Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Garmin Echomap Framåtseende ekolod

Rekommendera Poster

Har en Echopilot sedan 12 år tillbaks. Visar mycket enkelt, typ PacMan hur djupt det är rakt fram. Helt i svart-vitt grovpixligt. Men haft stor nytta av den.

Och en 292 Garmin plotter, som börjar ge upp i displayen. 

 

Tänker köpa nytt. 

Kan Garmin Echoplus 72 sv med PS51, vara ett alternativ? 

 

Vilka erfarenheter har ni av detta? 

 

Seglar runt på Vänern och söker mig ofta in på grunt vatten. 

Har förstått att Hydrografikas kort över vissa områden finns som tillval. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hybro:

Vilka erfarenheter har ni av detta? 

Ingen.

Men jag köpte en B&G Vulcan med framåtseende givare för två år sedan på rea. Kostnad 11tkr och vät varenda öre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins senaste Echomap plus modeller är en rätt bra kombination av konektiviteten från gamla GPSMAP och stöd för sidevu och snabbfäste från ECHOMAP. 

 

Det är trevligt att kunna planare sin turer hemma på iPaden och sedan tanka över den innan man börjar köra. Att planera rutter direkt på plottern är oftast för segt och omständigt.

Jag har ägt två versioner av GPSMAP av just den anledningen.

 

Förra året så installerade jag en PS51 sensor för att ha som stöd när jag skall lägga till i grunda vikar. Det lite knöligt att montera den för att få den att ligga längs vattenlinjen när inte båten ligger i våg.

 

Jag monterade den med anpassning blocket, i ett avsett hål för ekolodssensorn. Se bild

 

Dock hade jag  lite svårt att lita på den när man närmade sig land. Eftersom jag kan lägga till med 0.5m under fören men vill helst ha mer än 1.3m akterut, blir sensorn lite för negativ. Jag litade mer på min hustrun som säger KÖR PÅ! medan ekoloden säger STOPP!.

Tror dock att jag fick problem med Panoptix-sensorn för att det blev fickor kring installationen som det samlades luftbubblor i. Jag skall spackla upp det till årets säsong. Får se om jag får bättre stabilitet.

 

Men jag tror inte att du kan använde den som man använder parkeringsradarn på en bil. 

Det säkraste är att ha någon hängande i fören.

 

SideVu är inte heller så användbart vid tilläggning. Troligt mer tillämpbar när du skall fiska.

 

Panoptix_sensor.jpg

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev anuba:

Men jag tror inte att du kan använde den som man använder parkeringsradarn på en bil. 

Det säkraste är att ha någon hängande i fören.

Ok, sista metern eller två får man nog ha koll själv. Men hur fungerar den fram till dit? Litar du på den tillräckligt mycket för att komma in så långt eller är det hustrun som varnar då också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt har min framåt inte varit stabil. Den har flaxat mellan bra till helt svart. När kompisar har tittat på det min bild tycker de att den har varit konstig. 
När jag dök ner och kollade så låg det luftbubblor kring sensorn. Luft är helt kass för ekeolod.

Så under förra säsongen litade jag inte på den. Det var mer en kul pryl. 
Sedan så ser den längre fram när det är djupare men då känns det inte viktigt. Då kan man se att bottnen ändrar sig 30 m framför båten. 
Återkommer när jag har fixat luftfickorna.

 

En annan kul grej är att det medföljer en blindplugg som man skall ha i när man lägger i båten.  Sedan byter man till den riktiga sensorn när båten ligger i sjön.  Riktigt spännande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev anuba:

Som sagt har min framåt inte varit stabil.

Det är väl det som kritiserats i tester. Min B&G är stabil och  pålitlig men med segelbåt är det lite större dju jag tittar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Det är väl det som kritiserats i tester. Min B&G är stabil och  pålitlig men med segelbåt är det lite större dju jag tittar på.

Nyfiken, var satte du givaren?

 

Måste den sitta i centrumlinje helt vertikalt eller kan den sitta på sidan och luta något?

 

Sticker den ut mycket undertill?

 

Har du något foto på hur skärmbilden ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitte ungefär en halvmeter framför kölen och precis vid sidan om centerlinjen. Den ska sitta plant så jag plastad upp en "bula".

Börjad med att borra ett 54mm hål, sen plastade jag en "fläns" med ett avloppsrör som form.

