Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Felixheater

Wallas 1700 thermo (heater)

Rekommendera Poster

Hi everyone 

 

I have a wallas 1700thermo

 

The fuel pump Is gone..

 

Does anyone know where you can get a new one, or a similar one?:))

 

Best regards Felix 

D897B0EE-1099-40DD-A8EC-96B2B6C29981.jpeg

Redigerad av Felixheater

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Felixheater:

Hi everyone 

 

I have a wallas 1700thermo

 

The fuel pump Is gone..

 

Does anyone know where you can get a new one, or a similar one?:))

 

Best regards Felix

Unfortunately, the "heating doctor" who was an expert on this and had a lot of spare parts has closed down the company.

 

Is the pump completely dead?
If there is "only" leakage, it is possible to split the pump and supplement the diaphragm with a piece of plastic (I once used a piece that I cut out of a carrying case ...).

 

http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-WallasThermo1400.pdf

 

Spare part list if you find a dealer för Wallas

http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Sprangskiss_Thermo1700.pdf

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi lintott

 

Yes i did see, he was done!:(

 

But no the mechanics of the pump, is in order. It is probably just air leakage..

what side of the piston, would you place the plastic? And I shouldn’t use rubber?

 

I suspect the rubber, around the piston to be worn out?! 
maybe I’m wrong

 

Thanks for helping me

Felix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Felixheater:

Hi lintott

 

Yes i did see, he was done!:(

 

But no the mechanics of the pump, is in order. It is probably just air leakage..

what side of the piston, would you place the plastic? And I shouldn’t use rubber?

 

I suspect the rubber, around the piston to be worn out?! 
maybe I’m wrong

 

Thanks for helping me

Felix

I don't really remember how I mounted the plastic. But I remember that it seemed obvious which side it would be mounted on. Probably on the side towards the check valves.

 

It was in the middle of the holiday, cold and rainy so my wife froze and it dripped paraffine from the heater. Then it had to be a quick fix.. The carrier was the only thing I had available.

 

You can certainly choose a rubber material but it should be thin and reinforced. I "reused" the reinforcement in the old membrane by just supplementing with the plastic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

How did it go with your fuel pump? Did you solve the problem?

 

Jag har också blivit "lycklig" ägare av en Thermo 1700 i samband med båtbyte.

 

Jag bytte servicesats på plats i båten (trångt) och provkörde. Den funkade halvt. Varma avgaser, men ingen värme i luftutblåset.... Märkligt.

 

Jag tog ut värmaren och testade den idag hemma. Byggde en enkel ställning som jag är orimligt nöjd med. Kopplade värmaren till bilen som jag hade på tomgång då jag har förstått att det är viktigt att värmaren får ordentligt med kräm för att fungera. 

Värmaren ger nu varma avgaser och värme i utblåset efter justering av veken (hade såklart missat att den var tvungen att sitta i viss vinkel mot glödfjäder). Problemen är dock många, även om den nu går och ger värme. Det kommer väldigt mycket avgaser i returen (bild 2), ska det göra det? Det kommer ju in i båten, verkar obra. Nästa problem är att den läcker fotogen som ett såll. Ifrån flera håll. Se bild. Jag antar att det röda gummit i det mässingfärgade huset är membranet som  jag läst mig till ofta går sönder, pil 1 sista bilden. Det kommer också från vad jag nu inser när jag skriver är fläktmotorn. pil 2 sista bilden. Då till och med jag förstår att det inte kan stämma så kommer det antagligen också från mässinghuset men rinner ner på fläktmotorn. 

 

Jag har egentligen två frågor. Varför kommer det rök där returröret skall sitta? Hur tillverkar jag ett membran? Reservdelar annat än servicesats verkar inte gå att få tag på längre. 

 

Jag har letat efter någonstans att lämna in värmaren på rep, men ingen verkar syssla med dessa längre. Jag ringde ett företag i stockholmstrakten som någon rekommenderade här på forumet förra våren. Jag tyckte jag fick ett väldigt drygt svar: "kasta skiten och köp nytt. En 30 år gammal värmare är inget att hålla på med, dessutom finns inga reservdelar att köpa längre."

