Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Inspektionskamera Clas Olsson

Rekommendera Poster

Hej

har länge varit sugen på en smidig kamera att använda vid olika ”situationer” Finns det någon här som har erfarenhet av denna som de hade i senaste praktiskt båtägande?

https://www.clasohlson.com/se/Inspektionskamera-med-4,3"-färgskärm/p/36-7778?gclid=CjwKCAiA7t3yBRADEiwA4GFlI-zBCgHCR3z1nQDrRB1C-NvLYJEoPxul-b-oJuHAgYNLHKTmwcMHgBoC27kQAvD_BwE
 

vh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej, men jag köpte biltemas usb kamera och sedan kopplar jag den till surfplattan (eller bärbar dator). Har inte använt den så mycket, två gånger för att hitta var en elkabel kom ifrån, och en gång när jag tappade ner en skruv i ett hål. Fungera ganska okey.

 

Clasohlson kameran ser mycket mera tålig ut än min lösning som man får vara lite försiktig med, inget man bara slänger ner i verktygslådan, och på bilden ser sladden kort ut.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju längre kabel mellan skärm o display desto bättre, det är oftast trångt o bökigt där det ska tittas.

Den du länkar till kan varken hantera usb eller minneskort så det går inte att spara bilder.

 

Min rekommendation är samma som jimsson, köp en kamera med usb-kabel i änden.

Den drivs av mobilens/läsplattans/datorns batteri. Du kan spara bilderna för noggrannare granskning. De brukar ha längre kabel. Det är billigare med en kamera utan skärm och det har du redan en på mobilen.

 

(Min usb-kamera som inhandlats på Ebay har 5 m kabel o är vattentät.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Lintott:

Ju längre kabel mellan skärm o display desto bättre, det är oftast trångt o bökigt där det ska tittas.

Den du länkar till kan varken hantera usb eller minneskort så det går inte att spara bilder.

 

Min rekommendation är samma som jimsson, köp en kamera med usb-kabel i änden.

Den drivs av mobilens/läsplattans/datorns batteri. Du kan spara bilderna för noggrannare granskning. De brukar ha längre kabel. Det är billigare med en kamera utan skärm och det har du redan en på mobilen.

 

(Min usb-kamera som inhandlats på Ebay har 5 m kabel o är vattentät.)

Jag köpte på wish för några år sen. Har för mej d e 3meter fiber. Å lite olika speglar. Den lyser åxå så man ser bra, fast d kanske alla gör.

Har för mej den kostade några tior bara inkl frakt. Rubust grej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min USB kamera har 5 m kabel och belysning. Köpte även wifi burk för att kunna anslut trådlöst till telefonen. Enda nackdelen är att kameran är ganska närsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar! 
Ok, så ingen har erfarenhet av just denna kamera jag länkade till antar jag då?

 

min tanke var att slippa eller rättare sagt jag brukar inte ha med mig datorn på sjön eller till garaget för att kunna se kamerabilden och tänkte då att denna vore smidig att stuva ner bland allt annan bråte. 
 

hur är bildkvalitén på de kameror ni har som är USB anslutna? 
har inte tänkt så långt men har man verkligen behov av att spara bilderna?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Cam72:

Ok, så ingen har erfarenhet av just denna kamera jag länkade till antar jag då?

 

Nej men vi väntar spänt på din utvärdering! 😉

En bra grej är det. Det va lite bökigt att släpa med sig datorn men med wifi burken och en padda är det perfekt. 

Det jag skulle kunna önska mig är dels e möjlighet att kunna vrida bilden elektroniskt och gärna en annan lins för att kunna fokusera på lite längre håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

- - -

min tanke var att slippa eller rättare sagt jag brukar inte ha med mig datorn på sjön eller till garaget för att kunna se kamerabilden och tänkte då att denna vore smidig att stuva ner bland allt annan bråte. 
 

hur är bildkvalitén på de kameror ni har som är USB anslutna? 
har inte tänkt så långt men har man verkligen behov av att spara bilderna?

Min kamera är 5 mm i diameter och har 5 m kabel. Kabeln tar inte mycket plats att ha med, kameran i ena änden innebär bara att kabeln är lite styvare den första biten.

USB-kontakten går att ansluta till dator, padda eller mobiltelefon. Mobilen finns alltid med så det är inget extra. Vill jag ha större bild att titta på så blir det dator/padda.

 

Jag tycker det är en fördel att kunna spara bild o titta mer i detalj. Svåråtkomliga artikelbenämningar eller serienummer är enklare att läsa på bild än "i direktsändning".

 

Bildkvalitén är inte något att använda i fototävling men för mig har den varit tillräcklig för att fixa de behov jag haft. Optiken är rätt närsynt. Det jag tycker är svårast är att hålla kameran så jag vet vad som är upp o ner i bilden. Då underlättar det att ha ett foto o kunna vända bilden när jag ska detaljstudera. efteråt. Den inbyggda belysningen (går att ställa i tre ljusstyrkor eller helt släckt i min) underlättar att se bra, det är ofta dåligt externljus där det behöver tittas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

lite återkoppling är alltid bra.

 

köpte idag Biltemas inspektionskamera för 379kr, hittills är jag imponerad över kvaliteten och dess bild.

Det som är negativt är att datorn måste med vid inspektion, inte hela världen kanske.

 

klart bra köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Cam72:

- - -

Det som är negativt är att datorn måste med vid inspektion, inte hela världen kanske.

- - -

Har du testat att koppla den till mobilen?

 

Det brukar behövas installation av en OTG-app (finns på nedladdningssidorna) och en videoapp som ibland finns färdiginstallerad annars finns även det på nedladdningssidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

Hej

lite återkoppling är alltid bra.

 

köpte idag Biltemas inspektionskamera för 379kr, hittills är jag imponerad över kvaliteten och dess bild.

Det som är negativt är att datorn måste med vid inspektion, inte hela världen kanske.

 

klart bra köp!

Är det bra skärpedjup?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Kane:

Är det bra skärpedjup?

Ja klart bättre än jag förväntade mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...