Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hubbles

Erfarenhet av att segla Norges kust?

Rekommendera Poster

Vi planerar att segla till (och i) Norge i sommar ("vi" = äkta hälften och jag) och jag har en del frågor som jag hoppas någon med erfarenhet av segling längs Norge-kusten kan svara på. Vad jag har förstått är det stor skillnad på att segla i södra Norge kontra norra Norge, så förtydliga gärna vad som avses och var ni har erfarenhet ifrån :). 

 

Förutsättningar:

Vi har en Semona 30, en långkölad 30-fots skönhet från 70-talet. Hon har deplacement på ca 3200 kg och en 8hk Yanmar YSE8. Hon har seglats på östkusten i Stockholms och Roslagens skärgård och är utrustad därefter. Det längsta vi har seglat henne är till Åland. För den här resan har vi hela sommarsäsongen på oss, från maj till september. Planen är att ta det lugnt och säkert och ha tid att vänta på fint väder. Vi har inte särskilt stor budget för att uppgradera eller bygga om, och därför hoppas jag att hon är tillräckligt fit for fight för att vi ska kunna genomföra den här resan med vad vi har. 

 

Ankring

Vi har en set up som är gjord för typisk skärgårdsankring d.v.s. att man har ankare i aktern och förtöjer fören mot land. Vi har ett 10 kg Bruce-ankare, 9 meter kätting och 56 meter ankarolina på rulle. Vi har legat på svaj genom att dra runt ankarolinan till fören och fästa den i knapen där. 

Min fråga är om detta kommer att fungera på västkusten och i Norge? Vi har ingen ankarbox i fören eller möjlighet att sätta ett ankare med kätting där. Det finns helt enkelt inte plats. Kan vi ligga på svaj med den teknik som jag beskrev? Räcker 9 m kätting + 56 m lina?

Om det inte passar sig att ankra, finns det mycket gästhamnar att gå till?

 

Motor

Vår motor är en inombordare, en Yanmar YSE 8 med 8 hästar från 1976 - det är alltså originalmotorn. Den har fungerat helt strålande hittills och startar på en gång, varje gång. Vi går 5-6 knop med den. Jag är medveten om att det finns mer strömmar, tidvatten och stora vågor i Norge än vad det gör här i skärgården. Klarar vi oss med den motorn? Hur kan man planera färden så att den räcker till?

 

Säkerhetsutrustning

Vi har hittills klarat oss bra med de basic instrument vi har: kompass, lod och logg. Vi har elektroniska sjökort i våra telefoner och har alltid papperskort också. Vi har en gammal fast monterad VHF och en bärbar VHF som vi kan haka fast på oss själva. Vi har alltså ingen DSC, ingen radar, ingen AIS, ingen EPIRB eller annat "fancy". Är det något av detta vi borde skaffa för att segla i Norge eller är det inte nödvändigt om vi bara seglar vid kusten? Vi har heller ingen livflotte men en gummijolle (vilken jag verkligen hoppas aldrig behöver användas som nödutrustning 😬).  

 

Kostnader

Hur är det med gästhamnar i Norge? Finns det mycket att välja på? Hur mycket kostar de? Är det svårt att ankar i naturhamnar (se frågan om ankring ovan) och måste man förlita sig på gästhamnar? Det kan ju bli rätt dyrt om man ska bo så varje natt tänker jag. Och det enda man hör om Norge är att allt är dyrt 😂

Är det andra kostnader som är bra att ta i beaktning? 

 

Avstånd

Hur långt är det rimligt att ta sig på ca 4 månader, med utgångspunkt från Stockholm? Vi måste ta det ganska långsamt med tanke på att vi måste jobba under tiden också. Är det en stor tidsbesparing att ta Göta kanal till västkusten jämfört med att ta vägen runt? Hur långt är det rimligt att planera att komma? Vi skulle hemskt gärna segla ända till Lofoten men inser att det är väääääldigt långt upp. 

 

Lägga upp båten i Norge över vintern

Vi kan tänka oss att lägga båten i Norge över vintern och fortsätta seglatsen nästa sommar. Men hur mycket kan det kosta? Och hur länge får man ha båten i Norge utan att det räknas som import?

