Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bagarn86

Knackande ljud propelleraxel + byta motorkuddar?

Rekommendera Poster

Jag kanske uttrycker mig oklart;

 

På min förrförra Jeanneau 32.2 knackade det på tomgång, precis som din, den var dock korrekt linjerad från varvet, knackandet berodde på för lågt tomgångsvarvtal som fick motorn att vibrera kraftigt och axeln att slå mot hylsan på tomgång.

 

Detta borde vara lätt åtgärdat med linjering och ev. tomgångsjustering.

 

Min nuvarande vibrerar kraftigt i marschfart utan knackande, trots ny axel och ny propeller, allt linjerat av en kompetent tekniker, detta är inte löst än.

 

Jag återkommer efter torsdagens övning med teknikern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Teknikern var ute och mätte axeln och propellern på plats, inte mer än 0,1 mm avvikelse.

 

Båten ligger på land, men vi provade att starta motorn, lägga i växeln och köra ett kort tag på marschvarv

för att se om det vibrerade, det gjorde det inte.

 

Propellern demonterad och inlämnad till Propellertrim för kontroll, sedan är det nog slut på idéer. 🤕

 

Axeln är bara lagrad i den yttre stödbocken och backslaget, inte i genomföringen. 

 

Såg på Watskis hemsida att placering av zinkanoden mitt på axeln är helt felaktig, provar att flytta den till en plats alldeles framför stödbocken.

 

Zinkanod placering.jpg

Redigerad av Stephan_D
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En polare med en Bison 31 hade också ett konstigt ljud, vid vissa varv. 

Så just på hans båt pissade det in vatten. 

 

En dag låg den märkvärdigt lågt mellan bommarna. 

 

Stödbocken hade lossnat något från skrovet, till slut gav 

glafiberlaminatet upp och det blev en större spricka. 

 

Båten hade förmodligen blivit lyft tidigare med ett av banden på propelleraxeln eller stödbocken. 

Nu inplastad på nytt. 

 

Så ryck o slit i lagerbocken! 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lagerbocken bestod från början endast av den vertikala delen, med två löst nedstoppade vinkeljärn i uppifrån, med max två lager glasfibermatta utanpå. 

 

Nu förstärkte vi med två ordentliga plattor av mässing som hårdlöddes fast (i den vertikala delen). Plattorna vilar mot botten, inuti båten. Och pladtades fast ordentligt i uppruggad botten. 

Kommer aldrig mer att lossna. Då bllr det ett mycket stort hål i stället :)

 

 

83281_23BRN0OOOQ74O1538424223.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu tagit bort tätningen invändigt och kollat linjering. Eller, linjering är väl synd att kalla det med tanke på att axeln ligger emot hylsröret. Till saken hör att båten grundstöttes vid av de som transportseglade båten från båtmäklaren. Kan hela motorn ha rört sig framåt av smällen och gjort så axeln inte är linjerad?

 

 

 

 

 

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja se... Jag tror att motorn inte linjerats på många år. 

 

En motortass brukar vara gjord så att den inte kan hoppa isär, även om själva gummit blir dåligt. 

 

Men visst, en grundstötning ger stora krafter, speciellt på tyngre saker som t ex motor. 

 

När du kommit så långt kan det vara värt att kolla om axeln blivit krökt, först av allt p g a att motorn förmodligen rört sig mycket vid grundstötningen. Böjt sig mot axeltrumman. 

 

Med krokig axel, går det inte att göra ordentlig linjering. 

 

Och har du ur axeln, så passa på och byt cutlesslagret och packboxarna i axeltätningen. Se då till att få rostfria fjädrar i packboxarna, om du har sådana. 

 

 

Då blir det till att göra ordentlig undersökning av motortassar och linjera motorn, så som vi skrivit högre upp i tråden. 

 

Bra att du ändå hittade en av felkällorna till oljudet. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Dokumenterad sjöskada?

 

I så fall är detta väl ett solklart försäkringsärende. Bara en ny axel kostar mer än 10 000 att få på plats. Ev skadade kuddar o s v. 

