Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tugge

Kabeldragning och el i min båt

Rekommendera Poster

Läst mycket om elsystem och även ankarspel i trådar, så tänkte skapa en egen tråd i ämnet.

Så jag slipper kapa andras trådar 

 

Börjar med det jag märkte sist och började grubbla på. kommer senare fylla på med andra funderingar. 

 

Det började med att jag skulle  syn av ankarspelet och dess kabeldragning. 

Märkte då att det satt dubbla matningar från batterierna till fören ena matningen gick till ankarspel och den andra till bogpropellern.  Både + och - till båda. 

Det känns onödigt att ha dubbla dragningar då jag följt tråden om "stamkabel" 

Borde ju räcka med  en framdragning och dela på den framme i fören. 

Igentligen så gör det ju inte så mycket att det sitter där mer än att det  blir ett rörligare elsystem med dubbla  huvudbrytare en för ankarspel en för bogpropeller och 4kablar istället för 2 (supertrångt i kabelkanaler). 

Vad säger proffsen om Detta för och nackdelar. 

Kör aldrig ankarspel och bogpropeller samtidigt. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sitter kontaktorn som växlar riktning på bogpropeller respektive ankarspel?

Från respektive kontaktor måste du ha separat kabeldragning fram till den enhet som kontaktorn strömförsörjer. Så om någon av kontaktorerna sitter vid batteriet så måste du ha separata kablar fram till dina två elförbrukare.

 

Min kontaktor för ankarspelet i fören sitter i akterhytten. Kablarna från kontaktorn och förut är spänningslösa tills kontaktorn slår till. När jag vill "vända riktning" på ankarspelet så byter kontaktorn polaritet på respektive kabel. Jag  installerade ett eluttag för höga strömstyrkor i fören och reflekterade över att använda ankarspelskablarna innan jag insåg att det fick bli två nya kablar. Alternativet hade varit att flytta fram kontaktorn men då hade jag fått dra om kablaget för att styra kontaktorn. Jag misstänker att något liknande hänt i din båt, att vid komplettering av utrustningen så blev det lika mycket jobb att flytta den första kontaktorn samt byta alla kablar så det blev två nya kablar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag skulle vilja ha är en matning från startbatteri  till fören och till ett batteri där också reläna sitter.

Det behövs säkringar/brytare i båda ändarna.

Troligen räcker befintlig kabelarea om du använder det ena paret kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Var sitter kontaktorn som växlar riktning på bogpropeller respektive ankarspel?

Från respektive kontaktor måste du ha separat kabeldragning fram till den enhet som kontaktorn strömförsörjer. Så om någon av kontaktorerna sitter vid batteriet så måste du ha separata kablar fram till dina två elförbrukare.

 

Min kontaktor för ankarspelet i fören sitter i akterhytten. Kablarna från kontaktorn och förut är spänningslösa tills kontaktorn slår till. När jag vill "vända riktning" på ankarspelet så byter kontaktorn polaritet på respektive kabel. Jag  installerade ett eluttag för höga strömstyrkor i fören och reflekterade över att använda ankarspelskablarna innan jag insåg att det fick bli två nya kablar. Alternativet hade varit att flytta fram kontaktorn men då hade jag fått dra om kablaget för att styra kontaktorn. Jag misstänker att något liknande hänt i din båt, att vid komplettering av utrustningen så blev det lika mycket jobb att flytta den första kontaktorn samt byta alla kablar så det blev två nya kablar....

Nej alla relän sitter i fören. 

Jag misstänker att ankarspelet är orginal med sina kablar, sen har dom monterat bogpropeller  på senare år och dom kablarna är betydligt grövre. Som du skrev  Så istället för byta kablar så tror jag dom bara lagt till ett par grövre extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det jag skulle vilja ha är en matning från startbatteri  till fören och till ett batteri där också reläna sitter.

Det behövs säkringar/brytare i båda ändarna.

Troligen räcker befintlig kabelarea om du använder det ena paret kablar.

Har tänkt på det förut då skulle jag kunna använda en 8mm² kabel för laddning så det blir över. 

Har inte mätt kabelarean, men till ankarspelet som jag misstänker är orginal är kablarna uppskattningsvis 1,5cm i diameter dom nyare till bogen är närmre en tumme i grovlek. 

 Skulle kunna göra ett test och koppla en voltmeter och se vad jag har för spänning när jag kör med ankarspel eller bog. 

Har ju mycket koppar framdraget så något batteri  blir det nog inte  . 

Dels för att jag då måste plasta en hylla för batteri under sängen och så blir det fler brytare o säkringar. 