 

Övriga tips och råd mottages också tacksamt, men jag vill gärna ha input från de som faktiskt har seglat i Norge och inte hypotetiskt tyckande 😁

Stort tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte seglat i Norge men tänker med tanke på tidvattnet kan det kanske bli trixigt med naturhamnar om man inte är på båten och följer med tamparna ca metern på höjden blir ju ofta en ganska stor skillnad på vart strandkanten kommer. Med styrkan på motorn får man tajma efter tabeller "vilket håll" med/mot strömen man går. Men bara efter en snabbgoogling så ser det inte ut att vara helt oöverstidligt verkar bli svårare ju högre upp man kommer https://www.kartverket.no/sehavniva/ . Det är förmodligen galet vackert och roligt iallafall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, makke_the_muss said:

Har inte seglat i Norge men tänker med tanke på tidvattnet kan det kanske bli trixigt med naturhamnar om man inte är på båten och följer med tamparna ca metern på höjden blir ju ofta en ganska stor skillnad på vart strandkanten kommer. Med styrkan på motorn får man tajma efter tabeller "vilket håll" med/mot strömen man går. Men bara efter en snabbgoogling så ser det inte ut att vara helt oöverstidligt verkar bli svårare ju högre upp man kommer https://www.kartverket.no/sehavniva/ . Det är förmodligen galet vackert och roligt iallafall. 

Tack @makke_the_muss jag tror också det är galet vackert 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt!

 

Det var ju någon elev i någon skola någonstans, någon gång som skrev ungefär så här i en uppsats:

-Havet slutar i allmänhet vid kusten, utom i Norge där det fortsätter långt in i landet.

 

Jag har nog inte seglat i någon norsk fjord, vad jag kan påminna mig, kanske i barndomen i någon lånad jolle, men väl varit på sportfiske på 1970-talet med utgångspunkt från Flåm.

Något vi varnades för och fick upplevde i någon då begränsad omfattning var fallvindarna.

Det var när högt belägen kall luft rasade ned av någon meteorologisk anledning, nedför de höga och branta fjällsidorna. Dessa fallvindar kunde vara väldigt kraftiga och det hade hänt att mindre båtar hade kapsejsat och större kryssningsfartyg kommit ur kurs. Måhända kanske jag minns fel, men tror det var störst risk på förmiddagen att detta fenomen skedde.

Det kunde även uppstå på läsidan av bergssidan om det blåste hårt högre upp på fjällen, (vilket även skid- och skoteråkare i fjällen erfar).

Dessa vindar kommer ju rätt oväntat och blåser liksom uppifrån och nedåt för att sedan vika av och blåsa horisontellt över vattenytan. Vi kände av det några gånger men mest som en bris, men, sades det, dessa vindar kunde nå orkanstyrka under korta ögonblick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trevligt att segla i Norge - tyvärr har jag inte gjort det sen 1990-talet.

Själv föredrar jag att segla runt Skåne mot att gå kanalen - seglar dock i regel själv.

Det längsta jag varit i Norge är en bit norr om Stavanger. Lysefjorden bl.a med besök precis under Preikestolen. 600 m  uppåt och jag tror det var ca 450 meter under kölen.

Naturhamnar i norge är ofta i form av "Friarealer" på sörlandet har de ofta bryggor att förtöja vid.

På fyra månader kommer ni nog en bit. Det där med att lägga upp båten i Norge, har man ju hört en del skräckhistorier om. Kommer inte riktigt ihåg, men var det inte nåt om nån båtägare som krävdes på moms för att båten var över ett år i Norge!?

Annars kan man ju lägga upp båten tex i Kungshamn på vägen hem - då sparar man ju ett par veckors seglats.

I sin bok "Vagabond till Lofoten (1987)" berättar Åke Mattson om sin seglats till Lofoten med sin Maxi 68.

https://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html

Skrivit lite om min seglats till Norska Sörlandet i Augusti 1994

http://thallatha.blogspot.com/2010/03/norska-sorlandet-1.html

Finns 5 inlägg om den seglatsen.

Bilden är från en av mina favorit när det gäller norska "friarialer" Stokken inte långt från Kristiansand. Kom dit under ett ösrengn i kulingvindar och la mig längs bryggan. Vaknade på morgonen till  ett strålande solsken. Har varit där ett antal gånger. Med tanke på molnen på bilden, kan den va tagen vid ett annat tillfälle än det jag reffererade till.

Stokken 2.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-24 vid 12:15 skrev Hubbles:

Övriga tips och råd mottages också tacksamt, men jag vill gärna ha input från de som faktiskt har seglat i Norge och inte hypotetiskt tyckande.