 

Felet visade sig först senare vid vissa varvtal o s v. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ändå det är långsökt med grundstötningen och krokig axel. Vet att när jag besiktigade båten innan grundstötningen så lät det nåt klonkande ljud på tomgång med. Tänkte mer på att nåt stuvfack vibrerade pga varvtalet, men kan säkert varit axeln då med. Så jag tänkte nog bara ta och justera motorkuddarna först och se vad som händer.

 

Men hur gör man linjeringen? Eftersom axeln bara är lagrad vid stödbocken och vid infästning mot backslag,  om jag do skjuter isär halvorna för att mäta nån glipa kommer väl axeln ”trilla ner” och lägga sig på botten av hylsröret bara? Inget håller ju axeln uppe så att säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de axelkopplingar och medbringare jag sett, så är det en ansats som sticker ut på den ena halvan och motsvarande ursparning på den andra. 

Detta centrerar och förhindrar det du beskriver. 

 

Utan så skulle centreringen bara bestå av skruvarna i något större hål än skruvdiametern. Alltså kunna kasta flera mm i sidled i förhållande till varandra. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Hybro:

På de axelkopplingar och medbringare jag sett, så är det en ansats som sticker ut på den ena halvan och motsvarande ursparning på den andra. 

Detta centrerar och förhindrar det du beskriver. 

 

Utan så skulle centreringen bara bestå av skruvarna i något större hål än skruvdiametern. Alltså kunna kasta flera mm i sidled i förhållande till varandra. 

 

Ok! Då är jag med på noterna. Med andra ord ungefär som en fälg på en bil och ett hjulnav med bultar. Då verkar det plötsligt även logiskt hur tillvägagångssättet för att mäta linjeringen är. 

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2020-02-24 vid 17:28 skrev Hybro:

Hur ser det ut i övre änden av axeltrumman, alltså innanför tätningen. Befinner sig axeln mitt i trumman? 

 

Är inte motorn exakt i linje så kommer axeln att bli böjd och piskas ut mot axeltrumman. 

Såvida inte den svarta kopplingen är konstruerad att ta upp rörelser mm. 

 

2020-02-24 vid 18:44 skrev Lintott:

Sannolikt är det inte fel på motorkuddarna utan på linjeringen av axeln. Motorkuddar kan sjunka ihop lite efter några år utan att de är utslitna. Det brukar kunna fixas genom en kontroll och uppriktning av motorn i förhållande till axeln.

 

Om det gjorts så omfattande arbeten med propeller och axel och det väsnas så skulle jag börjat med att kontakta båtmäklaren för att reklamera jobbet.

 

2020-02-24 vid 21:13 skrev Lintott:

- - -

Du måste kolla hur axeln sitter i propellerhylsan (inne i motorrummet) innan du börjar skruva på motortassarna. Axel o motor ska hamna rätt i sida, höjd och vinkel (axeln ska vara i rät linje med axelhålet i fästet på motorn så främre o bakre motortassar måste justeras för rätt vinkel). Det handlar i slutänden om justeringar på delar av mm för att få det rätt. Metoden är att hålla propelleraxeln mitt i axelhylsan och mäta med bladmått hur väl axeln passar i fästet på motorn (den svarta klumpen).

- - -

 

2020-02-28 vid 08:39 skrev Stephan_D:

Ok, axeln ser ju inte helt linjerat ut i hålet på en av dina bilder, så det är värt att kolla ordentiligt innan andra åtgärder vidtas.

 

3 timmar sedan skrev Bagarn86:

FFACE77B-1C04-46EF-9CA2-F9BB7E8BFBD5.jpeg

6986CE56-312E-483F-8E88-D70CC5AB4BC1.jpeg

39902A9D-2BB5-4AAB-820E-9E5916BE73B6.jpeg

 

3 timmar sedan skrev Bagarn86:

Har nu tagit bort tätningen invändigt och kollat linjering. Eller, linjering är väl synd att kalla det med tanke på att axeln ligger emot hylsröret. Till saken hör att båten grundstöttes vid av de som transportseglade båten från båtmäklaren. Kan hela motorn ha rört sig framåt av smällen och gjort så axeln inte är linjerad?

Äntligen!

 

Som du ser ovan så har du fått hur många råd som helst om att kolla linjeringen av propelleraxel o motor. Jag skrev i något tidigare inlägg "börja med att felsöka innan du börjar åtgärda" (eller något i den stilen med samma andemening).

