Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Boko57

Propellerval till AQ171 och Flipper700?

Rekommendera Poster

Jag är på väg att installera en AQ171 motor i min Flipper700 för att ersätta den svaga AQ130.

 

Min undran är vilket propellerval som kan vara standard för en Flipper 700 med AQ171 motor?

 

Jag fick med ett VP 290 drev med 14X21 propeller men detta är kanske inte optimalt för en Flipper 700?

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Boko57:

Jag är på väg att installera en AQ171 motor i min Flipper700 för att ersätta den svaga AQ130.

 

Min undran är vilket propellerval som kan vara standard för en Flipper 700 med AQ171 motor?

 

Jag fick med ett VP 290 drev med 14X21 propeller men detta är kanske inte optimalt för en Flipper 700?

Du ska inte ha större propp än att motorn orkar varva ur hela sitt register, förr när dessa motorer var nya satte en del på en större propp för att slippa varva så höga varv. Det som då kan hända är att du knäcker motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag formulerade nog frågan fel. Jag vet allt det där med att propellern behöver vara anpassad till båten och motorns rekommenderade maxvarv.

 

Min frågan är snarast vilken propeller som var standard på Flipper 700 med AQ171 motorn?

 

Jag vill veta detta för att sätta på en så rätt propeller som möjligt från början och sedan vid körning efter sjösättning så får jag ev. byta till en annan propeller med annan stigning om det skulle visa sig inte vara optimalt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte någon 700 levererade med 171:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du fått det ifrån?

 

Jag har tidigare haft kontakt med två Flipper 700 ägare med AQ171 motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

171:an lanserades sista året 700:an tillverkades. Tror antalet dessutom var få. Det är dock många som har bytt motor. Speciellt de från 1974- 81 som var bestyckande med aq130. Sjökylda och blykrävande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då var detta problem löst.

 

Du gäller det bara att få ihop båten. Med tanke på hur trångt det är med en 171 i Flipper 700 så måste allt funka innan i lyft. Sen går det knappt att byta oljefilter.. . . . .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...