Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bagarn86

Knackande ljud propelleraxel + byta motorkuddar?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nej, jag har inte hävdat att den inte varit centrerad. Jag sa att bilden luras att den inte är centrerad i X-led. Men i Y-led är den alltså längre ner och ligger emot hylsröret, syns även från utsidan. Det har jag visat även i bifogad film från mitt första inlägg. 

 

 

Jag har alltså aldrig ifrågasatt att en upplinjering krävs. Jag har frågat om det förutom det kanske är nödvändigt att byta fler saker för att lösa grundorsaken. Med andra ord - Jag ville försäkra mig om att jag inte bara tar en genväg om jag gör en upplinjering om det kanske inte är det som är grundfelet.

 

Citerar mig själv och mitt första inlägg eftersom det nu fortfarande verkar finnas tvivel om att jag inte förstått problematiken:

 

"Problemet jag har är att på tomgång, även utan växel i, och vid vissa varvtal uppkommer ett knackande ljud. När propellern byttes upptäckte jag att axeln inte är bra centrerad där den tittar ut genom skrovet, den ligger för nära nederkanten och det är det som mest troligt skapar ljudet."

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Bagarn86:

 Det har jag visat även i bifogad film från mitt första inlägg.

Märkligt, jag ser ingen film, i synnerhet inte denna, i ditt första inlägg.

Men det är säkert fel på min dator eller mig....🙃

 

Ja, ja. Du löser det säkert på egen hand nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Märkligt, jag ser ingen film, i synnerhet inte denna, i ditt första inlägg.

Men det är säkert fel på min dator eller mig....🙃

 

Ja, ja. Du löser det säkert på egen hand nu.

 

Filmen har jag länkat till i mitt första inlägg. Där dök den inte upp uppspelningsbar direkt från forumet utan man får själv kopiera den i sin webläsare och spela upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa allt tjafs och skummade en massa, så detta kanske redan avhandlats, men på förra båten körde jag in en lina i propellern så motorn tog tvärstopp. Axeln visade sig sedan vara krökt, och efter lite sökande hittade jag en firma som kunde rikta den för ett par tusenlappar. Passade också på att linjera motorn och byta motortassarna. 

 

Firman som kunde rikta axeln var de här, http://www.sveabil.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bagarn86:

 

Filmen har jag länkat till i mitt första inlägg. Där dök den inte upp uppspelningsbar direkt från forumet utan man får själv kopiera den i sin webläsare och spela upp.

Det är egentligen inget hylsrör som sitter på din båt. Det är bara en kort hållare för axeltätningen. Om du centrerar axeln i framkant så borde den ligga rätt även i bakkant. Om den inte gör det sitter hållaren/ röret snett. I så fall är det ganska lätt att rikta den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Rollen:

Det är egentligen inget hylsrör som sitter på din båt. Det är bara en kort hållare för axeltätningen. Om du centrerar axeln i framkant så borde den ligga rätt även i bakkant. Om den inte gör det sitter hållaren/ röret snett. I så fall är det ganska lätt att rikta den. 

Tackar! Kontrollerar att det är så när jag lossar axeln från backslaget och centrerar i hålet 👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man antar att axeln har varit centrerad i röret tidigare och att  motorkuddarna normalt bara sjunker ihop någon millimeter med åren som tidigare nämnt (vilket väl inte är tillräckligt för att få den så här ocentrerad?), vad kan då ha hänt? Byte av axeln bör väl rimligen inte rubba linjering/centrering då motorkuddarna är det som styr? 

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kanske aldrig har varit riktigt uppriktad, eller också är båten så mjuk att den trycks ihop när den står på kölen. Egentligen ska man ju rikta upp motorn i sjön, när den har legat i några dagar. Problemet är då att man måste svarva en kona som är någotsånär tät, att centrera axeln med, och sedan lyfta båten för att ta bort konan och montera axeltätningen.  När man tittar på motorkuddarna ser det ut som att bädden inte är avsedd för den här motorn. Motorn är hissad så mycket det går på justerskruvarna, och ändå har man behövt palla under tassarna. Egentligen ska man skruva upp motorn så lite som möjligt med muttrarna. Grovinställningen ska göras med underlägg. Detta för att det ska bli rätt rörelse i gummikuddarna. Man ska inte tro att allt är rätt bara för att det är en seriebyggd båt. När man går runt på mässorna kan man få se riktiga skräckexempel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rollen:

Den kanske aldrig har varit riktigt uppriktad, eller också är båten så mjuk att den trycks ihop när den står på kölen. Egentligen ska man ju rikta upp motorn i sjön, när den har legat i några dagar. Problemet är då att man måste svarva en kona som är någotsånär tät, att centrera axeln med, och sedan lyfta båten för att ta bort konan och montera axeltätningen.  När man tittar på motorkuddarna ser det ut som att bädden inte är avsedd för den här motorn. Motorn är hissad så mycket det går på justerskruvarna, och ändå har man behövt palla under tassarna. Egentligen ska man skruva upp motorn så lite som möjligt med muttrarna. Grovinställningen ska göras med underlägg. Detta för att det ska bli rätt rörelse i gummikuddarna. Man ska inte tro att allt är rätt bara för att det är en seriebyggd båt. När man går runt på mässorna kan man få se riktiga skräckexempel.

Nej det är väl kanske naivt att tro att det ska vara rätt från början! Hade en HR26a innan den här och trots att den var 25 år äldre än den här båten var den mindre sliten. Säger en del om byggkvaliteten.

 

Dessa båtar kom med antingen en MD2030 eller med en Yanmar 3YM30. Osäker på vad det är som avgör motoralternativet. Men jag är ändå rätt säker på att motorn inte blivit bytt i båten. Har också reagerat på att motorkuddarna står på några rätt grovt tillyxade plattor som du nämner, kanske är just Yanmar motorn används i vissa fall och VP i andra. 

 

Har inte provat att lossa några av muttrarna på motorkuddarna ännu och heller inte kollat helt hur skruvarna ser ut, men den här undre muttern är den man låser fast justerskruven med sen? Finns det sen någon fast sexkant på justerskruven man använder för att gänga dom in/ut i motorkudden för höjdjusteringen?  Knepigt också om det visar sig att dom redan är utjusterade maximalt och axeln fortfarande är så långt ner i röret...

Capture.JPG

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...