Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Freddahb1

Tips på bra familjebåt/DC/HT max 200 000kr

Rekommendera Poster

Efter ett 20-årigt uppehåll har jag beslutat att skaffa båt igen.
Har bryggplats, men ingen båt än. Båten ska gå i Hjälmaren.  
Tacksam för tips på familjebåt/dc/ht. 
Bra om båten behåller ett rimligt andrahandsvärde om jag (mot förmodan) tröttnar efter ett år. 

Vill kunna sova minst 1 natt (2 vuxna och 2 barn) i båten. Helt ok att sova i aktern så länge soffan räcker till el om det går att göra en tillfällig bädd. 

Inombordare el utombordare??

Generella tips att tänka på gällande motor? Förstås ingen nackdel om den går så ekonomiskt som möjligt.

Max 200 000kr. 


Tack :)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Köpte en Ryds 628 med Honda 115.

Båt och motor från 2017. 
Överskred budgeten ngt men det kändes rätt och hoppas den står sig hyfsat i andra hand om ett par år. 
Ses på sjön alla landkrabbor😊🚤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, den lyckokänsla du känner nu kommer du även att uppleva den dagen du säljer. Finns ingen  som kan förklara varför men så är det alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis tappar den inte enorma belopp om jag säljer om ett par år, så hoppas jag känner mig tillfreds då också😅 Men mycket stålar för kanske ngt för få månader den används, men jag vill ha kul i livet✌🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att sätta ett pris på båt som hobby, för de stunder när allt klaffar och allt är tillfreds har ingen prislapp. Det får kosta för just då så är priset inget du tänker på. 
 

Finns i och för sig några på detta forum som verkar räkna på allt, men i deras fall hjälper det nog inte om de fått båt och bränsle gratis det skulle nog klagats ändå.

De tycker nog att de skulle fått det ännu mer gratis eller betalt för att ta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så jag förstått rätt nu... Du bad alltså imorse om lite tips på en vettig båt att köpa och visste inte ens om du skulle köpa inom- eller utombordare... Och så framåt kvällen har du köpt båt? Härligt att inte behöva ha någon beslutsångest 😄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Jag brukar ha ganska lätt för att ta beslut. 
Tänkte att jag skulle få lite inputs innan jag tog beslutet, hade gjort en del forskning innan jag skrev inlägget😉

Sen när inputs uteblev under dagen så körde jag på magkänslan hehe. 
Stångades mest mig mig själv om det var klokast att köpa 3-5 år gammal dc el 7-10 år gammal. Inombordare är ju det säkraste med tanke på busar. Men pallar inte mecket med konservering mm. 
 

Har iofs inte betalat än, det gör jag på måndag. Så kan ju fort ändra mig om ngt skulle få mig på andra tankar (mot förmodan). 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Freddahb1:


Har iofs inte betalat än, det gör jag på måndag. Så kan ju fort ändra mig om ngt skulle få mig på andra tankar (mot förmodan). 

Är det uppgjort så att du har rätt att ångra dig?

Finns ju heder i affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freddahb1:

Köpte en Ryds 628 med Honda 115.

Båt och motor från 2017. 

Går det sova i den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör dig själv en tjänst stå kvar vid affären annars kommer hela våren att gå åt till

jämförelser av både goda och dåliga råd. Tillslut kommer du att göra ett panikdrag och då blir det oftast fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev tugge:

Går det sova i den? 

Det är väl en dc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ok. Inga synpunkter på detta.
Klart bättre med dc än ht om man snabbt ska upp på däck och ta törn, eller spana efter grund.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...