 

 

Har själv (som äldre göteborgare) seglat runt litet i farvattnen runt oslofjorden. Kan ärligt säga att det var en stor upplevelse även om det var länge sedan, Norges hopskrynklade natur bjuder faktiskt på storslagna naturscenerier även i söder, detta  helt nära svenska bohusläns norra utpost Strömstad.

Mina tips får bli:
1. Kolla som översikt `norska eniros sjökort´  enligt min länk nedan.
Försök kanske `nånstans´ begripa hur annorlunda och exotiskt sydnorges kust - runt oslofjorden -  kan vara, detta även jämfört med mitt invanda svenska bohusläns släta röda berghällar?.
 2. Fundera också på (som tillfällig besökare från ostkusten) hur jag som infödd gammal göteborgare kan ha den största respekt inför Norges egenartade natur och därmed båtanpassning.
[Danmark i all ära naturligtvis, men mest sandstränder och konstgjort kringbyggda stinkande hamnpirs-anläggningar? (För att eventuellt förtydliga mitt måhända förklenande ordval angående danska hamnar, de danska hamnarna är - av naturliga skäl - fåtaliga och överutnyttjade så `rutten stank´ kan nog sippra upp till ytan. Bubblor av cyanväte kan bubbla upp i överutnyttjade hamnars botten och stinka ruttet ägg?)
3. Hmm... måste alla nutida `typ facebook-anhängare´, satsa på minst världsomsegling, då kanske för att sticka ut i tävlingsflödet kan jag fundera? (Själv är jag tacksam för att ha överlevt mina tidiga misstag längs bohuskusten. Fast i dagens läge är kanske  sådana egenupplevda erfarenheter smått löjliga i jämförelse med  allerstädes närvarande internet-extremer?)
4. Bara en trendfundering i all välmening, varför kan inte människor längre njuta av de platser de befinner sig på - som förr i tiden?
5. Köp för all del inte för många norska papp/e-sjökort på en gång, området runt oslofjorden har som sagt mycket att erbjuda.
(Själv kom jag aldrig  längre än till "Langesund". Turistföreningen där sålde f.ö. en kombinerad biljett `buss/fartyg´ till en halvdags kanaltur, en tur som klart överskuggar mina tidigare "dikes-upplevelser"! (Från Göta/Dalslands-kanalerna.)

Bildkälla: Norska Eniros motsvarighet, "Gule sidor".
 

langesund.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:


Försök kanske `nånstans´ begripa hur annorlunda och exotiskt sydnorges kust - runt oslofjorden -  kan vara, detta även jämfört med mitt invanda svenska bohusläns släta röda berghällar?.
 

Passerar man då Lindesnäs blir det ett helt annat landskap.

I Bohuslän finns det ju ett antal passager som ibland är luriga.

Islandsberg - som ju har en alternativ smygväg
Stånge Huvud, Valö Huvud och Tjurpannan - som man måste passera - om man envisas med att gå "innomskärs" De här sträckorna är är på sin höjd 1 distansminut långa.

Det finns liknande sträckor längst den norska kusten också - men då pratar vi på 10-15 distansminuter som måste passeras. Men det är inga större problem.

Tänk den som fick och kunde segla till Lofoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Tänk den som fick och kunde segla till Lofoten.

Känner en kille som gjorde det. På frågan vad som krävs så sa han 400 m ankartamp en en bra kamin.

Han har en Dickinson och den brann hela tiden.

Men en häftig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Georg_Ohm said:

Vad trevligt!

 

Det var ju någon elev i någon skola någonstans, någon gång som skrev ungefär så här i en uppsats:

-Havet slutar i allmänhet vid kusten, utom i Norge där det fortsätter långt in i landet.

 

Jag har nog inte seglat i någon norsk fjord, vad jag kan påminna mig, kanske i barndomen i någon lånad jolle, men väl varit på sportfiske på 1970-talet med utgångspunkt från Flåm.

Något vi varnades för och fick upplevde i någon då begränsad omfattning var fallvindarna.

Det var när högt belägen kall luft rasade ned av någon meteorologisk anledning, nedför de höga och branta fjällsidorna. Dessa fallvindar kunde vara väldigt kraftiga och det hade hänt att mindre båtar hade kapsejsat och större kryssningsfartyg kommit ur kurs. Måhända kanske jag minns fel, men tror det var störst risk på förmiddagen att detta fenomen skedde.

