas pga mögelproblem), men jag litar spontant mer på stålbåtsägarnas syn på stenull. Gullfiber kan säkert suga fukt som det står på LFS web sidan.

 

Finns det något annat lämpligt isoleringsmaterial som går att putta in i ett trångt utrymme och som i en framtid går att plocka bort?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Stenull har rekommenderats av stålbåtägare under många år bla för att det inte suger fukt. 

Så har jag också alltid trott. För många år sedan var jag i startgroparna för att bygga en stålbåt (köpa ett skrov och inreda) och då var det stenull som gällde. Tyvärr kom det annat emellan.

 

Efter att vi började renovera och bygga till huset, samt att vi fick fuktproblem i krypgrunden i sommarstugan har jag läst och pratat runt en hel del. Det jag lyckats förstå är att även stenullen binder/innehåller en del fukt. Tillräckligt för att i kombination med rätt temperatur kunna skapa gynnsam miljö för mögel.

 

Stenull innehåller mycket luft. Den levereras komprimerad och när man öppnar paketen sugs luft in när isoleringen expanderar. Är luften fuktig får man in detta i isoleringen. Även om isoleringen i sig är torr innehåller luften i den fukt. Även efter att isoleringen expanderat sker en viss luftväxling (om detta tillåts av konstruktionen där isoleringen sitter).

 

Jag tror mer på ett isoleringsmaterial med slutna celler i fuktig miljö.


MEN! Det här är mina tankar, funderingar och slutsatser och jag har ingen form av dokumenterad kunskap om detta utan mitt resonemang bygger på vad jag själv fått fram och de slutsatser jag själv dragit av detta.

 

1 timme sedan skrev skippeer:

I ett gammalt inlägg tipsades om att testa genom att stoppa ned stenull respektive gullfiber i vatten för att sedan lyftas ur och jämföra vikten när det droppat klart efter en stund.

Att det skiljer i vikt förstår jag eftersom glasull är rena svampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, vilken isolering är fuktsäker och demonterbar?

Kanske ”chipsen” som används som transportskydd funkar...

 

Kan ju ta liggunderlag och klippa i lagom stora bitar för utrymmet bakom spisen har skott/väggar åt alla håll.

 

61D1ACC7-EC2A-494B-87F0-FACD1B80B5E1.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev skippeer:

Okej, vilken isolering är fuktsäker och demonterbar?

Kanske ”chipsen” som används som transportskydd funkar...

 

Kan ju ta liggunderlag och klippa i lagom stora bitar för utrymmet bakom spisen har skott/väggar åt alla håll.

 

61D1ACC7-EC2A-494B-87F0-FACD1B80B5E1.jpeg

Frigolitchips medför en massa luft att cirkulera mellan chipsen, det är inte bra om du vill ha en bra isolering. Fasta frigolitskivor ger inte luften lika mycket utrymme för att cirkulera så det fungerar bättre.

 

Liggunderlag fungerar utmärkt som isolering, dessutom flexibelt så det går att forma om utrymme inte är helt plant. Armaflex är likartat som liggunderlag men mjukare och följsammare. Liggunderlag är billigare än Armaflex och finns i varenda sportbutik. Bådadera har slutna celler.

 

Om du prompt vill ha Armaflex så brukar det gå att beställa via ventilationsfirma eller rörmokare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 mm tjock armaflex isolering köpte jag hos webbutik som jag skrev i #1,

skall limma det på sidor och under kylskåpet.
Kompressorn sitter på baksidan av kylskåpet och under våren skall jag såga upp hål till det inbyggda kylskåpet och sätta dit mahogny galler för att få lite luftcirkulation inne i det stängda utrymmet (förstår inte hur varvet kunde montera kompressorer utan ventilation....).

 

Till kylboxen planerar jag att förbättra isoleringen under och mot skrovsidan till, övriga sidor går inte att förbättra på ett dolt sätt.
Undertill har jag sonderat varifrån jag kan spruta in 2 komponent PU skum (garderobskåp i förpik eller inne i skåpet med lådorna i pentryt), krävs troligen ett hål längst ned och 1-2 hål längst upp (fyllningen sker genom det nedersta hålet och överflödet kommer ut genom de övre hålen under ca 15 minuter tills det härdat kemiskt).