Om jag får ett för stort spänningsfall så kan jag alltid koppla ihop dom befintliga kablarna, så ankarspelet tar ström från båda dragningarna. 

Men funktionen är det inget fel på. 

Möjligt att ankarspelet på1500w sackar lite när man är för het på knappen och drar ut båten med spelet.

Men det är ju mer handhavande fel. 

 

Som det är nu, har jag vad jag vet 5st huvudbrytare 3 orginal, 2nya. 

maskin 1, maskin2, förbruknings bank, bogpropeller, ankarspel bak, 

 Vill ha ett enkelt elsystem som 

Är lätt att felsöka. 

Vill självklart inte dra om allt då det  i grunden ser bra ut 

Men behövs alla Dessa räcker inte dom som finns orginal kör ju aldrig bogen eller ankarspelen med maskinerna avstängda framförallt inte huvudbrytarna av.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev tugge:

- - -

Som det är nu, har jag vad jag vet 5st huvudbrytare 3 orginal, 2nya. 

maskin 1, maskin2, förbruknings bank, bogpropeller, ankarspel bak, 

 Vill ha ett enkelt elsystem som 

Är lätt att felsöka. 

Vill självklart inte dra om allt då det  i grunden ser bra ut 

Men behövs alla Dessa räcker inte dom som finns orginal kör ju aldrig bogen eller ankarspelen med maskinerna avstängda framförallt inte huvudbrytarna av.. 

Jag har som bekant min grundtes:" If it ain´t broken - don´t fix it".

Du verkar vara inne på samma spår - att låta kabeldragningarna mot ankarspel o bogprop vara orörda.

 

Sen kan jag förstå din frustration över alla huvudströmbrytare. En del verkar inte vara huvudströmbrytare utan funktionsbrytare. "I min värld" så ska en huvudströmbrytare bryta elmatningen från batterierna.

 

Så här  ser det ut i min båt för att ge dig lite ideér/tankar om ev ombyggnad. Jag har tre "huvudbrytare". En till motorn, en till all övrig förbrukning och  en liten kombinerad brytare/säkring (där det sitter separat skydd för att inte bryta av misstag) till "konstantströmsgrejor" samt värmaren så den av misstag inte slås av när/om den är i drift.

 

Motorbrytaren bryter endast till motorn.

 

Konstantbrytaren leder vidare till elcentralen där det grenas till de olika konstantströmsgrejorna via separata kombinerade brytare/säkringar (solceller,  värmare, radiominne...). Utöver dessa så funderar jag på att flytta kylboxen till konstant-elnätet eftersom den står på från sjösättning till upptagning. Idag tvingas jag ha huvudbrytaren tillslagen för att hålla igång kylboxen.

 

Huvudbrytaren för övrig förbrukning går dels till ett antal kraftigare kombinerade brytare/säkringar där jag kan slå till/från t.ex. matning till "stora elcentralen" (belysning, pumpar, lanternor, instrument mm), ankarspel, elvinchar, inverter (detta sitter i egen liten elcentral som är hopbyggd med huvudströmbrytarna, se bild nedan.

 

Min huvudbrytarcentral som sitter i anslutning till batteriboxen är av nedanstående typ fast lite annorlunda bestyckad

 

8689.thumb.jpg.8d4b4e6ec28a0e7780e8439e453e7e89.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett batteri i fören så spelar det ingen roll om det blir lite spänningsfall i kabeln.

Det bör ju sitta en bytare vid varje batteri eller rättare sagt en frånskiljare. Normalt använder man de bara när man ska fixa något och framförallt, när det kommer rök på fel ställ.

Fast idag skulle jag nog sätta dit Victon Batteryprotect istället för brytare. Kostar lite mer men kan fjärrmanövreras och skyddar.

19 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har som bekant min grundtes:" If it ain´t broken - don´t fix it".

Äsch det är ju inget kul ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har som bekant min grundtes:" If it ain´t broken - don´t fix it".

 

20 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

Äsch det är ju inget kul ;)

Jag har så mycket annat kul att göra med och i båten att det räcker till.  😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en hobbyelektriker, men har man inte bara en hyvudbrytare till anläggningens elsystem.

Sen har man väl en frånskiljare ifrån varje grupp.

Det låter konstigt med begreppet flera huvudbrytare på samma anläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta en hobbyelektriker, men har man inte bara en hyvudbrytare till anläggningens elsystem.

Det dom säljs är nästan alltid frånskiljare dvs inte avsedda att bryta last.

