Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marquesas

Nödvändigt slipa bort rost på kölen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nybliven ägare till en Ohlson 22, och förstagångsbåtägare. Saken gäller rostbetäckning på järnkölen på min Ohlson 22. Jag har sökt runt forum och tydligen är slipning med t ex med hjälp av borr åtföljt av epoxipåläggning vägen att gå för att skydda kölen. Men för närvarande har jag ej körkort (ska köra upp så att får till hösten), så att behöva be en vän att åka tre dagar i rak för att lägga på fyra lager epoxi är inget alternativ för mig (då torktiden är som jag förstått det fyra-fem-timmar mellan lagren). 

 

Jag slipar gärna dock själv och lägger på epoxi till hösten när jag själv kan billedes ta mig till vinterplatsen. 

 

Så frågan gäller, kan jag låta kölen vara som den är över sommarsäsongen, eller kan jag bara slipa bort rosten och lägga på rostskyddsmassa tills vidare?

IMG_20200222_141640.jpg

IMG_20200222_141640.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet och grattis till att ha blivit med segelbåt.

 

Det är mycket och tjockt järn i din köl. Den kommer inte att gå sönder om du hoppar över rostskyddet denna säsong. Den enda effekten av din ojämna köl är att vattenmotståndet ökar och båten kommer att segla lite långsammare.

 

Rostande järnkölar är svårt att få hejd på. Om det ska bli riktigt bra med epoxy så ska kölen helst blästras för att därefter snabbt målas med första lagret när det är helt metallrent.

 

Det andra alternativet är att stryka på något som hindrar vidare utveckling av rosten (passivisering av järnet). Förr fanns blymönja för detta men giftigheten i bly förbjuder numera försäljning av detta rostskydd. En av dagens ersättningar heter järnmönja. Den förenar sig med järnet även om det är lite rost kvar (du behöver inte slipa lika metallrent som om du använder epoxy) och hindrar vidare tillväxt. Arbetsmetoden är att slipa bort rosten med en stålborstkopp i borrmaskinen. Stryka på järnmönjan och arbeta in den i metallen med stålborstkoppen medan färgen fortfarande är blöt. Stryka på mera mönja och fortsätta med stålborsten tills det blivit väl täckande. Sedan målas järnmönjan över med vanlig bottenfärg för att slippa havstulpaner (om båten ligger i saltsjön, har du hemmahamn i insjö eller på Norrlandskusten så är det inte tillåtet med antifoulingfärg). Kommande år kan det finnas lite rostblåsor kvar om du missat i arbetet men då är det bara att punktbättra med samma metod på de ställena.

 

Exempel på leverantör av järnmönja:

https://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-jarnmonja-rostskydd/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet och det mycket utförliga svaret!

 

Jag vill gärna ge lite kärlek till båten nu när den är min och ska påbörja min seglarkarriär, så ditt råd låter mkt vettigt! Jag kommer att göra detta, skam den som ger sig innan man ens påbörjat! :)

 

Hur mkt järnmönja bör jag då beställa mellan tummen och pekfingret? Hellre för mkt än för litet givetvis? 1 liter, 2 liter eller t om mer?

 

Bottenfärgen ska då täcka hela kölen, så där räknar jag på att det behövs än mer?

Redigerad av Marquesas
Ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Brunox är en epoxi som använder rosten som en ingrediens. Jag har inte prövat själv, men hört gott om produkten. Priset varierar kraftigt, så kan vara värt att leta runt lite. 

https://www.lindqvist-msk.se/p/27504/brunox-epoxy-400ml/

 

Välkommen förresten!

Mackey

påminner om Roststopp som många använde till bilar.

är det samma kemiska reaktion?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

påminner om Roststopp som många använde till bilar.

är det samma kemiska reaktion?

mvh

Det är reaktiva ämnen som reagerar på/ neutraliserar joner. Reaktionen på rost gör att det blir svart.

Finns många olika typer. Vatte/ lösningsmedels-baserade eller som brunox en epoxi som delvis tvärbinder delvis torkar.