Det kunde även uppstå på läsidan av bergssidan om det blåste hårt högre upp på fjällen, (vilket även skid- och skoteråkare i fjällen erfar).

Dessa vindar kommer ju rätt oväntat och blåser liksom uppifrån och nedåt för att sedan vika av och blåsa horisontellt över vattenytan. Vi kände av det några gånger men mest som en bris, men, sades det, dessa vindar kunde nå orkanstyrka under korta ögonblick.

Tack @Georg_Ohm, jag har också hört talas om dessa fallvindar :) Motorgång verkar vara att rekommendera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Thomas-1 said:

Har själv (som äldre göteborgare) seglat runt litet i farvattnen runt oslofjorden. Kan ärligt säga att det var en stor upplevelse även om det var länge sedan, Norges hopskrynklade natur bjuder faktiskt på storslagna naturscenerier även i söder, detta  helt nära svenska bohusläns norra utpost Strömstad.

Mina tips får bli:
1. Kolla som översikt `norska eniros sjökort´  enligt min länk nedan.
Försök kanske `nånstans´ begripa hur annorlunda och exotiskt sydnorges kust - runt oslofjorden -  kan vara, detta även jämfört med mitt invanda svenska bohusläns släta röda berghällar?.
 2. Fundera också på (som tillfällig besökare från ostkusten) hur jag som infödd gammal göteborgare kan ha den största respekt inför Norges egenartade natur och därmed båtanpassning.
[Danmark i all ära naturligtvis, men mest sandstränder och konstgjort kringbyggda stinkande hamnpirs-anläggningar? (För att eventuellt förtydliga mitt måhända förklenande ordval angående danska hamnar, de danska hamnarna är - av naturliga skäl - fåtaliga och överutnyttjade så `rutten stank´ kan nog sippra upp till ytan. Bubblor av cyanväte kan bubbla upp i överutnyttjade hamnars botten och stinka ruttet ägg?)
3. Hmm... måste alla nutida `typ facebook-anhängare´, satsa på minst världsomsegling, då kanske för att sticka ut i tävlingsflödet kan jag fundera? (Själv är jag tacksam för att ha överlevt mina tidiga misstag längs bohuskusten. Fast i dagens läge är kanske  sådana egenupplevda erfarenheter smått löjliga i jämförelse med  allerstädes närvarande internet-extremer?)
4. Bara en trendfundering i all välmening, varför kan inte människor längre njuta av de platser de befinner sig på - som förr i tiden?
5. Köp för all del inte för många norska papp/e-sjökort på en gång, området runt oslofjorden har som sagt mycket att erbjuda.
(Själv kom jag aldrig  längre än till "Langesund". Turistföreningen där sålde f.ö. en kombinerad biljett `buss/fartyg´ till en halvdags kanaltur, en tur som klart överskuggar mina tidigare "dikes-upplevelser"! (Från Göta/Dalslands-kanalerna.)

Bildkälla: Norska Eniros motsvarighet, "Gule sidor".
 

langesund.png

Hej @Thomas-1
Jag kanske helt missförstår dig, och i så fall får du rätta mig, men det låter som att du säger att jag inte ska föreställa mig att vi kommer längre än till Bohuslän eller möjligen Oslo. Eller, att vi kanske bara ska stanna hemma helt och hållet? I sådana fall förstår jag inte riktigt poängen med att läsa inläggen under kategorin "långsegling" :) . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat en del i Norge, mest på Sörlandet, men några gånger på Vestlandet, som längst upp till Bergen.

Sörlandet påminner en del om Bohuslän, fast mera lummigt och fler små stugor i vikar och på öar. Det finns ändå gott om bra naturhamnar, en del är som nämnts s k friarealer, med bryggor, grillplatser, m m för båtfolket, gratis att använda.

Hamnavgifter är annars ungefär som på svenska västkusten, om jag minns rätt.

Sörlandskusten är lite mer oskyddad på sina ställen, jämfört med Bohuslän. Det kan gå rätt jobbig sjö vid dessa partier när kustströmmen möter SV vind, framför allt på eftermiddagarna.

Tidvattnet blir inte märkbart förrän man närmar sig Stavanger (Egersund har mindre tidvatten än Strömstad).

Jag tror att du kommer att klara dig fint här med din ankringsutrustning.

Efter Lista/Flekkefjord tar skärgården i stort sett slut. Nu väntar två rejäla dagsetapper utan någonting att gömma sig bakom, med mellanlandning förslagsvis i Egersund. Man vill ha en stabil väderprognos, i synnerhet dag två när man passerar Jaeren.