Han har säkert rätt, men det fick mig ännu mer att vilja laga värmaren. 

IMG_5108.jpg

IMG_5116.jpg

IMG_51091.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev FinaKillen:

- - -

Det kommer väldigt mycket avgaser i returen (bild 2), ska det göra det? Det kommer ju in i båten, verkar obra.

- - -

Jag har egentligen två frågor. Varför kommer det rök där returröret skall sitta?

- - -

 

IMG_5116.jpg

 

För att ta en fråga i taget....

 

Bränslepumpen pumpar in överflöd av fotogen till veken. Sen är det fläkthastigheten som avgör hur mycket av denna fotogen som förbränns. Överflödet från veken rinner tillbaka till botten av brännarhuset där det ska rinna tillbaka till bränsletanken via returledningen. Eftersom du inte har returledningen kopplad så blåser fläkten ut överskottet genom returanslutningen. Om du hade haft fullt flöde från bränslepumpen så hade det droppat fotogen genom hålet. Med dåligt flöde från pumpen så blir det så lite så det är bara förångad fotogen som strömmar ut.

 

Dessutom förlorar du lite av förbränningsmöjligheten genom att en del av trycket från den fläkt som matar förbränningsluft går bakvägen genom returavloppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev FinaKillen:

- - -

Nästa problem är att den läcker fotogen som ett såll. Ifrån flera håll. Se bild. Jag antar att det röda gummit i det mässingfärgade huset är membranet som  jag läst mig till ofta går sönder, pil 1 sista bilden. Det kommer också från vad jag nu inser när jag skriver är fläktmotorn. pil 2 sista bilden. Då till och med jag förstår att det inte kan stämma så kommer det antagligen också från mässinghuset men rinner ner på fläktmotorn. 

 

Jag har egentligen två frågor. Varför kommer det rök där returröret skall sitta? Hur tillverkar jag ett membran? Reservdelar annat än servicesats verkar inte gå att få tag på längre.

- - -

 

 

IMG_51091.jpg

Och till den andra frågan...

 

Som jag skrivit tidigare så har jag fått ett läckande membran att fungera med en utklippt bit från en plastkasse eller annan lagom kraftig flexibel plast. Behåll ursprungsmembranet med sin armering som en förstärkning av den tunna plastkassen (ju kraftigare plast desto bättre, inom rimliga gränser...). För mig så inträffade läckaget mitt i semestern och plastkassen var det enda lämpliga som fanns ombord.

2020-02-23 vid 19:24 skrev Lintott:

- - -

Is the pump completely dead?
If there is "only" leakage, it is possible to split the pump and supplement the diaphragm with a piece of plastic (I once used a piece that I cut out of a carrying case ...).

- - -

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Det skulle kunna betyda att jag är i mål om jag ansluter returslangen och byter membran? Och jag kommer till och med få mer drag/värme i värmeutblåset?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev FinaKillen:

Tack!

 

Det skulle kunna betyda att jag är i mål om jag ansluter returslangen och byter membran? Och jag kommer till och med få mer drag/värme i värmeutblåset?

Om du är i mål kan jag inte garantera, men du är i alla fall en bit på väg....

Det är nog svårt att hitta nya membran så det handlar snarare om en "renovering/komplettering". Hur lång livslängden är på renoveringen kan jag inte svara på. Jag sålde båten inkl värmaren ett par-tre år efter min reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi

 

I ended up buying a Low pressure fuel pump from ibay, and a 12v voltage regulator. I’m gonna see if this will work out tomorrow!:) It is a pretty cheap fix, if it works!

 

Felix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

And yes like the others guys are saying, you will need the return pipe, and a small rubber ring for it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen Lintott.

 

Jag har nu gjort ett försök att tillverka ett membran. Det blev en flopp tyvärr. Nu suger pumpen inte upp bränsle i slangen längre. Vad har jag gjort för fel? Jag använde en bit plast från en zip-påse. 

Har jag satt den på fel sida, eller måste jag göra hål i mitten?

 

Det som är självklart för den ene, kan vara svårt för en annan att förstå tydligen.

