Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Båt för 10x2,5 meters plats?

Rekommendera Poster

Har fått erbjudande om att byta plats från en på 9x3 meter till en 10x2,5.

 

I praktiken betyder det att båten kan vara upp till 2,5 meter bred på nuvarande plats och 2,2 på den nya.

 

Soling är ju knappt två meter bred men de är båda platser med mycket attraktivt läge så det är inte säkert att det går att byta tillbaka den dag jag köper en bredare båt ex J/80.

 

Vad finns det för kul snabba båtar som skulle passa på den nya platsen?

 

Vilka går jag miste om. Är den extra metern värd något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju börja lite smått själv.

 

Safir går bättre på den lite längre platsen. Smaragd är fortfarande lite för lång.. Wasa 30 likaså.

 

Späckhuggare är 2,33 kan kanske gå in på den nya platsen.. 

 

Express, Banner 28, j/24, Maxi Racer och x79 är alla för breda.

 

H-båt går bra.

 

Detta är de jag kommer på som jag tittat på. Det sätter lite fingret på vad för båtar jag är intresserad av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar erat system? 

På vår marina går bredd och längd hand i hand och numreras upp till 8a (störst)  har själv en 8a och en 4a

8an är max 4,5m bred och 4an 2,5m bred. 

Längden har jag inte full koll på då det oftast är väl tilltaget i förhållande till bredden. 

Hade tidigare en 72fot *4,2m  men det var innan dom satte en övre gräns tror det är 50fot max nu på 8an

Bommarna finns i olika längder för samma storlek på plats. och med eller utan gångbom. 

Tyvärr är mina bommar lite korta för den båt jag har nu, och det kan va lite bökit att förtöja. 

Men ligger lärmast land  rätt skyddat med gångbom så  fördelarna överväger nackdelarna.  Bommarna slutar strax över midskepps. 

 

Problemet är att jag inte kan köra med fören in  och förtöja som jag vill (pollarna i aktern sitter så dumt att jag inte kan dra förtöjningarna framåt till dom korta bommarna när aktern sticker ut).

Dock föredrar jag att ha aktern in då det är lättare att gå ombord, lasta i packning  och den sociala biten  blir som en bryggvakt från akterdäck. 😀

Har även koll när barnen springer av och på båten. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här betalar vi per meter brygga. Så det kommer spara mig en dryg tusenlapp. Sen betalar vi per ton (from) 5 ton för lyft.

 

Platserna ligger längst in i hamnen, den gamla ligger något mer skyddad, men i övrigt är det lika långt till parkeringen och service. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit den smalare platsen och sparat lite pengar. Det verkar ganska enkelt att få en bra ”smal” plats nu när alla vill ha finlandsfärjor som kräver 4 meters bredd ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-25 vid 16:34 skrev Dava:

Har fått erbjudande om att byta plats från en på 9x3 meter till en 10x2,5.

Om jag inte minns helt galet lutar dina pålar innåt. Det kanske rent av är så att den smalare platsen är lika bred som den bredare? 🤯

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev McLasse:

Om jag inte minns helt galet lutar dina pålar innåt. Det kanske rent av är så att den smalare platsen är lika bred som den bredare? 🤯

Ja, det ser så ut. Bytet är klart nu. Blir nog bra 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt till som "kanske" kan gå in är Solus Alta (längd 9,2m), den är något bredare än du önskade (2,4m). Snabbare än din Soling med riktig ruff samt en liten akter hytt (lekstuga?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smiling om du gillar båtar ritade av Jan H Linge. Min son har en och jag tycker den är trevlig både invändigt och att segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solus Alta såg ju ut att vara en trevlig båt. Annars står safir högt på önskelistan.

 

Det får bli Soling Ett par år till dock

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...