Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hotspur

en batteribank segelbåt

Rekommendera Poster

Håller på med att byta ut befintliga batteribanken som var på 2x100 förbrukare och 1x startbatteri á 70A delat via en batteriseparator. 

 

Pga. platsbrist är det svårt att få plats med mer än 3st batterier utan att göra för stort avkall på övriga förvaringsytor och kabeldragningar.

 

Jag överväger att ta bort startbatteriet och istället ha en kombinerad förbrukar och startbank med ett lågspänningsskydd  alt. en "batterybooster" vid djupurladdning. 

 

 

Fördelarna med ett system:

  • enkelt
  • fler användbara ampere
  • längre livslängd på batterierna

 

 

Nackdelarna:

  • risk för djupurladdning, svårt att komma åt batterierna.
  • Vad mer?

 

Hur har ni resonerat när ni bytt batterier? Vilka metoder har ni gått med och varför?

 

Edit:

Lithium är inget alternativ, alldeles för dyrt i dagsläget. Endast aktuellt när dieseln åker ut och elmotor in. 

 

 

 

Redigerad av Hotspur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra system om man trångt om plats.

Sätt in en Victron Batteryprotect såser den till att man alltid har tillräckigt med strö för att kunna starta. Fungerar även som huvudbrytare. Överlägset den vettigaste prylen till en sådan hä koppling idag. Prisvärt också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ersatte ett 80 Ah startbatteri med ett 16 Ah mc-batteri, funkar bra för oss eftersom vår motor är lättstartad. Då fick vi plats med 3 x 80 Ah batteribank samtidigt som vi har ett startbatteri som är helt frånskiljt från förbrukningsbanken.

399:- kronor på Biltema om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis som du föreslår för 15 år sedan och har inte sett någon nackdel med det, bara de fördelar du listar. Då satte jag in en batterimätarenför att ha koll att jag inte laddade ur för mycket, men en battery protect som bhemac föreslår gör ju det jobbet automatiskt. Men jag skulle nog koppla in startmotorn framför underspänningsskyddet eftersom den drar lite mer ström än vad dessa är dimensionerade för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oväntat att få medhåll i den här frågan, väntade mig rejäla mothugg. Kul att jag inte verkar ha tänkt helt galet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev peterseglare:

Men jag skulle nog koppla in startmotorn framför underspänningsskyddet eftersom den drar lite mer ström än vad dessa är dimensionerade för.

Jo men det är rätt, startmotorn direkt på batteriet och förbrukarna via Victron BP.. En 65A Victron tål 250A i 30 sek.

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Battery-Protect-65-A--100-A--220-A-SE.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överväger också endast parallellkoppling av tre batterier. Faktum är att jag aldrig behövt använda reservbatteriet. 

Mot detta talar att jag har en generator som bara klarar lämna 70 A. 

Men givetvis kan jag nyttja batteriomkopplaren för att först ladda två av batterierna. 

Ett skiljerelä skull kunna sköta detta automatiskt, i vart fall vid laddning. 

 

Vid förbrukning koppla in alla tre. 

 

Har en startvev, som jag testat. Funkar utmärkt, så även högerarmen. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Överväger också endast parallellkoppling av tre batterier. Faktum är att jag aldrig behövt använda reservbatteriet. 

Mot detta talar att jag har en generator som bara klarar lämna 70 A. 

Men givetvis kan jag nyttja batteriomkopplaren för att först ladda två av batterierna. 

Ett skiljerelä skull kunna sköta detta automatiskt, i vart fall vid laddning. 

 

Vid förbrukning koppla in alla tre. 

 

Har en startvev, som jag testat. Funkar utmärkt, så även högerarmen. 

Generellt brukar man säga att en generators storlek ska vara 1/3 A av batteribanken storlek i Ah, men det är bara en tumregel. En bank på 210 Ah funkar alltså utmärkt för dig enligt denna tumregel.

 

Praktiska försök visar att laddströmmen sällan eller aldrig kommer upp i mer än 20 till 25 % av batteribankens storlek i Ah med standardregulator. Batteŕierna tar inte emot mera laddning för att du har en stor generator. (Det går inte extra fort att fylla en vattenflaska med hjälp av brandslang.)

Din 70 A generator klarar väl att ladda en batteribank på runt 300 Ah.

 

För att få ut max laddström krävs utrustning som lurar generatorn och batterierna så att högre laddsträm kan pressas in i batterierna, tex. en Sterlings alternator to battery charger som både luras och övervakar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju större batteribank man desto mer laddström kan man få ur genertorn. Dessutom kommer man att urladda batterierna mindre vilket ger en större livslängd. Så det finns stora fördelar med en, stor batteribank.

Har man en lättstartad mtor så kan man ha ett litet startbatteri men det nog smartare med en batterivakt som ser till att det alltid finns tillräckligt med ström kvar i batteriet. Dessutom skyddas batterierna mot djupurladdning.

Min synpunkt har alltid varit att det separata startbatteriet är en reservströmkälla som tex kan driva VHFen i en kritisk situation. Men, batterivakten ger ett larm innan batteribanken är tom och man kan ha ett litet nödbatteri om man vill vara riktigt säker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med denna lösning i mina två senaste båtar (15 år eller så), bara positiva erfarenheter. På förra båten hade jag inget underspänningsskydd, motorn var lätt att handstarta så jag tyckte inte att jag behövde det (VP MD5C).

På nuvarande båt (VP 2002) har jag en BatteryBrain (https://www.batterybrain.co.uk/product/battery-brain-type-iv-leisure/) Jag hade nog köpt en Victron Battery Protect istället om jag hade gjort denna ombyggnad idag pga att det är en modernare konstruktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Hybro:

Manpower

Hade en 12 hkr som vi rutinmässigt vevad igång. Behövdes det så tömde vi startbatteriet och fick veva. Kändes väldigt tryggt att veta att det gick.

Bilden: Tummen ska vara på samma sida som fingrarna om motorn skulle slå tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...