 

Nu kom jag på att jag aldrig startade bilen som jag tar ström ifrån. Men pumphjulet snurrade, så det borde vara ok.

5AF92F90-EDCB-4154-8E56-9FDF0D4B6EEF.jpeg

67C9B498-B3C1-4867-AA6D-15E4FC7298FE.jpeg

E2584BEC-1EFC-4696-89A5-FB740DADCFFE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev FinaKillen:

Hallå igen Lintott.

 

Jag har nu gjort ett försök att tillverka ett membran. Det blev en flopp tyvärr. Nu suger pumpen inte upp bränsle i slangen längre. Vad har jag gjort för fel? Jag använde en bit plast från en zip-påse. 

Har jag satt den på fel sida, eller måste jag göra hål i mitten?

 

Det som är självklart för den ene, kan vara svårt för en annan att förstå tydligen.

 

Nu kom jag på att jag aldrig startade bilen som jag tar ström ifrån. Men pumphjulet snurrade, så det borde vara ok.

 

 

E2584BEC-1EFC-4696-89A5-FB740DADCFFE.jpeg

Ja, du måste lossa skruven (eller är det nitat? jag hade en skruv där) och montera den igenom ditt hemmagjorda membran så det följer med pumpstången. Annars står ditt membran helt stilla och gör ingen nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också läckande pump på min Thermo 1700. Tog isär pumpen och förväntade mig hitta sprickor/hål i membranet. Jag tyckte membranet såg helt och fint ut. Skar till en packning av tunnt packningsmaterial från Biltema och la mellan membranet och pumphuset. Men det hjälpte inte, det läckte fortfarande.

 

Tog isär pumpen igen och borrade bort niten som håller membranet mellan brickorna. Klippte till ett nytt membran av en lite tjockare plastpåse. Lät också det gamla membranet sitta kvar. Nitade tillbaka brickorna med en vanlig 3,2mm aluminiumnit.

 

Än så länge verkar allt funka fint, utan läckage!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-21 vid 19:28 skrev FinaKillen:

- - -

Nu kom jag på att jag aldrig startade bilen som jag tar ström ifrån. Men pumphjulet snurrade, så det borde vara ok.

5AF92F90-EDCB-4154-8E56-9FDF0D4B6EEF.jpeg

67C9B498-B3C1-4867-AA6D-15E4FC7298FE.jpeg

 

Råkade se ett elände på dina bilder...

De små röda strömtjuvarna borde vara förbjudna att sälja, de hör i alla fall inte hemma i en båt. Kabeln skavs bara av lite i isoleringen och sannolikheten för att det blir dålig kontakt (kanske inte när det är nymonterat men rätt snart...) är nära 100%.

 

Sätt dit riktiga flatstiftskontakter istället och använd inte tången som brukar medfölja "sortimentsaskarna" utan köp en riktig klämtång som inte släpper taget förrän klämningen är helt i botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspirerande tråd! Tack!

För några år sen köpte jag nytt membran eftersom jag inte hittade neopren i rätt tjocklek. Trehundrasjuttifem kronor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Råkade se ett elände på dina bilder...

De små röda strömtjuvarna borde vara förbjudna att sälja, de hör i alla fall inte hemma i en båt. Kabeln skavs bara av lite i isoleringen och sannolikheten för att det blir dålig kontakt (kanske inte när det är nymonterat men rätt snart...) är nära 100%.

 

Sätt dit riktiga flatstiftskontakter istället och använd inte tången som brukar medfölja "sortimentsaskarna" utan köp en riktig klämtång som inte släpper taget förrän klämningen är helt i botten.

Eftersom att jag har precis likadana klämmor i min värmare så antar jag att de har suttit där i original. Med andra ord har de funkat i 25+ år, i en båt på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sajjen:

Eftersom att jag har precis likadana klämmor i min värmare så antar jag att de har suttit där i original. Med andra ord har de funkat i 25+ år, i en båt på västkusten.

Då är du bara att gratulera, dina strömtjuvar måste sitta oerhört välskyddade. Men jag är övertygad om att du kommer att hitta fler som säger elaka saker om dem än som är nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående strömtjuvarna får jag hålla med er båda. Troligtvis har de suttit där sen värmaren var ny, och det verkar ju lira ännu.