En per batteri(-grupp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

Det dom säljs är nästan alltid frånskiljare dvs inte avsedda att bryta last.

En per batteri(-grupp)

OK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Du verkar vara inne på samma spår - att låta kabeldragningarna mot ankarspel o bogprop vara orörda.

Det stämmer. 

Men vill samtidigt inte ha mycket kabel och annat som inte behövs. (blir rörigt)

Men att trä ut dom smalare kablarna till ankarspelet kan ju bli ett hästjobb. 

2 timmar sedan skrev Lintott:

En del verkar inte vara huvudströmbrytare utan funktionsbrytare. "I min värld" så ska en huvudströmbrytare bryta elmatningen från batterierna.

Håller med. Kommer nog att ta bort iaf en huvudbrytare då jag oftast glömmer slå av den.  Den andra sitter mitt på kabeln så  den får nog va kvar men alltid på och sen koppla den på en av de befintliga orginalbrytarna. Istället för direkt på batteriet. 

Vill jag koppla ifrån  eller vid  skada/rök finns ju säkringar som kan tas bort. 

2 timmar sedan skrev Lintott:

Konstantbrytaren leder vidare till elcentralen där det grenas till de olika konstantströmsgrejorna via separata kombinerade brytare/säkringar (solceller,  värmare, radiominne...).

Den idén tar jag nog med mig. 

 

2 timmar sedan skrev Lintott:

 

Motorbrytaren bryter endast till motorn.

Kör du ankarspel och bogpropeller eller om du har andra tunga förbrukare på förbruknings banken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Äsch det är ju inget kul ;)

Det håller jag med om. Har typ 100 projekt uppstartade. 

Men det är ju så när man köpt ny (begagnad) 

Båt o vill få det som man själv vill 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta en hobbyelektriker, men har man inte bara en hyvudbrytare till anläggningens elsystem.

Sen har man väl en frånskiljare ifrån varje grupp.

Det låter konstigt med begreppet flera huvudbrytare på samma anläggning.

Dom har dragit kablarna till eftefmonterat akterspel och bogpropeller direkt från batterierna via  egna brytare/frånskiljare. 

Så när jag slår ifrån huvudbrytaren så har dessa fortfarande spänning  därför kallar jag alla huvudbrytare. Och det var ju det som var lite av problemet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev tugge:

- - -

Kör du ankarspel och bogpropeller eller om du har andra tunga förbrukare på förbruknings banken 

Har ingen bogpropeller men det sitter två ankarspel och ett par skotvinchar som är inkopplade via separata brytare/säkringar vid huvudelcentralen. Allt är kopplat mot en gemensam batteribank som försörjer både motorstart och allt övrigt elektriskt (+"battery brain" för att säkerställa motorstart men har aldrig varit i närheten av att den brutit förbrukarna).

 

När/om det blir LiFePO4-batterier så får jag ta ställning till att ev dela systemet med ett blybatteri för motorstarten. Var de övriga "tunga" förbrukarna ansluts blir också en fråga att ta ställning till när detta blir aktuellt. Jag tycker mig ha noterat att de tunga förbrukarna är inte så kritiska vad avser mängden kWh de behöver utan mer att de vill ha många A när de används, vilket är rätt korta stunder.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att jag hade huvudbrytare på min båt för allt slocknade när jag slog ifrån.

Men icke motortrimmen gick fortfarande. Var fabriksmonterat så. Dock såg jag sen att det var avsäkrat med hängsäkring.

Är en liten båt så det spelar ingen roll. Annat än om trimmen hänger sig, då får man rycka säkringen snabbt som attan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

llt är kopplat mot en gemensam batteribank som försörjer både motorstart och allt övrigt elektriskt (+"battery brain" för att säkerställa motorstart men har aldrig varit i närheten av att den brutit förbrukarna)

Det  skulle va bra då jag skulle få plats med 200a extra förbrukning, men fegar på den. 

Funderar däremot om  man vågar dela upp förbrukarbanken på olika ställen   med långa kablar (ca 3meter) som binder dom samman. 

Eller om dom kommer laddas och slitas ojämnt. Oftast är ju amperen på laddning och uttag låg så spänningen borde jämnas ut mellan alla batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev tugge:

Det  skulle va bra då jag skulle få plats med 200a extra förbrukning, men fegar på den. 

Funderar däremot om  man vågar dela upp förbrukarbanken på olika ställen   med långa kablar (ca 3meter) som binder dom samman. 

Eller om dom kommer laddas och slitas ojämnt. Oftast är ju amperen på laddning och uttag låg så spänningen borde jämnas ut mellan alla batterier.