Väl i Tananger/Stavanger-området finns det åter skyddade inomskärsleder nästan hela vägen upp och förbi Bergen. Det finns gott om naturhamnar här också, men tidvattnet blir mer påtagligt ju längre norrut man kommer (ca 0,8 m i Bergen har jag för mig), så att förtöja med stäven mot en klippa och ankare i aktern blir lite annorlunda.

Svajankring funkar på sina ställen, det vanligaste problemet är att det är för djupt, även inne i vikarna.

Det finns många trevliga små samhällen att besöka, hamnavgifterna är låga eller icke existerande.

På vissa ställen, som på Espevaer i Hardangerfjordens mynning, finns en trevlig policy som innebär att gästande båtar kan lägga till även vid privata bryggor (om man inte ligger i vägen förstås).

Mat, alkohol och restaurangbesök gräver djupa hål i Norgeseglarens plånbok, men det finns alltså andra faktorer som i viss mån balanserar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hubbles:


Jag kanske helt missförstår dig, och i så fall får du rätta mig, men det låter som att du säger att jag inte ska föreställa mig att vi kommer längre än till Bohuslän eller möjligen Oslo. Eller, att vi kanske bara ska stanna hemma helt och hållet? I sådana fall förstår jag inte riktigt poängen med att läsa inläggen under kategorin "långsegling" :) . 

Tack för ditt artiga svar, och jo... fattar att jag kan ha `trampat litet på ömma tår´ genom att alls svara/ifrågasätta motiven för långseglingar - detta i forumets självaste "långseglar-snack".
   Kanske borde man skilja på längd (loggade sjömil) - och länge (veckor, månader) när det gäller seglatsers upplevelser? (Tänker att de långseglare som månne `tävlingsjagar distans, hastighetsrekord´ etc ute i öppen sjö missar hamnupplevelser. För mig är detta med `exotiska upplevelser´ starkt knutet till hamnar, och i förlängningen kanske vi nordbor inte riktigt förstår hur priviligerade vi faktiskt är?)


För just i närområdet runt Skagerack/Kattegat finns många utmaningar samlade på nära håll.  I Norge hittar man berg och bråddjup även i sydändan, i Danmark hittar man sandrevlar som sakta flyttar på sig - till förtret för alla navigatörer. (Vädret är dessutom intressant omväxlande i denna zon, vindarna slumpvis präglade av områdets globala förhållanden. Ömsom fuktig kall NV-havsvind, ömsom varm SV-vind. Ibland torr het ostlig ryssvind om sommaren, på vintern iskall.)


     Äh, det jag försökte säga är nog att "grannens gräs" inte är grönare? Vem fasen vill liksom ligga med slaka segel i ekvatorns vindstilla `doldrums´ i onödan?
Tänker alltså att just vi i norden är lyckligt lottade, kanske särskilt vi västkustbor nära Skagerak/Kattegat, för här kan man liksom strunta i långsegling, detta eftersom miljöombytena  alltid finns på närhåll! Starka intressanta/oroväckande väderförändringar sker ständigt, dramatisk natur m.m.
    Tidvattennivå/havsströmmar ändrar sig förvisso inte särskilt starkt, vilket gissningsvis en båtägare med svag `motorstyrka per ton´ kan uppskatta?
Naturligtvis skall du ge dig ut på din planerade seglats!  Men räkna - i bakhuvudet - med att du kanske aldrig kommer längre än Skageracks omgivningar, inte ens vill komma längre bort!? :)  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är långsegling bestämmer var och en. Känner man för att ta sig till något annat ställe så ska man försöka göra det.

Gräset är alltid grönare på andra sidan och är det inte det så kan det vara bra att ha kollat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Känner en kille som gjorde det. På frågan vad som krävs så sa han 400 m ankartamp en en bra kamin.

Han har en Dickinson och den brann hela tiden.

Men en häftig resa.

Jo jag har funderat på att sätta in en lite Reflexvärmare. Just Reflex (inte Glembrings) har en liten vattenburen kamin som skulle passa att sätta in i min motorseglare och ha avgasröret strax för om masten. Detta i kombination med  min luftburna Webasto.

När det gäller ankarkätting beställde jag en längd på 60 meter när jag monterade ankarspel för några år sen. När det kom var det bara 40 meter. Jag fick ett bra pris pga att den var mindre än vad jag beställt, men redan det är i kortaste laget - om jag vill svajankra från fören. Har ankaret och ankarspelet i aktern. Funderar på att köpa 40 meter till och skarva i.