 

Då är du förhoppningsvis mogen för att fixa felet.....

 

Börja med att lossa propelleraxeln från motorn (om det inte redan är gjort).

 

Passa på att kolla motorkuddarna (med anledning av grundstötningen) genom att lyfta i motorn vid de olika motorfästena för att se om motorkuddarna hänger ihopa. Att motorkuddarna ev har sjunkit samman någon mm p.g.a. ålder är inget problem, det kommer att hanteras vid uppriktningen av motorn. Om någon motorkudde är skadad - byt alla (så de åldras i samma takt).

 

Kila upp propelleraxeln i axelhylsan så den blir centrerad.

 

Justera motorn i höjd/sida/inriktning med muttrarna på motorfästena tills axeln går att med lätthet skjuta in i axelfästet i motorn eller att måttet är detsamma runt hela axelfästet om du lossat propelleraxelfästet från motorn. Ett bladmått underlättar för att mäta "glappet" när du justerar. Notera att motorn inte ska sitta rätt bara i sida o höjd utan att även linjeringen mot propelleraxeln ska vara rätt. Det kan bli mycket skruvande men det är inget svårt jobb, kräver bara noggrannhet.

 

Sen är det bara att återmontera tätningen mellan axelrör o propelleraxel.

 

Någon har rekommenderat att kolla skicket på axeltätningen innan återmontering och det skadar ju aldrig att göra den kollen. Normalt så är livslängden på tätningen rätt lång om den inte utsatts för vanvård såsom brist på smörjning, missat luftning eller liknande beroende på typ av tätning.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen? Har inte haft möjlighet att greja med båten förrän igår. Dessutom har jag vetat att axeln inte är centrerad i hålet redan från början. Jag har försökt resonera kring varför och försökt få råd om det kanske är något mer som bör göras än bara en uppriktning av motorn. Har aldrig ifrågasatt att det behöver göras. Jag har resonerat kring det för att jag inte vill hamna i ett läge att jag lägger ner tid på en åtgärd som sen visar sig inte vara tillräcklig och man får göra om allt igen. T ex om det är ett vanligt fel att motorkuddarna blir dåliga med tiden och att man då ”brukar” byta dom. 
 

Har varit bra råd hittills i den här tråden. Trisst att du sätter en annan ton. Klarar mig utan din expertis här i fortsättningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äschiamäj... 

 

Lintott har nu gjort en mycket bra sammanfattning i all välmening, inget annat. 

 

Vi alla trycker på dig, så att du blir klar på en vecka eller högst två och får en lång fröjdefull båtsäsong. Vi följer tråden med stort intresse, ser du väl.

 

- Se det som bara bra, med lite irritation, det går då lättare att komma igång för mig. 

 

Du ska veta att sambon kör hårt... Har hur mycket som helst att fixa nu, som apanagemottagare. 

 

Bladmåttet blir nu ditt viktigaste verktyg. Välj vilken tjocklek du vill. Ett tunnare, t ex 0.2 mm, är känsligare i hanteringen än ett på 1.0 mm. Dessutom något böjbart.

 

Lycka till med båtpulandet! 

 

 

 

- Tänk om det ginge att identifiera den där svarta axelkopplingen.

 

Vad den har för exakt uppgift. Om den döljer nåt på insidan, som t ex gummidäpare. 

Kanske nåt att satsa på först o främst. 

 

Lossa helt och undersök.

Du ska ju ändå ha bort den om du ska byta eventuella packboxar o annat. 

 

Gissar att det finns folk på forumet som känner till denna koppling. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

English_ShaftCoupling_2017.pdf

1 timme sedan skrev Hybro:

Äschiamäj... 

 

Lintott har nu gjort en mycket bra sammanfattning i all välmening, inget annat. 

 

Vi alla trycker på dig, så att du blir klar på en vecka eller högst två och får en lång fröjdefull båtsäsong. Vi följer tråden med stort intresse, ser du väl.

 

- Se det som bara bra, med lite irritation, det går då lättare att komma igång för mig. 

 

Du ska veta att sambon kör hårt... Har hur mycket som helst att fixa nu, som apanagemottagare. 