Rostskyddet bör bli ungefär likvärdigt på dom olika varianterna. Övermålningsbarhet och tålighet mot yttre påverkan kan skilja.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för välkomnandet :)

 

Apropå järnmönja, så gillar jag verkligen hur den är tillverkad. Av linolja, som är gjord från ja, lin, en fin jordbruksväxt med vacker blå blomning, samt av hematit, en järnoxid som är vanlig i tropiska jordar och ger jorden dess röda färg, såsom i Indien. Så om detta inte ger god Karma åt denna båt så vet jag inte vad som gör det! :D

 

Precis, Brunox verkar följa samma princip som rostskyddsmassa, åtminstone gällande att dessa används främst till bilar, och även båtar, uppenbarligen. Det finns många vägar till Rom!

 

Redigerad av Marquesas
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sätter om man har råd och möjlighet är att blästra bort det. Men själv hade jag nog använt en slipmaskin och slipat bort det, beroende hur djupt det sitter. Men vad jag kan se på bilden så sitter det inte så djupt. Tar några timmar kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev velum_navia:

Bästa sätter om man har råd och möjlighet är att blästra bort det. Men själv hade jag nog använt en slipmaskin och slipat bort det, beroende hur djupt det sitter. Men vad jag kan se på bilden så sitter det inte så djupt. Tar några timmar kanske...

Om du vill ta bort rosten kan du lägga på fosforsyra eller oxalsyra och skölja med vatten. Spraya på med sprit omgående efter sköljning så du får bort allt vatten. Torka garna bort spriten med varmluft och behandla med rostskyddande omgående innan det hinner börja reagera.

Oxalsyra ska funka hur bra som helst. Jag har bara använt fosforsyra och det blir helt rostfritt.

Andra syror fungerar också

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Caribic410:

Om du vill ta bort rosten kan du lägga på fosforsyra eller oxalsyra och skölja med vatten. Spraya på med sprit omgående efter sköljning så du får bort allt vatten. Torka garna bort spriten med varmluft och behandla med rostskyddande omgående innan det hinner börja reagera.

Oxalsyra ska funka hur bra som helst. Jag har bara använt fosforsyra och det blir helt rostfritt.

Andra syror fungerar också

Oxalsyra är oxå bra om man har ett däck/plast som har gulnat och vill få det vitt igen. Men vet inte hur bra det för plasten i sig själv. Självklart så måste man omgående måla när man har slipat fram rent järn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev nu kölen efter slipning och målning med två lager järnmönja.

 

Järnmönjan, järnet och den rosten som givetvis finns kvar ska tydligen bindas ihop, så även om detta givetvis är budgetvarianten, så var detta iaf genomförbart för en glad amatör som mig! Sedan är det bara att lägga till fler lager nästkommande år för bättre skydd. Well, om kölen rostar bort så blir det helt enkelt dålig karma och jag återföds som en rostig köl nästa reinkarnation!

 

Nu hade jag dock gärna målat om ovanför vattenlinjen. Läste en blogg där man helt enkelt slipade bort den tidigare färgen och målade om. Jag tänker att skulle detta räcka för att måla om den blåa färgen? 

 

Är en budgetbåt, och denna säsong är två arbetsdagar två helger i rad vad jag kan lägga tid på båten, pga ganska långt avstånd till vinterplatsen.

 

I annat fall får den målas om en annan säsong!

IMG_20200419_114838.jpg

IMG_20200418_143125.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Marquesas:

Nu hade jag dock gärna målat om ovanför vattenlinjen. Läste en blogg där man helt enkelt slipade bort den tidigare färgen och målade om. Jag tänker att skulle detta räcka för att måla om den blåa färgen? 

Om det är en ”budgetbåt”, och slutresultatet inte behöver vara perfekt hade jag tvättat med målartvätt, mattslipat allt, dammsugit, maskat, och sedan rollat och efterdragit med pensel med den här färgen. 
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-2000041314

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Om det är en ”budgetbåt”, och slutresultatet inte behöver vara perfekt hade jag tvättat med målartvätt, mattslipat allt, dammsugit, maskat, och sedan rollat och efterdragit med pensel med den här färgen. 
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/grundfarger/alkydfarg-2000041314

Tack för svaret Peter_K!

