Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skeebum

Hjälp med propellerberäkning

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag seglar en Enter 360. Den bygger på Diva 35/355.

Vikt ca 5,5 ton.

Vattenlinje 9,88 meter.

 

Den har en Yanmar 2GM20FC med SD20 drev.

Propellern är en FlexOfold 15x10. Den är för liten. Det märker jag genom att jag kan varva mer än de 3.600 som motorn ska, samt att marchfarten endast är ca 5-5,5 knop.

 

Jag laddade hem en excelfil där jag matade in all data. Det gav mig då att jag ska ha 16x13.

Jag har även varit i kontakt med FlexOfold. Dom säger 15x12.

Dvs lite större än jag har, men väldigt mycket mindre än excelfilen. Vad bör jag ha?

 

Jag vet att flera av er är väldigt duktiga på propellrar. Kan ni snälla hjälpa mig?

 

Med vänlig hälsning, Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ökar stigningen från 10 tum till 13 tum blir den nya hastigheten vid maxvarv 3600 teoretiskt 5,5 x 13/10 = 7,15 knop.

Frågan är om du kommer upp i drygt 7 knop med 16 hk i din båt?

 

Med stigning 12 tum så blir farten 6,6 knop teoretiskt.

 

Tänk på att motståndet genom vattnet ökar väldigt kraftigt med ökande fart, särskillt när man närmar sig deplacementfarten. 

 

Jag köpte en Flex-o-fold från Capella och de räknade rätt i mitt fall.

 

Om du känner dig osäker på säljarens propellerval kan du som tidigare föreslagits kolla med någon annan eller välja att lita på säljaren och be att få möjlighet att byta propeller om det visar sig att den är feldimensionerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar man på en båtfart (med slät botten på båten) på  6,8 - 7,0  knop så visar SSPA:s propellerberäkningsprogram att du bör ha en foldingpropeller på c:a 16x11 "

 

Jag använde samma program på min båt (Maxi 999 med 18 hk 2002a och verklig maxfart 7,1 knop, Alcometaller folding 16x11) och det stämde bra med den propeller programmet gav.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Jag har en väldigt slät botten. Slipad med 600 papper och blir kontinuerligt tvättad under sommaren.

 

Jag upplever skrovet som lättdrivet. Det känns ganska oforcerat att segla i 8 knop.

 

Seawolf: Du har ju en liknande båt. Lite kortare vattenlinje och liknande motor. Så då borde väl dina 16x11 vara i ungefär samma socken som jag bör ha.

16x11 vs 15x12? Vad jag förstått kan man byta en tum stigning mot en tum i idia.

Men vad ger det i realiteten? Jag vill gärna ha hög marchfart för de dagar vi transporterar oss.

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...