 

Bladmåttet blir nu ditt viktigaste verktyg. Välj vilken tjocklek du vill. Ett tunnare, t ex 0.2 mm, är känsligare i hanteringen än ett på 1.0 mm. Dessutom något böjbart.

 

Lycka till med båtpulandet! 

 

 

 

- Tänk om det ginge att identifiera den där svarta axelkopplingen.

 

Vad den har för exakt uppgift. Om den döljer nåt på insidan, som t ex gummidäpare. 

Kanske nåt att satsa på först o främst. 

 

Lossa helt och undersök.

Du ska ju ändå ha bort den om du ska byta eventuella packboxar o annat. 

 

Gissar att det finns folk på forumet som känner till denna koppling. 

 

Kopplingen är ingen flexibel koppling. Volvo Penta har en liknande.

English_ShaftCoupling_2017.pdf

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finurlig och stadig axelkoppling. Konisk mindre del, som monteras runt axeln och skruvas in i den större. Då nyps axeln ordentligt fast. Troligtvis ingen krysskil. 

 

Lossa skruvarna vid blå pil. 

Dra svarta axelklunsen med axel! så pass lite att du kan föra in ett bladmått där det är som trängst. Alltså vid brun pil. 

 

Men först måste motorn så att säga riktas in, så det inte bänar iväg axeln, t ex uppåt. Och för att göra detta, så drar du isär lite mer, mellan den svarta klumpen och den bronsfärgade medbringaren på backslagets utgående axel ( som du inte ska röra). 

 

När allt är klart kan du lossa axeln från konan. Bäst är väl om du gör det först, för att byta tätningar mm, innan linjering. 

 

Lossa offeranoden så att du kan skjuta axeln bakåt för att få av tätningen inne i båten. 

IMG_20200322_110410.jpg

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hålet på kopplingens sida, är det förmodligen tänkt att man ska föra in en rundstång eller annat, som man bänder ut kona och axel med. 

 

Stark konstruktion detta. 

 

- Blir bra när du gått igenom allt detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att vara TS.........

Lintott fick inte vara med längre, synd, vettiga synpunkter där.

Undrar just hur länge Rollen orkar....

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det var en spännande attityd mot någon som faktiskt vet vad han talar om.

Sedan - när man inte vet så är det ofta bättre att låta bli och skriva. En del har väldigt svårt för det, och blir märkligt snabbt "experter" och börjar ge råd när de några inlägg tidigare inte ens visste vad det var för prylar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

I hålet på kopplingens sida, är det förmodligen tänkt att man ska föra in en rundstång eller annat, som man bänder ut kona och axel med. 

 

Stark konstruktion detta. 

 

- Blir bra när du gått igenom allt detta. 

Hålet är till för att hålla emot när man lossar skruvarna till den koniska delen som håller fast axeln. I den koniska delen finns gängade hål som man sätter skruvarna i och skruvar dem i botten, och skruvar lite till på varje skruv, så lossar konan och därmed axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aldrig ifrågasatt att Lintott vet vad han pratar om. Hela meningen med att jag startade den här tråden är just för att jag INTE vet något om det här. 

 

Det jag störde mig på i inlägget från Lintott är undertonen i att det ”äntligen” gått upp för mig att det är linjering av axel/motor jag behöver göra. Det hade jag redan förstått innan jag ens startade tråden. Se mitt första inlägg. Mitt dilemma gällde om jag samtidigt när man är på det bör göra något annat, t ex byta motorkuddar. Det har jag nu förstått
att man nog inte behöver börja med utan linjering räcker först vilket jag också ska göra. Förstår inte var nånstans jag skrivit något i denna tråd som förtjänar ett spydigt bemötande? Ber med ärligt uppsåt om tips och råd och har aldrig utgivit mig för att vara någon expert. Tvärtom.

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att erkänna att man stör sig ibland. 

 

Törs jag inte göra hemma😇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rollen:

Hålet är till för att hålla emot när man lossar skruvarna till den koniska delen som håller fast axeln. I den koniska delen finns gängade hål som man sätter skruvarna i och skruvar dem i botten, och skruvar lite till på varje skruv, så lossar konan och därmed axeln.