Ställde dit avloppsröret och riktade upp det, på med flänsen och plastade fast. Sen är det bara att spackla upp bulan. Det gick väldigt smidigt.

När jag skulle skruva dit den rostfria genomföringen så hade mutter försvunnit så genomföringen fick sitta med en avgasklammer ett tag och då kröp ju självklart muttern fram!

Givaren sticker ner ca 30mm.

inga bilder tyvärr men det finns några bra klipp på tuben där man ser hur det ser ut på plotten.

Jag kör delad bild där ena delen visar vilket område som givaren ser på en kartbild och andra halvan visar botten från sidan.

När jag tvingats visa folk så är det alltid flytbryggan och botten under man ser. Man ser ganska exakt hur långt det är till bryggan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställde nyss en Garmin Echomap Plus 92 sv, med

Panoptix PS 51-TH givare. 

 

Gamla Garmin 292, kommer att monteras i kajutan. 

 

Och Echopilot FLS Silver framåtseende ekolodet, kommer att säljas för en billig peng. 

 

Har tjänat mig väl under alla år. Hur fint som helst att typ skanna av en vik inför angörning eller ankring, eller kolla framför i okända vatten. 

Många stenbumlingar som jag upptäkt i Vänern. 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Börjad med att borra ett 54mm hål, sen plastade jag en "fläns" med ett avloppsrör som form.

Ställde dit avloppsröret och riktade upp det, på med flänsen och plastade fast. Sen är det bara att spackla upp bulan. Det gick väldigt smidigt.

När jag skulle skruva dit den rostfria genomföringen så hade mutter försvunnit så genomföringen fick sitta med en avgasklammer ett tag och då kröp ju självklart muttern fram!

Givaren sticker ner ca 30mm.

Smart lösning. Men Garmin har förslagit en lite annan lösning med ett faring block som skall sågas till för att anpassas på båten botten. Man kan se den lite svag på min bild. Det var rätt klurig att får rak mot båtens vattenlinje. Jag använde ett förberett uttag i båten.
Med din lösning med ett rör blir enklare att rikta upp hålet mot båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev anuba:

Med din lösning med ett rör blir enklare att rikta upp hålet mot båten.

Det tog ett tag innan jag kom på det. 

Båten stod inte i våg heller vilket hade underlättat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Det tog ett tag innan jag kom på det. 

Båten stod inte i våg heller vilket hade underlättat!

Bra tänkt.
Jag hade lite samma problem när jag skulle höja vattenlinjen förra året.

I år behöver jag höja den lite till.
En ide jag har för att kunna använda en laser för att rita ut vatteninjen. 

Då skulle jag vilja sätta båten i vågrätt genom lyfta båten lite grann vid bogstöden med en domkraft. Sedan peta in kilar under bogen tills båten ligger i våg. 
Är det någon som har testat det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmins monteringsanvisning anvisar <5 grader från lodrätt tvärskepps. Den tvådimensionella presentationen på displayen visar minsta djupet uppmätt i den 20 graders sektor som skannas av framåt. Lite förenklat visas alltså minsta djup mätt på en 3 meter bredd sektor 10 meter från sonarn, minsta djup på en 10 meter bredd sektor 30 meter fram osv. Någon grad från lodrätt spelar alltså mindre roll, men blir det för mycket kommer reflektioner från vattenytan (i ytterkant av den skannade sektorn) att returnera falska värden. Vidare kan man bara se ca 8-10 ggr det aktuella djupet framåt pga signalinterferens. Monterat t ex 6 meter från fören på en motorbåt ser ekolodet således bara ytterligare 2-4 meter framför båten med 1 meter under givaren. Detta gäller både Garmin och Simrad/B&G enklare framåtseende modeller. Värd att tänka på för motorbåten som söker smultronstället i den grunda viken eller genvägen med lågt djup. 
 

Vad jag förstår kan givaren kalibreras elektronisk avseende ”vågrätt framåt” så även i den axeln finns lite tolerans.

 

Om skoltyskan inte är helt glömd eller om man vill använda Google translate är här en länk till en mycket bra tysk artikel i ämnet. 
 


 

 

Redigerad av Anjens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Bra tänkt.
Jag hade lite samma problem när jag skulle höja vattenlinjen förra året.

I år behöver jag höja den lite till.
En ide jag har för att kunna använda en laser för att rita ut vatteninjen. 

Då skulle jag vilja sätta båten i vågrätt genom lyfta båten lite grann vid bogstöden med en domkraft. Sedan peta in kilar under bogen tills båten ligger i våg. 
Är det någon som har testat det? 

