Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Några AQ171 frågor

Rekommendera Poster

Jag har några AQ171 frågor som säkert någon vet svaret på här.

 

Fråga 1, bild 1

Förgasaren på AQ171 har automatchocke med bl.a. en magnetventil som syns till höger under tallriken på förgasaren på bild 1. Tyvärr har någon kopplat ur den kabel som ska vara ansluten och jag kan inte hitta den på motorn. Det är väl någon dumskalle som klippt bort kabeln. Jag har dock skaffat en ny ventil och undrarf nu var man hittar ett schema som talar om var denna kabel skall anslutas i andra ändan? Någon som vet?

 

Fråga 2 och 3, bild 2

Pa min AQ171 så finns en motorvärmare ansluten i blocket som jag tänkte ta bort. Den syns i övre vänstra delen av bild 2. Vad har det suttit där innan? Frysplugg? Finns det någon artikelnummer eller dimension så att jag vet var jag kan får tag i en plugg?

Nästa fråga rör de två gummislangarna som är ihopkopplade fast det inte syns på bilden. Hur har det sett ut från början på en AQ171 motor? Har kopparöret gått sönder och man har skarvat med en slang eller hur skulle det vara? 

 

gas.jpg

block.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetventilen är ett elektriskt manövrerat tomgångsmunstycke. Det ska ha spänning när tändningen är på. Den är till för att undvika eftergång/ glödtändning när motorn stoppas. Slangarna sitter på ett varmvattenuttag, som var ett original tillbehör. Frostplugg hittar du hos någon som säljer bildelar. Du har den tidigare varianten. Senare motorer hade koppformade pluggar. Du behöver inte ha en rostfri plugg, då din motor är färskvattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då kan jag klippas av slangen och bygla den så är det problemet löst liksom att lägga på +12V på magnetventilen.

 

Konstigt med motorvärmaren men jag får köpa en frostplugg så är det problemet löst.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorvärmaren inte läcker kan den väl sitta kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...