 

Ahhhh  - Nu tror jag att också förstår. 

 

I pdf:ns översta bild. Skymtar några gängade hål, ja. 

Man lossar då kanske de skruvar som håller fast konan, och sedan skruvar man i några, av dessa i de gängade hålen. Så som du skrev. 

 

Men det verkar inte finnas konor med gångade hål i de nedre bilderna.

 

Kanske nåt jag missar? 

 

Och, jag är deffinitivt inte i samma klass som övriga experter! Till det har jag för få erfarenheter. 

 

- Blir inte sur, men kanske har jag lagt näsan i blöt, lite för mycket, känns det som. 

 

"Sedan - när man inte vet så är det ofta bättre att låta bli och skriva. En del har väldigt svårt för det, och blir märkligt snabbt "experter" och börjar ge råd när de några inlägg tidigare inte ens visste vad det var för prylar."

 

Kryper in i min lilla håla... 🤐

 

Ska försöka att endast hålla mig till egna trådar...  Nästa blir: Fel i G3 sjökort. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bagarn86:

 Ber med ärligt uppsåt om tips och råd och har aldrig utgivit mig för att vara någon expert. Tvärtom.

TS - om du syftar på mitt inlägg ovan så var det där med expert inte alls riktat mot dig. Inte ett dugg 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Bagarn86:

Äntligen? Har inte haft möjlighet att greja med båten förrän igår. Dessutom har jag vetat att axeln inte är centrerad i hålet redan från början. Jag har försökt resonera kring varför och försökt få råd om det kanske är något mer som bör göras än bara en uppriktning av motorn. Har aldrig ifrågasatt att det behöver göras. Jag har resonerat kring det för att jag inte vill hamna i ett läge att jag lägger ner tid på en åtgärd som sen visar sig inte vara tillräcklig och man får göra om allt igen. T ex om det är ett vanligt fel att motorkuddarna blir dåliga med tiden och att man då ”brukar” byta dom. 
 

Har varit bra råd hittills i den här tråden. Trisst att du sätter en annan ton. Klarar mig utan din expertis här i fortsättningen. 

Om du uppfattat mig som expert så har du fel. Jag skriver här enbart utifrån mina egna erfarenheter under ett långt båtliv. Jag har haft motor med fast propelleraxel i 15 år (fast det var några år sedan). Under de åren så kollade och justerade jag åtskilliga gånger att motorn var linjerad mot propelleraxeln. Jag hade ur den motorn några gånger och i början blev det inte alltid så bra med linjeringen.  Min erfarenhet säger mig därmed att det är ett av de vanligaste felen till att det skramlar i axelhylsan. Jag bytte aldrig motortassar....

 

Nu tänker jag inte gå igenom din tråd igen men jag har uppfattat dig som att du fokuserat på motortassarna och i ett senare skede på för lågt tomgångsvarvtal (det kan påverka eftersom motorn då kan väldigt ojämnt och med stora slag).

 

Att jag betonade "äntligen" beror på att jag väntat på att du skulle lossa axeltätningen och titta efter på det ställe där många med mig tipsat dig om att titta. Nu har du hittat ett allvarligt fel och kan göra något åt det. Det utesluter självklart inte att det kan finnas fler problem med din båt. Som jag skrev i inlägget ovan så är det lämpligt att bryta i motortassarna innan du börjar med inriktningen av motorn.

 

Nu har jag klargjort varför jag formulerade mig på det sätt jag gjorde. Efter denna förklaring så kommer jag att spärra dina inlägg så jag slipper se dem i fortsättningen så du inte behöver störa dig på de råd jag försökt ge. Jag rekommenderar dig att spärra mina inlägg så du slipper se dem och de råd jag fortsättningsvis kommer att försöka ge andra deltagare här i forumet, så slipper du störa dig på dem med

 

Over and out!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-02-29 vid 11:28 skrev Bagarn86:

Jag tror att kombinationen att linjera upp allt för att hamna mitt i hålet samt att inte få någon brytning mellan motor och propelleraxel plus eventuellt höja tomgången något är rätt väg fram 


Den 29/2 var detta mitt fokus efter råd

från bl a dig att inte byta motorkuddarna först och det har inte ändrats heller.  
Att jag inte tagit bort axeltätningen innan beror på att jag inte haft möjlighet eller tid att åka till båten. Men från utsidan har jag redan i somras,

som nämnt i min allra första post här, noterat att axeln inte är mitt i hålet, varför jag inte sett det som direkt brådskande heller att även från insidan utan tätningen notera precis samma sak. 