Jag har haft samma utmaning med att ställa båten i våg i sida o längd för att få vattenlinjen att stämma överens med verkligheten. Några streck i smutsranden vid upptagningen fick utgöra nolläget. Sedan använde jag ett slangvattenpass, domkraft och klossar för att nivellera båten innan jag flyttade upp tejpningsmarkeringen till lagom många cm över nolläget. Slangvattenpass kan vara enklare än laser genom att det rätt enkelt att hitta nivåerna på sidorna av båten. För att "slå ut" vattenlinjen när båten nivellerats så är nog ett laserinstrument att föredra. (Laser var inget alternativ för mig - det fanns inte att köpa för gemene man när mitt jobb genomfördes...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde ett avvägningsinstrument för att sätta ut vattenlinjen. Vi justerade helt enkelt instrumentet till märken i för och akter. För att det ska bli snyggt så ska ju vatten linjen vara lite högr i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar inte på min båt... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Anjens:

Ett par goda vänner krävs dock

En krysslaser för 300 spänn är enklare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. Ursäkta att jag kidnappade tråden.

Men som komplement till Panoptix-sensorn så stämmer det att sensorn kan känna av hur den sitter.

Man får dock mata in var den sitter i båten. Det är viktigt sätta in rätt djup om man har två ekolodssensorer i båten. i grundläget väljer Garmins plotter automatiskt sensor och om man har offsetat sensorerna olika, så växlar djupsiffran mellan de olika sensorerna.

Plus att det är någon bugg i GPSMAP 922xs som gör så att man måste ha olika tecknen för den vanliga sensorn jämför med PS51an. Det tog ett tag att komma fram till. Minus offset på den ena och plus på den andra. 
Då får men en stabil djupsiffra när man kör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Anjens:

Vidare kan man bara se ca 8-10 ggr det aktuella djupet framåt pga signalinterferens. Monterat t ex 6 meter från fören på en motorbåt ser ekolodet således bara ytterligare 2-4 meter framför båten med 1 meter under givaren.

Men varför skulle man montera den så hiskeligt långt bak på båten? 1-2 meter från fören (i vattenlinjen) är väl mer rimligt. Och är det då en meter djupt skulle man se 7-8 m framför.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Men varför skulle man montera den så hiskeligt långt bak på båten? 1-2 meter från fören (i vattenlinjen) är väl mer rimligt.

Helt enig om det är en segelbåt. Garmin föreskriver att ekolodet i drift ska vara under vatten. För en planande motorbåt kan det då bli en bit längre bak. Om man inte vill installera en separat strömbrytare naturligtvis. Sedan klarar det medföljande trimblocket (”fairing block”) inte skrovvinklar över 20 grader vilket försvårar montering långt fram på de flesta motorbåtar ytterligare om man inte vill borra precis i köllinjen. 
Jag övervägar själv en PS51 och att då använda en befintlig skrovgenomföring till ett vanligt ekolod för att undvika fler hål i botten. Den genomföring finns i motorrummet och då hamnar ekolodet tyvärr lite långt bak. 
Det vore kul att höra från andra med praktisk erfarenhet av framåtseende ekolod i svenska (skärgårds-) vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Anjens:

Helt enig om det är en segelbåt. Garmin föreskriver att ekolodet i drift ska vara under vatten. För en planande motorbåt kan det då bli en bit längre bak. Om man inte vill installera en separat strömbrytare naturligtvis. Sedan klarar det medföljande trimblocket (”fairing block”) inte skrovvinklar över 20 grader vilket försvårar montering långt fram på de flesta motorbåtar ytterligare om man inte vill borra precis i köllinjen. 
Jag övervägar själv en PS51 och att då använda en befintlig skrovgenomföring till ett vanligt ekolod för att undvika fler hål i botten. Den genomföring finns i motorrummet och då hamnar ekolodet tyvärr lite långt bak. 
Det vore kul att höra från andra med praktisk erfarenhet av framåtseende ekolod i svenska (skärgårds-) vatten. 