Vid nåt tillfälle räknade jag efter hur mycket tågvirke jag har ombord och kom fram till ca 400 meter - fast det är alla typer av linor från ett antal kopletta ankarutrustningar (4st) till förtöjningslinor, skotlinor och falllinor mm.

Nu har jag väl i stort sett seglat klart, så någon Lofotensegling blir det inte för min del. En  del förtjänst att slippa köpa till 360 m ankarkätting. 😊

Va ju lite inspirerad av killen som seglade Finland, St Petersburg genom ryska sjöarna och kanalerna till Vita havet, runt Kolahalvön och längs den norska kusten till Sverige. En inte helt omöjlig seglats, men man måste nog va i bättre skick fysiskt än vad jag är. En annan är glad om man nu för tiden kan ta dagsturer i närområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Hubbles:

Tack för tips @toaen Bilden ser så rofylld ut :) 

Det finns många fina ställen i Norge - den delen jag sett.

Det är klart att du skall försöka segla till Lofoten.

Under en peroid hade jag ännu vildare planer, men livet förändras och dessutom blir man inte yngre med åren.

Man säger ju ibland att man skall försöka nonstoppsegla i början på seglatsen, så att man kommer så långt ut som möjligt. Sen kan man ta det lugnare på hemvägen.

Skulle du råka komma vägen om Kungshamn på nån av vägarna får du gärna höra av dig. Mailadressen under mina inlägg fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Just Reflex (inte Glembrings) har en liten vattenburen kamin som skulle passa att sätta in i min motorseglare och ha avgasröret strax för om masten.

Visst kan du få Glembring med vattenslinga? Dickinson också.

Jag skulle också gärna ha en kamin. Kanske onödigt men himla mysigt. Finns ingen plats tyvärr. Men du har jag fått en ide, sätta kaminen i garderoben som ändå är för liten, hänga kläder i förpiken och kanske sova i dinetten. Men det är projektstopp just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För måånnggaa år sedan seglade jag på norska sydkusten del av en semester. Erfarenheter o inhämtade råd från den tiden är att närmast svenska gränsen är det rätt privatiserat och mest hänvisat till gästhamnar. Ju längre bort vi kom desto bättre blev med tillgång till stränderna (vi kom inte runt sydspetsen innan vi av tidsskäl var tvungna att vända). Redan i det området gjorde tidvattenskillnaden sig påmind genom att båten plötsligt högg i berget när vi legat en stund. Oerfarna som vi var så fattade vi först inte att det var tidvattnet som var på väg att sjunka.

Jag minns speciellt ett långt smalt sund med branta stup längs sidorna någonstans i Kragerö-trakten som var hisnande vackert.

 

För ett par år sedan åkte vi Hurtigruten. Jag kan bara instämma i att naturen i nordnorge är storslagen och värd att besöka. Men var beredd på rejäla tidvattenskillnader och därtill hörande kraftiga strömmar i en del sund uppe i norr. Det är nog oftast tryggast att förtöja långsides kaj med långa tampar eller vid flytbrygga där uppe.

 

Vad gäller tillfarten runt Skåne eller via Göta kanal så är det inte så stor tidsskillnad om ni "står på".

Risken ni tar med att gå runt Skåne är att kunna fastna p.g.a. dåligt väder. I kanalen är väderberoendet inte lika stort (även om ni passerar de två stora sjöarna där det också kan bli gropigt).

Kanalen går nuförtiden rätt raskt om ni inte väljer att dra ut på tiden och njuta (vilket man bör göra enligt min uppfattning... ) men är det transportsegling så är det det.

Sen är kanalen inte heller riskfri från förseningar. Slussportar kan haverera men det verkar finnas rätt god beredskap för att hantera sådana haverier så de brukar vara avklarade på någon/några timmar. Möten med kanalbåtar som alltid har företräde kan också förorsaka väntetider.

 

"Trafikinformationen" vid haverier o möten med kanalbåtar är numera bra med meddelandetjänst till mobilen som man anmäler sig till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev toaen:



Islandsberg - som ju har en alternativ smygväg
Stånge Huvud, Valö Huvud och Tjurpannan - som man måste passera - om man envisas med att gå "innomskärs" De här sträckorna är är på sin höjd 1 distansminut långa.