Redigerad av Bagarn86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bagarn86:


Den 29/2 var detta mitt fokus efter råd

från bl a dig att inte byta motorkuddarna först och det har inte ändrats heller.  
Att jag inte tagit bort axeltätningen innan beror på att jag inte haft möjlighet eller tid att åka till båten. Men från utsidan har jag redan i somras,

som nämnt i min allra första post här, noterat att axeln inte är mitt i hålet, varför jag inte sett det som direkt brådskande heller att även från insidan utan tätningen notera precis samma sak. 

TS,

Efter att ha bett någon fara och flyga som bemödat sig om att ge dig en massa goda råd ("klarar mig utan din expertis här i fortsättningen") kanske det vore bättre med en simpel ödmjuk "pudel" och en ursäkt, istället för ett försvarstal för hur man minsann tänkte och lite "måste ha sista ordet"....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-21 vid 21:13 skrev Lintott:

Äntligen!

 

Som du ser ovan så har du fått hur många råd som helst om att kolla linjeringen av propelleraxel o motor. Jag skrev i något tidigare inlägg "börja med att felsöka innan du börjar åtgärda" (eller något i den stilen med samma andemening).

 

Då är du förhoppningsvis mogen för att fixa felet.....

2020-02-29 vid 11:28 skrev Bagarn86:

Jag tror att kombinationen att linjera upp allt för att hamna mitt i hålet samt att inte få någon brytning mellan motor och propelleraxel plus eventuellt höja tomgången något är rätt väg fram 

På allvar?

Efter att ha blivit idiotförklarad pga. att vederbörande inte orkat bemöda sig att läsa vad jag skrivit tidigare i tråden och kört på i tron om att jag helt ignorerat dennes råd och går min egen väg i lösningar så ligger alltså ansvaret för det här utspelet på mig?

 

Jag har alltså följt råden till punkt och pricka. Lagt ner planen på att byta motorkuddar. Tagit bort inre tätningen för att undersöka hur det ser ut i hylsröret invändigt och därefter frågat hur jag går vidare med upplinjeringen enligt tidigare rekommendation. Och efter det får jag kastat i ansiktet att det var synnerligen trögfattat och att det äntligen gått upp för mig hur jag ska göra och att jag nu kanske kan fixa felet. Stå med mössan i handen och ta emot det och sen be om ursäkt för att man reagerar mot det tänker jag inte göra.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Bagarn86:

På allvar?

Efter att ha blivit idiotförklarad ....//

.... Och efter det får jag kastat i ansiktet att det var synnerligen trögfattat och att det äntligen gått upp för mig hur jag ska göra och att jag nu kanske kan fixa felet. Stå med mössan i handen och ta emot det och sen be om ursäkt för att man reagerar mot det tänker jag inte göra.

 

TS,

Om man läser de inlägg du syftar på finns faktiskt ingenting nämnt om vare sig idiotförklaring eller någon bedömning av dig som "synnerligen trögfattat". Snarast är inläggen skrivna i en så trevlig ton man kan, mot den bakgrund du ger i tråden.

 

Länge vidhöll du faktiskt även att du inte trodde axeln var så ocentrerad trots påpekande att kolla detta noga. T ex skrev du "Jag tror bilden luras lite. Den är skapligt centrerad i X-led/sidled. Det är i Y, upp/ner, som den sitter längre ner i hålet än önskvärt". Men sedan halkade du in på att huvudfelet istället borde vara motorkuddarnas status igen. Kanske, svårt att veta.

Och sedan var det tyst nästan en månad och det är klart att vi undrar hur det gått. Är det så konstigt med reflektionen "Äntligen !" då ?

 

Var istället glad att du tack vare de envisa råden här på sidan har kommit lösningen ett steg närmare. Men jag gör nog som Lintott nu - over and out.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...