För all del, men nyttan med ett framåtseende ekolod är väl vid tilläggning i naturhamn och liknande, inte att se grund i 30 knop? Så det behöver ju bara vara under vatten i några knops fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut endast avsedd för mycket låga hastigheter, vilket är i linje med Garmins max 8 (!) knops gräns. Så jag tänkte att Garmins föreskrift kanske handlar om att ekolodets givare inte trivs att skicka impulser ut i bara luften, utan det måste finnas vatten som kan absorbera. Jag kan ha fel, men skrovvinkeln är forfarande begränsande längst fram på många motorbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är ju också lite rädd om den relativt dyra givaren. Därför vill man inte ha givaren för långt fram.

Tycker det fungerar utmärkt, min båt sticker 1,4m, går vattndjupet under 2m så tar man det väldigt lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelskuta, placering strax framför kölen. Väl skyddad, då kölen eller fören i vattenlinjen tar i först, nör jag letar mig mot land. 

 

Och när jag monterade den nuvarande givaren, så vägde jag in båten först, både i sida och längs med.

Gick efter smutsranden, alltså den verkliga vattenlinjen. 

Borrade upp ett hål och stoppade i ett ca 1.5 meter långt rör. Röret placerades vertikal med hjälp av vattenpass. Så gjöt jag en klack runt om med epoxi. 

Dämde upp inuti båten med modellera. 

Gick smidigt. 

 

Nu ska jag borra o slipa upp hålet till 51 mm. 

 

Behöver inte rikts o väga in, då nuvarande lod vilar utifrpn mot en plan vågrät yta.

 

Ser fram mot jobbet. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-27 vid 10:51 skrev Anjens:

Jag övervägar själv en PS51 och att då använda en befintlig skrovgenomföring till ett vanligt ekolod för att undvika fler hål i botten. Den genomföring finns i motorrummet och då hamnar ekolodet tyvärr lite långt bak. 
Det vore kul att höra från andra med praktisk erfarenhet av framåtseende ekolod i svenska (skärgårds-) vatten. 

Det var så jag tänkte när jag installerade min sensor. Jag fick till och med plats med fairingblocket. Men se till att det inte blir några luftfickor kring sensorn. Se min bild. Inte bra exempel. 
Det behöver inte  vara någon nackdel att sensorn sitter längre bak om du har en planande motorbåt. Den slutar funka när farten ökar ochdet börjar strömma luftbubblor längs skrovet. Jag föreställa mig att sensorn exponeras av luft vid lägre farter längre fram i båten jämfört med en bakre placering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mörkblått område beyder inte samma på Hydrogeaphica och Navionics sjökort i Garmin G3. 

 

Skrev om mina tankar om detta i ett annat forum: 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4273881#p4273881

 

Vad tycker Ni?  Förutom att alltid hålla sig utanför mörkblått, med lämpligt avstånd, så klart. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Hybro:

Mörkblått område beyder inte samma på Hydrogeaphica och Navionics sjökort i Garmin G3. 

 

Skrev om mina tankar om detta i ett annat forum: 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4273881#p4273881

 

Vad tycker Ni?  Förutom att alltid hålla sig utanför mörkblått, med lämpligt avstånd, så klart.

Har visserligen bara använt G2 men där går det att se hur Hydrographicas ljusblå 3m-kurva går samman med Sjöfartsverkets mörkblå 3m-kurva och Hydrographica fortsätter med vitt sjökortsområde där Sjöfartsvarket fortsätter med ljusblått (3-6m). Tittar du noggrannare på ritningen av djupkurvorna så är detaljerna mer välritade i Hydrographica än Sjöfartsverket som är lite mer skissartade.

 

Något som stört mig är att färgen på djupområdena (Sjöfartsverkskort) ändrades så det var vitt från 3m-kurvan o utåt när jag bytte till senare årgång av kort. Efter klagomål hos Garminrepr på mässan visade han mig var i inställningarna det var konfigurerbart. Minns inte vilken undermeny, men det var inte speciellt självklart var inställningen finns. Inställningen verkar följa minneskortet och lägger sig inte permanent i plottern.

 

Det måste vara meckigt att tolka de digitala sjökorten i Vänern där Sjöfartsverket och Hydrographica använder sig av olika referensnivåer... Gillar visserligen Hydrographicas idé med en referensnivå som stämmer bättre med sommarnivåerna men i kombination med Sjöfartsverkskort i plottern så blir det nog inte så bra. Speciellt för kanalfarare som inte är vana vid de olika referensnivåerna (det står förvisso i kanten på sjökorten men vem ser det när korten används i plottern...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort i Vänern borde visa djup vid minsta (rimligt) möjliga vattennivå. Om det är djupare är det ingen som far illa...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...