 

Hoppas att jag missuppfattade dig, men om man skall ta smygvägen förbi Tjurpannan bör man ha en ordentlig amfibiebil.

Det var väl tänkt att man skulle bygga en kanal även där in i Sannäsfjorden med AK-finasnierade medel, men pengarna tog dessvärre slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-25 vid 12:35 skrev toaen:

Skrivit lite om min seglats till Norska Sörlandet i Augusti 1994

Tack toaen för en stunds skön läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
2020-02-25 vid 17:25 skrev toaen:



Islandsberg - som ju har en alternativ smygväg
Stånge Huvud, Valö Huvud och Tjurpannan - som man måste passera - om man envisas med att gå "innomskärs" De här sträckorna är är på sin höjd 1 distansminut långa.

 

Hoppas att jag missuppfattade dig, men om man skall ta smygvägen förbi Tjurpannan bör man ha en ordentlig amfibiebil.

Det var väl tänkt att man skulle bygga en kanal även där in i Sannäsfjorden med AK-finasnierade medel, men pengarna tog dessvärre slut.


Ja du måste ha missupfattat mig ordentligt. Fattas visserligen en punkt efter meningen om Islandsberg - men......

Alternativet att passera de tre ställena som inte har nån smygväg förbi, är ju att gå ute på havet. Betydligt säkrare.

Som det gamla talesättet säger;"Det faligaste på havet - det är land"

Är inte helt säker på att det var pengar som tog slut. Det kanske helt enkelt blev lite bättre tider och så kom kriget å sen minskade behovet av kustfraktfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:
16 timmar sedan skrev toaen:

Just Reflex (inte Glembrings) har en liten vattenburen kamin som skulle passa att sätta in i min motorseglare och ha avgasröret strax för om masten.

Visst kan du få Glembring med vattenslinga? Dickinson också.

Jag skulle också gärna ha en kamin. Kanske onödigt men himla mysigt. Finns ingen plats tyvärr. Men du har jag fått en ide, sätta kaminen i garderoben som ändå är för liten, hänga kläder i förpiken och kanske sova i dinetten. Men det är projektstopp just nu.

Visst kan man få Glembrinkskaminerna med vattenslinga, men Reflex har en liten speciell standardkamin som skulle passa att placera i min motorseglare så jag kunde dra upp skorstenen genom rufftaket till däckssalongen och upp framför masten.

Pacering av den typen av kaminer är ju ofta inte helt enkelt i en liten båt.

Min båt är ju en aning udda - precis som ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev toaen:

Skulle du råka komma vägen om Kungshamn på nån av vägarna får du gärna höra av dig. Mailadressen under mina inlägg fungerar.

Ja en seglare håller ju alltid vad han lovart, 😃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja en seglare håller ju alltid vad han lovart, 😃

Man får inte lova för mycke bara!

En motorbåstkörare - han lovar väl aldrig!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev toaen:

Man får inte lova för mycke bara!

En motorbåstkörare - han lovar väl aldrig!?

Jodå, i ordets alla betydelser, kan jag lova.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-24 vid 12:15 skrev Hubbles:

. Vad jag har för.....

 

 

Stora skillnaden är enligt mig att sörlandet är mer som Bohuslän, fullt av båtar, jämfört med norrut. Där är det inte lika trångt. 

 

Citat

Förutsättningar:

Vi har en Semona 30, en långkölad 30-fots skönhet från 70-talet. 

Citat

Båten duger säkert, det är bara några ställen som man behöver segla utomskärs på hela vägen till norra Norge. Lindesnäs (bara några mil), Lista, Jären, Statt och några ställen till. Har man tid att vänta på gynnsamt väder är det inga problem.

 

 

Citat

 

Ankring

 

Om det inte passar sig att ankra, finns det mycket gästhamnar att gå till?

 

Gästhamnar finns det gott om och priserna är lägre än i Sverige. Tidvattnet norröver gör att det för det mesta är flytbryggor att ligga vid. Svajankring är ett alternativ men på många ställen är det för djupt.

Motor

Vår motor är en inombordare, en Yanmar YSE 8 med 8 hästar från 1976 

 

Gjorde en Lofoten tripp för ett par år sen och den stora överraskningen var hur mycket motor vi körde, säkert 80% av tiden var det motor eftersom det är svårt att segla i svaga vindar eller vridande i fjordarna.

 

Citat

 

Säkerhetsutrustning

Det som duger i Sverige duger i Norge.