 

Ja, det låter precis så enkelt som jag har möjlighet att fixa till. Båten blir garanterat finare och mer sjövärdig för de estetiskt lagda. Åtminstone inte värre :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Marquesas:

Tack för svaret Peter_K!

 

Ja, det låter precis så enkelt som jag har möjlighet att fixa till. Båten blir garanterat finare och mer sjövärdig för de estetiskt lagda. Åtminstone inte värre :)

Jag hade också övervägt att byta kulör till grått, även om Biltema har blått. Grått ger båten ett modernare stuk. Å andra sidan syns slitage mindre om man behåller samma kulör... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

55 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade också övervägt att byta kulör till grått, även om Biltema har blått. Grått ger båten ett modernare stuk. Å andra sidan syns slitage mindre om man behåller samma kulör... 

Ok! Ja, funderade lite snabbt när kollade om grått våren något. Men tänkte sedan att "safea" och måla blått igen så färgerna inte skär sig om inte all gammal färg faller bort. Men med en god slipning behöver detta inte vara ett problem excenterslip då tex.Två burkar 0,75 liter lär räcka?

 

Nu var det även detta med spackling av fören, fick tips i en marinbutik hur man enkelt skulle slipa och spackla detta (en enkel lagning med en tub med samma blåa färg), men har nu tyvärr glömt vad det var för metod! Har försökt kollat runt på forum osv, men hittar inte metoden.

IMG_20200419_131526.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Gelcoatspackel..?

Så var det givetvis! Det jag tittade på, men det var minnet som spelade mig ett spratt!

 

Tack! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Marquesas:

Så här blev nu kölen efter slipning och målning med två lager järnmönja.

- - -

Nu hade jag dock gärna målat om ovanför vattenlinjen. Läste en blogg där man helt enkelt slipade bort den tidigare färgen och målade om. Jag tänker att skulle detta räcka för att måla om den blåa färgen? 

 

Är en budgetbåt, och denna säsong är två arbetsdagar två helger i rad vad jag kan lägga tid på båten, pga ganska långt avstånd till vinterplatsen.

- - -

IMG_20200419_114838.jpg

 

Trevligt med återkoppling!

 

Det schaskigt bruna i vattenlinjen är lätt att få bort. Stryk/pensla på oxalsyra, vänta några minuter o spola av. Upprepa om det sitter onödigt mycket kvar någonstans. Det är nästan magiskt hur lätt det går bort. Sen på med lite polish/vax så kommer båten att se betydligt proprare ut.

 

Oxalsyra finns i lite olika varianter. Pulver som du själv löser i vatten, färdig på sprutflaska (Sharkbite) i båttillbehörshandeln, Biltemas fälgrengöring(för aluminiumfälgar)  innehåller oxalsyra och funkar den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Lintott:

Trevligt med återkoppling!

 

Det schaskigt bruna i vattenlinjen är lätt att få bort. Stryk/pensla på oxalsyra, vänta några minuter o spola av. Upprepa om det sitter onödigt mycket kvar någonstans. Det är nästan magiskt hur lätt det går bort. Sen på med lite polish/vax så kommer båten att se betydligt proprare ut.

 

Oxalsyra finns i lite olika varianter. Pulver som du själv löser i vatten, färdig på sprutflaska (Sharkbite) i båttillbehörshandeln, Biltemas fälgrengöring(för aluminiumfälgar)  innehåller oxalsyra och funkar den med.

:)

 

Ok, tack Lintott!

 

Jag åker ut nästa helg igen, så låter perfekt med oxalsyran! Har en del annat o fixa också, städa insidan och kabyssen, så desto snabbare det går att fixa vattenlinjen desto bättre! 

 

Kan ge detta arbete till vännerna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Städa insidan kan man göra efter sjösättning i värsta fall, så det kan man prioritera ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Städa insidan kan man göra efter sjösättning i värsta fall, så det kan man prioritera ner. 

Jo, absolut. Är mest det lilla vattnet som finns under mittgången som ska skopas upp och sedan skrubbas rent innan inredningen sätts på plats. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...