De med bogpropellerbatteri i fören har det ju ofta så med separerade batteribankar så det borde även fungera med separerade parallellkopplade förbrukningsbankar.

 

Varför är du orolig för en bank o lågspänningsbrytare? Jag har förvisso en battmeter som visar uttaget av Ah så det blir lite hängslen o livrem men har som sagt aldrig varit i närheten av kris för att starta motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

 

Varför är du orolig för en bank o lågspänningsbrytare

Ja det är en bra fråga. 

Har inget svar på det. Kanske @bhemac har någon teori.

Har även dubbla maskiner i båten så det känns bara fel. Men det kan ju också bero på min ovisshet av ihopkoppling av 2olila elsystem 

3 timmar sedan skrev Lintott:

De med bogpropellerbatteri i fören har det ju ofta så med separerade batteribankar så det borde även fungera med separerade parallellkopplade förbrukningsbankar.

Det är sant. Har dock läst om att man skall koppla ihop parallellt kopplade batterier med ett brett kopparbläck mellan alla poler och sen koppla +på första batteriet och - på sista. 

För att alla batterier skall laddas jämt. 

Jag känner dock att det låter osannolikt att det skulle va skadligt med kablar mellan och ladda bara över 1a batteriet. 

Jag läste ellära i plugget men det var normal fordonsel och inga fördjupningar i båtars el o h definitivt inte  med dubbla elsystem /generatorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett förbrukarbatteri placerat i fören med (tror jag) 4mm2 kablar kopplade till ett av de 5 övriga förbrukarbatterierna via en dvärgbrytare. De övriga är kopplade med +/- diagonalt i banken. Funkar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har ett förbrukarbatteri placerat i fören

Det är inte alls dumt men har länge ansetts olämpligt. 

Tänk att man har två bränsletankar, motorn och påfyllnad ske till den ena tanken och den andra är bara ansluten via en tunn ledning. Nivån kommer alltid att jämna ut. Inga problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Mulle meck som ägt min båt och han sparde in lite på installationen av bogpropeller. 

Så för att köra med bogen har han monterat den Här reläboxen sitter direkt på bogpropellern  så inga kablar finns dragna. 

Det känns rätt osäkert och oproffsigt så har köpt den Här istället. Snål som man är vill jag inte köpa orginalkabel för 1000kr

så undrar om någon vet en passande kabel. 

Den ska ha 4ledare och va ca 10-15 meter.

Vet ej hur grov den behöver va. Hittade inget passande på biltema 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inte Att den ska passa i kontakterna, utan en kabel som har 4 ledare i lämplig dimension. Ca 15meter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

- -  -

Det känns rätt osäkert och oproffsigt så har köpt den Här istället. Snål som man är vill jag inte köpa orginalkabel för 1000kr

så undrar om någon vet en passande kabel. 

Den ska ha 4ledare och va ca 10-15 meter.

Vet ej hur grov den behöver va. Hittade inget passande på biltema 

Det går bara styrströmmar mellan joysticken och kontaktorn så det behövs ingen kabel med grova ledare.

Mitt tips är att köpa en treledarkabel med jord (fyra ledare i gemensamt hölje).

Gummikabel är alltid trevligast o tåligast mot ev skav men det fungerar nog med en med plast i höljet.

 

Något sådant här från Jula för 299:- t.ex. (den här är10 m o det är kanske lite kort).

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/installationskablar/rdoe-kabel-412491/

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan 1,5 funka eller bör det vara 2.5 det är nog minst 10meter om jag drar den snyggt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev tugge:

Kan 1,5 funka eller bör det vara 2.5 det är nog minst 10meter om jag drar den snyggt. 

Avsäkras med 4A. Motorn igång när den används så spänningen är "på topp". I hemma-elnätet kan du avsäkra en 1,5-kabel med 10A.

 

Det kan inte bli något kritiskt spänningsfall för en joystick med 1,5 kvadrat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Något sådant här från Jula för 299:-

 

8 timmar sedan skrev tugge:

det är nog minst 10meter om jag drar den snyggt

Man kan välja längd på Jula-kabeln. Finns även 25 m för 549:-.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kom det julklappar. 

Kommer installera den Här  som komplement till joysticken  och då blir jag även av med  Mulle mecks fjärrkontroll som nu sitter till ankarspelen av den Här typen. 

Kommer då endast ha fjärrkontroll på flybridge och spakar/ fjärr inne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlös fjärr till ankarspelen tycker jag är väldigt smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...