 

Kostnader

Hamnavgifter är billigare på vissa ställen gratis, maten är lite dyrare.

 

 

Avstånd

2218 mil gjorde vi från Bohuslän till Lofoten tor. Drygt tre månader tog det för oss men då hade vi en del långa etapper dock utan en enda nattsegling.

 

Lägga upp båten i Norge över vintern

Har för mig att man numer kan lägga upp båten över vintern utan tull- o momsproblem. 

 

Övriga tips och råd:

Du kommer inte att ångra dig om du seglar till Lofoten. Fantastiska scenerier och en mycket välkomnande gästfri befolkning. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hubbles /

          Du hade lite frågor om Norge och Lofoten.

  1991 Maj-Juni seglade 3 "Gubbar "och jag  runt i vattnen kring Lofoten.

   Om jag utesluter att det var vackert och annorlunda kusten i Bohslän, så var det annat som jag kommer ihåg. Vädret växlade ständigt, regn, snö, sol, storm,stiltje.Strömmar i sund beroende på tidvattnet.Svajankring, det gjorde vi inte p.g.a.djupet.Natten låg vi hamn ,oftast vid en flytbrygga,

eller långsida en fiskebåt eller annat som följde tidvattnet.Då kunde vi undvika långa förtöjnings-tampar. .Middagen, "nyfångad torsk" åts vid träbryggan längst in i Trollfjorden.Och att Hurtigruttens

båt "Kung Olav" kom in och vände där. Annars så var det ju Midnattsolen,de vita sandstränderna,

i en del vikar, och Lunnefåglarna "liknar små papegojor"fanns i tusental på en ö Syd Lofoten.

bif.foto Tidvatten.Camping med färska måsägg till frukost.Trollfjorden.mm 

 

1991 Lofoten img726.jpg

1991 Lofoten img743.jpg

1991 Lofoten img706.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade från Göteborg förra året med målet att hinna till Lofoten och tillbaka i en båt som är ungefär lika stor som din. Vi hade 7 veckor på oss, så slutade med att vi nöjde oss och vände när vi hade ca 125 distans kvar. Dessutom gick vi in i några fjordar på vägen, vilket kanske la till ytterligare 150-200 distans till totalen. Hur långt ni kommer beror ju helt på hur mycket ni seglar. Räkna kanske 4 knop i snitt.

 

Vi hade ingen värmare (eller kyl), vilket fungerade helt okej. Var dock väldigt skönt med en elektrisk värmefläkt som kunde användas i hamn. 

 

Ankring

Det finns möjligheter till svajankring även ganska långt norrut. De ankringsplatser vi använde var ganska skyddade och ditt ankare hade förmodligen räckt, men det beror väl lite på om man vill kunna lämna båten eller inte. Vårt ankare var betydligt större. 

På grund av tidvattnet är det däremot svårt att förtöja mot land i naturhamn (längre norrut vill säga).

 

Motor och segling

Tidvattenströmmarna är på de flesta platser ganska svaga. Men det är bra att läsa på noggrant i förväg och planera, framförallt med en mindre motor. En eller två knops ström är ganska vanligt, och kan ju bli betydligt mer än så på vissa platser. 

 

Seglingsmässigt är inte Norges kust jättekul (naturen är dock vansinnigt vacker). Det blåser nästan alltid medvind eller motvind (nästan aldrig halvvind) då vinden följer kusten. Vi gick mycket inomskärs då det är vackert, men då får man sträckor nästan helt utan vind på grund av de höga bergen.

 

Säkerhetsutrustning

Tänk på att dimma är mycket vanligt längst med Norges kust. Vi hade AIS mottagare och en stor radarreflektor, men jag kommer aldrig igen segla längst med Norges västkust utan att även ha AIS-sändare. Så mitt råd är att skaffa AIS som både sänder och tar emot! Sett några olika varianter för <4000 kronor i alla fall. Norrmännen förlitar sig väldigt mycket på AIS, nästan alla båtar längre norrut har detta. 

 

Kostnader

Hamnavgifter är lägre än vad de är på västkusten i alla fall. 150-200 kronor per natt var ganska vanligt, med några ställen som var dyrare och några som var billigare.

 

Förresten, du har väl sett att den norske los finns att ladda ner gratis:

https://www.kartverket.no/en/maps--nautical-charts/Nautical-Publications/The-Norwegian-Pilot-Guide/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...