Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niklas-ES

Överlast, Trailer. Klarar konstruktionen?

Rekommendera Poster

Hej alla. Nu vet jag inte om trådet blir rätt i forumet, men vi testar såhär. Annars blir den väll flyttad förstår jag.

 

Hur som. Köpte för några år sedan en trailer. en Tiki-Treiler BS450-L. 80 km/h. Som jag tänkte ha som kombinerad vagn för min lilla uttern och vattenskoter.

(float on).  Kanske var aningen snabb innan jag investerade då jag senare insåg att jag för lasta 321 kg på denna. Inga som helst problem för båtem.

Men skotern väger ca 30 kg mer, otankad, har man den full tank pratar vi 50kg till.

Pratade med Tiki om detta, men dom säger naturligtvis att den klarar 321 kg, och inte mer. Naturligtvis för att dom ej kan säga annat. 

Men i min värld borde det finnas många båtvagnar där ute i Sverige som går med övervikt varje år.

Den som jag är intresserad av att veta är om konstruktionen kommer hålla, jag vet att det är olagligt att köra med övervikt.

Har man köpt en ny vagn, så man lite små nojlig att axeln skall ge vika.

 

Vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de kilona har det ingen betydelse.

Finns alltid marginal för extra belastning.

Vad tror du det belastar med om du kör i ett gupp?

 

En 450 vagn har förmodligen en 550 axel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt +10% är inga problem. Finns alltid en säkerhetsmarginal från tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. + 10 procent, innebär ju att den klarar skotern otankad åtminstone 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...