Baktill mot skrovsidan finns det ett dolt utrymme som jag skall komma åt genom att borra upp ett runt hål och montera en rund inspektionslucka nere i närmaste skrovstuvutrymmet.
I utrymmet mot skrovet kan jag i nära framtid behöva drar kylrör/elkablar till boxen (båten är 18 år gammal) så där vill jag isolera så det går att ta bort det vid behov.

Kompisen köpte liggunderlag hos Clas Ohlson till sin kylbox, jag var lite osäker om Asaklitt liggunderlag har öppna eller slutna celler. Hörde med Clas Ohlson och svaret från deras leverantör blev: "the cells are open cell sponge"

 

Liggunderlag i EVA material verkar mer lovande dvs slutna celler (XPS), finns flera butikskedjor som säljer isolering/liggunderlag i EVA foam/skum. Får skära upp lagom breda remsor och mata in via den runda inspektionsluckan. Kan bara bli bättre jämfört med idag då det utrymmet är oisolerat och kylboxen från Waeco troligen inte har så tjock isolering.
För medelhavet rekommenderas 3-4" (75-100 mm) tjock isolering.

Undersökte oxå "isoleringskulor" för hus som man blåser in i väggar men de är tillverkade i EPS polystyren, idealet hade varit XPS men sådan kulisolering har jag inte lyckats finna.

 

Fann en lärorik websida om isolering av "plåtis" som är bra för oss båtmekare, Biltema verkar ha ett PU skum som inte suger fukt över tid enligt någon som testat olika produkter:
http://explorista.se/isolering-av-campervan-komplett-guide-till-att-bygga-campervan-del-2/

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite tveksam när jag läste om isolering av "plåtisar" med Biltemas Fogskum vinter, ett 1 komponents skum.

Kollade med BT kudtjänst som vänligt svarade "Vårt fogskum 36-4841 är 1 komponents med öppna celler vi rekommenderar inte vår produkt till ditt ändamål ."

 

Det kan vara så att detta fogskum (BT vinter) är mindre sugande än jämförda 1 komponentskum men min slutsats blir att skall man skumma med slutna celler är det 2 komponent PU skum som gäller, tex:

  • Dana Lim 2K Polyuretanskum 596 (detta har jag använt)
  • Bostik BOSTIK PU-FOAM PRO (troligen slutna celler)
  • lösvikts skum (du blandar själv från 2 flaskor)

 

Steg för steg beskrivning hur man kan isolera med 2 kom PU skum

https://www.myhanse.com/reduce-compressor-running-time-with-up-to-50_topic5008_page1.html

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och lägg in flera långa genomgpende wire, typ 1 mm innan du blåser in skummet, så år det bara att såga loss senare. 

 

- Själv är jag inte så nogräknad om skummet suger upp typ 19 gram rumsfukt på 0.23 kbm skum. 

Så länge som inte skummet står i kölsvinsvatten går det säkert bra. 

Fukten lär ju även dunsta under året. 

 

Eller vad tror expertisen? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kreativ ide med sågvajer om man har ett utrymme med hål i båda ändar för att kunna såga tex för att dra nya kylrör.

Skumfog tex runt ett fönster/dörr i ett hus torkar ut om det råkar ha sugit fukt vid slagregn.

Enligt vad jag hört genom åren är det en annan sak med isolering i en båt där eventuell fukt inte torkar ut lika lätt pga avsaknad av luftcirkulation typ under kylboxens botten eller mot skrovsidan där det kan rinna ned fukt längs sidan (jag har idag kända problem med dropp från relingslist som skall åtgärdas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mads på YouTube-kanalen Sail Life grävde ur en massa enkomponentsskum runt en gammal kyl på sin båt för några år sedan. Det var ordentligt mycket mer än 19 g / m3, skummet var i princip mättat.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mads kämpade länge med sitt renoveringsprojekt och hans filmer är toppen för oss DIY.

 

Har sett några episoder hur han byggde ny box, får kolla hur han fick bort den gamla.

tack för tipset

 

Uppdatering: nu har jag sett videoklippet, detta stärker min åsikt att använda fasta XPS skivor eller 2 komp PU skum.

 

Här på MG finns det många inlägg om hur de använt sugande fogskum (1 komp PU skum). Med tiden kan tyvärr fler få problem med fuktigt fogskum...

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...