Men för en herrans massa år sedan monterade jag in en ny plotter i en styrpulpet. Jag fick rådet av säljaren att tjuva ström till den precis som på värmarbilden. På den tiden hade jag inte vett nog att ifrågasätta rådet jag fick. Jag fick till och med med mig tjuvar i handen att använda. Det funkade rätt OK under de tio åren plottern satt i båten. Men vid lite högre vågor, och således hårdare stötar i båten så slocknade den och man var tvungen att starta om den. 

 

8 timmar sedan skrev sajjen:

Jag hade också läckande pump på min Thermo 1700. Tog isär pumpen och förväntade mig hitta sprickor/hål i membranet. Jag tyckte membranet såg helt och fint ut. Skar till en packning av tunnt packningsmaterial från Biltema och la mellan membranet och pumphuset. Men det hjälpte inte, det läckte fortfarande.

 

Tog isär pumpen igen och borrade bort niten som håller membranet mellan brickorna. Klippte till ett nytt membran av en lite tjockare plastpåse. Lät också det gamla membranet sitta kvar. Nitade tillbaka brickorna med en vanlig 3,2mm aluminiumnit.

 

Än så länge verkar allt funka fint, utan läckage!

Jag skar också en packning från Biltemas ark. Satte den ute i kanten. Jag fick stopp på läckaget. Men även fast jag använde tunnaste packningen så sög pumpen för lite bränsle. Jag gissar packningen ändå byggde för mycket, ihop med trött membran. 

 

Jag gav upp/pausade projektet med värmaren då jag hittade större bekymmer på båten. (Avgasläckage mellan turbo och avgaskrök). Och att membranet var nitat gjorde att jag tappade glädjen lite 😢.  Men möjligt att jag tar upp projektet igen. Bara det att Mcyver Lintott löste det lite kvickt ute på någon ö när frugan blev frussen, och jag lyckas inte ens trots min fina testbänk jag byggt hemma 🙃. Det tär på självförtroendet. 

 

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-18 vid 13:56 skrev sajjen:

Jag hade också läckande pump på min Thermo 1700. Tog isär pumpen och förväntade mig hitta sprickor/hål i membranet. Jag tyckte membranet såg helt och fint ut. Skar till en packning av tunnt packningsmaterial från Biltema och la mellan membranet och pumphuset. Men det hjälpte inte, det läckte fortfarande.

 

Tog isär pumpen igen och borrade bort niten som håller membranet mellan brickorna. Klippte till ett nytt membran av en lite tjockare plastpåse. Lät också det gamla membranet sitta kvar. Nitade tillbaka brickorna med en vanlig 3,2mm aluminiumnit.

 

Än så länge verkar allt funka fint, utan läckage!

Gjorde precis som du, borrade ur nit, dit med en urklippt bit från en zip-påse, nita fast.

Pumpen funkar perfekt och håller tätt.

 

Tyvärr har jag andra problem som gör att jag inte kommer stoppa in värmaren i båten. Det ryker en hel del från brännarhuset och nippel till returen är mer än gängpaj. 

 

Om någon vill ha fungerande bränslepump eller andra delar till en Thermo 1700 är ni välkomna i några dagar, sen åker den på tippen. Jag är inne på att montera kinavärmare till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-06 vid 11:33 skrev FinaKillen:

Om någon vill ha fungerande bränslepump eller andra delar till en Thermo 1700 är ni välkomna i några dagar, sen åker den på tippen. Jag är inne på att montera kinavärmare till hösten.

Reservdelar är alltid bra att ha. Var i vårt avlånga land finns grejerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den finns i Huddinge, Stockholm. 

 

Vore kul om den fick ett andra liv så jag är beredd att skicka om du står för frakt. Värmaren är for free såklart. PM:a om du är intresserad. 

 

Jag kan också skicka gratis till många orter i Sverige om du kan hämta ut den hos någon av vårt företags filialer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag personlig leverans hela vägen fram till dörren av FinaKillen! Tusen tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...